چری

تجربه سواری نسخه برقی فونیکس FX: اومادا E5

خودرویی که از هر نظر متوسط است اما با تکیه بر برگ برنده خود، مدل‌های کره‌ای و اروپایی را به چالش می‌کشد.

فروش این کراس‌اوور تمام برقی تابستان امسال و همزمان با رقبایی چون هیوندای کونا برقی، فولکس‌واگن ID3 و رنو مگان ای-تک آغاز می‌شود. این خودروی ۱۳ هزار دلاری از پلتفرم باتری شرکت بی‌وای‌دی موسوم‌به «بلِید» استفاده می‌کند و ظرفیت ۳۱.۴ کیلووات ساعتی دارد (البته ۱ کیلووات ساعت آن غیرقابل استفاده است). باتری موتور برقی ۲۰۳ اسب بخاری این خودرو با مصرف اقتصادی‌اش تا ۴۱۱ کیلومتر، پشتیبان راننده است. بنابراین تصور می‌شود که چری در تولید این کراس‌اوور به اندازه کافی تلاش کرده است اما آیا نتیجه این تلاش‌ها به محصولی درخودر توجه ختم شده است؟

طراحی

مشخصا بد نیست. استفاده به‌روز از خطوط تند، برجستگی‌ها، رنگ بدنه دوگانه با سقف سیاه‌رنگ و چراغ‌های باریک باعث می‌شود چهره این خودرو برای عموم مردم مناسب یا حداقل قابل‌تحمل باشد. طراحان این برند چینی در فرایند آفرینش E5 به مدل‌های مشهورتر کیا، هیوندای و تویوتا هم نظر داشته‌اند و سعی کرده‌اند تا در محصول خود، از المان‌های رایج بازار استفاده کنند.

هر چند E5 یک محصول میان‌رده اقتصادی به شمار می‌رود اما ابعادی نزدیک به نیسان قشقایی دارد که به‌مراتب خودروی کامل‌تری محسوب می‌شود. برند اومادا، مدل بنزینی ۵ را با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری عرضه کرده است که برخلاف ابعاد بدنه، آن را در برابر مدل‌های کوچک‌تر نیسان مانند جوک قرار می‌دهد.

امکانات

طراحان E5 تلاش کرده‌اند تا مشتریان برندهای کره‌ای را هدف قرار دهند. نسخه بالارده این خودرو با پسوند نوبل، با تکیه بر مواد مناسب، سطوح براق پلاستیکی و طرح‌بندی کرومی روی بلندگوها حس عجیبی و گمراه‌کننده‌ای از کیفیت را به سرنشینان متقل می‌کند. با این وجود امکانات خوبی هم در کابین E5 قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به جایگاه تهویه‌شونده گوشی هوشمند و نوار کنترل نور نمایشگرها اشاره کرد. متاسفانه نورپس‌زمینه کلیدهای لمسی روی فرمان با روشن‌کردن چراغ‌ها در روز روشن کاملا محو می‌شوند؛ بنابراین راننده در روز‌های ابری یا بارانی عملا نمی‌تواند روی آن‌ها حساب خاصی باز کند.

نمایشگر ۱۲.۳ اینچی اطلاعات-سرگرمی به‌گفته نمایندگی سازنده، به سیستم‌عاملی روان مجهز خواهد شد؛ درحالی‌که نمونه اولیه آن هنوز لگ و کندی دارد و برای استفاده در سرعت‌های بالا بهینه نیستند. در این قسمت، سیستم‌عامل رقبای کره‌ای و اروپایی به‌مراتب عملکرد بهتری دارد. خوشبختانه کاربر می‌تواند از اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده کند.

فضای کابین

فضای سرنشینان عقب بد نیست. سرنشینان ۱۸۰ سانتی‌متری هم در آن بدون مشکل می‌نشینند اما رقبای دیگر در این بخش عملکرد مناسب‌تری را به نمایش گذاشته‌اند و فضای پای بهتری هم دارند. E5 در این قسمت شباهت زیادی به یک خودروی هاچبک دارد. فضای بار زیر کاپوت برای قراردادن شارژر و اقلام همراه خودرو مناسب است. بر پایه ادعای سازنده، صندوق عقب ۲۹۲ لیتر گنجایش دارد که برای یک کراس‌اوور کوچک کافی به نظر می‌‌رسد. خوشبختانه صندوق عقب E5 میزبان یک چرخ زاپاس هم شده که در خودروهای برقی کمیاب است و می‌توان از وجود آن قدردانی کرد.

پیشرانه و عملکرد

تک الکتروموتور ۲۰۳ اسب بخاری این خودرو وظیفه حرکت چرخ‌های جلو را برعهده دارد. پلتفرم چری باعث شده تا وزن E5 به محدوده ۱,۷۱۰ کیلوگرم برسد که برای یک خودروی خانوادگی برقی متوسط، مناسب قلمداد می‌شود. کراس‌اوور اومادا برای رسیدن به سرعت معیار ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۷.۶ ثانیه زمان نیاز دارد. عملکرد روان است و درصورت نیاز می‌تواند به نیاز سرعت راننده به‌خوبی پاسخ دهد. این خودرو به سیستم بازیابی نیروی ترمز هم مجهز شده که در حالت سبک عملکرد خوبی دارد اما در حالت‌های سنگین، گیج می‌شود. متاسفانه برای تغییر این حالات باید از نمایشگر لمسی مرکزی استفاده کرد.

راندمان و فرمان‌پذیری

ارتفاع بدنه E5 از سطح زمین از سایر رقبای این کلاس بیشتر است و هنگام ورود به پیچ‌ها، حس تکیه کردن و پیچش بدنه را به راننده القا می‌کند که برای بسیاری خوشایند نیست. البته که مالک E5 هم می‌داند که رنو مگان تروفئو سوار نشده است و از آن استفاده متفاوتی می‌کند.

در حالت نرمال، ورودی سبک فرمان حس خاصی را به راننده منتقل نمی‌کند اما در حالت اسپرت، این بی‌حسی تا حدی مرتفع می‌شود. تایرهای ۱۸ اینچی «کومبو» در سرعت‌های پایین سروصدا دارند اما در سرعت‌های بالا به حالت بی‌صدا برمی‌گردند. در این قسمت هیچ نکته خاصی وجود ندارد؛ همان‌قدر که خبری از ویژگی‌های هیجان انگیز نیست، خبری هم از دردسر نیست.

نتیجه

اومادا E5 را می‌توان به یک کارمند اداری میان‌رده تشبیه کرد که کار خود را سر وقت انجام می‌دهد و علاقه‌ای به اضافه‌کاری ندارد. تجربه سواری این کراس‌اوور ثابت کرد E5 راندمان بهینه‌ای دارد و با اعتمادبه‌نفس حرکت می‌کند. هرچند خبری از راندمان اسپرت و عملکرد خیره‌کننده نیست اما می‌توان برای استفاده خانوادگی مناسب روی آن حساب باز کرد.

مزیت اصلی این کراس‌اوور، قیمت ۱۳ تا ۱۸ هزار دلاری آن محسوب می‌شود که در نسخه استاندارد هم به بیشتری امکانات یادشده مجهز خواهد شد. مزیت نسخه بالارده نوبل بهره‌مندی از سقف پانورامیک، دوربین ۳۶۰ درجه پارک و… است که قیمت آن را به MG4 نزدیک می‌کند.  هرچند اومادا E5 جزو بهترین‌های کلاس خود نیست اما خودروی بدی هم محسوب نمی‌شود. با توجه به شرایط فروشی که چری برای این محصول درنظر گرفته است، E5 می‌تواند محصولات ام‌جی را به‌راحتی به چالش بکشد. نظر شما درباره این کراس‌اوور خانوادگی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Arshia m3csl

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1173 ديدگاه)

    اکسلش ۲ سال دیگه در میاد😂😂😂😂 اپشن زیاد و طراحی خاص اسپرتی با قیمت ارزون معلومه کیفیتش چیه بعد مدیران خودرو خودشو با بی ام و و مازراتی و مرسدس بنز مقایسه میکنه

    موافقم 9
    مخالفم 13
    1. amir

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      بخدا دیشب پشت فرمون بودم یه ایکس ۵۵ دیدم اتفاقا یذره بغلاش زدگی داشت نفهمیدم چطوری لایی کشیدم ردش کردم گفتم الان اکسلش در میاد میخوره تو کاپوت ماشینم

      موافقم 14
      1. mahan

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (158 ديدگاه)

        به قران دیگه چند وقته تو خیابون با ترس کنار اینا رد میشم. واقعا ولی جدا از شوخی باید احتیاط کرد. ماشین چینی جماعت داخل ایران قابل اعتماد نیستن.

        موافقم 5
        مخالفم 4
      2. مومنی

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (67 ديدگاه)

        آره داداش
        خوب کردی
        ماشین ما ایرانیها هم که بدنه و ایمنی نداره. یهو واسه برخورد یه حلقه لاستیک x55 به ماشینمون میریم بهشت زهرا.

    2. ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (173 ديدگاه)

      خودرویی که از هر نظر متوسط است اما با تکیه بر برگ برنده خود، مدل‌های کره‌ای و اروپایی را به چالش می‌کشد.

      تاییدی بر رقابت‌ چین با کره . دیر یا زود چین پیروز میشه . در عرض ۲ دهه خودشو به خودروسازی کره با ۵دهه سابقه رسوند

      موافقم 11
      مخالفم 1
    3. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (322 ديدگاه)

      آرش جان
      از نظر من فونیکس fx و x55 وx22 از همون اول اشغال بود و نیازی به این اتفاقات اخیر نداشت !
      فکر میکنم تنها خودرو خوب محصولات چری همون تیگ ۷ پرو هست چون تازمانی که داشتم استهلاک
      زیادی نداشت ولی لذت رانندگی هم نداشت ولی جادار بود و ماشین در کل خانوادگی بود

      موافقم 5
      مخالفم 5
  2. ممد ژانگولر

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    به نظر من زیباترین و بهترین خودروی ساخت چین در ایران همین اموداست . ولی چه فایده تشتک عقبش در میره . اینجاست که فرق چسب آلمانی با چسب چینی مشخص میشه .

    موافقم 15
    مخالفم 5
    1. جمشید

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (440 ديدگاه)

      ای کاش با چسب ! با تُف میچسبونن !

      موافقم 16
      مخالفم 2
    2. کسرا

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اون اف ایکس اکسلنت هستش نه پرمیوم که اکسلنت تولید محدود و با قطعات متفاوت هستش و دیگه ساخته نمیشه

      1. ممد ژانگولر

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4148 ديدگاه)

        مشتی فیلم نیا . ایشالله بفروشیش نوش جونت

        موافقم 3
        مخالفم 1
  3. محمد ۱

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (217 ديدگاه)

    این صفحه نمایشها که در اصل به شکل دو تا تبلت هستن… نباید با کادر زخیم جاگذاری بشن…
    وقتی صفحه نمایش روشن بشه… زار میزنه…!!!

    صفحش یا باید کاملا همه جا را پر کنه… یا باید بریده بشن… و با قاب نازک طراحی بهتری براشون در نظر گرفته بشه…

    البته شاید رو این مود این شکلیه…

    اینی که من میبینم نچسبه…. و یه ادا در آوردن ناشیانه…

    موافقم 11
    مخالفم 1
  4. زیزیگولو

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    تغیراتش نسبت به نسخه بنزینی خیلی کم هستش و زیاد به چشم نمیاد

    موافقم 11
  5. افشار

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (772 ديدگاه)

    این مدل برقی با نام فونیکس FX EV توسط مدیران خودرو وارد ایران شده

  6. پیام رحمانی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (287 ديدگاه)

    اکسلش در نره ادما به چوخ بده ماشین خوبیه
    معذرت از چینی فنا 🙏🙏
    اصلا برا اینکه از دلتون در بیاد فراری و لامیورگینی و پاگانی و بوگاتی و … خر ماشینای چینی هستن

    موافقم 10
    مخالفم 6
    1. افشار

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (772 ديدگاه)

      حرفت درست هست دروغ که نمیگی

      موافقم 1
      مخالفم 4
  7. جرمی کلارکسون

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (977 ديدگاه)

    بسه دیگه خسته شدیم دیگه
    کل پدال شد ماشین های چینی طراحی قورباغه ای کم قدرت بی کیفیت دیفرانسیل جلوی گیربکس CVT 😐💔

    موافقم 9
    مخالفم 6
    1. مومنی

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (67 ديدگاه)

      خوب پدال مال ما فقیر بیچاره هاست.
      نه شما آلمانی و ژاپنی و ایتالیایی سوارا.😉

      شما بجای سایت پدال باید بری تو سایت اگزوز 😏

      شما که نباید در مورد ماشین کم قدرت و بی کیفیت چینی مطلب بخونی.
      فقط نمی‌دونم چرا رو مطالب خودروهای چینی کلیک میکنی و مجبوری این ننگ رو به دوش بکشی
      شما با اون چلنجر و شلبی که تو پارکینگ کاختونه اینجا چه کار می‌کنی اخه؟

  8. ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    کاش کره ابهت قبلشو داشت

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. کرگدن باواریا

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (777 ديدگاه)

      مگه کره ابهت داشت آخه 🤮

  9. MC20

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    مالیدی …

    موافقم 5
    مخالفم 4
  10. مومنی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    تا حالا تو آپارتمان تون
    تو کوچه تون
    تومحله تون
    و توشهرتون
    چند نفر توسط خودروهای چینی کشته، مصدوم بیوه و یتیم شده ان؟

    عمدتا کسانی خودروی چینی رو به سخره میگیرن وازش میترسن که خودروی خودشون ایرانی بوده و دهها نقص ترسناک و کشنده داره.
    قبرستان ها رو هم پر کرده. بیشتر از جنگ جهانی هم کشته رو دست مملکت گذاشته.
    نقص ترمز
    حریق
    عدم بازشدن ایربگ
    عدم تقسیم وزن بین عقب و جلوی خودرو.
    عدم قطع برق بعد از تصادف.
    عدم بازشدن درب خودرو بعد از تصادف و حریق.
    خودروهایی که حتی پلیس با زور و اجبار بهشون پلاک میده
    خودروهایی که حتی پاکستان به ایران مرجوع می‌کنه.
    قیمتشون هم داره میرسه به خودروهای چینی.

    اصلا حواست هست هر روز جون خودتو خانوادتو داری تو چی می‌زاری و میری بیرون که حالا از اکسل عقب دوسه تا دونه ایکس ۵۵ میترسی.

    باز یارو چینیه با شجاعت فراخوان میزنه میگه بیایید درستش کنم.
    تا حالا سایپا و ایران‌خودرو چندبار بهت پیام دادن بگن بیا یه کاری کنیم بیشتر زنده بمونی؟
    اصلا خودتم توقع نداری بهت فراخوان بدن.
    حالا برو وقتی از کنار چینیها رد میشی تشتک عقبشون درنیاد بخوره بهت.
    چون بدنه ماشینت اونقدر ضعیفه که همون لاستیکه هم می‌تونه جونتو بگیره.
    فیلم ورقها و شاشیسهای خودروهای معروف داخلی کم نیست واسه دیدن و خندیدن.

  11. مومنی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    اینجا خیلی از دوستان آلمانی و ژاپنی و ایتالیایی سوار حضور دارن که اصلا ماشین چینی رو قابل نمی‌دونن
    برام سواله
    چرا برای خواندن در مورد به قول خودشون این اشغال های چینی اینقدر اینترنت مصرف میکنند؟
    خدای نکرده نوعی بیماریه؟
    یا حضور نوعی انگل در روده باعث این اتفاق میشه؟

    وگرنه خودشون خوب میدونن ماشین چینی اشغاله .

    اگر پول اینترنتشون رو‌جمع کنند شاید سی سال دیگه بتونن یدونه از همین آشغالها واسه سرایدار قصرشون بخرن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا