بهمن موتورچریچشم انداز

فیدلیتی برقی / چری eQ5 در ایران؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت

بهمن موتور اقدام به واردات چری eQ5 برقی به ایران کرده است. این کراس‌اور الکتریکی چینی با برند فیدلیتی روانه بازار شود.

عوارض و مالیات مصوب برای خودروهای وارداتی، شامل تخفیف برای مدل‌های برق است. احتمالا کم‌ترین هزینه واردات وضع شده معادل ۶ درصد به الکتریکی‌ها تعلق خواهد گرفت. با این حساب، می‌توان امیدوار بود یک خودروی تمام برقی با افزایش قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به ارزش واقعی، تحویل مصرف‌کننده‌ی ایرانی شود.

از سویی دیگر، قیمت تمام‌شده‌ی خودروهای الکتریکی حتی مدل‌های سطح اول بازار چین، بیش از ۲۰ هزار دلار است. با این شرایط، ضمن توجه به نرخ ۴۰ تا ۴۵ هزار تومانی دلار، قیمت کراس‌اورهای الکتریکی چینی در بازار ایران بیش از ۱/۵ میلیارد تومان خواهد بود.

فیدلیتی برقی چری

چری eQ5 در چین با برند ANT عرضه شد. این خودرو از سال ۲۰۲۱ به تولید رسید تا از نظر فنی محصولی مدرن برای بازار کشور سازنده محسوب ‌شود. فرایند پیش‌تولید و طراحی eQ5 توسط طراحان چینی با نظارت و همکاری پینین فارینا ایتالیا طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ انجام شده است.

طراحی بدنه و نمای بیرونی فیدلیتی برقی

الگوبرداری از کراس‌اور چینی زیکر ۰۰۱ به وضوح در چراغ‌های اصلی eQ5 دیده می‌شود. روی کاپوت و در طرفین جلوپنجره، چراغ‌های LED باریک وجود دارند و داخل سپر هم، روشنایی مه‌شکن نصب شده است.

فیدلیتی برقی چری eQ5

حس اسپرت با چرخ‌های ۱۸ اینچ تقویت می‌شود. بدنه با حالت مواج و ساده، فاقد خطوط شکسته است. داخل گلگیرها، قاب پنجره و رکاب، پلاستیک سیاه‌ رنگ وجود دارد. باوجود دستگیره‌های فلزی رنگ بدنه و آینه بغل‌های راهنمادار، نمی‌توان eQ5 را در کلاس خودروهای لوکس چینی تصور کرد.

فیدلیتی برقی چری eQ5 نمای پشت

حالت خاص بدنه در ستون انتهای خودرو با هدف القای حس یک شاسی بلند کوپه شکل گرفته اما فراتر از دیگر کراس‌اورهای چینی نیست. در پشت، شباهت زیادی بین eQ5 و محصولات کیا، مثل اسپورتیج یا سلتوس ۲۰۲۰ دیده می‌شود. ساختار پیوسته در چراغ‌ عقب و حجم‌دهی چشم‌نواز بدنه، نکات مثبت در طراحی eQ5 هستند اما پهنای بسیار زیاد پلاستیک سیاه مخصوص سپر، نمای پشت خودرو را ارزان‌قیمت جلوه می‌دهد.

فیدلیتی برقی چری eQ5 نمای پشت

کراس‌اور برقی چری با  ۴,۶۳۰  میلی‌متر طول، ۱,۹۱۰  میلی‌متر عرض، ۱,۶۵۵  میلی‌متر ارتفاع و فاصله محوری ۲,۸۳۰  میلی‌متر تولید می‌شود. با این شرایط، eQ5 تقریبا هم‌اندازه‌ی کیا اسپورتیج نسل سوم موجود در ایران و البته کمی بزرگ‌تر است.

کابین و نمای داخلی فیدلیتی برقی

تصاویر رسمی در سایت شرکت سازنده، مواد نرم و باکیفیت برای داشبورد، تودری‌ و صندلی‌ها را نشان می‌دهند. اگر این پیش‌داوری درست باشد؛ چری eQ5 مجهز به یکی از بهترین کابین‌های دیده شده برای خودروهای چینی وارداتی خواهد بود.

کابین فیدلیتی برقی چری eQ5

طرح کلی نمایشگرهای پیوسته با تقلید از خودروهای مدرن آلمانی، روی داشبورد eQ5 وجود دارد. برای ناوبری و سرگرمی، مانیتور لمسی ۱۲/۳ لینچی استفاده شده و پنل پشت فرمان هم، دیجیتال تمام رنگی است. فضای بین صندلی‌های جلو و جایگاه دسته دنده، پلاستیک باکیفیت همراه با طرح مشابه فیبرکربن دارد. فرمان D شکل و نورپردازی ملایم (Ambient light) حاشیه‌ی درها و داشبورد، دیگر نکات جالب در کابین eQ5 هستند.

