تیگو ۷ پرو مکس که به پیشرانهٔ قویتر و امکانات بیشتری مجهز است، هرچند هنوز از مشکلاتی جزئی رنج میبرد اما درمجموع شاسیبلندی باکیفیت و مناسب است.
در سال ۱۴۰۰ مدیران خودرو نسل دوم چری تیگو ۷ را با برند فونیکس در کشورمان عرضه کرد. این خودرو که با نام تیگو ۷ پرو راهی بازار شد، با استقبال خریداران مواجه شد و توانست برند فونیکس را در بازار مطرح کند. یکی از مشکلات این خودرو اما پیشرانه ۱.۵ لیتری مشترک با نسل قبلی بود که قدرتی کمتر از رقبا داشت. به همین دلیل، مدیران خودرو سریعاً دستبهکار شد و در پاییز ۱۴۰۲ نسخهٔ جدید یا فیسلیفت این کراساوور را با نام تیگو ۷ پرو مکس و پیشرانه قویتر معرفی کرد.
همچنین بخوانید:
- فونیکس تیگو ۷ پرومکس AWD، بررسی کامل، مزایا و معایب و ارزش خرید
- فونیکس تیگو ۷ پرو مکس، روایت پدال از نوبرانه مدیران خودرو
این مدل جدید که هنوز برای فروش به بازار عرضه نشده است، از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو GDI بهره میبرد که در تیگو ۸ پرو و فونیکس FX میبینیم. این موتور با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور، به میزان قابلتوجهی از پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تیگو ۷ پرو قویتر است. همچنین انتقال نیروی این موتور هم بجای گیربکس CVT توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت میگیرد. بااینحال، درحالیکه تیگو ۷ پرو مکس در چین و برخی بازارهای صادراتی مثل آفریقای جنوبی با سامانهٔ چهارچرخ محرک عرضه میشود، نمونهٔ مونتاژ مدیران خودرو همچنان دیفرانسیل جلو است. البته این شرکت وعدهٔ عرضهٔ نسخهٔ چهارچرخ محرک را در آینده داده است.
طراحی تیگو ۷ پرو مکس
تیگو ۷ پرو مکس نسخهای بسیار تکاملیافتهتر نسبت به تیگو ۷ پرو محسوب میشود. تغییرات این خودرو فراتر از اصلاحات سادهٔ طراحی است و شامل ارتقاء ساختار بدنه، شاسی و متریال میشود. همچنین برای اولین بار چری سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم برای تیگو ۷ ارائه کرده که نمونهٔ موردبررسی ما از همین نوع است. تیگو ۷ پیش از فیسلیفت هم شاسی زیبایی بود و درواقع نیازی به بهروزرسانی ظاهری نداشت اما چینیها عادت دارند زودبهزود خودروهای خود را فیسلیفت کنند و احتمالاً از این تغییرات استقبال خواهید کرد.
در طراحی بیرونی تیگو ۷ همهچیز مثل چراغهای جلو، جلوپنجره، ورودیهای هوا و… طراحی تیزتری پیدا کردهاند. در عقب اما چراغهای سراسری قبلی دستنخورده باقی ماندهاند و تنها تغییر قابلذکر، اسپویلر جدید روی سقف است. بهطورکلی، تیگو ۷ پرو مکس که روی رینگهای ۱۹ اینچی آلیاژی دورنگ قرار گرفته است، ظاهر جذابی دارد که به نظر گرانقیمت میرسد.
