در این مقاله دو نمونه از جدیدترین خودروهای هیبریدی بازار یعنی لاماری ایما هیبرید و فونیکس تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.
با افزایش روزافزون جمعیت شهری و به تبع آن افزایش آلودگی و گرمایش کره زمین، شاهد افزایش نگرانیها درباره محیطزیست و تأثیرات صنعت خودرو روی آن هستیم. به همین خاطر است که از چند سال پیش توسعه خودروهای پاکتر در دستور کار کشورها و خودروسازان تراز اول جهانی قرار گرفته است. البته در این میان برخی افراد طرفدار پر و پا قرص خودروهای برقی هستند درحالیکه منتقدان اعتقاد دارند این خودروها فاصله زیادی تا همهگیری و استفاده عموم دارند.
همچنین بخوانید:
-
مقایسه تیگو ۷ پرو با فونیکس FX؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
-
مقایسه چانگان یونی تی و لاماری ایما ؛ مصاف کراساورهای متفاوت چینی در ایران
برخی برندهای معتبر همچون تویوتا خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبرید را راهحل مناسبی تا زمان استفاده گسترده از خودروهای برقی میدانند. در این میان خودروسازان داخلی که فعلاً درگیر ادامه تولید محصولاتی همچون پژو پارس چند دهه قبل هستند به هیچ عنوان به تولید خودرویی مدرن و پاک فکر نمیکنند اما برندهای چینی حاضر در کشورمان طی سالهای اخیر برخی محصولات هیبریدی و پلاگین هیبریدی را معرفی کردهاند. دو نمونه از این خودروها لاماری ایما هیبرید و فونیکس تیگو ۷ e پلاس یا پلاگین هیبرید هستند که میخواهیم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.
لاماری ایما محصولی از دانگ فنگ و با نام کامل فورتنینگ T5 Evo است که در شرکت آرین موتور آن را در کشورمان عرضه میکند. این خودرو در بدو ورود به کشور به لطف طراحی خاص و جذاب و مشخصات فنی مناسب خود با استقبال قابلتوجهی روبرو شد و همین امر سازنده را بر آن داشت تا نسخه هیبریدی را نیز معرفی نماید. در طرف دیگر چری تیگو ۷ پرو قرار دارد که جزو شناختهشدهترین شاسی بلندهای چینی کشورمان است چراکه نسل قبل آن نیز از سال ۹۶ عرضه شده و مدل پرو نیز با استقبال شایانی روبرو بوده است. چری چندی پیش نسخه پلاگین هیبرید تیگو ۸ را رونمایی کرد و حالا خبر از عرضه برادر کوچکتر آن با قوای محرکه پلاگین هیبرید به گوش میرسد.
مقایسه لاماری ایما هیبرید با فونیکس تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید
طراحی ظاهری
نسخه استاندارد لاماری ایما جزو خاصترین و جذابترین شاسی بلندهای چینی بازار است و به مدد همین طراحی بهروز طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. در مدل هیبریدی تفاوتهای زیادی با مدل بنزینی وجود ندارد اما طراحان سعی کردهاند با برخی ریزهکاریها این خودرو را متمایزتر نشان دهند. در بخش جلو بیشترین تفاوت دیده میشود یعنی جایی که سپر و جلوپنجره جدیدی در نظر گرفته شده و یک تریم کرومی هم زیر چراغها وجود دارد. در بخش عقب نیز سپر متفاوتی وجود دارد و رینگهای جدید نیز بر هیبریدی بودن خودرو تأکید دارند. با این تفاسیر لاماری ایما هیبرید را باید خودرویی جذاب دانست که همچنان نگاهها را به خود جلب میکند.
در طرف مقابل فونیکس تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید قرار دارد که آنهم همانند لاماری ایما هیبرید تفاوت زیادی از نظر طراحی با مدل استاندارد بنزینی نخواهد داشت. این خودرو طراحی سادهتری نسبت به لاماری دارد اما نقطه قوت این نوع طراحی ماندگاری بیشتر پس از گذشت چند سال است. طراحان چری در بخش جلوی این خودرو از جلوپنجرهای متفاوت استفاده کردهاند و تریم اطراف مه شکنها نیز تغییر یافته است. در پروفایل جانبی نیز از رینگهای آیرودینامیک استفاده شده و در بخش عقب نیز تفاوت چندانی دیده نمیشود. چری از رنگ آبی نیز در بدنه استفاده کرده تا به پاکتر بودن این خودرو اشاره کند. در مجموع باید گفت لاماری ایما طراحی جذابتری نسبت به تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید دارد و شاید نگاهها را بیشتر مجذوب خود کند اما تیگو ۷ پرو در بلندمدت طراحی سادهتر و دلنشینتری خواهد داشت.
طراحی داخلی
همان داستان طراحی بدنه درباره کابین ایما هیبرید نیز صدق میکند. کلیت داشبورد حس اسپرت بودن را القا میکند و در مدل هیبریدی نیز دو نمایشگر دیجیتالی متصل به یکدیگر با ابعاد ۱۰.۲۵ اینچی جزو اصلیترین شاخصههای کابین خواهند بود. فرمان دی کات مدرن لاماری ایما نیز جزو دیگر موارد قابلذکر است. به این مورد باید دریچههای تهویه گرد و جالب را نیز افزود که اسپرت بودن کابین را تشدید کردهاند.
کابین فونیکس تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید هم مشابه نسخههای بنزینی است و دو نمایشگر دیجیتالی به هم پیوسته در آن خودنمایی میکنند. طراحی کابین این خودرو همانند بدنه آن سادهتر از لاماری ایما به نظر میرسد و بیشتر روی کاربری خانوادگی و بی حاشیه تأکید دارد تا رانندگی اسپرت و از همینجا میتوان به تفاوتهای بیشتر دو خودرو پی برد. البته چری طرح کنسول میانی، شیفتر دنده و رنگهای بکار رفته در کابین تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید را تغییر داده است. همانند قضاوت درباره بدنه دو خودرو، طراحی کابین لاماری ایما نیز حس اسپرت بودن را القا میکند درحالیکه کابین تیگو ۷ پرو روی طرح مینیمال، ساده و کاربردیتر تأکید دارد.
تجهیزات و امکانات
مقایسه لاماری ایما هیبرید و فونیکس تیگو ۷ پلاگین هیبرید به یکی از بخشهای مهم برای خریداران ایرانی میرسد. نسخههای بنزینی دو خودرو در بخش تجهیزات تفاوتهای بیشتری با یکدیگر دارند و در واقع یکی از نقاط ضعف ایما در این بخش به چشم میآید چراکه خریداران از کمبود آپشن های مدل بنزینی آن انتقاد داشتهاند. البته آرین موتور برای مدل هیبریدی این شاسیبلند طیف وسیعی از تجهیزات ایمنی و رفاهی را در نظر گرفته است تا کمبودهای مدل بنزینی جبران شود. تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید نیز از نظر امکانات ایمنی و رفاهی کمبودی نخواهد داشت و بنابراین در این بخش نمیتوان یک خودرو را پیروز قاطع میدان دانست. در جدول زیر میتوانیم برخی از شاخصترین تجهیزات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو را مشاهده کنیم:
- تجهیزات و امکانات لاماری ایما هیبرید
امکانات ایمنی | امکانات رفاهی |
شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار خطخوان، رادار نقطه کور، اخطار برخورد از جلو، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل خودرو در سرازیری، کنترل کشش، ترمز کمکی، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، پایش فشار باد لاستیکها، سنسور دندهعقب | تریم داخلی چرم، پشتی یکپارچه صندلیهای جلو، سردکن صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، فرمان کمکی برقی، در صندوقعقب برقی، آینههای تاشو برقی، سقف پانوراما، صندلیهای برقی جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی، پشت آمپر دیجیتال، تنظیم حالت رانندگی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، سامانه پاکسازی هوای کابین، نورپردازی روی داشبورد، استارت دکمهای، سنسور نور و باران، چراغ روشنایی روز، فناوری LED چراغها |
- تجهیزات و امکانات فونیکس تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید
امکانات ایمنی | امکانات رفاهی |
شش کیسه هوا، ترمز دیسکی خنک شونده برای چرخهای جلو، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل خودرو در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، دوربین دید عقب، پایش فشار باد لاستیکها، سنسور دندهعقب، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، سیستم هشدار خروج از خط | انتخاب حالت رانندگی اکو و اسپرت، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف، کروز کنترل، چراغهای جلو و عقب LED، سنسور نور، تودوزی داخلی چرم، نمایشگر دیجیتال، خروجی برق ۱۲ ولت، فرمان برقی چندمنظوره، تنظیم صندلی راننده ۶ جهت برقی به همراه ۴ جهت تنظیم گودی کمر برقی، گرمکن صندلیهای ردیف جلو، جعبه خنککننده، شارژ بیسیم تلفن همراه، سیستم تهویه مطبوع دوگانه با قابلیت پاکسازی هوا، نورپردازی داخلی کابین، سیستم ورود به خودرو بدون نیاز به کلید و استارت دکمهای، باز شدن درب صندوق با حسگر سوییچ، سقف پانوراما به همراه سایهبان برقی، روشن کردن موتور خودرو با ریموت از راه دور |
قوای محرکه
به یکی از مهمترین بخشهای مقایسه لاماری ایما هیبرید و فونیکس تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید میرسیم. لاماری به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی GDI با قدرت ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر و یک موتور برقی با قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر مجهز است. این مجموعه هیبریدی با باتری بسیار کوچک ۲ کیلووات ساعتی که البته قابل شارژ نیست شاسیبلند موردبحث را در عرض ۸.۱ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرساند. یک گیربکس تک سرعته هم نیروی تولیدی را راهی چرخهای جلو میکند. حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت حدود ۵.۳ لیتر در صد کیلومتر جزو دیگر مشخصات لاماری ایما هیبرید هستند.
تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید در بخش قوای محرکه از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو استفاده میکند اما در کنار آن دو موتور برقی وجود دارد تا قدرت و گشتاور ترکیبی این مجموعه به ۳۲۶ اسب بخار و ۵۱۰ نیوتون متر برسد. گیربکس بکار رفته در این خودرو نیز ۳ سرعته است. صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷ ثانیه، مصرف سوخت زیر ۲ لیتر در صد کیلومتر و شعاع حرکتی حدود ۸۰ کیلومتری در حالت برقی از جمله ویژگیهای تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید به شمار میروند. در جدول زیر مشخصات فنی هر دو خودرو دیده میشود.
لاماری ایما هیبرید | فونیکس تیگو ۷ پرو +e پلاگین هیبرید | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی به همراه یک موتور برقی | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی به همراه دو موتور برقی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۳۴۲/۵۸۰ | ۳۲۶/۵۱۰ |
گیربکس | تک سرعته | سه سرعته |
صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۸.۱ | ۷ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۶۰ | اعلام نشده |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۵۶۵/۱۸۶۰/۱۶۸۰ | ۴۵۰۰/۱۸۴۲/۱۷۴۶ |
فاصله بین محوری (میلیمتر) | ۲۷۱۵ | ۲۶۷۰ |
قیمت
نسخه بنزینی لاماری ایما هماکنون حدود ۱.۹ میلیارد تومان قیمت دارد درحالیکه قیمت کارخانهای آن حدود ۱.۴ میلیارد تومان است؛ بنابراین انتظار میرود قیمت مدل هیبریدی آن در کارخانه حدود ۱.۶ و در بازار حدود ۲.۱ میلیارد تومان باشد. قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو استاندارد نیز در بازار به حدود ۱.۹ میلیارد تومان میرسد و همین امر باعث رقابت فشردهای با محصول لاماری شده است. انتظار میرود نسخه پلاگین هیبرید تیگو ۷ پرو نیز قیمتی تقریباً مشابه ایما هیبرید داشته باشد. برای اطلاع از قیمت روز خودرو می توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
قضاوت نهایی
با توجه به مقایسه انجام شده باید گفت اگر به طراحی اسپرت و جذاب خودرو و خاص بودن آن اهمیت زیادی میدهید احتمالاً لاماری ایما هیبرید گزینه بهتری خواهد بود. این خودرو از قدرت و تجهیزات بیشتر نسبت به مدل بنزینی سود میبرد هرچند قیمت بالاتری نیز دارد؛ اما اگر قدرت تولیدی قوای محرکه و ارزش خودرو در برابر مبلغ پرداختی برای شما اولویت بالاتری داشته و همچنین طراحی ساده اما شیک را ترجیح میدهید فونیکس تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید انتخاب اول خواهد بود. ضمن اینکه در بحث خدمات پس از فروش و تأمین قطعات نیز هر دو خودرو وضعیت مطلوبی ندارند هرچند تیگو ۷ پرو به سبب حضور طولانیمدت چری در ایران، این خودرو از نظر خدماتدهی انتخاب بهتری است.
Zz
۱۰ فروردین ۱۴۰۳بزرگترین کمبود تیگو سیستم دو دفه . آخه ۳۰۰ اسب و ۵۰۰ گشتاور همش رو محور جلو ؟
۱۰ فروردین ۱۴۰۳ماشین های برقی در آینده : ۱۵۰۰ اسب دف جلو
خودرویی اقتصادی و ضعیف ۵ هزار دلاری چینی
نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتر
رامین صفایی
۱۵ فروردین ۱۴۰۳محصولات چینی یکی از یکی گندتر و
آشغال تر هستند و ارزش خریدن ندارند .
مهدی دهقانی
۱۰ فروردین ۱۴۰۳خداییش جدا از چینی بودن۳۲۶ اسب خیلی خوبه با قیمت ۲ تومن
۱۰ فروردین ۱۴۰۳نه بابا
تیگو هفت پرو مکس فول هم قیمت تیگو ۸ پرو معمولی میشه تو بازار
زیزیگولو
۱۰ فروردین ۱۴۰۳مقایسه بین بد و بدتر تو بازار ایران !!! 🤦
محمد ۱
۱۰ فروردین ۱۴۰۳نظر خاصی در مورد خودروهای چینی اونم ازین دسته ندارم… اما اینجا به نظر من لاماری خوشگل تره…
تیگو جلوپنجره تکراری داره… مث بقیه چینیا…
اکبری
۱۱ فروردین ۱۴۰۳پس چرا نظر میدی
۱۰ فروردین ۱۴۰۳تیگو هفت رو بیشتر دوست دارم
ولی تو معمولی ها لاماری خوشگل تره گوگولی مگولی ناناز تره 🥰 ولی تیپ ترونیک نداره
گرچه من تو اون رنج
یه ماشین خوشگل تر و بهتر میخرم
محمد
۱۱ فروردین ۱۴۰۳من خودم تیگو ۷ پرو دارم و راضیم… ولی آخرش برند چینی سرمو به باد میده. باید ردش کنم یه توسان ۲۰۱۶بخرم. قدیمی هست کم آپشن هست ولی بهرحال هیوندای چیز دیگی
۱۱ فروردین ۱۴۰۳گرونتر هم هست
هلهل
۱۰ فروردین ۱۴۰۳دو برابر قدرت بیشتر
رقابت نیست از قبل برنده مشخصه
البته مردم به ظاهر بیشتر هر چیزی توجه میکنن پس آمار فروش به اندازه قدرت موتور متفاوت نخواهد بود
محمود
۱۱ فروردین ۱۴۰۳من لاماری رو ترجیح میدم چون کم دردسر تره و بیشتر باشرایط ایران جوره و شتاب ۸ ثانیه ای هم کافیه. مثل یک خودروی بنزینی معمولی استفاده میشه و نیاز به شارژ نیست و موتور بنزینی نقش ژنراتور برای موتور برقی رو داره و نیاز به باطری ظرفیت بالا که باعث افزایش وزن شدید میشه رو نداره. بخاطر همینه با اینهمه اختلاف قدرت، شتابشون فقط یک ثانیه تفاوت داره
مهدی
۳ مرداد ۱۴۰۳چند تا نکته اشتباه در کامنتتون بود. اول اینکه PHEV ها هم با موتور بنزینی شارژ میشن، هم پلاگین. اینطور نیست که فقط دستی شارژ شن :)))
ثانیا، باتری موتور برقی ماشین های هیبریدی، لیتیومی هست نه سرب اسیدی (مثل باتری معمولی ماشین). چگالی جرم به انرژیشون خیلی بالاست و درسته ظرفیت باتری روی تیگو 7 پرو هیبرید بسیار بالاست (حدود 20 آمپر ساعت)، اما وزنش اونقدری تاثیرگذار نیست.
بجاش شاید بشه گفت خطرناک تره. چون باتریهای لیتیومی خوب هم منفجر میشن :))
کامران
۱۱ فروردین ۱۴۰۳لطفا تو تست هایتان حتما از اینکه آیا خودرو قابلیت نقشه خوانی و جی پی اس را دارد یا خیر اطلاع بدهید ، به نظرم این قابلیت از مهمترین آپشنهای هر خودرو به شمار می رود ، ممنون میشوم تستهای خودروهای موجود در بازار را با گذشت 50 و 100 هزار کیلومتر انجام دهید تا بیشتر با وضعیت دوام و تعویض قطعات و هزینه نگهداری این خودرو ها آشنا بشویم
هیچ
۱۲ فروردین ۱۴۰۳چرا تیگو ۷ اینقدر بیریخته؟
Farhad
۱۳ فروردین ۱۴۰۳احتراما” اطلاعات مقاله بازبینی و دوباره منتشر شود.
اطلاعات مربوط به لاماری HEV درست نیست, و فقط توان موتور الکتریکی در مقاله درج شده. در صورتی که مجموع توان این خودرو با موتور بنزینی 342 اسب بخار است. مطابق با اطلاعات ارائه شده از طرف وارد کننده که در زیر آمده است:
“لاماری ایما هیبرید، از دو موتور بنزینی و برقی برای انتقال قدرت خود به چرخها استفاده میکند، قدرت موتور بنزینی ۱۶۸ اسب بخار با ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور و موتوربرقی نیز قدرتی معادل ۱۷۴ اسب بخار با گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر را توسط یک سیستم انتقال قدرت HEV به چرخهای خودرو منتقل میکند.ایما هیبرید با مصرف سوخت میانگین ۵ لیتر، از جمله معدود خودروهای کم مصرف بازار ایران است.”
منبع: https://lamari.ir/cars/lamari-eama-hev
شاهین
۱۳ فروردین ۱۴۰۳سلام وقت بخیر
بله متاسفانه به قدرت ترکیبی موتورهای بنزینی و الکتریکی در سایت لاماری اشاره نشده و مجبور شدم همون قدرت موتور برقی رو بنویسم. ضمن اینکه در قسمت جدول مشخصات فنی خود وبسایت لاماری به همین قدرت 174 اسب بخاری اشاره شده و من هم به همون استناد کردم.
مهدی
۳ مرداد ۱۴۰۳شاهین جان الان اشتباه شده جدول. نباید اسب بخار برقی و بنزینی رو جمع کرد که :)) گیربکس اون وسطه. این دو تا روی یک دور یکسان بیشترین گشتاور رو ندارن.
لاماری اعلام نکرده این عدد برآیند رو. ولی قطعا جمع کردنشون کار اشتباهیه.