چریچشم انداز

چری تیگو 9 در ایران؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند جدید وارداتی

به تازگی چند دستگاه چری تیگو ۹ وارد ایران شده‌اند. این خودروها بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای مونتاژ داخل خواهند بود و احتمالا با قیمت ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان فروخته خواهند شد.

 

شاسی‌بلندهای چینی در ایران، بیش از یک دهه قدمت دارند. حالا پس از واردات مدل‌های اقتصادی و کم آپشن، نوبت به مدل‌های دو دیفرانسیل و پهن‌پیکر رسیده است تا با قیمت بالاتر و امکانات بیشتر، مشتری‌های جدید جذب کنند.

بیشتر بخوانید:

تاریخ تاسیس چری به ۱۹۹۷ می‌رسد. چری در کنار جیلی و بی‌وای‌دی و هاوال و چانگان، در گروه خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوه‌بر امکانات رفاهی متنوع و نزدیک به استاندارد جهانی، ظاهر جذاب و عامه‌پسند دارند که فراتر از انتظار عامه‌ی مردم است. بازار ایران در سال‌های گذشته، میزبان انواع محصولات چری شامل کراس‌اورهای  X22 X33، تیگو ۵ و X55 و تیگو ۷ در کنار سدان آریزو ۵ و آریزو ۶ بود. با ‌این ‌اوصاف، می‌توان چری را مهم‌ترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست. این برند چینی از سال ۱۳۸۱ با انعقاد قرارداد با شرکت مدیران خودرو مونتاژ محصولات اقتصادی و ارزان قیمت را در منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم آغاز نمود و حالا مدل‌های متنوع از یک تا ۴ میلیارد تومان را با برندهای MVM و فونیکس و اکستریم عرضه می‌کند.

در میان محصولات چری، اکسید VX  (اکستریم VX) بزرگ‌ترین خودرو محسوب می‌شود. تیگو ۹ کمی کوچک‌تر از VX است و پلتفرم متفاوت دارد. این خودروها از نظر امکانات لوکس و ظاهر هم، تفاوت‌های زیادی دارند. مونتاژ تیگو ۹ توسط مدیران خودرو، محصولی در فاصله قیمتی تیگو ۸ و اکستریم TXL تا اکستریم VX فراهم خواهد کرد. جیکو J8 و فولوین T10 نام‌های دیگر برای فونیکس تیگو ۹ در کشورهای مختلف هستند.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی چری تیگو ۹

سبک طراحی خودروهای چری در سال‌های اخیر، به خوبی پیشرفت کرده و حالا نزدیک به استاندارد جهانی است. باتوجه به ابعاد کلی تیگو ۹، فرم چراغ‌ها و جلوپنجره، هماهنگی بسیار خوبی دارند و حجم‌دهی بدنه، قابل قبول نیز دیده می‌شود.

چراغ‌های باریک و جلوپنجره بزرگ، به تقلید از دیگر شاسی‌بلندهای مشهور دنیا برای تیگو ۹ استفاده شده‌اند. حجم‌دهی بدنه  سپرجلو بسیار خوب است و خطوط روی درپوش موتور، ظرافت مورد انتظار را فراهم می‌کنند. حس اسپرت خودرو، قوی‌تر از نمای لوکس، دیده می‌شود و نوارهای عمودی جلوپنجره، حالت آرواره‌ای و تهاجمی تیگو ۹ را تقویت می‌کنند.

در نمای جانبی، خطوط عمیق به وضوح دیده می‌شوند. از چراغ جلو تا عقب، چنین شرایطی وجود دارد و پیرامون گلگیرها در امتداد رکاب نیز، حجم‌دهی مشخص است. سبک طراحی تیگو از بغل، با شیب سقف و حالت خاص ستون‌ها به رنگ سیاه، شباهت زیادی به محصولات رنجرور دارد. این خودرو همراه چرخ‌های ۲۰ اینچ و تایرهای ۲۴۵ میلی‌متر ارایه می‌شود.

طراحی نمای پشت، دیگر نکته‌ی مثبت تیگو ۹ است. چراغ‌های پیوسته، ابعاد متناسب با دیگر اجزای بدنه دارند. کشیدگی سقف و بالچه‌ی پشت نیز راضی کننده به نظر می‌رسد. حجم‌دهی درپوش صندوق و گلگیرها نیز بسیار خوب است. سپر عقب از جنس پلاستیک، توی ذوق می‌زند و ارزش اقتصادی تیگو ۹ را کم می‌کند.

طول وعرض وارتفاع تیگو ۹ مدل ۲۰۲۵  برابر با ۴۸۲۰ و ۱۹۳۰ و ۱۶۹۹ میلی‌متر و فاصله بین محوری ۲۸۲۰ میلی‌متر است. این خودرو از نظر ابعاد، بزرگ‌تر از پرادو ۴ در و کوچک‌تر از لندکروزر ۲۰۱۷ موجود در ایران محسوب می‌شود.

طراحی داخلی و نمای کابین چری تیگو ۹

در تصاویر منتشر شده از این خودرو، تنوع رنگ برای پوشش داخلی با سیاه و سفید و مارون دیده می‌شود. بخش بزرگی از داشبورد، صندلی‌ و تودری‌ها از چرم مصنوعی باکیفیت تشکیل شده که برای محصولات چینی، کمیاب است.

دو نمایشگر ۱۴/۲۵ اینچ مجموعا ۲۴/۶ اینچ برای پشت فرمان و سیستم اطلاعات سرگرمی دوجود دارد. فرمان D شکل، همراه کلیدهای تحت، اسپرت و زیبا به نظر می‌رسد. تیگو ۹ فاقد دسته دنده سنتی است و در کنسول میانی، کلید گردان فلزی استفاده می‌کند. برای تنظیمات صندلی‌های جلو، بالابر شیشه و قاب خروجی هوای تهویه مطبوع نیز، ادوات فلزی با رنگ نقره‌ای وجود دارند.

راحتی صندلی‌ها برای ۴ سرنشین بلند قد، ایده‌ال است. تیگو ۹  به صورت سه ردیف صندلی ارایه می‌شود و هنگام استفاده از تمام صندلی‌ها،  ۲۰۰ لیتر فضای حمل بار دارد. این خودرو با ۲ ردیف صندلی فعال، حدود ۷۰۰  لیتر از کف تا سقف برای صندوق فراهم می‌کند.

پیشرانه و تجهیزات فنی چری تیگو ۹

موتور ۲ لیتر توربوشارژ چری، ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۱ نیوتن‌متر گشتاور دارد. بعضی رسانه‌های چینی، ۲۶۱ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن‌متر را برای تیگو ۹  پیش‌بینی کرده‌اند. شرکت سازنده ادعا می‌کند با  گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته و سیستم دو دیفرانسیل ، صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۵ کیلومتر برساعت، برای این خودرو فراهم است. همچنین میانگین مصرف سوخت ۷/۵ تا ۸ کیلومتر در صد کیلومتر وجود دارد.

نسخه پلاگین هیبرید تیگو ۹ که با پسوند C-DM شناخته شده از پیشرانه ۱/۵ لیتر توربو با ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتون متر گشتاور به همراه موتور برقی با خروجی ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتون متر تشکیل شده است. این مجموعه مشابه تیگو ۸ هیبرید، حدود ۳۲۵ اسب‌بخار و ۵۱۰ نیوتن‌متر خواهد داشت. باتری ۱۹.۴ کیلووات ساعت در حالت برقی توان پیمایش ۱۰۶ کیلومتر فراهم می‌کند. با وجود باک سوخت  کامل و باتری شارژ شده، توان پیمایش ترکیبی تیگو ۹ پلاگین هیبریدی بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر است.

در مدل‌های مختلف تیگو ۹ ، کروز کنترل هوشمند با ترمز اضطراری، حرکت آرام در سرازیری، حفظ خودرو در شیب، اتوهُلد، کنترل کشش، کنترل پایداری، دستیار حرکت در ترافیک و هشدار حرکت بین خطوط، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری، سنسور نور، حسگر باران، چرخش روشنایی جلو به طرفین، فرمان برقی، صندلی‌های چرم با تنظیم برقی در جلو، دو کانال تهویه اتوماتیک، دوربین عقب، دید ۳۶۰ درجه، شش کیسه هوا، کول باکس، شارژر بی‌سیم، درب صندوق برقی و سانروف پانورامیک وجود دارند.

قیمت چری تیگو ۹ در چین و پیش‌بینی برای ایران

آنچه تیگو ۹ را جالب نشان می‌دهد، قیمت بسیار خوب نسبت به دیگر شاسی‌بلندهای هم‌اندازه است. مدل ۲ لیتر توربو تک دیفرانسیل در چین، ۲۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده و نسخه‌ی دو دیفرانسیل با امکانات بیشتر، ۲۷ هزار دلار است. با این شرایط، ضمن توجه به نرخ دلار ۸۰ هزار تومانی و اضافه پرداخت‌های مربوط به خودروهای خارجی، هزینه خرید تیگو ۹ در ایران، حدود ۳/۵ میلیارد تومان خواهد بود.

مهم‌ترین رقیب تیگو ۹ در بازار ایران، اکستریم TXL دیگر محصول مدیران خودرو است که با ابعاد کوچک‌تر، چهره‌ی زیباتر و امکانات لوکس‌تر فراهم می‌کند. همچنین بسیاری از خودروهای وارداتی غیر چینی، مثل کیا اسپورتیج 2025 و هوندا وزل در بازه‌ی قیمتی ۳ تا ۳/۵ میلیارد تومان معامله می‌شوند که البته به وضوح کوچک‌تر از تیگو ۹ هستند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Siyavash

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (948 ديدگاه)

    کابین .کپی برداری شدید از مرسدس بنز..

    موافقم 35
    مخالفم 9
    1. کسرا

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (176 ديدگاه)

      هرکی ۳ تا دریچه هوا بذاره کپی مرسدسه؟

      موافقم 10
      مخالفم 31
    2. Nr

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (101 ديدگاه)

      کجاش شبیه کابین بنز عه؟

      موافقم 11
      مخالفم 22
      1. Nr

        ۲۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (101 ديدگاه)

        عالیه… تو نیم ساعت از 1دیسلایک به 13 تا دیسلایک به کامنت من و دوست عزیز دیگه و 13 تا لایک اضافه به کامنت آقا سیاو‌ش
        مدیونید فکر کنید الکیه

        موافقم 4
        مخالفم 4
    3. ممد ژانگولر

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4251 ديدگاه)

      من که خیلی با طراحیش حال کردم قیمت درست بدن پرفروش میشه .
      خدا کنه حداقل دو سه هزارتا ازش وارد کنن با نیم کیلو گوشت هدیه تو صندوق عقبش بذارن حداقل هم داداش اشتری رازی باشه هم چهره خیابونیای شهر زیباتر و بروزتر بشه .میبینی داداش اشتری همه مشکلات قابل حله به همین راحتی

      موافقم 5
      مخالفم 5
      1. زیزیگولو

        ۲۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (6056 ديدگاه)

        با این قیمتا تو ایران اصلاً ارزش خرید نداره

        موافقم 3
        مخالفم 1
    4. ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5230 ديدگاه)

      هرکی میخره خلوچله

      موافقم 3
      مخالفم 5
      1. شمال

        ۲۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (137 ديدگاه)

        اونایی که هایما میخرن چی ؟!

        1. ۲۲ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5230 ديدگاه)

          اونا عاقلن و افراد متشخص هستن که حتی ما نباید به خودمون اجازه بدیم راجبشون صحبت کنیم

  2. Siyavash

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (948 ديدگاه)

    طراحی بیرونم منو یاد اینفنتی و لینکلن میندازه .

    موافقم 19
    مخالفم 4
    1. Nr

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (101 ديدگاه)

      طرفدار چینیا نیستم ولی با اونایی که خیلی دست پایین گرفتن چین رو هم حال نمی کنم… الان لوگوی یه برند اروپایی روی این طراحی بود حرفت قطعا یه چی دیگه بود
      بنظرم که طراحی جدا خوبی داره… المان های خودرو های چینی هم داخلش کمرنگ تر شده

      موافقم 19
      مخالفم 5
      1. رضامندی

        ۲۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (6 ديدگاه)

        به بخش کامنت های پدال اهمیت نده دوست عزیز به جز چند تن از عزیزانی که اطلاعات فنی و آموزشی میزارن و به قول معروف همیشه دست پر هستن. من خیلی وقتا بعد از اینکه به انتهای مقاله میرسم صفحه رو میبندم.

  3. -امیرعلی

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    چرا مدیران خودرو انقدر زود به زود مدلهای جدید میده بیرون؟بعدا برای کسایی که مثلا ۸ رو خریدن باعث مشکل میشه چون با اومدن این مدل دیگه ۷ و ۸ شاید تولید نشن و برای قطعاتشون به مشکل برمیخوره..‌

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. Sina

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (26 ديدگاه)

      داداش حرفت طلا
      ولی به نظرت مدیران خودرو چقد به حرف حضرتعالی بها میده؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. Iman 007

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    عقبش شبیه ائودیه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. Puriya85

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (574 ديدگاه)

    ماشین چینی بدرد زیر پا نمیخوره
    رفیق نی مرامی کار نمیکنه
    اینا فقط بدرد این میخورن ارزون بخری با سود بفروشی

    موافقم 10
    مخالفم 10
    1. -امیرعلی

      ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (63 ديدگاه)

      پوریا وقتی اطلاعاتی راجب این ماشینا نداری اطلاعات غلط نده!همه از وضعیت خبر داریم از سود کلانی که مونتاژکاران چینی میکنن و کلا راجب این مافیای خودرو و…خبر داریم،ولی به نظرت خرید کره ای ۱۰ تا ۱۲ سال کارکرد یا ژاپنی ۱۴ یا ۱۵ سال کار میارزه؟تعصب و کلیشه بازی رو بزارید کنار ماشین کارکرده ژاپنی و چینی دوراش تموم شده و تنها در صورتی ارزش داره که شما مطمئن باشی اون ماشین سالمه و دیگه زیر ۲۰۱۵ نباشه!خیلیا حوصله اورهال کردن و اینطور کارها رو ندارن و دنبال یه ماشین بی دردسرن که از صفر زیر پای خودشون باشه.
      بعد میشه بفرمایید شما چه ماشین چینی رو سوار شدید و چه مدت باهاش تجربه رانندگی داشتید!؟

  6. Saeed

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    کساییکه میگن قطعات پیدا نمیشه بگم که الان زمان قدیم نیس از طریق اینترنت راحت میتونی قطعات رو اگه پیدا نشن پیدا کنین

    موافقم 1
    مخالفم 11
  7. Mr wrong

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (351 ديدگاه)

    اوه خدای من چقد کپی و بی اصالته
    پره های زینگش کپی کادیلاکه و دریچه های کابینش رو از روی بنز گرفتن…

    سوار پژوی شوتی اش می‌شود با محسن لرستانی و ۱۸۰ تا از بنز و بی ام و های اتوبان سبقت می‌گیرد…

    موافقم 8
    مخالفم 13
  8. Akbar top

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (86 ديدگاه)

    مفت گرونه وهیچ ارزش خریدن نداره

    موافقم 6
    مخالفم 10
  9. مهردادکمال

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2021 ديدگاه)

    امیدوارم شرایط جوری بشه که این اشغال مزخرف اصلا فرصت ورود به بازار پیدا نکنه و مسائلی رخ بده که ماستنگ و فورد ۱۵۰ با همین قیمت وارد بشن 🗿

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. محمد

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1327 ديدگاه)

    خیلی شیک و لوکسه.

  11. گاس فرینگ

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (493 ديدگاه)

    تیگو 8 الان معامله میکنن 3 میلیارد این احتمالا میشه 3500 البته به 4 میلیارد نمیرسه چون اکستریم توی اون بازه هست

    بهترین راهکار برای خروج از دوقطبی ایران خودرو و سایپا در کنار واردات حل شدن شرکت های خصوصی در یک یا دو شرکته کاری که توی آمریکا به تشکیل امریکن موتورز یا رامبلر انجامید اینطوری هم به نفع شرکت های کوچکتر با نمایندگی کمتر تموم میشه هم به نفع شرکت های بزرگ با کمتر شدن دردسر های رقابتی همچنین سهم بیشتر از بازار و هم به نفع مصرف کننده که دیگه بین 10 تا کراس اوور 1.5 لیتری توربو گیر نمیکنه مدیران خودرو تو این چندسال خودش به تنهایی سومین تولیدکننده خودرو بوده ولی اون های دیگه حتی کرمان موتور و گروه بهمن به نفع شونه در هم حل بشن

  12. رامتین

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3249 ديدگاه)

    طراحیش خوبه. گیربکس بنظر آیسین هست. موتور را باید تحقیق کرد ساخت کجاست. موتور هم اوکی باشه در کل خودروی خوبیه. گرچه من اصلا کراس اور نمیپسندم و خیلی دوست دارم رنو برگرده به کشور. سال 97 میتونستم تالیسمان بگیرم، اون زمان دقیقا یادمه 199 میلیون قیمت گذاشتند، گرچه 150 بیشتر نداشتم. نسل جدید تالیسمان گویا قراره تولید بشه سال دیگه با طراحی اعجاب آور.

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا