تنوع برندهای چری، عجیب و فراتر از انتظار است. ظاهرا محصولات جیکو زیرمجموعه چری برای ورود به ایران آماده میشوند.
ایجاد برندهای متنوع، یکی از راههای فروش محصول توسط خودروسازان چینی است. دیگر شرکتهای دنیا هم برای کشورهای مختلف، نامهای اختصاصی استفاده میکنند؛ اما چری، دانگ فنگ و سایک موتورز چین، زیرمجموعههای بسیار پرتعداد دارند.
در ایران، علاوهبر خودروهای چری و فونیکس که توسط مدیران خودرو ارائه میشوند، فیدلیتی مونتاژ بهمن موتور هم، محصول زیرمجموعه چری است. حالا ادعا میشود جیکو (jaecoo) نیز توسط شرکتی مستقل از مدیران خودرو و بهمن موتور، طی ماههای آینده به بازار ایران وارد خواهد شد.
جِیکو (جِی کو) که توسط بعضی سایتهای ایرانی به اشتباه جایکو و جائکو تلفظ شده است؛ کمتر از دو سال سابقهی تجاری دارد. فعلا جیکو ۷ و جیکو ۹ در کلاس شاسیبلند خانوادگی رونمایی شدهاند تا سال ۲۰۲۳ تحویل خریداران شوند. چری تلاش میکند با جیکو، محصولات لوکس و دارای تجهیزات مدرن ارائه دهد که فراتر از خودروهای اصلی این شرکت باشند. ظاهرا، برند اکسید زیرمجموعه چری که مدتی در بازار روسیه و جنوب شرق آسیا فروش داشت؛ جای خود را به جیکو خواهد داد.
با توجه به عدم قطعیت در واردات جیکو به ایران، دو محصول برای مخاطبان پدال معرفی میشوند تا اطلاعات اجمالی از جیکو ۷ و جیکو ۹ داشته باشیم. جالبتر اینکه خودروهای جیکو هنوز به خارج چین صادر نشدند و قیمت قطعی آنها مشخص نیست.
مشخصات و قیمت چری جیکو ۷ یا TJ-1
از سال قبل، چری برای ساخت یک شاسیبلند اسپرت دو دیفرانسیل به نام اکسپلور ۰۶ آگهی داده بود. این خودرو، عملا تفاوتی با جیکو ۷ ندارد و صرفا جلوپنجره با نشان تجاری Chery یا jaecoo ارائه میکند.
پلتفرم جیکو ۷ با خودروهای شناخته شده چری در ایران، شامل تیگو ۷ پرو، فونیکس FX و امویام X55 مشترک است؛ اما جیکو ۷ با دو نسخهی محرک جلو و دو دیفرانسیل تولید میشود. همچنین پیشرانه پلاگین هیبرید نیز دارد. ابعاد این کراساور، طول ۴,۴۵۱ و عرض ۱,۸۶۵ با فاصله محوری ۲,۶۵۰ میلیمتر است.
تفاوتهای جیکو ۷ با دیگر خودروهای چری، فراتر از انتظار است و صرفا بدنهی متفاوت را شامل نمیشود. مثلا نمایشگر لمسی ۱۴/۸ اینچی با پردازنده کوالکام ۸۱۵۵، سختافزار مناسب برای سیستم سرگرمی و ایمنی هوشمند را فراهم میکنند. جیکو ۷ علاوهبر امکاناتی مثل سیستم کنترل پایداری، ترمز خودکار و فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD)، رانندگی خودران سطح دو نیز دارد تا راننده بتواند در مسیر جاده، دستها را از روی فرمان بردارد و هدایت بین خطوط با حفظ فاصله ایمن از دیگر خودروها را به جیکو ۷ واگذار کند.
مدل پایه، پیشرانه ۱/۶ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۵۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتنمتر دارد. نسخه پلاگین هیبرید از ترکیب موتور برقی با پیشرانه ۱/۵ لیتر توربو، ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند تا حدود دو برابر قویتر از مدل اصلی باشد. هر دو مدل جیکو ۷ با گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ تولید میشوند و سیستم دو دیفرانسیل را در نسخه سفارشی ارائه میکنند. توان پیمایش تمام برقی برای جیکو ۷ پلاگین هیبرید، ۱۰۰ کیلومتر است و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷ ثانیه فراهم میکند.
