در این مقاله به معرفی یکی از کم مصرف ترین خودروهای مونتاژی بازار یعنی فونیکس تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید e+ خواهیم پرداخت.
آلودگی محیطزیست و گرمایش کره زمین نگرانیهای زیادی را پی داشته است. باید اذعان کرد وسایل نقلیه نقش مهمی در این زمینه ایفا میکنند و به همین خاطر از چند سال پیش بحث تولید خودروهای پاکتر با جدیت بیشتری دنبال میشود. اگرچه خودروهای برقی کاملاً سر و صدا به پا کردهاند اما نگرانی زیادی درباره این خودروها وجود دارد که از جمله آنها میتوان به شعاع حرکتی محدود، زمان شارژ بالا و… اشاره کرد. همچنین قیمت و وزن بالای این خودروها نیز جزو مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد.
همچنین بخوانید:
- فونیکس تیگو ۷ پرو مکس، روایت پدال از نوبرانه مدیران خودرو
- بررسی فونیکس تیگو ۸ پلاگین هایبرید ای پلاس + بررسی ویدئویی
به همین خاطر بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران استفاده از خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی را به عنوان پلی تا رسیدن به خودروهای برقی مطلوب در نظر میگیرند و خودروسازان زیادی نیز در این زمینه تلاش کردهاند که مشهورترین آنها را میتوان تویوتا دانست. شرکت چری و برند فونیکس آن نیز که حضور گستردهای در کشور ما دارد پس از تجربه رونمایی و عرضه تیگو ۸ پرو e+ به عنوان اولین خودروی پلاگین هیبریدی ایران به دنبال ارائه برادر کوچکتر آن یعنی تیگو ۷ پرو e+ پلاگین هیبرید است و پیرو سؤالات بیشماری که کاربران عزیز درباره این کراس اور چینی داشته اید بنابراین تلاش کردهایم این خودرو را بهصورت کامل معرفی نماییم.
معرفی فونیکس تیگو ۷ پرو e+ پلاگین هیبرید
طراحی ظاهری
تیگو ۷ جزو شناختهشدهترین شاسی بلندهای چینی کشورمان است و نسل پیشین آن از سال ۱۳۹۶ تاکنون در کشورمان حضور دارد. درحالیکه نسل پیشین از طراحی ظاهری اسپرت تری سود میبرد اما چری در نسل جدید تیگو ۷ پرو سعی کرده طراحی ساده اما شکیلی را به نمایش بگذارد. مدل پلاگین هیبریدی تیگو ۷ پرو نیز با حداقل تغییرات سعی داشته خود را از برادر بنزینی متمایز کند.
در بخش جلوی این خودرو همان طراحی ساده اما شیک چراغها را میبینیم که به جلوپنجره بزرگ خودرو متصل شدهاند. البته طراحی سپر و تریم اطراف جلوپنجره تغییر کرده و اضافه شدن عناصر آبی رنگ به ورودیها نیز باعث شدهاند تیگو ۷ پرو e+ متفاوتتر به نظر برسد. همانطور که میدانید رنگ آبی و سبز انتخاب اول خودروسازان برای نشان دادن محصولات پاکتر نسبت به نمونههای استاندارد است. در نمای جانبی تفاوت چندانی وجود ندارد اما رینگهای آیرودینامیک شاخصترین تفاوت نسبت به مدل استاندارد خواهد بود. البته یک درگاه شارژ نیز در قسمت راست و نزدیک در راننده نصب شده که برای شارژ باتری بکار میرود.
نهایتاً به بخش عقب میرسیم که تفاوت چندانی نسبت به نمونه استاندارد ندارد و تنها برچسب تیگو ۷ پرو e+ حاکی از تفاوت خودرو با نمونه بنزینی خواهد بود. در مجموع باید گفت طراحان چری کار خود در ارائه محصولی شیک و بی حاشیه را به خوبی انجام دادهاند و این نوع طراحی با گذشت زمان کمتر گرد پیری به خود خواهد گرفت.
طراحی داخلی
در بخش کابین نیز تفاوت قابلذکری با نمونه بنزینی وجود ندارد. چری همانند بدنه خودرو تلاش کرده است یک طراحی مینیمال و شیک را ارائه نماید و در این بخش شاهد دو نمایشگر چسبیده به هم هستیم که یکی برای پشت آمپرها و دیگری برای سیستم اطلاعات سرگرمی در نظر گرفته شده است. این نمایشگرها در مجموع ابعاد ۲۴ اینچی دارند. البته فونیکس تیگو ۷ پرو e+ پلاگین هیبرید در بخشهایی همچون کنسول میانی، رنگهای بکار گرفته شده و شیفتر با مدل استاندارد تفاوتهایی دارد هرچند تمرکز اصلی آن روی سادگی کاربری و برآورده ساختن نیازهای خانواده است.
تجهیزات و امکانات فونیکس تیگو ۷ پرو هیبریدی
یکی از نقاط قوت محصولات چینی در کشورمان را میتوان تجهیزات زیاد آنها دانست و فونیکس تیگو ۷ پرو e+ پلاگین هیبرید نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. از جمله شاخصترین ویژگیهای رفاهی و ایمنی خودروی موردبحث میتوان به شش کیسه هوا، اتوهلد، کنترل شروع حرکت در سربالایی و سراشیبی، پایش فشار باد لاستیکها، حفظ خودرو بین خطوط، هشدار خروج از خط، سانروف، نمایشگر ۲۴ اینچی پشت آمپرها و سیستم اطلاعات سرگرمی، شارژ بیسیم تلفن همراه و… اشاره کرد. در جدول زیر لیست کامل تجهیزات ایمنی و رفاهی فونیکس تیگو ۷ پرو e+ پلاگین هیبرید ذکر شده است.
امکانات ایمنی | امکانات رفاهی |
شش کیسه هوا، ترمز دیسکی خنک شونده برای چرخهای جلو، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل خودرو در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، دوربین دید عقب، پایش فشار باد لاستیکها، سنسور دندهعقب، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، سیستم هشدار خروج از خط | انتخاب حالت رانندگی اکو و اسپرت، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف، کروز کنترل، چراغهای جلو و عقب LED، سنسور نور، تودوزی داخلی چرم، نمایشگر دیجیتال، خروجی برق ۱۲ ولت، فرمان برقی چندمنظوره، تنظیم صندلی راننده ۶ جهت برقی به همراه ۴ جهت تنظیم گودی کمر برقی، گرمکن صندلیهای ردیف جلو، جعبه خنککننده، شارژ بیسیم تلفن همراه، سیستم تهویه مطبوع دوگانه با قابلیت پاکسازی هوا، نورپردازی داخلی کابین، سیستم ورود به خودرو بدون نیاز به کلید و استارت دکمهای، باز شدن درب صندوق با حسگر سوییچ، سقف پانوراما به همراه سایهبان برقی، روشن کردن موتور خودرو با ریموت از راه دور |
قوای محرکه فونیکس تیگو ۷ پرو هیبرید
به یکی از مهمترین تفاوتهای فونیکس تیگو ۷ پرو e+ پلاگین هیبرید با نسخه بنزینی میرسیم. این خودرو به قوای محرکه قابل شارژ مجهز شده که شامل پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی و دو موتور برقی است. قدرت ترکیبی این مجموعه برابر با ۳۲۶ اسب بخار و گشتاور آن ۵۱۰ نیوتون متر عنوان شده که باعث میشود خودروی موردبحث تواناییهای حرکتی قابلتوجهی داشته باشد. چری میگوید تیگو ۷ پرو e+ پلاگین هیبرید در عرض ۷.۶ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد که رقم بسیار خوبی برای یک شاسیبلند خانوادگی خواهد بود.
اما همانطور که گفته شد قوای محرکه این خودرو از نوع پلاگین هیبرید است به این معنی که امکان شارژ باتری از طریق شارژرهای خانگی و شهری و همچنین حرکت آن فقط در حالت برقی و بدون نیاز به پیشرانه بنزینی بهصورت محدود وجود دارد. ظرفیت باتری تیگو ۷ پرو e+ پلاگین هیبرید به حدود ۱۹ کیلووات میرسد و در صورت شارژ کامل باعث ارائه شعاع حرکتی ۸۰ کیلومتری در حالت برقی خواهد شد. شعاع حرکتی مجموع خودرو در زمان استفاده از پیشرانههای بنزینی و برقی نیز حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است.
نکته دیگر اینکه الزامی به شارژ باتری از طریق شارژر خانگی یا شهری نیست و باتری با استفاده از پیشرانه بنزینی و انرژی احیا شده از طریق ترمز شارژ خواهد شد. مصرف سوخت ترکیبی شاسیبلند پلاگین هیبرید (در صورت استفاده از پیشرانه بنزینی و موتورهای برقی) به زیر ۲ لیتر در صد کیلومتر میرسد و در حالت تمام بنزینی نیز مصرف سوخت به حدود ۸ لیتر خواهد رسید که بازهم رقم مطلوبی برای یک شاسیبلند است. در جدول زیر مشخصات فنی کامل فونیکس تیگو ۷ پرو e+ پلاگین هیبرید ذکر شده است.
مشخصات فونیکس تیگو ۷ پرو e+ پلاگین هیبرید | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی به همراه دو موتور برقی |
باتری | ظرفیت ۱۹.۲۷ کیلووات با امکان شارژ و پیمایش ۸۰ کیلومتر در حالت برقی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۳۲۶/۵۱۰ |
گیربکس | سه سرعته DHT |
صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۷.۶ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۵۰۰/۱۸۴۲/۱۷۴۶ |
فاصله بین محوری (میلیمتر) | ۲۶۷۰ |
قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو هیبریدی
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
فونیکس تیگو ۷ پرو | پلاگین هیبرید | --- | ۲,۲۲۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تاریخ به روز رسانی: ۲۵ آبان ۱۴۰۳
با عنایت به قیمت حدود ۱.۵ میلیارد تومانی تیگو ۷ پرو در کارخانه و قیمت حدود ۱.۹ میلیارد تومانی آن در بازار، انتظار میرود فونیکس تیگو ۷ پرو e+ پلاگین هیبرید نیز با قیمت کارخانه حدود ۱.۸ میلیارد تومان عرضه شود و قیمتش در بازار نیز به حدود ۲.۱ تا ۲.۲ میلیارد تومان برسد. از جمله رقبای این خودرو میتوان به لاماری ایما هیبرید و فیدلیتی XB1 بهمن موتور اشاره کرد.
همچنین بخوانید:
-
مقایسه لاماری ایما هیبرید با فونیکس تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید؛ کدامیک بهتر است؟
-
مقایسه تیگو ۷ پرو با فونیکس FX؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
NAVID۰۰۹۸
۱۴ فروردین ۱۴۰۳فقط موندم چرا اینارو وارد میکنن با اینکه خودشونم میدونن در ایران از این قبیل لگنها استقبال نمیشه!!!
تو ایران جزء تنفس طبیعی و فنی ساده هرچیزی بخرید دیوانگیه!!!
ALI A
۱۴ فروردین ۱۴۰۳کلا محصولات چری از لحاظ کیفیت و دوام در حد برندای خوب چین مثل بی وای دی. چانگان .جیلی. هونگچی. هاوال نیست.. بیشتر سهامش هم ماله دولت چینه… نرخ خرابی و خوابیدن ماشین برای قطعه هم که همه اطلاع دارن…
Aliasg5
۱۵ فروردین ۱۴۰۳دست بکشید از این تعصبات مسخره و بی علم
https://www.pedal.ir/pr/jd-power-2023-chery-china/
چری جزعه برند های درجه یکه چینه
NAVID۰۰۹۸
۱۵ فروردین ۱۴۰۳چری رو دولت چین گردن میگیره ولی بخش خصوصیش نه 🤫
مسعود
۱۸ شهریور ۱۴۰۳سمت کرمانشاه هنوز پیکان های تمیزی هست برو بخر اینقد توو این سایت ها و اخبارهاش وقتتو تلف نکن برادر؛ برو قربونت
احمد
۲۴ آبان ۱۴۰۳شما برو پیکان جوانان مدل ۵۴ بخر
زیزیگولو
۱۴ فروردین ۱۴۰۳کسایی که بت تور تفریحی رفتن چین به چشم دیدن که تو خیابونای شهر پکن بیشتر ماشینایی با برند مرسدس بنزو فولکس واگنو تویوتا و آئودی و …… دیده میشن و حالا ماشینایی با برندای چینیم نکم و بیش تو این شهر بزرگ دیده میشن ولی اکثراً برندای آمریکاییو اروپاییو ژاپنی هستن
کیان
۱۴ فروردین ۱۴۰۳یه گلریزون کنیم پدال اینقدر از این چینیها تبلیغ نذاره
خسته شدیم بابا
یه جوریم مینویسن و … انگار بهترین در دنیا هست
اصلا برقی بنزین میسوزونه ولی این اصلاااااااا
شاهین
۱۴ فروردین ۱۴۰۳تبلیغ نیست معرفی خودرو هست.
ژاندارم
۱۴ فروردین ۱۴۰۳لطفاً در مقاله ذکر کنید چند ستاره ایمنی دارن
۱۴ فروردین ۱۴۰۳تیگو هفت پرو و فونیکس آف ایکس پنج ستاره استرالیا رو دارن
سروش
۱۵ فروردین ۱۴۰۳سلام دوستان جسارتا کسی میدونه تکلیف تیگو 7 پرو مکس چی شد؟ قرار بود وارد بشه ولی هیچ خبری از عرضه شدنش نیست و بجاش تیگو 7 پرو هیبرید که خبرهاش میرسه بلاخره مدل پرو مکس تیگو 7 به بازار عرضه عمده خواهد شد یا خیر؟جناب اشتری اگر یه بررسی در این خصوص بفرمایید و مقاله ای در خصوصش بگین خیلی سپاسگذار میشم.
امیر
۱۶ فروردین ۱۴۰۳همین چینی هایی که شما میگین آشغال 80درصد مردم ایران نمیتونن بخرن…ج
مزدک
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳326 اسب وشتاب ۷/۶ ثانیه!؟😂
اشکان
۵ مهر ۱۴۰۳مهندس ماشین هیبرید هست
یعنی جمع قدرت موتور های برقی و بنزینی همش با هم میشه ۳۲۶ اسب همیشه که این قدرت تو مدار نیست قضیه فرق میکنه.
عباس رسولی
۷ مهر ۱۴۰۳سلام رییس میشه از دم قسط بفروشید من ی دونه تیگو ۷هیبریدی میخوام که حداقل بعد از 30سال بتونیم ی ماشین درجه یک سوار شم هر کی هم میگه این ماشین بدرد نمیخوره چون نمیتونه بخره میگه بده برند چری خوب نیست خرابی زیاد داره حرف مفته نمیتونه بخره میگه خرابه از دم قسط بفروشه همه میرن میخرن پس لطفاً ادای آدمای تنگ ها رو در نیارید