داخل تیگو ۷ پرو مکس
در داخل خودرو نیز طراحی و احساس لوکس همچنان ادامه دارد. در اینجا نهتنها متریال از کیفی خوبی برخوردار هستند بلکه شاهد طراحی جدیدی هستیم که با نمایشگرهای پیوسته شبیه مدل بزرگتر تیگو ۸ پرو به نظر میرسد. نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگتر ۱۲.۳ اینچی وضوح بالایی دارد و کیفیت نمای دوربین ۳۶۰ درجه برخی برندهای گرانتر را شرمنده میکند. مقابل راننده نیز یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی قرار گرفته است که گرافیک بسیار واضحی دارد. هنگام عبور از روی مسیرهای ناهموار و پردستانداز نیز سروصدای جیرجیر از داشبورد به گوش نمیرسد که موضوع قابلتوجهی است زیرا کیفیت سواری تیگو ۷ پرو مکس روی جادههای خراب کمی خشک است. شارژر بیسیم سریعتر ۵۰ واتی و سیستم صوتی باکیفیت سونی با ۸ بلندگو هم از دیگر ویژگیهای داخلی این کراساوور چینی هستند.
رانندگی تیگو ۷ پرو مکس
یکی از مزیتهای مهم سامانهٔ چهارچرخ محرک که حتی پیش از رسیدن به مسیرهای ناهموار خود را نشان میدهد، بهبود قابلتوجه در کشش است زیرا در خودروهای دیفرانسیل جلوی چری تنظیمات دریچهٔ گاز و تحویل نیرو بهگونهای است که میتواند مشکلساز باشد. علاوه بر این، پیشرانهٔ جدید تیگو ۷ پرو مکس کشش بسیار خوبی دارد و خودرو را ظرف ۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. مهمتر از این، هنگام پیمودن بزرگراهها همیشه قدرت کافی برای سبقت گرفتن وجود خواهد داشت. اگر خواهان پاسخ تیزتر پدال گاز باشید هم میتوانید خودرو را در حالت رانندگی اسپرت قرار دهید (علاوه بر پنج حالت رانندگی دیگر شامل معمولی، اقتصادی، گلولای، برفی و آفرود).
بااینحال، یکی از قسمتهایی که خودروسازان چینی جدید اعداد غیرواقعی اعلام میکنند، مصرف سوخت است. به همین دلیل، نگران بودیم که پیشرانهٔ قویتر و رفتار اسپرتتر تیگو ۷ پرو مکس به معنای مراجعهٔ مکرر به پمپ بنزین باشد ولی چری آنطور که انتظار داشتیم تشنهٔ بنزین بود و حتی اگر مصرف سوخت اعلامی ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر آن عددی خوشبینانه باشد، در شرایط مختلف رانندگی میتوان بهراحتی مصرفی در حدود ۹.۵ لیتر در هر صد کیلومتر را تجربه کرد. بااینحال، چیزی که باعث میشد زیاد به پمپ بنزین سر بزنیم، مصرف بالا نبود بلکه آمپر سوخت بیدقت بود که در پایان آزمایش دیگر نمیتوانستیم به آن اعتماد کنیم.
راحتی و ایمنی تیگو ۷ پرو مکس
تیگو ۷ پرو مکس با لیست طولانی تجهیزات و امکانات، مطمئناً تمام ویژگیهای موردنیاز یک خودروی خانوادگی راحت را دارد. صندلیها با چرم باکیفیتی پوشیده شدهاند و در جلو از گرمکن و تنظیم برقی بهره میبرند. فضای سر و پای عقب بسیار عالی است و سرنشینان عقب از دریچههای تهویه و پورتهای شارژ هم بهرهمند هستند. صندوق بار شکل و اندازهٔ خوبی دارد و با تا کردن صندلیهای عقب تا ۱۶۷۰ لیتر فضا ارائه میکند. همچنین آرامش خودرو در مسیرهای بزرگراهی نشان از یکپارچگی ساختاری خوبی دارد و کابین ساکت و آرامی را برای تیگو ۷ پرو مکس فراهم کرده است.
بااینحال، مثل تیگو ۷ پروی قبل از فیسلیفت، کمکفنرها همچنان سفت است و کیفیت سواری روی جادههای ناهموار خصوصاً زمانی که خودرو پر از بار و سرنشین است کمی احساس ناراحتی دارد. هرچند تیگو ۷ پرو مکس از حالات رانندگی متعددی مثل آفرود و گلولای بهره میبرد اما هرگز خودرویی برای آفرود جدی نخواهد بود. لاستیکهای فاق کوتاه این خودرو بهوضوح مناسب جاده هستند و خبری از هیچ ویژگی آفرودی مثل قفل دیفرانسیل نیست؛ بنابراین، از سامانهٔ چهارچرخ محرک خودرو فقط باید به خاطر کشش و پایداری بیشتری روی آسفالت لذت ببرید. البته به لطف فاصلهٔ زیاد از زمین و زوایای حمله و فرار مناسب، در صورت لزوم برای خروج از آسفالت با سرعت پایین مناسب خواهد بود.
در بخش ایمنی، تیگو ۷ پرو مکس تقریباً از تمام امکاناتی که از خودرویی با این قیمت انتظار میرود برخوردار است و خریداران از ۸ ایربگ و سیستمهای کمکراننده مثل کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، هشدار ترافیک عقب، سیستم پایش نقاط کور و… بهرهمند میشوند. علاوه بر این، سیستم پایش راننده هم وجود دارد که تمرکز راننده را زیر نظر دارد اما بیشازحد حساس است و مجبور شدیم آن را خاموش کنیم. درواقع اکثر سیستمهای ایمنی تیگو ۷ پرو مکس بیشازحد حساس هستند و هشدارهای زیاد و بیهودهای را به صدا درمیآورد. در طول آزمایش حتی یکبار هنگام دندهعقب رفتن درحالیکه هیچ مانعی در مسیر نبود، خودرو بهطور خودکار روی ترمز کوبید و راننده را به وحشت انداخت.
مشکلات تیگو ۷ پرو مکس
یکی از مشکلات این کراساوور جدید چینی مصرف سوخت بالاتر از حد متوسط است. البته مصرف آنطور که انتظار داشتیم بالا نبود و مورد مشکلسازتر، آمپر بنزین بیدقت بود خصوصاً هنگامیکه باک به کمتر از نیمه میرسید. به همین دلیل ما نمیتوانستیم به آمپر اعتماد کنیم. مشکل بعدی صدای هشدار بیوقفهٔ تمام سیستمهای ایمنی و کمکراننده بود که تمرکز راننده را بر هم میزند. این سیستمها در مقایسه با دیگر برندها بسیار حساس هستند و به همین دلیل ما تا جایی که توانستیم آنها را خاموش کردیم.
جمعبندی
قیمت تیگو ۷ پرو مکس دیفرانسیل جلو در چین از ۱۰۶,۹۰۰ یوآن معادل ۱۴,۸۰۰ دلار آغاز میشود و در گرانترین نسخه به ۱۲۱,۹۰۰ یوآن معادل ۱۶,۸۰۰ دلار میرسد اما در کشورمان هنوز قیمت آن اعلام نشده است. با این قیمت، کراساوور چری رقابت را برای هر برند دیگری سخت میکند اما دیگر قیمت ارزانتر تنها مزیت خودروهای جدید چینی نیست. تیگو ۷ پرو مکس کیفیت خوبی دارد، از طراحی زیبایی بهره میبرد و به امکانات فراوانی مجهز است. البته هنوز معدود مشکلاتی وجود دارد اما بدون شک بهزودی حل خواهد شد.
مشخصات فنی فونیکس تیگو ۷ پرو مکس
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۸.۰ ثانیه |
طول | ۴,۵۰۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۴۶ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۰ میلیمتر |
وزن | ۱۵۴۵ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۷.۸ لیتر ترکیبی |
حجم صندوق بار | ۴۱۵ لیتر |
ناتو
۶ خرداد ۱۴۰۳نمی دونم چرا ماشین چینی ها زود قیافشون تکراری میشه
علی
۷ خرداد ۱۴۰۳لعنت به مدیران خودرو ، اواسط اسفند تیگو ۸ پرو e پلاس ثبت نام کردم ، بعد از گذشت دو ماه و نیم حتی شاسی خودرو هم بهم تعلق نگرفت ، نمایندگی میگه من اینجا هیچکاره ام و بعد از دریافت شماره شاسی باید حدود ۳ ماه صبر کنید ، پولمم رفته ، مدیران خودرو هم نمیشه باهاش تماس گرفت و بخش پاسخگوییش غیر فعاله
پولمم ۲ و نیم ماه دست ایناست، اگر هم درخواست پولمو کنم باید ۱ تا ۲ ماه صبر کنم تا بهم بدن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ خرداد ۱۴۰۳X55 هم تولید شده و برگ سبز و سند و کارت ماشین هم دادن به خریدار
ولی اجازه نصب پلاک و تحویل مشتری نداره، خریدار بلاتکلیف مونده
شهریار امیری
۸ خرداد ۱۴۰۳سلام
اون بابت جدا شدن اکسل عقب بود که فعلا اجازه پلاک گذاری نشد.
Mgh
۸ خرداد ۱۴۰۳من اول دی ۱۴۰۲ ایکس ۲۲ نوشتم تا امروز تجویل ندادن مدارک ۲ ماهه اومده نکته جالبش اینکه از ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ بدون تحویل ماشین گارانتیش شروع شده!!!
محسن
۲۴ خرداد ۱۴۰۳معلومه دانش خودرویی بالایی داری و طیف خریداران خودروی چینی رو نمایندگی میکنی.اگه گلزار خریده باشه دیگه حرفی برای گفتن باقی نمی مونه!!!!
منللببی
۳۱ خرداد ۱۴۰۳گارانتیش رو از تاریخ تحویل حساب می کنند و در سیستمشون ثبت می کنند
حرف حق
۱۲ خرداد ۱۴۰۳شرکت مدیران خودرو به معنی کلمه بدرد نخور ترین و بی مسولیت ترین شرکت خودرو سازی هست مواظب باشین کلاه سرتون نره پول رو میگیره ماشین هم پلاک و فاکتور میکنه دیگه حاجی رو کجا دیدی مکه حتی جواب تلفن هیچ مشتری رو نمیده و برا هیچ مشتری ارزش قائل نیست باید در کارخونه رو گل بگیری
مهدی
۸ تیر ۱۴۰۳من ۷ سال هست که تیگو ۵ نیو دارم.
تا حالا نشده برم گارانتی و کارم راه نیافته
افتادم تو چاله میله زیر چرخ کج شد برام رایگان از گارانتی عوض کردن، حتی بخاطر پوسته شدن روی فرمون خود فرمون رو تو سال پنجم تعویض کردن. کدوم خودرو ساز تو ایران اینجوری سرویس میده؟ الکی سمپاشی نکنید، من نمیگم مدیران خودرو خیلی خوبه ولی آشغال بودن ایران خودرو و سایپا رو ببینید و بعد به بقیه ایراد بگیرید. شما لیاقت محصولات دارغون ایران خودرو و سایپا رو دارید.