جیکو ۷ با امکانات و تواناییهای موجود، طبیعتا گرانتر از خودروهای چینی شناخته شده در بازار ایران است. برای کشور فیلیپین، مدل اصلی آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار دارد و هزینه خرید نسخه پلاگین هیبرید دو دیفرانسیل، نزدیک به ۲۵ هزار دلار خواهد بود. با این شرایط، احتمالا قیمت ارزانترین جیکو ۷ برای مشتری ایرانی، بیش از ۲ میلیارد تومان خواهد بود.
مشخصات و قیمت چری جیکو ۹ یا تیگو ۹
از نظر فنی و ظاهری، تفاوت چندانی بین جیکو ۹ و چری تیگو ۹ دیده نمیشود. احتمالا مدیران شرکت سعی میکنند تا این خودروها را با برند متفاوت در کشورهای مختلف عرضه کنند. به هر صورت، تیگو ۹ شاسیبلند پرچمدار و بزرگترین خودرو برای چری محسوب میشود.
چرخهای ۲۰ اینچ، چراغهای تمام LED، نمایشگرهای ۱۲/۳ اینچ داخل کابین و سیستم صوتی با ۱۴ بلندگو از برند سونی، تفاوت امکانات جیکو ۹ با خودروهای میانردهی چری را نشان میدهند. این محصول طول ۴,۸۲۰ و عرض ۱,۹۳۰ و ارتفاع ۱,۶۹۹ میلیمتر با فاصله محوری ۲,۸۲۰ میلیمتر دارد. همچنین با نسخه سه ردیف صندلی نیز تولید میشود.
جیکو ۹ نیز مشابه جیکو ۷ دو مدل تمام بنزینی و پلاگین هیبرید دارد اما قدرت بیشتر ارایه میدهد. نسخه پایه از جیکو ۹ با پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ، ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. مدل پلاگین هیبرید، با اضافه کردن موتور برقی، حدود ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتنمتر گشتاور خواهد داشت. البته جزئیات دقیق از توانایی فنی جیکو ۹ پلاگین هیبرید هنوز اعلام نشده و اعداد فوق، تخمین رسانههای چینی با مشابهت دادن به مدلهای همرده هستند.
مدل تمام بنزینی از جیکو ۹، میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۲۰۵ کیلومتر برساعت دارد. نسخه پلاگین هیبرید علاوه بر مصرف سوخت نزدیک به ۲ لیتر در صد کیلومتر، میتواند حدود ۱۳۰۰ کیلومتر را بینیاز از توقف برای خرید بنزین طی کند. چری امیدوار است جیکو ۹ پلاگین هیبرید را با سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت کمتر از ۵ ثانیه به تولید برساند.
قیمت مدل تک دیفرانسیل تیگو ۹ با پیشرانه تمام بنزینی، ۲۲ هزار دلار است. هزینه خرید برای نسخهی پلاگین هیبرید دو دیفرانسیل هنوز مشخص نیست اما احتمالا اضافه پرداخت ۵ تا ۷ هزار دلار وجود خواهد داشت. از دیدگاه نگارنده، آستانه قیمت جیکو ۹ برای بازار ایران نیز، حدود ۲/۵ میلیارد تومان خواهد بود.
چنانچه تخفیف مالیات و عوارض گمرکی برای خودروهای پلاگین هیبرید وارداتی به ایران اعمال شود، میتوان امیدوار بود بعضی مدلهای چینی از این دست، مثل جیکو ۷ و جیکو ۹، هزینهی خرید نزدیک به بازار جهانی داشته باشند.
nimakhosravi
۱۷ شهریور ۱۴۰۲ماشین خوبیه ولی خداییش کجاش این لوکسه همش رو لوکس بدنش تأکید میکنید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ شهریور ۱۴۰۲کابین و صندلی تیگو 9 به نظر شما چه طوره؟
سبحان
۱۷ شهریور ۱۴۰۲کپی بنز gls
هر کی بگه اینطور نیست داره جانب داری میکنه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ شهریور ۱۴۰۲برای من به رنجرور بیشتر شباهت داره
P
۱۸ شهریور ۱۴۰۲از نمای کناری ،مخصوصا عقب ،فکر میکنی رنجرور ایوک هست
جنوب
۱۷ شهریور ۱۴۰۲عالییییی
یوسف
۱۸ شهریور ۱۴۰۲درسته جناب اشتری استایل بدنه دقیقا رنجرور اسپورت رو تداعی میکنه….
