چری تیگو ۸ پرو، یک کراساوور میانسایز سه ردیفه است که میتواند جای خالی خودروهایی در این کلاس را در بازار کمرمق داخلی ایران پر کند.
صبح روز شنبه، مدیران خودرو با دعوت از تعدادی از رسانههای خودرویی کشور، تیگو ۸ پرو را برای نخستین بار در اختیار آنها گذاشت تا ضمن آشنایی با مشخصات آن، فرصتی برای تست اجمالی و کوتاه رانندگی نیز داشته باشند. پوشاندن لوگو و نشانهای چری با چسب، نشان از آن دارد که این خودرو با نشان شریک ایرانی یعنی امویام وارد بازار خواهد شد. این برند جدید فونیکس (Fownix) نام گرفته و لوگویی بسیار شبیه به چری دارد.
مقاله مرتبط:
تیگو ۸ پرو در نگاه نخست خودروی جذابی به نظر میرسد. چراغهای باریک و LED آن در دو سمت یک جلوپنجره بسیار بزرگ با شبکه ماتریسی قرار گرفتهاند و مخصوصاً از راه دور، تداعیکننده آئودی و بامو هستند. در نمای جانبی هم خط شانه بلند و خطوط نهچندان پیچیده و کمی عضلانی دیده میشوند. یک نوار کرومی که تا بالای ستون D هم امتداد یافته، کمی به جزئیات آن افزوده است. در نمای پشت، چراغهای LED با گرافیک و انیمیشن مناسب، یک اسپویلر سقفی و درب نسبتاً عمودی عقب قرار دارند. ترکیب کلی طراحی تیگو ۸ پرو، مدرن و قدرتمند و کاملاً مشتریپسند است.
اما ماجرا وقتی جالبتر میشود که به کابین بزرگ و جادار آن پا میگذارید. سه ردیف صندلی با پوشش چرم با ترکیب رنگهای مارون و مشکی و یک پنل دیجیتالی عریض و پنلهای لمسی و دکمههای فلزی باعث میشوند تا حسی از حضور در یک خودروی لوکس تداعی شود. نمایشگرهای دوقلوی به هم چسبیده پشت آمپر و سیستم اطلاعات و سرگرمی و گرافیک آنها دلپذیر و جذاباند و البته هنوز همه منوها و دستورات از چینی ترجمه نشدهاند. این مجموعه نمایشگر که از مرسدس الگوبرداری شده، بزرگترین نمایشگر خودروهای حال حاضر بازار کشورمان نیز محسوب میشود. یک پنل و نمایشگر لمسی هم برای سیستم تهویه در نظر گرفته شده که بهراحتی میتوان تهویه دوگانه مستقل در جلو و یا برای سرنشینان عقب و همچنین گرمکن و سردکن صندلیها را با آن تنظیم کرد.
دسته دنده هم ارگونومی و طراحی خوبی داشته و کلیدهای مختلف استارت و ترمز دستی و پارک و غیره هم به صورت لمسی در اطراف آن به چشم میخورند. هرچند پوشش مشکی براق این قسمتها مستعد کثیفی اثر انگشت هستند اما جلوه لوکس آنها ارزش زحمت تمیز کردن دائمی آنها را دارد.
تجهیزات فراوان ازجمله مزایای خودروهای چینی در برابر رقبا به شمار میآیند. امکان تشخیص دستورات صوتی راننده که فعلاً با زبان فارسی کار نمیکند، ویژگی ارزندهای است. سقف پانورامای باز شونده، روکشهای با دوخت زیبا، پوشش نرم و با کیفیت داشبورد و بالای رودریها، طراحی فرمان و کنسول، سیستم صوتی پیشرفته سونی، کول باکس، گرمکن و سردکن صندلیها، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر بیسیم گوشی تلفن همراه، سیستم تصفیه هوا، تهویه مطبوع دو ناحیهای و بسیاری تجهیزات دیگر در تیگو ۸ پرو گنجانده شدهاند.
آپشنهای ایمنی فعال ازجمله مهمترین ویژگیهای این خودرو هستند که آن را یک سروگردن از سایر خودروهای موجود در بازار ایران بالاتر قرار میدهند. هرچند گفته شده این آپشنها در جادههای ایران هم تست شدهاند اما لازم است تا در زمان طولانیتر و به شکل کاملتری نیز در کشور ما مورد آزمون قرار گیرند تا اطمینان از عملکرد آنها به خریداران منتقل شود. یکی از آپشنهای فعلاً غیر فعال این خودرو هم تشخیص علائم جادهای است که باید با علائم کشور ما تطابق یابد.
سیستم کمک راننده ADAS شامل سیستمهایی چون کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ خودرو در لاین جاده، دستیار حرکت در ترافیک، رادار نقطه کور، رادار هشدار تصادف از عقب، رادار هشدار تصادف از جلو و مهمتر از همه ترمز اضطراری خودکار است.
این خودرو بزرگترین خودروی خانواده تیگو و پرچمدار محصولات برند چری است که با استانداردهای بینالمللی ساخته شده و بنابراین در بازارهایی با شرایط متفاوت از روسیه تا عراق و عربستان و به فروش میرسد. طول خودرو ۴۷۲۲، عرض آن ۱۸۶۰، ارتفاع ۱۷۴۵ و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۱۰ میلیمتر است. این ابعاد را میتوان با سانتافه مقایسه کرد و زمانی که در کنار آن هم قرار میگیرد کاملاً مشابه آن میباشد. مدلهای فول این خودرو با چرخهای ۱۹ اینچی هم ارائه میشوند اما نسخههای وارداتی تست شده مجهز به چرخهای ۱۸ اینچی البته با طراحی زیبا با پرههای دوبل بودند.
کابین به شکل مناسبی در بخش زانو و فضای شانه و سر، دست و دلباز عمل میکند اما در ردیف سوم نباید توقع خاصی از آن داشته باشید و تنها برای نشستن کودکان مناسب است. فضای بار هم در حالتی که ردیف سوم صندلیها را خوابانده باشید، بسیار جادار بوده و حتی با تا کردن ردیف دوم باز هم به شکل چشمگیری زیادتر میشود.
پیشرانه تیگو ۸ پرو، یک موتور چهار سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژر است که با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت GDi میتواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت در دور ۵۵۰۰ و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور در دورهای بین ۲ تا ۴ هزار تولید کند. این قوا از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به محور و چرخهای جلو منتقل میشود. این مجموعه میتواند این خودروی ۱۷۴۵ کیلوگرمی را در ۸.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند که شتاب نسبتاً مناسبی محسوب میشود.
البته گفته شده در آینده این خودرو با موتور ۲ لیتری توربو و سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ نیز معرفی خواهد شد. هرچند شرکت عرضهکننده علاقهمند است تیگو ۸ را با سورنتو، راو فور، کولئوس و سانتافه مقایسه نماید اما با توجه به ویژگیهای فنی، تک دیفرانسیل بودن و برخی جزئیات کیفی بهتر است فعلاً تخفیف داده و به رقابت با هاوال H6، یا نهایتاً توسان و اسپورتیج فکر کند.
مدیران خودرو با معرفی تیگو ۸ پرو، دست به ریسک زده و قصد دارد در کلاسی که اکنون رقیب خاصی هم در آن قرار ندارد و دست اغلب مشتریان این کلاس اکنون از رقبای ژاپنی و کرهای و یا اروپایی کوتاه است، محصولی چشمگیر را ارائه نماید. چری با هوشمندی توانسته با کشف نیازها، مدهای روز و سلایق مشتریان، رشدی طوفانی را تجربه کند. این به معنی تبدیل چری به شرکتی تراز اول و محصولات آن در سطح رقبای جهانی نیست اما مسیر درستی که این شرکت انتخاب کرده میتواند بهزودی حتی چنین هدفی را هم محقق سازد.
فونیکس تیگو ۸ پرو به طور رسمی در ۲۵ دی ماه رونمایی شد. مدیران خودرو همچنین قیمت فونیکس نیگو ۸ پرو را یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان (معادل ۶۷ هزار دلار به نرخ روز ارز) تعیین کرده است. قیمت جهانی بالاترین نسخه از چری تیگو ۸ پلاس در چین به ۲۴,۸۰۰ دلار میرسد که معادل قیمت پایه سادهترین مدلهای اسپورتیج یا توسان است.
بهزودی ما در اولین فرصت، این کراساوور تازهوارد را در پدال مورد بررسی و تست عمیقتری قرار خواهیم داد تا بیشتر با نکات مثبت و منفی آن آشنا شویم.
حیدر
۱۸ مهر ۱۴۰۰به جرأت میشه گفت که حداقل جزو ۵ خودرو برتر وارداتی چینی بازار کشور هست اما حیف که قیمتش فضایی است
محمدرضا
۱۸ مهر ۱۴۰۰در حال حاضر بهترینه قبلا خودرو های بهتری وارد شده. ولی الان متاسفانه بهترین خودروی صفر کیلومتر قابل خریداری در کشوره.خودروی بهتری نداریم.
علی
۲۰ مهر ۱۴۰۰من خودم چری دوست دارم اما هاوال h9 کشک بیده ؟؟
هاوال به قدری لوکس و کلاس بالاست که خود علی دایی هم سوارش میشه
تویوتا به علی دایی دینش رو ادا نکرد الان رفته هاوال خریده خیلی هم راضیه
مزدا
۱۸ مهر ۱۴۰۰اگه مدیران خودرو با همین کیفیت که شرکت چری ارایه داده تولید کنه امیدوارکننده هست
خوبه که موتور دولیتری و چهارچرخ متحرکش هم وارد ایران بشه
اگه واردات خودرو ازاد میشد قطعا قیمتش زیر یک تومن میشد
Roham
۱۸ مهر ۱۴۰۰محرک
سید
۱۹ مهر ۱۴۰۰من بمی ام ومدیران تو شهر ماست …خواستم بگم قیمتها رو خود چینی ها کنترل میکنند..حتی کارخونه هم دست خودشونه
محمدرضا
۱۸ مهر ۱۴۰۰مرسی از پدال که بررسیه خودروهای قابل خریداری در ایران روهم گذاشتی.
تمام بررسی های اخیر فقط خودرو هایی بود که دستمون بهشون نمیرسه مثل همین آخری هیوندا بایون.
MC20
۱۸ مهر ۱۴۰۰آشغال آمد پی هر آشغال ، چشم ما روشن به این آلودگی
بزم رندان ک ثافت خوار شد ، مایه ی آسایش و آسودگی
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۱۸ مهر ۱۴۰۰برعکس بقیه چینیا از این خوشم اومد نسبت به جثه و قیمت احتمالا ۱.۲۰۰ میلیاردیش شتاب خوبی داره ، شتابش طبق گفته از مزدا ۳ بهتره البته باید در عمل دید ، در کل خوشم اومد ولی ایکاش قیمتش بهتر بود ، خیلی گرونه ، من خودم حاضر نیستم بیشتر ۷۰۰ و فوقش ۸۰۰ برا ماشینای چینی پول بدم ، ولی میرم ببینمش تا ببینم این همه میگن چینیا پیشرفت کردن واقعا چیشده و آیا با این قیمتای نجومی ارزش خرید دارن ؟
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۱۸ مهر ۱۴۰۰اگر نسخه ۲ لیتری توربوش ۱.۳۰۰ باشه و شتابشم احتمالا ۸ ثانیه باشه ارزش خریدش خیلی میره بالا در نسخه ۲ لیتری ، چون اینطوری حتی از سریعترین خودروی این رنج قیمت یعنی سی ۳ و ۲۰۰۸ هم سریعتر میشه
AMG GT R
۱۸ مهر ۱۴۰۰خوبه ولی نسبت به قیمتش تو ایران گرونه اگه 600میلیون تومن بود خیلی خوب میشد
mr.m
۱۸ مهر ۱۴۰۰اگه تعصب رو کنار بگذاریم و بخوایم با شرایط فعلی کشور و بازار خودمون درنظر بگیریم باید بگم خودروی قشنگیه و امکانات خوبی داره اما قیمتش حقیقتا بازم بستگی به افراد مختلف داره من خودم از 600 بیشتر پول به چینی نمیدم اما خیلی ها الان داریم میبینیم چینی هایی نزدیک 1 میلیارد و حتی بیشتر از 1 میلیارد هم دارن میگیرن مثل بیکینی و فیتیله و جک لوانته!
تیگو 7 هایی که تو بازار هستش تا حالا مشکلات خاصی نداشته و پکیج خوب و مطلوبی ارائه داده احتمالا تیگو 8 پرو ازونجایی که پرچمدار این کمپانی هستش از تیگو 7 احتمالا بهتره هر چند تیگو 7 بنظرم چند لول از کره ای های موجود پایینتره اما خب از نظر قیمتی هم پایینتره.
اما نظر من اگه بخوام بین 1تا1.5 فقط شاسی بلند بخرم و اینکه مشکلی با بازار دست دوم هم ندارم و توانایی پیدا کردن مدل های تمیز و همچنین تشخیصشون رو دارم راو4 بین 2014تا2015 یا اوتلندر 2015 و 2016 میخرم یا سورنتو 2013 شش سیلندر یا وراکروز و موهاوی !البته واقفم که گرد پیری روی این خودرو ها نشسته و ظاهر بروزی در مقایسه با سطح جهانی و حتی چندتا چینی اخیر ندارن اما یکسری فاکتور هایی دارن که در صورت سالم بودن برای من بیشتر ارزش دارن …
رامتین
۱۸ مهر ۱۴۰۰بنظرم ماشین خوبیه و کیفیت مناسبی داره. محصولات اخیر چری با برچسب WEY تمایل داشتند وارد بازار امریکا بشند. موتور 1.6 لیتری این خودرو هم توان بسیار عالی ای ارائه میکنه . دقیقا 200 اسب. البته قیمت متاسفانه 1.2 میلیارد قراره برچسب بخوره که زیاده. ضمنا موتور 2 لیتری توربو 254 اسبی چهارچرخ محرک هم سال 1401 وارد کشور میشه که عملا خودروهای فعلی کره ای و … را براحتی به چالش میکشه.
احمدرضا
۱۸ مهر ۱۴۰۰برند Wey مال گریت وال موتوره چری میخواست با برند اکسید وارد آمریکا بشه که اگر اشتباه نکنم کنسل شده فعلا
رامتین
۱۹ مهر ۱۴۰۰بله درسته. اکسید و وی بزودی وارد بازار امریکا میشند. شرایط لازم را پاس کردند فقط گویا مشکلی وجود داشته که به تاخیر افتاده. مطمئنا اگر ورود پیدا کنند، کارشناسان زبده در موردش نظر میدن و اونوقت نظر مردم ما نیز تغییر خواهد کرد!
علی
۲۰ مهر ۱۴۰۰درسته
Avan
۱۸ مهر ۱۴۰۰انصافا از نظر قیافه و امکانات و حتی قدرت موتور خوبه. کیفیت محصولات چری هم حتی در مدلهای قدیمی خوب بوده.تنها مشکلش قیمتش هست.
محمد
۱۸ مهر ۱۴۰۰در نبود صنایع بزرگ و خودروسازی های پیشرفته المان و ژاپن و امریکا و ایتالیا محصولات چینی معلومه که بازار رو به دست میگیرن و کیفیت از ماشین های ایرانی بهتر هست و طبیعتا مصرف کننده ای که از خودرو های ایرانی تولید داخل سوار این سبک ماشین ها میشن کیفیت بیشتری حس میکنن و هم اپشنای بیشتری رو میبنن و طبیعتا از لحاظ فنی از ماشین های ایرانی که قدرتشون نهایتا 110 اسب هست بهتر و جذاب تر هستنند ولی اینو در نظر بگیرید این ماشین و امثال اینها نهایتا 18 تا 24 هزار دلار قیمت دارن و اصلا قابل مقایسه با صنایع برتر نیستن اوج بی کیفیت بودن و …… زمانی متوجه میشیم که سوار یه ماشین 10 سال پیش ژاپنی و المانی و …………. میشیم . افسوس که جایی هستیم که برامون تصمیم میگیرن و میگن چی سوار بشیم و چه ماشینی سوار نشیم برای حمایت از تولید داخل ولی فقط یک فرصتی شده برای یک مشت دزد و دلال که بشیتر جیب ادمو خالی کنن و مارو با صنعت نداشته و منسوخ بلوک شرق اشنا کنن
امیر
۱۸ مهر ۱۴۰۰ظاهرش شبیه سانگ یانگ رکستوته !! خیلی خوب و جا داره و شتابشگ نسبت به اندازس خیلی خوبه ، از تنها چیزیش که خوشم نمیاد ! یکنواخت شدن صفحه کیلومتر و مانیتور کامپیوتر سفره !! که اینش بنظرم زیاد جالب نیست
محسن
۱۹ مهر ۱۴۰۰قیمتش بالاست و میخوام بدونم با این جسه بزرگ و حجم موتور پایین داخل گردنه ها چه واکنشی داره آیا واقعا کشش و شتاب لازم رو داره و یا با زور میخواد از گردنه ها بالا بره بهتر بود که نسخه دو لیتری توربوشو وارد میکردن البته خدا میدونه اونو با چه قیمتی میخوان بدن وقتی همه چی انحصاری باشه این خودرو ها هم قیمتشون میره بالا
مسعود
۱۹ مهر ۱۴۰۰واقعا عالی تیگو۷ گذاشته توی جیبش
علی
۱۹ مهر ۱۴۰۰خب طبیعیه بایدم پیشرفت کنه !!
هومن
۱۹ مهر ۱۴۰۰میدونی من با ماشین چینی مشکل ندارم هر چی باشه بهتر از اشغال ایران خودرو و سایپا هست
من بااین مشکل دارم چرا باید با دلار ۲۷هزار تومانی حساب بشه
و چرا باید آرزو برآورده شدن جونامون ماشینای چینی باشه
پس من نژاد آریایی هستم و ایرانی لایق بهترینها هست و جون ایرانی سلام
چی میشه
لطفاً هر کی موافق سبز بزنه
عرفان
۱۹ مهر ۱۴۰۰در روزگاری که شاید قریب به ۷۰ درصد مردم این سرزمین تنها مشکلشون یه خواب راحت بدون دغدغه فکر کردن به کرایه خونه سر برج و خرید گوشی و تبلت برای تحصیل بچه هامون و دروغ چرا،سیر کردن شکم خانواده لاقل بدون استرس و نگرانی از فردای روزگاره،،، بررسی امکانات و منفعت خرید ماشین چینی یک و نیم میلیاردی راس راسی دغدغه چند درصد مردم این خاک خاکستر نشسته است؟!؟
کاش بجای بررسی آبشنهای این ماشین زیبا یک کم وقت به بررسی و بروزرسانی آپشنهای زندگی قشر متوسط مملکت میکردیم تا ببینیم چطوری میشه سروته حساب و کتاب ماهانه یک زندگی وهم آورد بلکه تهش بشه یک کیسه برنج ایرانی ازیناکه فرط و فرط تلویزیون خودمون تبلیغ میکنه تهیه کرد و عطر و بو و مزش و مهمون سفره های خالی از برکت این ملت کرد.
ای واااااای برما،کجا داریم میریم؟؟؟؟
Avan
۱۹ مهر ۱۴۰۰دوست عزیز این یک سایت خودرویی هست بررسی دغدغه های قشر فقیر چه ربطی به پدال داره؟!
نادر
۱۹ مهر ۱۴۰۰بعید میدونم هفتاد درصد ملت ایران به نون شب و یک کیسه برنج محتاج باشند.درست است که فشار اقتصادی هست ولی تقریبا هفتاد درصد مردم میتوانند یک چنین ماشینی را بخرند.من خودم و اطرافیان و اشناهایم که توان خرید داریم هنوز.شاید کمی سخت شده باشه ولی هنوز میتونیم یه ماشین نسبتا خوب بخریم.کمتر بدبین باشید و از غرولند کردن الکی دست بردارید.
یاس ی
۱۹ مهر ۱۴۰۰عرفان جان فرمایش شما متین ولی اینجا یک سایت خودرویی هست و معلومه که اینجا ماشبن بررسی میکنن نه راه کار برای آزادی زندانی.
تیگو 8 برای بازار ما ماشین خوبیه. امکانات وآپشنهای خوبی داره فقط قیمتش بالاست. قیمت بالای خودرو هم دلایل زیادی داره که همه ما دلیلش را میدونیم و نیازی به تکرار نیست.
SS
۱۹ مهر ۱۴۰۰به نظر خوب میاد ولی ماشین خوب ساختن هزینه داره و حالا چینی ها هم به قیمت کره ای ها رسیدن.
موتور 1.6 لیتری توربو و GDI برای وزن 1.8 تنی این ماشین یعنی یه موتور که همواره در فشار هست و با توجه به شرایط ایران دوام بالایی نخواهد داشت. حتی هوندا هم با اون سابقه درخشان در این زمینه به مشکل خورد حالا چینی ها که جای خود دارن.
در مورد قیمت گذاری داخلی هم که بهتره اصلا صحبت نکنیم…
KASTECH
۱۹ مهر ۱۴۰۰تفاوت این ماشین با مثلا فیدلیتی دستیار رانندشه که البته هنوز دقت عملکردشم تست نشده تو ایران ولی قیمت دوبرابرشه محاله با این قیمت موفق شه
مهدی
۱۹ مهر ۱۴۰۰چینی خریدن غلطه ولی فیدلیتی بهتر از اینه چون نصف قیمت پول میدی و تازه با گروه بهمن طرفی
Avan
۲۰ مهر ۱۴۰۰البته فیدلیتی در اصل جیتور x70 هست که زیرمجموعه چری هست و در اصل با تیگو ۸ تقریبا یکسانند
ایمان
۱۹ مهر ۱۴۰۰برای خودمون متاسفم که مجبوریم به خودروی چینی عادت کنیم و ازش در نبود رقبا تمجید کنیم. این حق ما نیست.
علی
۲۰ مهر ۱۴۰۰ببخشید معذرت میخوام
الان سانتافه و سورنتو و میستوبیشی اولتلندر رو شما رقیب نمیبینی ؟؟
ایران فرانسه
۱۹ مهر ۱۴۰۰یک پیشرفت بزرگ برای چری از ویانا و ایکس ۳۳ نسل اول تا این و اکسید و کوروس ولی با قیمت گذاری فوق تصور مدیران خودرو که تو ایران از همه گرانفروش تره باید طبق معمول بره سراغ لیزینگ و گروه های هدف و شرایط به ظاهر خاص موتورهای جدید محصولات چری مال AVL اتریش که من حدود یکسال از ۱۵۰۰ سی سی دارم استفاده می کنم روی ایکس ۵۵ تو کشش و شتاب اولیه و سربالایی عالیه
حمید
۱۹ مهر ۱۴۰۰اون سانتافه این وسط چکار می کنه!!!! همه میخوان پوز این سانتافه ی طفلک را بزنن!!
امین
۱۹ مهر ۱۴۰۰این ماشینو امروز بخری فرداشم بخوایی بفروشی کسی نمیخره ک هیچ اگه نصفه قیمت بدی تازه شاید یکی بیاد بخره اونایی ک خریدن میخوان بفروشن میدونن
علی
۲۰ مهر ۱۴۰۰اون دوران دیگه تمام شده دوران شماها هم به پایان رسیده برو که کل جامعه داره میره سمت ماشین چینی
چون دیگه قابل اطمینان هستند پیشرفت کردند
و مردم هم قبولش دارند
بیشتر از 97 درصد اوناییی که ماشین چینی دارن ازش راضی هستند
Behrouz. anzali
۱۹ مهر ۱۴۰۰ماشین خیلی خوب و جاداری هست شتابش فوق العاده هست .بنده تستش کردم ولی قیمتش نجومیه خیلی بالاست
آرمین
۲۱ مهر ۱۴۰۰سلام من نمیدونم چرا چین یاد گرفته تو تازه گی موتور ۱.۵ بزنه منظورش چیه با بهانه توربو ….
حسین
۲۲ مهر ۱۴۰۰آخه تا کی باید به خاطر یک سری سیاستهای به اشتباه تاوان بدیم وهمیشه در حسرت داشتن ساده ترین چیزها که حق هر شهروندی هست رو داشتا باشیم