۷ خرداد ۱۴۰۳بچه ها یه سوال
اگه ایکس ۵۵ قیمتش ۱۵ هزار دلاره چرا این ۱۴ هست؟؟؟!!!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ خرداد ۱۴۰۳قیمت X55 فول مثل نسخه مدیران خودرو در چین حدود 11 تا 12 هزار دلار هست
دنده دستی و مدل پایه هم داره 9 هزار دلار
تیگو 7 هم مدل های متنوع داره از 12 تا 20 هزار دلار
به نظر من، تیگو 7 پرو موجود در ایران با این آپشن هایی که مدیران خودرو داره، حدود 14 تا 15 هزار دلار درمیاد
پرومکس که توی این مطلب دیدیم فکر می کنم 16 تا 17 هزار دلار بشه
علی جردن
۶ خرداد ۱۴۰۳چقدر فضای سرنشینان ردیف دوم زیباست
sinasvj
۶ خرداد ۱۴۰۳معیار های زیبایی شناسیتو عوض کن
فرزاد
۶ خرداد ۱۴۰۳سینا از ردیف دوم لندکروز زیباتره سقف پانوراما به اون بزرگی دلتو باز میکنه وقتی بالا رو نگاه کنی
sinasvj
۶ خرداد ۱۴۰۳قربونت سقف پانوراما رو الان که همه دارن لندکروزم چون کاربریش زمخت بودن و بادوام بودنه یکم باید ساده تر باشه وگرنه با ماشینای امروزی دیگه از بقیه اکونومی سازا باید مقایسه بشه
علی جردن
۶ خرداد ۱۴۰۳سینا لکسوس LX که رسالتش زمخت بودن نیست رسالتش لوکس بودن و حس خوب دادنه اون چرا سانروف پانوراما نداره ؟
sinasvj
۶ خرداد ۱۴۰۳اگه بحثت مونروف پانورامیک باشه خب میتونی توی rx که یه محصول ارزونتره داشته باشیش ولی اینجا توی ال ایکس تو میتونی سقف کهکشانی انتخاب کنی اگرم جنبه حس خوب گرفتنو میگی مشتری محصول لاکچری لکسوس کیفیت چرم و چوب و امکانات عقب براش مهمه نه اینکه آپشنای بدرد نخور فانتزی ارزون قیمت
ممد ژانگولر
۶ خرداد ۱۴۰۳ی ماشینی مدیران خودرو میخواد معرفی کنه بنام xtrim vx که ته ته ماشین چینی تو ایران خواهد شد .یعنیا هر آپشنی که فکر کنید داره .گلزار هم خریده .اگر رو حول و حوش ۲ میلیارد قیمت گذاری بشه پر فروش ترین خودروی ایران خواهد شد .
A Sus man
۶ خرداد ۱۴۰۳که زیر ۳.۵ میلیارد نخواهد شد
سوشیانت
۶ خرداد ۱۴۰۳دیگه زیادی بزرگش نکن هر آپشنی رو نداره
علی جردن
۶ خرداد ۱۴۰۳آپشنش از بنز S کلاس میباخ بیشتره به زبان فارسی میگی سانروفو باز کن باز میکنه ربات ماشین
محسن
۲۴ خرداد ۱۴۰۳معلومه دانش خودرویی بالایی داری و طیف خریداران خودروی چینی رو نمایندگی میکنی.اگه گلزار خریده باشه دیگه حرفی برای گفتن باقی نمی مونه!!!!
NAVID۰۰۹۸
۶ خرداد ۱۴۰۳کل مقاله رو بیخیالش بشید فقط بچسبید به قیمتش!!!اااااووووففففففف ، چطوری چینیا اینقدر مفت میسازن مفتترم میرفوشن😐😐😐!!!
چه حالی میکنه مافیا مونتاژکار ایرانی تو ایران ( خانواده مرعشی فکوفامیل رفسنجانی ) و عجب کلاه گُشادی میره سرِ خریدار ایرانی ( البته بیسواد و در بندِ اِسارت!!!
Taha shahbeiki
۷ خرداد ۱۴۰۳کسی در ایران بی سواد نیست وقتی حرف شما درست می بود که بازار انحصاری نبود
حسن
۶ خرداد ۱۴۰۳بهترین افرودر تاریخ خودرو سازی ببینید چجوری رفته اون بالا . چجوری اینا انقد ارزون میفروشن فقط چین
۶ خرداد ۱۴۰۳۱۶ هزار دلار و ۸۰۰ ؟؟؟
چقدر کم؟؟؟
پشمام این ماشین بیاد ایران حداقل ۸۰ هزار میشه!!!
چقدر کمهههه قیمتش😱😱😱
چرا مردم ما باید حسرت اینو داشته باشن؟
۶ خرداد ۱۴۰۳هعی ۱۶ هزار دلار میشه ۶۰۰ میلیون بعد مردم ما ماشین ۶۰۰ میلیونی میخرن ۲۵۰۰
۷ خرداد ۱۴۰۳پول یه زانتیای تمیزه تو ایران!!
محسن
۶ خرداد ۱۴۰۳فکر کنم دسته بندی مقاله رو اشتباه زدید. باید تو دسته بندی رپورتاژ میذاشتید.
زیزیگولو
۶ خرداد ۱۴۰۳ماشینای شبه لوکس چینی که فقط ظاهر دارن ولی در باطن هزار جور معایب دارن …….. تازه همون ظاهرشونم کپی از برندهای مشهور دنیاست
Kurosh33
۶ خرداد ۱۴۰۳یه سوال این ماشین هم تو یرعت های بالا اکسلش پرون داره؟
میتر
۷ خرداد ۱۴۰۳بعید نیست
Kurosh33
۶ خرداد ۱۴۰۳شرکت چری موقع معرفی :ما تونستیم ماشینی اختراع کنیم که تو سرعت بالا هر دوتا اکسلش کنده میشه.
Taha Ayoobi
۷ خرداد ۱۴۰۳ماشین چینی هم مگه تست رانندگی داره🤦🏻♂️🤦🏻♂️🤦🏻♂️
میتر
۷ خرداد ۱۴۰۳شاسی بلند ؟ این به زور کراس اوره البته اگه توهین به کراس اوور های اصیل نباشه .
کرگدن باواریا
۷ خرداد ۱۴۰۳این همه کراس اوور کره ایی غیر اصیل ، دوتا چینی هم روش فوقش بیشتر حرص میخورین
آیس من
۷ خرداد ۱۴۰۳ملت ما نه خیلی پیشرفته هستن و همه دنیارو پایین تر میبینن، چین رو با اینهمه پیشرفت هنوز آدم حساب نمیکنن. طرف پول نداره ماشین چینی بخره میاد الکی هی ایراد میگیره. بخدا یه لاستیک همین چینیها میریزه به کل تولیدات ایرانخودرو و سایپا
حسین
۷ خرداد ۱۴۰۳لطفا اکسل های این یکی رو حداقل دو بار جوشکاری کنید علاف نشن ملت!
A Sus man
۷ خرداد ۱۴۰۳بچه ها به نظرتون توی این ماشین ۰۵ ممکن است؟
progressive
۷ خرداد ۱۴۰۳به نظر من تا وقتی خودروهای تولی داخل پیشرفته نشوند و کیفیت شان به سطح بین المللی نرسه، چینی ها چون نیازی به رقابت با خودرو های آشغال ایرانی ندارن، تا میتونن خودرو های درجه ی 3 و 4 به ایران صادر میکنن، همه ی ما خوب میدونیم که چینی ها پیشرفته شدن و میتونن با خودرو ساز های بزرگ جهان رقابت کنن، اما در ایران با این وضع فقط خودرو های چینی بی کیفیت که فقط ظاهر دارن وارد میشود جای تاسف فراوان
ممد
۲۴ خرداد ۱۴۰۳معذرت میخام، چری داره خودرو هاش رو به اروپا و سایر نقاط دنیا صادر میکنه بعد اون موقع میای میگی درجه 3 و 4 دارن به ایران صادرت می کنن؟ تا اینجا که چینی های مونتاژی چری تو ایران فرقی با صادراتی هاش نداشته.
aaaaaaaa
۲۴ خرداد ۱۴۰۳هر جور فکر می کنم این ماشین توی ایران کمتر از 2 تومن قیمت گذاری کارخونه نمیشه. نکته ش اینه که این ماشین واقعا ارزش 2 تومن رو نداره.
علی
۹ تیر ۱۴۰۳در این بازار گرون خودروی خارجی غیر چینی و لی کیفیتی به همراه قیمت نجومی خودروی ایرانی بازم جای شکر داره مدیران خودرو وارد شده من ۷ پرو مکس دارم خیلی راضیم باز میگم با لحاظ موارد فوق ، در شرایط عادی حق ما داشتن خودروی بنز و ب ام دبلیو و … هستش اما چاره چیه اگه همین ماشینهای چینی نبود الان باید کوئیک رو یک میلیارد تومن میخریدیم
علی
۹ تیر ۱۴۰۳اصلاح میکنم۷ پرو اکسلنت دارم