پیشرانه و تجهیزات فنی فیدلیتی برقی

موتور برقی eQ5 در عقب نصب شده تا این خودرو یکی از معدود کراس‌اورهای دیفرانسیل عقب ساخت چین باشد.  سه نوع پیشرانه نیز برای خریدار وجود دارد.

نسخه‌ی پایه ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتارو تولید می‌کند؛ درحالی‌که مدل گران‌تر با ۱۷۷ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن‌متر نیز عرضه می‌شود. چری eQ5 فول آشپن مجهز به یک موتور برقی با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر است.

چراغ فیدلیتی برقی چری eQ5

برای چری eQ5 دو نوع باتری متفاوت نیز وجود دارد که در مدل پایه، ۷۰/۱ کیلووات ساعت و برای نسخه‌های گران‌تر، ۸۸ کیلووات ساعت انرژی ذخیره می‌کند. این تجهیزات همراه موتورهای با قدرت متفاوت، توان پیمایش ۵۰۰ تا ۶۲۰ کیلومتر ارائه می‌دهند.

پلتفرم eQ5 مشابه دیگر شاسی‌بلندهای چری مثل تیگو ۷ یا تیگو ۸ نیست. شاسی این کراس‌اور برقی، طراحی اختصاصی با آلیاژ منیزیم و آلومینیوم دارد تا مناسب نصب باتری و موتور برقی باشد. مهندسان چری تلاش‌ کرده‌اند تا سطح بالایی از فناوری‌های موجود در خودروسازی چین را برای eQ5 فراهم کنند. در نهایت، وزن خالص مدل‌های مختلف به ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ کیلوگرم رسیده است.

چراغ غقب فیدلیتی برقی چری eQ5

تا زمان نگارش این مطلب، تلاش نویسنده برای دسترسی به آمار عملکردی eQ5 بی‌نتیجه بود؛ اما برحسب تجربه و ضمن مقایسه‌ی اطلاعات فنی خودرو با مدل‌های مشابه می‌توان نتیجه گرفت که سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت، ۱۰ تا ۱۲ ثانیه در مدل‌های مختلف وجود داشته باشد. همچین نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت که رسانه‌های چینی عنوان کرده‌اند؛ برای خودرویی برقی با وزن نزدیک به ۲ تن، دور از ذهن به نظر می‌رسد.

قیمت فیدلیتی برقی و ارزش احتمالی در ایران

قیمت eQ5 بازار چین با امکانات سطح متوسط و پیشرانه‌ی نوع دوم (۱۷۷ اسب بخار) ۲۵ هزار دلار است. این خودرو با آپشن‌های کامل، قوی‌ترین پیشرانه و بالاترین ظرفیت باتری، حدود ۳۰ هزار دلار قیمت دارد.

فیدلیتی برقی

اگر متوسط قیمت دلار را ۴۲ هزار تومان در نظر بگیریم و فرض کنیم نسخه‌ی ۲۵ هزار دلاری eQ5 توسط بهمن موتور مونتاژ شود؛ قیمت نهایی برای مصرف‌کننده حدود ۱/۵ میلیارد تومان خواهد بود. از سویی دیگر، سیل خریداران ایرانی و کمبود خودرو در کشور، می‌تواند هزینه خرید فیدلیتی برقی از بورس کالا را به ۲ میلیارد تومان برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. TML BN

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1048 ديدگاه)

    جدی از اینا انقد استقبال میشه که اینا از رو نمیرن و هر ماه بک مدل جدید میدن؟؟

    موافقم 77
    مخالفم 9
    1. ehsan fa

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1947 ديدگاه)

      از این یدونه هم فروش نمیره بهتون قول میدم ، لاستیک نیسان شده ۸ میلیون لاستیک اینو میدن ۴۰ میلیون به بالا ، یه رفیق نمایشگاهی دارم با شریکش دو نفری ۶ ماه پیش فیدلتی خریدن موقع تخلیه از تریلر رینگ چپش گرفته به تریلر شکسته ، ۶ ماهه رینگ نمیدن به اینا

      موافقم 43
      مخالفم 5
    2. آرش

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      منم نمیدونم آخه با این شبکه برق که تابستون ها تعطیله چطوری ملت میخوان ماشین برقی سوار بشن

      موافقم 46
      مخالفم 1
    3. Avan

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (419 ديدگاه)

      جدا از این چری به نوعی مالک مدیران خودرو هست از اون طرف با بهمن هم مشارکت می کند.به قول حافظ: این همه با همه درباخته ای یعنی چه؟

      موافقم 23
    4. زمستانم

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (217 ديدگاه)

      بله قطعا ما نباید فقط نوک دماغمون رو ببینیم خیلی از مردم دنیا به دنبال تنوع هستند و طرفدار هوای پاک و فلانن در ضمن خیلی از الودگی ها رو ما اصلا درک نمیکنیم خصوصا الودگی های صوتی که موجب بسیاری از بیماری های مختلف در ط.ل زندگی میشن .