علتش اینه که چری و لندرور با هم همکاری مشترک دارن و لندرور در چین در کارخانه چری ماشین می سازه و فکر کنم در عوض بهش اجازه الگو برداری خفیف رو میده… در مورد تیگو ۹ باید بگم که به این نتبجه رسیدم که دیگه نباید محصولات چری رو دست کم گرفت و یواش یواش یه تهدید به حساب می آید
اشکان
۱۷ شهریور ۱۴۰۲عکسهایی که میزارید ادیت شده هستند و تبلیغاتی ، خیلی وقت هام رندر هستند!!! وقتی همچین عکسهایی انتخاب میکنید ، بهتره یه فیلم کوتا بررسی اون ماشین ام باشه!! لازم ام نیست حتماً زیر نویس داشته باشه….همون زبان اصلی ام خوبه!
نظری نمیشه در مورد اینا داد آخه!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ شهریور ۱۴۰۲دقیقا تصویر انتهای مطلب اضافه کردم که واقعی هست و رندر نیست
عکس های مربوط به کابین جیکو 7 هم واقعی هستند
محمد
۱۷ شهریور ۱۴۰۲قدمی دیگر در بی هویت بودن…
همینه که هرچی تلاش میکنن و کیفیت شون بالا میره،،،باز چینی بی هویت خطاب میشن
یعنی معلوم نیست ۵ سال دیگه برند زیر پات وجود خارجی داشته باشه!
ab0lf4zl
۱۷ شهریور ۱۴۰۲شما هی بیا بشین و بگو بی هویت. اونا همچنان سخت کار میکنن کیفیت رو ارتقا میدن و فروش بیشتری رو ثبت میکنن.
اینکه مسولین کشور ما این خودرو ها رو چندبرابر قیمت اصلی تو پاچه ی ما میکنن ربطی ب خوده خودروساز نداره.
از شماها این کلمه بی هویت و بی اصالت رو بگیرن چیزی برای گفتن ندارید
ناشناس
۱۸ شهریور ۱۴۰۲اونهامثل مانیستندوسخت کاروتلاش میکنند!آفرین!مثل قضیه تحریم هوآوی نتیجه برعکس تحریمهای آمریکاوالانه هم احساس خطردربرابرگوشی جدیدتر شرکت هوآوی بانام میت60پرو،تراشه قدرتمندهفت 7نانومتری کرین۹۰۰۰اس،بریدوداستانش بخوانیددر زمینه جنگ آمریکاوچین درصنعت نیمه هادی جنگ تراشه هاوشرکت کوالکام وشرکت اپل باکشورچین
Bagher
۱۸ شهریور ۱۴۰۲همون تراشه ای که میگی 3 سال حداقل از بقیه عقبتره
یه جوری میگی انگار از بقیه بهتره
R
۱۷ شهریور ۱۴۰۲بابا ما ماشین از چین نمیخوایم
اینو به کی بگیم؟؟
ما ماشین کره ای ژاپنی آلمانی و….. میخوایم
اشکان
۱۷ شهریور ۱۴۰۲حالا چینی هم باشه برا اونا که حامی و مسئول شرکت های چینی هستند ، ولی ماشین درست و حسابی ام باید باشه برا بقیه
نماینده های مجلس ام شاکی شدند که چینیه مفت بهشون دادند… دیگه حالا فکر کن مردم با پول باید اینارو بخرند
کرگدن باواریا
۱۷ شهریور ۱۴۰۲خیلی حرفه ایی کره ایی رو گذاشتی کنار بزرگان صنعت نگو کسی متوجه نشداا 😅 جالبه بقیش نقطه چین زدی تا اسم ژاپن رو نیاری !
.
یه خبر بد دارم برات مالک اپتیمای خسته و لش ؛ جنازه تیگو جیکو پیکو میارزه به کره بادوم زمینی
آقا باور کنین حرف زوره کره رو کنار اینا به زبون بیاری؛ زوره ! جرمه ! گناهه ! نکنین ترو خدا حالا دوره ارزونی یه جوسان خریدین از پس هزینه نمایندگی هم بر نمیاین فاز مقایسه اسب خر بر میدارین، نکنین از این کارا
کره در حد سمند ایرانیه و چینی های بازار ایران
Bagher
۱۸ شهریور ۱۴۰۲کره الان جزو بزرگانه
قبل 2010 برند درجه یک محسوب نمیشدن ولی الان گروه کیا هیوندای سومین خودروساز پرفروش دنیاس
فروشش تو ایالات متحده کیفیتشونو ثابت میکنه
امین
۱۸ شهریور ۱۴۰۲اسم ژاپن که آورده تحمل کن کامنتها رو کامل با دقت بخون
اما از این دست کامنتها آدم حس میکنه تجربه مناسبی از ماشین های مختلف ندارید
هر کدوم به اندازه قیمتشون مناسب هستند ، نمیشه که به واسطه کشور تولید ، تصمیم گیری کرد.
حتی مدلهای مختلف یک کمپانی نمیشه مثل هم دونست.
بنز ۳۰ تایی داریم تا ۲۰۰ و حتی ۲ میلیون
اینها یکی نیستند
به همون اندازه ای که پول میدی آش میخوری.
Avan
۱۸ شهریور ۱۴۰۲مگه نظر من و شما مهمه؟! البته من با خودروی چینی مخالف نیستم به شرطی که با قیمت جهانی عرضه بشه
مهران
۱۷ شهریور ۱۴۰۲اون مانیتورو چراااااا توی داشبورد طراحی نمیکنن!انگار رفتی مغازه اسپورتی مانیتور گرفتی گذاشتی رو پنل وسط داشبورد😑
طراحیای شاسی بلندا هم همه شده عین هم…
فقط و فقط طراحی مزدا رو دوست دارم توی شاسی بلند و کراس اور
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ شهریور ۱۴۰۲تقصیر بی ام و هست
mercedes
۱۸ شهریور ۱۴۰۲هی از مانیتور بدم میاد.
شیرون ۳ ملیون دلار قیمتشه مانیتور نداره
علی
۱۷ شهریور ۱۴۰۲چقدر خوووبه این 😍😍
فرامرز
۱۷ شهریور ۱۴۰۲وقتی که ماشین های چینی بازار ایران همگی در بازار جهانی زیر ۲۰ هزار دلار قیمت دارن و توی ایران حداقل بین ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار فی میخورن اینا که از همین الان تکلیفشون مشخصه دیگه
جیکو ۷ با قیمت جهانی ۲۰ هزار دلاری توی ایران راحت به بالای ۵۰ هزارتا میرسه
جیکو ۹ هم فکر میکنم به بالای ۶۰ یا حتی ۷۰ هزار دلار برسه که هیچکدوم به درد عامه ی مردم نمیخوره و دست مردم بهشون نمیرسه
Viper
۱۷ شهریور ۱۴۰۲هیچ وقت این مانیتور بازیا تو کتم نرفته ولی در کل ماشین خوبیه ولی در صورتی که با قیمت مناسب عرضه بشه که نمیشه…
SRT
۱۷ شهریور ۱۴۰۲این مگه تیگو ۹ نبود ؟!
سلار بان دان فصل
۱۷ شهریور ۱۴۰۲خیلی عالیه
این برندسازی نشون میده سوراخ رو خوب پیدا کردن :)))
Amirmohammad
۱۷ شهریور ۱۴۰۲جالب نیست بخصوص کابین
حسن
۱۷ شهریور ۱۴۰۲اگه ملت را ببرن چین یه گوشه ی استان ژیانگ ژانگ جا بدن بهتره 85 ملیون نفر تو دو ملیارد هیچه لوله کشی نفت هم بدن دست چینیها و معادن و سایر ثروتهای ایران را تقدیم ارباب کنن بگن خودتون بهتر میدونین هر کار دوست دارید انجام بدین
حسن
۱۷ شهریور ۱۴۰۲خیلی خجالت اوره واقعا شرم بر شما بیسوادان بیشعور بسه دیگه گربه هم حیا داره یه موش میگیره شما 85 ملیون نفرا به گ… سگ دادین ول کنم نیستین
Enzo Ferrari 2008
۱۸ شهریور ۱۴۰۲آخه این چیه اگه وارد بشه
با هزینه گمرک اینجور چیزا
قشنگ خریدار ساده پول لندرور
2022یا2020میده به این
احسان سعیدی
۱۸ شهریور ۱۴۰۲آیا کشوری به جز ایران حاضر است این ماشین را وارد کند
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ شهریور ۱۴۰۲فیلیپین
Tr
۱۸ شهریور ۱۴۰۲یه سری بدبخت تر از خودمون
Anti Tesla
۱۸ شهریور ۱۴۰۲فیلیپین کجا بدبخته!!؟
رشد اقتصادی بسیار بالایی داره و هزینه زیادی تو حوضه نظامی و هوافضا کرده.
و دانشجویان زیادی برای تحصیل می پذیرد.
مهدی
۱۸ شهریور ۱۴۰۲من اگر بدونم این هویت که اساتید میگن یعنی چی! سید باید باشه ؟ از خاندان سلطنتی و اشراف باید باشه؟ اگر کیفیت و مهندسی خوبی داره خوبه دیگه. الان مثلا جنسیس ها که ده سال قدمت ندارن از نود درصد خودروهای لوکس بازار دنیا بهترن
بهرام
۱۸ شهریور ۱۴۰۲سید باشه تا اصیل باشه؟ با همین یک حرفت نشون دادی تو اصلا چیزی از هویت و اصالت نمیدونی. هویت یعنی برند آلمانی، ژاپنی، آمریکایی. اون مثالی هم که زدی اصلا ایرانی نیست که بخواد اصیل باشه.
مهدی
۱۸ شهریور ۱۴۰۲سید و خاندان سلطنتی مزاح بود ***! هویت دیگه چه صیغه ایه؟! نام ایمپالا هفتاد ساله وجود داره اما الان از کدوم کیا و هیوندایی بهتره؟؟ اسم چلنجر و چارجر از دهه شصت میلادی وجود داشته اما الان از کدوم رقیب آلمانی و ژاپنی و کره ای بهترن؟ چندتا خودروی لوکس وجود داره که از جنسیس ها بهتر باشن؟ وقتی از پراید اونورتر نرفتین آیا مجبورید نظرات فلسفی و ماوراطبیعی بدین؟؟ چندین مهندس و مکانیک یه سالی ممکنه بنز درست کنن و بیست سال بعد با تجربه بیشتر استخدام یه شرکت چینی باشن و بسته به سیاست بازاریابی شرکت خودروی بهتر هم بسازن این وسط هویت دقیقا یعنی. تو سال ۲۰۲۳ همه دارن لبه تکنولوژی حرکت میکنن این دکتر فکر کرده هفتاد سال پیشه که تکنولوژی ساخت یه خودرو که کالا همگانی و مصرفی شده انحصاری باشه
Anti Tesla
۱۸ شهریور ۱۴۰۲مگه فقط ایرانی ها اصیل هستند؟
مگه فقط ایرانی ها اصالت دارند؟
تا وقتی تو همین چرندیات موندی هیچ قدمی برای پیشرفت بر نمیداری.
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱۸ شهریور ۱۴۰۲خودرو جذابی هست ولی باقیمتی فضایی ولی توجه داشته باشید در حال حاضر قیمت هیچ خودرویی توی ایران درست نیست فکر میکن ۵ میلیاردی باشه من خودم ۷ پرو داشتم میتونم بگم توی یک سال آنقدر خرج نداشت اما برای کسی که بی ام و سری ۵ داشته میاد پشت این خیلی هم دردناکه
TOPGEAR-mohsen
۲۰ شهریور ۱۴۰۲دوستان توجه کنید ۲۰ هزار دلار هست نباید با رنجرور ۲۵۰ هزار دلاری مقایسه بشه!