آرین موتور نیز وارد همکاری با چری شده تا دو محصول برای رقابت با X55 و تیگو ۸ مدیران خودرو را از همان شرکت سازنده، در ایران عرضه کند.برای رسیدن به این هدف، کایی X3 و X7 به تازگی وارد کشورمان شدهاند.
غولهای خودروسازی چین، با برندهای متنوع در زیرمجموعه خود فعالیت میکنند و همچنین، کارخانههای پرتعداد در کشورهای مختلف دنیا دارند. از سویی دیگر، شرکتهای چینی به اعطای نمایندگی انحصاری، معتقد نیستند و همزمان با هر مجموعهای که آمادگی داشته باشد، همکاری میکنند. این استراتژی باعث شده محصولات چری، شامل انواع MVM و فونیکس و فیدلیتی، توسط دو شرکت مدیران خودرو و بهمن موتور، در ایران عرضه شوند.
بیشتر بخوانید:
ظاهرا آرین موتور نیز تصمیم دارد به فروشندگان خودروهای چری در ایران بپیوندد. برای رسیدن به این هدف، محصولات برند کایی / Kaiyi شامل X3 و X7 انتخاب شدهاند. فروش بالای کراساورهای مدیران خودرو در سال ۱۴۰۳ و کلاس قیمتی ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان X55 که تا حدودی در دسترس بسیاری از مشتریان بازار ایران محسوب میشود؛ احتمالا مهمترین دلایل همکاری آرین موتور با چری هستند.
چری در سال ۲۰۲۴ توانست عنوان بزرگترین صادرکنندهی خودروهای چینی به سراسر جهان را کسب کند. این شرکت و زیرمجموعههایش، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید کرده و بیش از یک میلیون دستگاه صادرات داشتهاند. دیگر موضوع جالب برای چری، تولید ۶۰۰ هزار دستگاه مدل هیبریدی و تمام برقی، طی سال ۲۰۲۴ است. رشد فروش ۳۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳، اهمیت گروه خودروسازی چری در میان دیگر شرکتهای چینی را نشان میدهد.
طراحی بیرونی و نمای بدنه کایی X3 و کایی X7
خودروهایی مذکور با برند کووین (Cowin) و EMC و جتور و کاین (Kain) هم در کشورهای مختلف دیده شدهاند. همچنین کایی X3 و X7 در چین با اسم Showjet و Kunlun عرضه میشوند. هر دو خودرو، فاقد خط مونتاژ خارج چین هستند و احتمالا توسط آرین موتور، به صورت کامل (CBU) وارد ایران خواهند شد.
در نمای بیرونی کایی X3 تفاوتهای اندک با X55 مدیران خودرو دارد. چراغ جلو برای کایی، کمی کشیدهتر است و ترکیب سپر با حذف مهشکنهای طرفین سپر که برای X55 وجود داشت؛ سادهتر دیده میشود. کایی X3 کمتر از محصول مدیران خودرو، ادوات پلاستیکی سیاهرنگ خود را نشان میدهد و حس یک مدل جدیدتر را تداعی میکند.
در نمای جانبی و پشت، عملا کایی X3 و X55 یکسان هستند. طرح رینگها البته متفاوت است اما همجنان با مدل ۱۷ اینچ ارایه میشود. موارد جزئی در طراحی سپر عقب و چراغهای هشدار دهنده، برای X3 با X55 فرق دارند؛ ضمن اینکه محصول کایی دارای پیوستگی در چراغهای عقب است. ابعاد شامل طول ۴,۴۰۰ و عرض ۱,۸۳۱ و ارتفاع ۱,۶۵۳ و فاصله محوری ۲,۶۳۲ میلیمتر هستند.
برخلاف برادر کوچکتر که بسیار شبیه X55 است؛ به زحمت میتوان شباهتی بین کایی X7 و فونیکس تیگو ۸ یا دیگر محصولات چری پیدا کرد. در نمای اصلی، چراغهای باریک LED استفاده شدهاند و جلوپنجرهی بزرگ، حالت آروارهای برای X7 فراهم میکند. حجمدهی بدنه با خطوط روی کاپوت، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا، خصوصا جلوپنجره دارد.
در نمای جانبی، کایی X7 مشابه بسیاری دیگر شاسیبلندهای مدرن چینی، حالت مواج بدنه را با خطوط محو ارایه میدهد. دستگیرههای مخفی، رینگهای اسپرت ۱۸ اینچ و استفادهی محدود از ادوات پلاستیکی، نکات مثبت کایی X7 هستند.
پیوستگی چراغهای عقب، به شکل نوار باریک مشابه نمای روبرو اجرا شده است. حجمدهی بدنه قابل قبول دیده میشود و اگزوزهای دوکانه در طرفین سپر، حس اسپرت کایی X7 را تقویت میکنند. البته مواد پلاستیکی در نمای پشت، نکتهی منفی محسوب میشوند. این مدل با طول ۴,۷۳۸ و عرض ۱,۹۶۸ و ارتفاع ۱,۷۰۸ و فاصله محوری ۲,۸۲۰ میلیمتر کمی بزرگتر از تیگو ۸ است.
طراحی داخلی و کابین کایی X3 و کایی X7
طبیعتا برای اتاق کایی X3 به عنوان یک کراساور اقتصادی، تفاوت خاصی با X55 مدیران خودرو دیده نمیشود و برای طراحی داخلی، هزینهی اضافی انجام نشده است. در سمت دیگر ماجرا، طرح داشبورد و نمایشگر بسیار بزرگ کایی X7 شباهت چندانی با دیگر خودروهای چری در بازار ایران ندارد.
در کایی X3 از پلاستیک سخت برای داشبورد استفاده شده و طرح خروجی تهویه نیز ساده است. مواد نرم و چرم مصنوعی در X55 مدیران خودرو بیشتر وجود دارند. دیگر اجزا شامل دکمههای فیزیکی، پنل دیجیتال پشت فرمان و دسته دنده الکترونیک برای هر دو خودرو مشابه است. صرفا کلید استارت / استاپ به نزدیک کنسول منتقل شده و فرمان با دو نقطه اتصال، جایگزین نمونهی موجود در X55 شدهاند. از این شرایط میتوان نتیجه گرفت صندوق عقب ۳۸۰ لیتر برای کایی X3 وجود داشته باشد.
کابین X7 از نمایشگر ۱۴/۶ اینچ و تجهیزات الکترونیک ساخت هواوی استفاده میکند. پنل دیجیتال پشت فرمان نیز ۱۲/۸ اینچ است. صندلیها، فرمان و بخش بزرگی از تودریها با چرم مرغوب ارایه میشوند؛ ضمن اینکه طراحی و رنگبندی جالب توجه دارند. این شاسیبلند با مدل سه ردیف صندلی نیز فروخته میشود. حجم بار قابل حمل در حالت سه ردیف صندلی فعال، ۵۱۸ لیتر است.
پیشرانه و تجهیزت فنی کایی X3 و کایی X7
مشابه آنچه انتظار داریم، برای X3 از تجهیزات فنی مشابه X55 پرو ie استفاده میشود. موتور ۱/۵ لیتر توربو با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور، زیر کاپوت X3 وجود دارد. گیربکس CVT نیز مشابه X55 است و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر، فراهم میکند.
امکانات موجود در کایی X3 شامل سامانه کنترل پایداری و کشش، حسگر باد تایرها TPMS، حالت رانندگی اسپرت، اتوهلد، سامانه کنترل حرکت در شیب، سنسور پارک جلو و عقب، کروز کنترل، ریل باربند، استارت دکمه ای، قابلیت روشن کردن خودرو از راه دور، شارژر وایرلس و گرمکن مخصوص صندلیهای جلو هستند.
مدل پایه از کایی X7 مجهز به موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ TGDI مشابه فونیکس FX است. این نسخه قدرت ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر دارد تا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر فراهم کند. کایی X7 مجهز به گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ و سیستم انتقال نیرو به چرخهای جلو است.
دیگر مدل کایی X7 از فناوری پلاگین هیبرید بیوایدی و باتری CATL استفاده میکند. در این سیستم، موتور ۱/۵ لیتر توربو ۱۳۹ اسب بخار و ۲۳۱ نیوتنمتر دارد؛ اما محرک برقی نیز ۲۰۵ اسب بخار با ۳۰۰ نیوتنمتر تحویل میدهد. مجموع قدرت و گشتاور اعلام شده در منابع چینی، ۳۳۸ اسب بخار و ۵۲۳ نیوتنمتر است. کایی X7 هیبرید دو دیفرانسیل، در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و ۱۵۰ کیلومتر توان پیمایش تمام برقی دارد.
قیمت کایی X3 و کایی X7 در چین و پیشبینی برای ایران
باتوجه به شباهت کایی X3 و امویام X55، جای تعجب نیست که قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار این خودروها نیز مشابه باشد. در حال حاضر، مدیران خودرو برای محصول خود، قیمت ۱/۶ میلیارد تومان دارد و طبیعتا کایی X3 نیز برای رقابت، نیامند هزینه خرید نزدیک به رقیب است.
آنچه کایی X7 مجهز به موتور ۱/۶ لیتر را جالب نشان میدهد؛ قیمت ۱۵ هزار دلاری برای بازار چین است. اگر نسخهی وارداتی با امکانات متوسط، همین حدود قیمت باشد؛ مصرفکنندهی ایرانی میتواند با پرداخت مبلغ ۲ تا ۲/۲ میلیارد تومان مشابه تیگو ۷ یا فونیکس FX، شاسیبلند بزرگتر با برند کایی را بخرد. مدل پلاگین هیبرید کایی X7 با قیمت ۱۷ تا ۲۰ هزار دلار نیز، احتمالا برای افرادی که بودجهی زیر ۳ میلیارد تومان داشته باشند، در ایران عرضه خواهد شد.
اراز
۲۹ فروردین ۱۴۰۴وارد کنندگان و مونتاژکاران ته دیگ چری را رحم نمی کنند
نیو کار
۲۹ فروردین ۱۴۰۴چه اسم زشتی ازت سوال کنن ماشین چی دارنی تو بگی کایی
۲۹ فروردین ۱۴۰۴یه زمان راجب فیدلیتی هم همین حرف رو میزدیم اتفاقا مردم عادت میکنن
MehdiTurbo
۳۰ فروردین ۱۴۰۴نه بابا فیدیلیتی کسی همچین چیزی نمیگفت اگه هم میگفته دیگه مشکل خودش ولی یه اسمایی واقعا دیگه زشتند
مثل کایی
گک هم همینطور یا ترامپچی
Messagh
۲۹ فروردین ۱۴۰۴ی مشت اشغال چینی وارد میکنن.این همه ماشین بادوام ژاپنی هست
سوشیانت
۲۹ فروردین ۱۴۰۴با سه ردیف صندلی ۵۱۸؟! فکر کنم اشتباه شده با دو ردیف باید باشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ فروردین ۱۴۰۴طول و عرض ماشین خیلی زیاده و ظرفیت صندوق از کف تا سقف هست
SS
۲۹ فروردین ۱۴۰۴معمولا ظرفیت صندوق کراس اور ها رو تا زیر شلف اعلام میکنن
مگر اینکه این هم از ابتکارات این چینی های درجه سه و چهار باشه
داخل عکس هم مشخص هست این میزان فضا نداره چون ردیف سوم عملا فاصله ای با شیشه عقب نداره
مازیار
۲۹ فروردین ۱۴۰۴احتمالا ۱۰۰ تا دونه وارد میکنن بعد میرن تا چند سال دیگه، خدا به داد خریداران برسه
شایکل موماخر
۲۹ فروردین ۱۴۰۴نکته جالب انگیز اینه که بعضی ها چنان دفاعی از این اسکوتر تبلت دار های یکبار مصرف میکنن که انگار سهامدار کارخانجات بازیافت سازی چین هستن. قسطی بخر،سیس عقابتو بگیر باوووووووو
Avan
۲۹ فروردین ۱۴۰۴به نظرم از خود x55 و تیگو 7 قشنگ تر هستند
saeedfarshchian
۲۹ فروردین ۱۴۰۴یکیش که همون x55
قشنگ آماده فروش کردن به مردم
Amin
۳۰ فروردین ۱۴۰۴اگه وارداتی باشن شکی تو شکستشون نیست!