      موافقم 9
      مخالفم 1
  2. Javadehqani

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    بورس کالا اسم شیک تر برای کلاه برداری از جیب مردم ایرانه.

    موافقم 106
    مخالفم 5
  3. Souls_Master

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (143 ديدگاه)

    واقعا چرا باید ی نفر توی ایران ماشین برقی بخره وقتی هیچ زیرساختی براش وجود نداره و تامین برق هم با مازوت سوزی هست؟

    موافقم 98
    مخالفم 3
    1. هادی

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (456 ديدگاه)

      طرف حیاط داره وصل میکنه به برق خونش با 3 هزار تومن 500 کیلومتر راه میره

      موافقم 15
      مخالفم 29
      1. کسی

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (29 ديدگاه)

        اول این که بردش را می‌گن 500 وگر نه بالای 450 نمی‌ره ثانیا 3000 تومن نه آخه با 3000 تومن تا سر کوچه هم نمی‌شه رفت و بعد اگر بتونه 500 تا رو بره 3000 تومن هم بگیره شاید چند روز طول بکشه که شارژ بشه آخه با برق خونه تسلا مدل 3 هم با برق خونه حداقل 11 ساعت طول می‌ده به نسبت به خودرو های هم قیمت خارجی تنها مزیت این افزایش شدید ارزشه

        موافقم 15
    2. کسی

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (29 ديدگاه)

      تا بعدا گرونتر بفروشه

      موافقم 10
  4. Clean energy

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1328 ديدگاه)

    خب
    ۲۵ هزار دلار
    ۱ و۱۰۰
    اصن ۵۰۰ واسه شما
    ۱۶۰۰
    حالا تو ایران دینگنیتی تقریبا ۲۰ هزار دلار در میاد ۲ میلیارد تو بازار…
    حالا این یک چهارم قیمت دیگنیتی بیشتر قیمت داره
    یعنی کم کم ۲ و ۵۰۰ قیمت میخوره:|||
    حالا یه مشکل دیگه هم هست!
    برقی بودن!
    تو ایران اصلا نمیشه ماشین برقی سوار شد چون اصلا زیر ساختش نیست…
    یعنی این زیر ۲ و ۵۰۰ قیمت نمیخوره
    خدایا ممنون

    موافقم 44
    مخالفم 3
    1. Hamid3x

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (415 ديدگاه)

      نمیدونم چرا فک میکنیم اینا با دلار ازاد وارد میشه
      نخیر

      شرکت های وارد کننده و تولید کننده ارز نیمایی دریافت میکنند
      یعنی یک خودرو 25 هزار دلاری با ارز نیمایی 750 میلیون بیشتر نمیشه تعرفه خودرو برقی رو هم حساب کنید نهایتا 900 تومن

      چرا باید واس این ماشین حرف از 2 میلیارد زده بشه؟

      موافقم 31
      مخالفم 2
      1. Clean energy

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1328 ديدگاه)

        خب باشه ارز نیماعی بگیرن
        چرا پس دیگنیتی تو خود کارخانه نزدیک ۱ میلیارد قیمتشه در حالی که ۵ هزار دلار کمتره؟

        در جواب به اون سوالات
        ما در ایران با این وضعیت هستیم
        میفهمی؟
        ما توی ایرانیم
        همه چی بر مبنای دزدی و دروغع

        موافقم 25
        مخالفم 2
        1. ایمان

          ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (6 ديدگاه)

          مسئله ای ک قیمت این خودرو رو کم میکنه تعرفه وارداته البته تا وارد شدن و عرضه در بازار نمیشه نظر قطعی داد

          موافقم 1
          مخالفم 13
  5. Sigma

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    خیلی خوبه اگه اومد من از پایه برق غیرمجاز میکشم شبا شارژش میکنم

    موافقم 43
    مخالفم 7
  6. ❤BMW❤

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1245 ديدگاه)

    قیافه اش یه جوریه
    و اینکه مکان های شارژ برقی ، توی ایران کمه

    موافقم 16
    مخالفم 4
  7. MASOUD 0099

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (418 ديدگاه)

    زیر سه تومن نمی دن

    موافقم 16
    مخالفم 2
  8. Hamid3x

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (415 ديدگاه)

    پدال عزیز
    واردات صنایع و شرکت های خودروسازی با دلار نیمایی انجام میشه، پارسال 23 تومن بود امسال شده 28500

    متاسفانه خیلی از شرکت ها قیمت هارو با دلار بازار محاسبه میکنند و از رانت اش استفاده می‌کنند
    و این وسط مردم بیشتر ضرر میکنند کسی هم از حق مردم دفاع نمیکنه

    موافقم 29
    مخالفم 2
  9. arshiaSVJ

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1748 ديدگاه)

    اون وقت تو ایران با چی میخواد شارژ بشه؟
    سری خرطوم جاروبرقی رو میزنی به ورودی شارژش؟
    یا مثلا یه سرایی می‌بری تو پارکینگ میزنی به پریز ؟
    باطری قلمیه مگه
    جمع کنید مسخره بازیارو بابا این یکی دیگه واقعا هیچ جوره تو کت آدم نمیره؟

    موافقم 17
    مخالفم 3
  10. AMANTE

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1906 ديدگاه)

    در ایران دیگه که تحریم کمی هست ولی اقتصاد خوبی داره و دلار 1000 تومن هست.
    این ماشین میتونه انتخاب خوبی باشه در صورتی که امکان ورود مدل های الکتریکی روز دنیا نباشه.
    زیرساخت اش هم نیست اشکال نداره، یک ایرانی با شعار ( یا راهی خواهم یافت یا راهی خواهم ساخت ) پیش میره، برای شارژ اش از کابل فشار قوی برق میگیرم.

    موافقم 17
    مخالفم 2
  11. Muty

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1849 ديدگاه)

    خدا خودش رحم کنه

    موافقم 9
    مخالفم 4
  12. زمستان سخت

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در زمستان بخاری روشن یک سفر بری اردبیل ، تو جاده شارژت تموم میشه و یخ میزنی، آره داداچ
    چون بخاری ماشینای برقی المنتیه

    موافقم 31
    مخالفم 2
  13. زیزیگولو

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    حیف پول

    موافقم 9
    مخالفم 1
  14. یوسف

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (738 ديدگاه)

    وارد کردن خودروی برقی در حالی که حتی یک ایستگاه شارژ خودرو در ایران وجود نداره! این خودروها نهایت در خانه و محل کار قابل شارژ هستن و داخل شهر کارایی دارن و در کشوری مانند ایران با فاصله بین شهری زیاد به هیچ دردی نمیخورن. از همه اینها بگذریم در کشوری که بیش از هفتاد درصد نیروگاه ها حرارتی هستن، در چند ماه سال مازوت میسوزونن، نیروگاه های هیدروالکتریک هم که به خاطر خشکسالی کارایی سابق رو ندارن و تابستان هم که برق قطع میشه، در چنین جایی ماشین برقی رو برای چی میخواین دقیقا؟

    موافقم 28
  15. محمد

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (98 ديدگاه)

    قیافش جالب نیست.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  16. حسین

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2949 ديدگاه)

    جز شارژر داخل نمایندگی بی وای دی و برج میلاد کجا ها هست؟

  17. فرزاد

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (303 ديدگاه)

    خودروهای پونزده هزار دلاری رو با احترام می‌فروشند حدود دو میلیارد بعد اینو یک‌ونیم!!؟؟!!
    تا زمانیکه دوتا غول مهربون صنعت خودروسازی مثلاً داخلی کشورمون به لطف مسؤلین مربوطه رو سرمون جا دارن، نه دلار همینقدر گرون می‌مونه و نه قیمت خودروهای وارداتی رقابتی میشه، البت تعرفه واردات رو زیر صفر هم بکنند حتما با افزایش نرخ دلار جبرانش خواهند نمود.
    باشد که خداوند از پس جبران خدمات این عزیزان برآید

  18. Afg

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (496 ديدگاه)

    وقتی میگن برای واردات خودرو دنبال منابع ارزی در خارج از کشور هستیم یعنی زنجیره یی از صرافیهایی که در داخل با بانکها و شرکتها در ارتباط هستن وقتی شخصی از اروپا و امریکا یا جاهای دیکه به ایران پول حواله نرخش الاندر دلار ۳۱ هزار تومن و اگه کسی از ایران حواله کنه هر دلار بین ۴۸ تا ۵۵ هزار تومن حواله میشه بخش زیادی از هرز مورد نیاز از این طریق تامین میشه و سود زیادی براشون داره

  19. طاها

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اسم این ماشین اشتباهه و فیک و ساختگی چون مارک تیگو رو داره اما برای بهمن فیدلیتی

  20. حمید

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ماشین برقی بیشتر به درد سفر درون شهری یا مسافرت های نزدیک مثلا تهران تا چالوس می خوره و باید هر جا هم که توقف کردی یا شب ها که می خوابی بزنی تو پریز برق. فعلا طول می کشه تا جایگاه های شارژ فراگیر بشه ولی برا تاکسی ها جواب می ده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا