در بازار ایران، به تازگی هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ و چری آریزو ۸ عرضه شده است. این خودروها امکانات فنی مشابه دارند؛ اما در بازه قیمتی متفاوت، جالب به نظر میرسند.
مردم ایران، مشابه بسیاری دیگر کشورهای دنیا، توجه به شاسیبلندها و کراساورها رو به افزایش است. این شرایط، کاهش تقاضا برای سدانها را به دنبال دارد و البته سلیقهی بازار را تغییر میدهد. از سویی دیگر، هنوز میتوان برای انواع سدان وارداتی به ایران، سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی را مشاهده کرد و همچنین افرادی که برای محصول چینی، بیش از ۳ میلیارد تومان بپردازند.
بیشتر بخوانید:
در ایران، دسترسی به خودروهای مشهور دنیا مشکل است و حالا محصولات کرهای، بسیار محبوب هستند. خصوصا بعدا از توقف واردات خودرو در سال ۱۳۹۶، توجه به تولیدات هیوندای، شامل سوناتا و سانتافه افزایش یافت. حالا بعد از ۸ سال، نسل جدید سوناتا وارد ایران شده و برای مردم کشور ما جذاب به نظر میرسد.
مدیران خودرو با سابقهای نزدیک به ۱۵ سال در ایران فعالیت میکند. این مجموعه در کنار خودروسازی کرمان (KMC) مهمترین عرضهکنندگان خودروهای چینی در ایران هستند و توانستهاند با ارایهی خدمات پس از فروش، اعتماد بسیاری از مشتریان ایرانی را جلب کنند. هماکنون برای فونیکس تیگو ۸ سه میلیارد تومانی، خریدارانی وجود دارد و قطعا چری آریزو ۸ نیز خریدارانی خواهد داشت.
اصالت برند و خدمات گارانتی چقدر مهم است؟
برای مردم ایران، شرکت سازنده اهمیت دارد اما دانش بالا برای مقایسهی خودروسازان مختلف، دیده نمیشود. مثلا محصولات هیوندای با کیفیت و سطح بالا توصیف میشوند؛ درحالیکه برای هوندا و اشکودا، تقاضای چندانی وجود ندارد. از سویی دیگر، بسیاری از مردم کشور ما، هیوندای را از نظر فنی، نزدیک به تویوتا میدانند.
شکی نیست که چری، نهتنها در ایران، داخل چین هم با عنوان یک خودروساز طراز اول، شناخته نمیشود. آنچه مشتریان متعدد را به خرید مدلهای مختلف فونیکس و آریزو علاقهمند کرده ؛ قیمت مناسب در مقابل تجهیزات موجود است. طبیعتا کسی که آریزو ۸ میخرد، نهتنها نسبت به هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ مبلغ کمتری میپردازد، بلکه امکانات بیشتری در اختیار خواهد داشت.
هرچند که در بحث برند، هیوندای برتری مهمی نسبت به چری دارد؛ اما فاقد واردکنندهی مشهور برای بازار ایران است. غالب مردم کشور ما، آشنایی چندانی با هرمس خودرو (عرضه کننده سوناتا ۲۰۲۵ در ایران) ندارند؛ اما مشتریان راضی از خدمات پس از فروش مدیران خودرو (واردکنندهی چری آریزو ۸) پرتعداد هستند. خریدار یک سدان چینی در ایران، تاحدودی نسبت به تامین قطعات و سرویسهای دورهای در شهرهای مختلف خارج از پایتخت، اطمینان دارد. شبکهی خدمات مدیران خودرو در ایران، گسترده و قابل قبول است.
مقایسه طراحی چری آریزو ۸ با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
از دیدگاه عمومی، هیوندای سوناتا زیباتر از آریزو ۸ محسوب میشود. این خودرو، طراحی مدرن و آیندهنگر ارایه میدهد؛ اما سدان چینی، شبیه به محصولات قدیمی ساخت ژاپن به نظر میرسد. سوناتا حس یک خودروی اسپرت جوانپسند فراهم میکند؛ برخلاف چری که برای رسیدن به شخصیت لوکس، طراحی شده است.
بدنهی بزرگ، دیگر مزیت ظاهری سوناتا ۲۰۲۵ نسبت به آریزو ۸ محسوب میشود. سدان کرهای با طول ۴,۹۱۰ عرض ۱۸۶۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۴۴۵ میلیمتر، همراه فاصله محورهای ۲۸۴۰ میلیمتر، کاملا بزرگتر از سوناتا ۲۰۱۷ موجودر در ایران است. ابعاد چری آریزو ۸ شامل طول، عرض و ارتفاع ۴۷۸۰، ۱۸۴۳، ۱۴۶۹ با فاصله محوری ۲۷۹۰ میلیمتر هستند.
مقایسه طراحی داخلی چری آریزو ۸ با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
مطابق انتظار، طراحان چینی برای جذب مخاطب در کابین، بیشتر از کرهای تلاش میکنند. هیوندای سوناتا و آریزو ۸، هردو ساختار پیوسته برای نمایشگرهای روی داشبورد دارند؛ اما چیدمان استفاده شده برای چری، جالبتر و ظریفتر است.
حالت کاملا مدرو فرمان با پایههای باریک، احتمالا برای تمام مخاطبان، جذاب محسوب نمیشود. این شرایط، در مقایسه با اپتیما ۲۰۲۴ یا حتی سدانهای چینی، عجیب به نظر میرسد. دو نمایشگر بزرگ ۱۲ اینچ، حس یک خودروی مدرن را القا میکنند اما انبوه کلیدهای فیزیکی و گردان، مشابه خودروهای قدیمی هستند. سطح بالای داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده و صرفا نوار باریکی از ناحیهی میانی، چرمی است.
در آریزو ۸، فرمان D شکل با طرحی بسیار زیبا، کاربران را جذب میکند. دو نمایشگر روی داشبورد این خودروی چینی، هرکدام ۱۲/۳ اینچ هستند و همراه سیستم صوتی ۸ اسپیکر سونی، کیفیت فراتر از انتظار فراهم میکنند. صندلیهای چرم با رنگ سفید، راحتی بسیار خوبی دارند و حداقل در بحث ظاهری، حس بهتری نسبت به سوناتا منتقل میکنند.
مقایسه پیشرانه چری آریزو ۸ با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
در بحث موتور محرک، مشابهت سدانهای چینی و کرهای، جالب توجه است. هر دو خودرو، تک دیفرانسیل هستند و گیربکس اتوماتیک دندهای ارایه میکنند.
آریزو ۸ به پیشرانه توربو GDI دو لیتر با قدرت ۲۵۴ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتون متر گشتاور مجهز است. جعبهدنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (wet) سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. این سدان چینی ۱۴۷۱ کیلوگرم و حجم باک آن ۵۵ لیتر است. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۱۰ تا ۱۱ لیتر در صد کیلومتر است.
دیگر مدل آریزو ۸ که در ایران وارد شده و احتمالا توسط مدیران خودرو پیشفروش میشود، مجهز به موتور کمکی برقی و فناوری هیبرید است. این مدل، ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. آریزو ۸ هیبرید شتاب مشابه نسخهی تمام بنزینی ارایه میدهد؛ اما میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند.
سوناتا وارداتی هرمس خودرو به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژر تزریق مستقیم یا GDI مجهز است که ۲۴۴ اسب بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود تا سوناتا ۲۰۲۵ در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر ارایه دهد.
سوناتا هیبرید از موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی با کمک محرک برقی استفاده میکند. این مدل، ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتنمتر دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۰ تا ۱۱ ثانیه زمان میبرد. گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات سوناتا هیبرید وارداتی هستند.
مقایسه امکانات چری آریزو ۸ با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
در بحث آپشنها، کمتر خودرویی برای بازار ایران وجود دارد که مشابه آریزو ۸ و سوناتا ۲۰۲۵ باشد. روی کاغذ، فقط چند مدل تمام برقی مثل وویا فری، برتر از سدانهای چری و هیوندای محسوب میشوند. از سویی دیگر، به نظر میرسد خودروی کرهای، هنگام نیاز به فناوریهای الکترونیک مرتبط با هدایت خودرو در مسیرهای لغزنده و مانورهای سریع، بهتر از رقیب چینی عمل میکند. البته سیستم صوتی سونی به همراه ۸ بلندگو، برتری جالب آریزو ۸ نسبت به سوناتا محسوب میشود.
ظاهرا چری آریزو ۸ از پارک دوبل خودکار و سیستم تشخیص خوابآلودگی راننده نیز بهره نمیبرد. همچنین سوناتا با ۱۰ کیسهی هوا نسبت به سدان چینی با ۶ ایربگ، برتری دارد. فناوریهای مرتبط با رانندگی خودران سطح ۲ مثل کروز کنترل تطبیقی و ترمز اتوماتیک، شامل هدایت بین خطوط، پیشبینی برخورد با عابر پیاده و دوچرخهسوار نیز، در فهرست آپشنهای هر دو خودرو دیده میشود اما کیفیت عملکرد، باید در شرایط واقعی آزمایش شود.
براساس اطلاعات موجود، امکانات و تجهیزات مشترک در خودروهای فوق به شرح ذیل خواهد بود:
- ترمز پارک برقی دوربین ۳۶۰ درجه
- حسگرهای برخورد جلو و عقب
- دوربین جلو و عقب
- رادار تغییر خط
- کروز کنترل هوشمند
- نور بالا اتوماتیک
- رادار تصادف جلو
- ترمز اضطراری خودکار
- رادار تابلوخوان
- صندلیهای جلو برقی
- سقف پانوراما به همراه سانروف
- ورود و استارت بدون کلید
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو و عقب
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تصفیه هوا
- درگاه USB ردیف عقب و جلو
- شارژر بیسیم
- نورپردازی داخلی
- درب صندوق برقی
مقایسه قیمت چری آریزو ۸ با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
از مشخصات اعلام شده برای دو مدل سوناتا توربو و هیبرید میتوان حدود قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار را برای نسخههای وارداتی پیشبینی کرد. با این شرایط، ضمن توجه به افزایش نرخ دلار و اضافهپرداختهای مالیاتی، هزینه خرید سوناتا ۲۰۲۵ در ایران، احتمالا نزدیک به ۵ میلیارد تومان خواهد بود.
در سمت دیگر این مقایسه، فاصله قیمتی جالب توجه سدان چری با محصول هیوندای، دیده میشود. انواع مختلف آریزو ۸ برای بازار چین، ۱۷ تا ۲۲ هزار دلار قیمت دارند و اگر توسط مدیران خودرو مونتاژ شوند؛ تحفیف ارزی برای واردات قطعات نیز خواهند داشت. با این شرایط، احتمال عرضهی فونیکس آریزو ۸ با حدود قیمت ۳ میلیارد تومان، وجود دارد.
هراکلیوس
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کره3چین0به شرط تامین قطعات و خدمات پس از فروش
گاس فرینگ
۲۰ بهمن ۱۴۰۳هر دو ماشین قدرت موتور خوبی دارن. سوناتا رو نمیشه قطعی گفت ولی آریزو ۸ در حد کادنزا راه میره میشه برای سوناتا هم همین حدود رو حدس زد و حتی بهتر
ترجیح خودم بدون در نظر گرفتن شرایط قیمتی سوناتا ولی خب سوناتا احتمالا فقط واردات جانبازی داره واسه خریدار حداقل بالای ۴ میلیارد آب میخوره اگه بخواد امتیاز جانبازی بخره
Souls_Master
۲۰ بهمن ۱۴۰۳2میلیارد اختلاف قیمت دارند که این یعنی اریزو با توجه به کیفیتی که دارد دست بالا را در همه زمینه ها دارد.
jaghori
۲۰ بهمن ۱۴۰۳بهنظر می رسد که انتخاب چری به خاطر خدمات پس از فروش بهتر و قیمت ارزانتر عاقلانه تر است. به یاد داشته باشیم که ماشین بدون قطعه یدکی، تکه آهنی است که سوهان روح و روان صاحبش شده و فضای زیادی را اشغال می کند و هیچ کاربرد دیگری ندارد. کسی که دنبال لذت شخصی، راحتی و استفاده از خودرویش باشد، چری را انتخاب میکند. سوناتا این دو مزیت عمده چری را ندارد اما ظاهراً سازنده شرکت هیوندای به عنوان سازنده خودرو اعتبار بیشتری دارد. کسانی که دنبال نام و دیده شدن باشند، به دنبال سوناتا خواهند رفت.
به هر صورت، به نظر شخص بنده، دیر یا زود پیشفرض ها و نگاه سنگ شده ما به محصولات چینی دگرگون خواهد شد. چرا؟ چون این شرکتها در حال رقابت هستند و به شدت تلاش دارند تا برای زنده ماندن، خودشان را با استانداردهای جهان همسو کنند. همین حالا هم این اتفاق افتاده است.
در خرید هر چیزی خصوصا خودرو، هزینه خرید، خدمات پس از فروش، مصرف سوخت و ایمنی باید اولویت داشته باشد. مهم این است که خودمان از ماشینمان راضی بوده و از آن لذت ببریم. سخن این و آن مهم نیست.
۲۰ بهمن ۱۴۰۳دوست عزیز الان قطعات یه ماشین مثل سوناتا ۲۰۰۷ رو هم میتونی از گمرک سفارش بدی بیارن
اما اگه اون زمان یه ماشین چینی هم به عنوان رقیب سوناتا بود الان میتونستی قطعاتشو جور کنی؟
نه صددرصد
این کرمان موتور تا پنج سال تقریبا ماشین رو گارانتی میکنه
بعدش هم تا ۵ سال بعد از توقف تولید ماشین رو قطعاتشو وارد میکنه و پشتیبانیش میکنه
بعدش میخوای چیکار کنی؟ بعدش باید خودت بری گمرک بخاطر یه چیز ساده کلی هم هزینه داره تازه پیدا هم نمیشه
ولی یه ماشین مثل سوناتا ۲۰۰۷ الان بیا باهاش من رو زیر کن!
فوقش یه جلو پنجره یا شیشه جلوش بشکنه
یه جلو پنجره و شیشه جلوی سوناتا ۲۰۰۷ رو شما میتونی از یه وارد کننده بخری
یا اوراقی های پایین شهر تهران طرفای شوش میتونی ازشون بخری یا آنقدر تو قطعات یدکی لوازم اینا پیدا میشه که کم نمیاری
همین سوناتا ۲۰۲۴ هم چندسال سال دیگه گارانتی ایناش تموم شد باز راحت قطعاتش پیدا میشه
اما این اریزو ۸ نسبت به چینی هایی مثل آریزو ۵ و اینا یه خوبی داره!!
میدونین خوبیش چیه؟
خوبیش اینه این ماشین تو کشور هایی مثل روسیه و چین و اینا زیاد هست
و تو کشور های شوروی قدیم مثل لهستان و اوکراین و اینا هم هست حتی تو تاجیکستان کشور همزبان و با معرفت ما هم این ماشین هست و تو کشورای همسایه چین هم پیدا میشه این ماشین
و این یعنی فکرنکنم در آینده مثل ماشین هایی مثل چری ویانا این ماشین (اریزو ۸) مشکل ساز بشه
ولی خب مقایسه کردنی نیستن این ماشینای خوب!
به هرحال من جای بچه پولدارها بودم منتظر تویوتا کمری ۲۰۲۵ میموندم و ماشین خارجی ام که مال ۱۰ سال پیش هست رو نگه میداشتم
و به جای اینا کمری ۲۰۲۵ میخریدم
حالا لو آپشن هم بود مهم نیست فقط سانروف داشته باشه با دکمه های روی فرمون و مانیتور
گرمکن و سردکن اینارو نخواستیم
صامورایی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳خدا رو شکر که کره اونقدر پیشرفت کرده که با چین مقایسه میشه. به عنوان یه فن کره واقعا افتخار میکنم.
حتی سوناتا جدید جعبه آچار برای سفت کردن پیچ ها رو هم اشانتیون میده.
صامورایی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳ذات ژاپنی فن.
رفته مثلا اکانت فیک منو زده با اون پروفش :)
نوید
۲۰ بهمن ۱۴۰۳پدال قیمت ها همیجوری روز ب روز بالا میره تو دیگه پیاز داغشو بیشتر نکن
با این قیمتم اصلا نمیارزه 6 جی تی با زیر 2م همون شتاب و امکانات رو میده تو رنج 3.5 اکستریم txl یه سر وگردن بهتر از آریزو 8 هس
سوناتا هم عالیه ولی امکانات کمتر و بحث خدمات و قطعات و قیمت جذابیتش رو کم میکنه
کلا بیشتر از 2 تو این شرایط قیمتی منطقی نیس پول ماشین دادن ک بنظرم بین آریزو 6 جی تی و j7 می تونه انتخاب نسبتا جذابی باشه
AMIR / ARMI
۲۰ بهمن ۱۴۰۳بدون هیچ نگاهی به ماشین چینی
قطعا سوناتا
حتی میخواید پیچ بخرید، برند بخرید
برندها بی دلیل مطرح نشدن
شما به جای خرید ماشینی که کل دنیا به یک اسم فروش میره امریکای شمالی انواع تست هارو رد میکنه
سخت گیر ترین سازمان های امنیتی و استاندارد بهش نظارت میکنن برید یک ماشین بی هویت ناشناس بخرید که زنجیره تامین قطعاتش متفرقه چین هستن
اصلا شک نکنید یک سال نه سه سال بعد چوبش میخورید
aliasg5
۲۱ بهمن ۱۴۰۳الان جک اس ۵ که ده ساله تو بازار ماست کسی چوبشو خورده؟ دوره این حرفای کوچه بازاری گذشته
ناصر
۲۰ بهمن ۱۴۰۳در بازار مافیایی و انحصاری ما بعضی از خودروها تا 10برابر قیمت واقعی عرضه میشن نه که ما 10برابر یک اماراتی درآمد داریم!!!!حق انتخاب معنی نداره،ما باید به لطف دوستان چری آریزو 8رو به جای سوناتا سوار بشیم و بعد با سوناتا مقایسه بشه ک آره این بهتره ،چرا باید روی ماشینی ک خود هیوندای 20درصد روش سود نمیکنه اینجا 300درصد روش بیاد بخدا حق ما پراید و پژو و ساینا و غیره ی آشغال نیست ،و من حق میدم در جایی ک دنا اتومات آشغال 1200قیمتش باشه اینا هم این قیمت رو داشته باشن،بخدا در عراق و امارات حتی 100تومن هم دنا رو نمیخرن اجبار چی به روز ما آورده ،کاش ما هم حق داشتیم.در آخر کلمه Sسوناتا مبارزه به کل صنعت کپی کار کمونیست ها .
یه نفر
۲۰ بهمن ۱۴۰۳“انواع مختلف آریزو ۸ برای بازار چین، ۱۷ تا ۲۲ هزار دلار قیمت دارند و اگر توسط مدیران خودرو مونتاژ شوند؛ تحفیف ارزی برای واردات قطعات نیز خواهند داشت. با این شرایط، احتمال عرضهی فونیکس آریزو ۸ با حدود قیمت ۳ تا ۳/۵ میلیارد تومان، وجود دارد.”
ببخشید منظورتون رو متوجه نشدم
مدیران خودرو از اواسط سال آریزو 8 رو عرضه کرده با قیمت 2.3 میلیارد
منظورتون از احتمال عرضه با قیمت 3 میلیارد چیه؟؟؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ بهمن ۱۴۰۳اون قیمت قدیم بود الان که دلار آزاد رسیده به نزدیکای ۹۰ هزار تومن، شرایط پیشفروش هم عوض خواهد شد
Faster
۲۱ بهمن ۱۴۰۳آریزو 8 الان تو بازار با قیمت 2.8 موجوده
aliasg5
۲۱ بهمن ۱۴۰۳چری جزعه ۵ برند برتر چینه ، صادرات خیلی بالایی داره ،ماشین سال چین امسال از برند چری بود من فن کشور و برند خاصی نیستم ولی اینکه نویسنده یک مجله معتبر بیاد و بنویسه چری حتی تو چین خودروساز طراز اول حساب نمیشه قابل قبول نیست و اینکه چطور طراحی یک خودرو مدرن شبیه محصولات قدیمی ژاپن میتونه باشه؟ ژاپنی که همیشه طراحی محافظه کار داشته …
Faster
۲۱ بهمن ۱۴۰۳آریزو 8 الان تو بازار با قیمت 2.8 موجوده که با توجه به قیمت 5.5 میلیاردی بازار اپتیما توربو میشه گفت آریزو نصف قیمت سوناتا حدوداً