چری و گریت وال جزو مهمترین خودروسازان کشور چین هستند و به دنبال حضور گسترده در بازارهای جهانی نیز میباشند. دو خودرویی که در ادامه خواهید دید بر روشهای سنتی چینیها که همان کپی کاری از خودروهای مشهور جهان است تأکید کردهاند. فقط کافی است جتور T-X برند چری و هاوال کول داگ (سگ باحال!) گریت وال را تماشا کنید تا روح فورد برانکو را در هر دو خودرو ببینید!
جتور T-X خودرویی است که کپی کاری ابایی ندارد. چری میگوید نام جتور ترکیبی از واژههای چینی جی و تو است. در وبسایت انگلیسی چری آمده که این دو نام به معنی سفر راحت هستند. اگرچه مشخصات فنی T-X جدید در نمایشگاه خودروی پکن سال قبل اعلام شده اما چری بهصورت رسمی آن را طی رویدادی در روزهای گذشته معرفی کرده است. یک کلیپ کوتاه از مراسم معرفی این خودرو منتشر شده هرچند فاقد اطلاعاتی درباره این خودروست.
ما اطلاعات بیشتری درباره هاوال کول داگ داریم. برندهای اورا و هاوال تحت حمایت گریت وال هستند و به نظر میرسد استراتژی نامگذاری مشابهی را برای خودروهای خود دنبال میکنند که موضوع عجیبی است زیرا این نام های منحصربهفرد است که باعث تمایز هر برند از برند دیگر میشود. هاوال کول داگ سریعاً ما را به یاد اورا گود کت (گربه خوب!) میاندازد.
رونمایی اولیه کول داگ هم در نمایشگاه پکن انجام شده اما هماکنون اطلاعات بیشتری از آن وجود دارد. این آفرودر طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۴.۵۲/۱.۸۸/۱.۷۵ متری داشته و فاصله بین محوری آن به ۲.۷۱ متر میرسد. وزن خالص محصول جدید گریت وال هم ۱۷۱۰ کیلوگرم اعلام شده است.
حتماً با دیدن وزن این خودرو فکر میکنید که پیشرانهای قدرتمند در زیر کاپوت جای گرفته اما اینطور نیست. نیروبخش کول داگ پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۸۱ اسب بخار است. این نیرو به چرخ های جلو منتقل میشود. متأسفانه انتخاب چنین نامی باعث نشده گریت وال متهم به کپیبرداری از فورد برانکو نشود. همین موضوع درباره جتور T-X هم صدق میکند. البته شاید به دلیل شراکت جتور با بهمن موتور، بتوانیم این کپی برانکو را در ایران هم ببینیم.
F22RAPTOR
۲۳ دی ۱۴۰۰دمشون گرم دبل کپی زدن
یعنی رحم نمی کنن توکپی کردن یه طرح موفق دریق نمیکنن
امیرعلی
۲۳ دی ۱۴۰۰برای همین از کشور چین بدمون میاد
ماشین های موفق یک کشور دیگه رو با موتور ۱.۵ لیتری میسازند برای همین قدرت موتوری کم ، قیمت ماشین کم در میاد بعد چینی فن ها میگن ارزش خرید بالایی داره نمیدونن اگه چینی ها بخوان ماشین با قدرت موتوری مثل رقیب های ژاپنی ، آمریکایی یا آلمانی شون بسازن از اون ها گرون تر در میاد
بعد یک عده میان میگن چین ، ژاپن و کره رو رد کرده الان در حد امریکا و آلمانه خودروسازی ش :)
بعد جالبه از همین ها درباره کپی برند های چینی بپرسی میگن فقط برند های درجه ۲ چینی کپی میکنن الان هاوال یا چری برند درجه دو اند؟:)
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲۳ دی ۱۴۰۰چینی ها خودشون از هم کپی هستن
کپی پاریس رو زدن
چینی ها اگر خلاقیت داشته باشن عجیبه
مسعود
۲۳ دی ۱۴۰۰اینا چه موجودات عجیب الخلقه ای هستن دیگه؟
جالبه یه عده چینی فن هم داریم 😂😂
Amard
۲۳ دی ۱۴۰۰چینی ها میخان از هر امکانی برای پیش رفت استفاده کنن کاری که حاکمیت ما بلد نیست کپی برداری درست از لحاظ اخلاقی کار درستی نیست اما پیش رفت سریع و کم کردن هزینه طراحی از مزایای این کار همین که تو چین کلی خودرو با قیمت های پایین داریم البته کشورهای خارجی هم که نمیان تکنولوژی به راحتی انتقال بدن پس یا باید سرمایه گذاری کرد یا باید دزدید راه سریعتر کپی برداری ای کاش پشت میز نشین های ما حداقل این اخلاق در کنار سایر اخلاق بدشون میداشتن
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۳ دی ۱۴۰۰این داستان ادامه دارد…
Avan
۲۳ دی ۱۴۰۰شریک دزد و رفیق قافله که میگن این چینی ها هستند.هم باشرکتهای غربی شراکت می کنند و هم طرح هاشون رو می دزدن. ناگفته نماند تا ۱۵۰ سال پیش غربی ها مشغول استثمارشون بودن و حالا داره برعکس میشه
افشار
۲۳ دی ۱۴۰۰منتظر سخنان گهر بار نیو رامین یا همان رامین چانگانیه هستیم
امیر
۲۳ دی ۱۴۰۰من که عمل شنیع کپی رو بین این ماشینا نمی بینم😂😂😂
Reza ar
۲۳ دی ۱۴۰۰یعنی یه تپه نیست که این چینیا روش …
جناب ایکس
۲۳ دی ۱۴۰۰کلا چینیا چون دسترسی به اینترنتشون محدوده، باید حضورا و فیزیکی طراحی های ماشینا رو ببینن، برای همین کپی میکنن.
(چین به طراحان و مهندساش بودجه میده برن خارج طراحی یاد بگیرن ولی نمیذاره آنلاین و… طراحی یاد بگیرن، برای همین هنگام معرفی خودرو ها هم چینیا متر و اینا دسشونه و کپی میکنن)