چریچشم انداز

اکستریم RX مشخصات و قیمت شاسی بلند هیبرید مدیران خودرو

چهارمین محصول از سری اکستریم با کد RX در ایران عرضه می‌شود. این مدل در زمان ۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر دارد.

سال ۲۰۱۷ برند اکسید  (Exeed) توسط چری تاسیس شد تا مدل‌های لوکس این شرکت را جدا از دیگر محصولات نشان دهد. دیگر زیرمجموعه‌های چری، مثل اومودا، جیکو و جتور (فیدلیتی) هم وجود دارند. چری یکی از قدیمی‌ترین صادرکنندگان خودروهای چینی محسوب می‌شود که موفق به فروش در بازار جهانی شد. هرچند که محصولات اولیه، طراحی ناخوشایند و کیفیت فنی بسیار پایین داشتند؛ اما به مرور زمان، خودروهای چری سهم بیشتری از بازار کشورهای شرق آسیا و امریکای جنوبی گرفتند. تاریخ تاسیس چری به سال ۱۹۹۷ می‌رسد و حالا در کنار جیلی و بی‌وای‌دی و هاوال و چانگان، در گروه خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است.

بیشتر بخوانید:

اکسید (اکستریم) TXL / TX اولین محصول چری با برند اکسید محسوب می‌شود. این مدل، سال ۲۰۱۹ با دو مدل TXL و TX معرفی شد که طبیعتا طول بدنه‌های متفاوت ارایه می‌کرد. در ابتدا هدف از تولید اکسید، ورود به بازار اروپا و امریکا عنوان شد اما این آرزو هرگز برای چری به ثمر نرسید. در عوض، بازار روسیه، خاورمیانه و کشورهای امریکای جنوبی، خریدار خودروهای اکسید شدند. امروزه ۷  محصول شامل سدان و شاسی بلند و چند مدل برقی با برند اکسید تولید می‌شوند.

اکسید (اکستریم) RX نسخه‌ی پیشرفته‌تر و گران‌تر براساس TXL است که هم‌اکنون در بازار ایران به قیمت ۳/۲ میلیارد تومان وجود دارد. در چین به جای RX از نام Yaoguang استفاده می‌‌شود که عملا برای خارجی‌ها غیرقابل تلفظ است. سال ۲۰۲۴ تعداد ۴۴ هزار دستگاه از این کراس‌اور داخل چین فروخته شده و به عنوان یک خودروی نه‌چندان ارزان‌قیمت، نسبتا موفق بوده است. اکسید (اکستریم) RX در افریقای جنوبی و مالزی با نام اومودا C9 عرضه می‌شود و دو مدل تمام برقی یا پلاگین هیبرید دارد.

طراحی بیرونی و نمای بدنه‌ی اکستریم RX هیبرید

جلوپنجره ترکیب شده با چراغ، مهم‌ترین المان در طراحی اکستریم RX است. بین چراغ‌ها، مجرای ورودی هوا بسته شده و صرفا نام برند سازنده (EXEED) دیده می‌شود که احتمالا برای نسخه مونتاژ ایران،  XTRIMنوشته خواهد شد.

نمای روبرو با چراغ‌های باریک و کشیده، حس اسپرت بسیار خوبی دارد. نوار LED برای روشنایی روز از خط عمودی زیر روشنایی اصلی تا رشته‌ی افقی سراسر لبه‌ی کاپوت را شامل می‌شود. حالت مشبک و سه‌بعدی در خطوط سپر هم سبک طراحی مدرن را تقویت می‌کنند. اکستریم  RX به عنوان یک خودروی لوکس چینی، چندان وابسته به ادوات پلاستیکی نیست اما زیر سپرجلو تا قاب گلیرها و رکاب و سپر عقب، مواد سیاه رنگ دارد.

در نمای جانبی اکستریم RX متفاوت از  تیگو ۷ جدید و تیگو ۸ پرو  دیده می‌شود. این محصول، فرم بدنه‌ی الهام گرفته از لکسوس RX را تداعی می‌کند. حجم دهی بدنه برای این بخش از خودرو، چشم‌نواز و راضی کننده است. خطوط ادامه دهنده از چراغ‌های جلو و عقب، به خوبی سراسر بدنه را پوشش می‌دهند. دستگیره‌های مخفی‌شونده،  رینگ‌های ۱۹ یا ۲۰ اینچ،  اکستریم RX را جذاب‌تر از خودروهای ارزان قیمت چینی نشان می‌دهند.

در نمای پشت، چراغ‌های پیوسته با برآمدگی انتهای سقف به شکل اسپویلر وجود دارد. حجم‌دهی درپوش صندوق و جایگاه مخصوص اگزوزها، جالب توجه است و حالتی شبیه شاسی‌بلندهای کوپه تداعی می‌کند. حفره‌های بزرگ طرفین بدنه، جالب هستند اما مواد پلاستیکی زیر سپر عقب باوجود اگزوزهای دوقلو، جذابیت ظاهری اکستریم RX را کم می‌کند.

در مجموع، می‌توان طراحی اکستریم RX را بسیار خوب و راضی کننده توصیف کرد. این محصول، بدون شک می‌تواند در کلاس خودروهای چینی، عامه مردم ایران را جذب خود می‌کند.  طول ۴۷۸۱  عرض ۱۹۲۰ و ارتفاع سقف ۱۶۷۱ میلی‌متر با فاصله محوری ۲۸۱۵ میلی‌متر، به خوبی نشان از ابعاد بزرگ‌ اکستریم RX نسبت به اکستریم TXL دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین اکستریم RX هیبرید

به جرات می‌توان طراحی داشبورد و حس داخل اتاق اکستریم RX را یکی از بهترین نمونه‌های ساخته شده در تاریخ خودروسازی چری دانست. هرچند که فرم کلی در نمایشگرهای پیوسته و بخش بالای داشبورد، الهام گرفته از محصولات کادیلاک خصوصا اسکالید است؛ به خوبی اجرا شده و خریدار را جذب می‌کند.

دیگر موضوع جالب، کنسول دو طبقه با ستون‌های مورب در طرفین است که همراه سه کلیدگردان کوچک و شارژر وایرلس ۵۰ وات، ترکیبی زیبا و کاربردی دارد. روی داشبورد، مجموعا ۲۴/۶ اینچ مانیتور نصب شده که تنها ۱۵میلی‌متر قطر دارند. فرمان D شکل است و دو نوع چرم بیرونی و داخلی ارایه می‌کند که در مدل‌های ویژه، با رنگ متفاوت ارایه می‌شوند. خریدار می‌تواند علاوه‌بر خاکستری تیره، تریم داخل سفید و قرمز هم برای اکستریم RX هیبرید سفارش دهد.

طراحی صندلی‌ها، پوشش چرم و خطوط دوخت برای محصول جدید چری، بسیار خوب هستند. اکستریم RX هیبرید با فاصله محوری ۲۸۱۵ میلی‌متر، راحتی مورد نیاز ۴ سرنشین بلد قد را فراهم می‌کند. داخل صندوق عقب، ۶۶۰ لیتر فضای حمل بار وجود دارد که برای سفرهای بین شهری، راضی کننده است. در حالت دو نفره با جمع‌شدن پشتی صندلی‌های ردیف دوم، ۱۷۸۳ لیتر فضای قابل استفاده وجود خواهد داشت.

پیشرانه و تجهیزات فنی اکستریم RX

دو مدل با پیشرانه‌ی تمام بنزینی و پلاگین هیبرید برای اکسید RX وجود دارد. ظاهرا نسخه‌ی قوی‌تر با محرک برق و بنزین وارد ایران خواهد شد؛ اما عرضه‌ی مدل اصلی نیز بسیار محتمل است.

نسخه‌ی پایه اکستریم RX از موتور ۲ لیتر توربو، ۲۵۷ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. این مدل با گپربکس ۷ سرعته دبل کلاچ، سیستم محرک یا دو دیفرانسیل ارایه می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر برای اکستریم RX تمام بنزینی وجود دارد. نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت است.

مدل هیبرید از ترکیب ۲ موتور برقی با پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر توربو، ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. این مدل همراه گیربکس ۳ سرعته، در زمان ۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و کمتر از ۶ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند. شرکت چری ادعا می‌کند با یک سوخت‌گیری و شارژ باتری ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر، توان پیمایش فرای اکستریم RX وجود دارد. این خودرو با دو نوع باتری ۱۹/۴۳ و ۳۴/۴۶ کیلووات ساعت ساخت CATL در چین تولید شده که امکان رانندگی تمام برقی ۱۰۰ یا ۱۸۰ کیلومتر فراهم می‌کنند.

طبیعتا اکستریم RX به عنوان یک خودروی سطح بالا در سبد محصولات چری، مجموعه‌ای کامل از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی دارد که مهم‌ترین آن‌ها فناوری خودران Level 2 است. خریدار اکستریم RX می‌تواند علاوه‌بر کروز کنترل هوشمند با کاهش و افزایش سرعت بدون دخالت راننده در ترافیک، هدایت خودرو بین خطوط را به هوش مصنوعی واگذار کند. دید ۳۶۰ درجه، دوربین جلو و عقب، سیستم صوتی ۱۴ بلندگو از برند سونی همراه اسپیکر داخل استراحتگاه پشت سری صندلی، گیرنده‌ی فرمان صوتی و فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه‌ی جلو (HUD)، امکان تغییر زاویه‌ی صندلی‌های عقب به صورت تمام برقی، همراه گرم‌کن و سردکن برای تمام سرنشینان، دیگر امکانات اکستریم RX هستند.

قیمت چری اکسید RX در چین و پیش‌بینی برای اکستریم RX

مدل پلاگین هیبرید با امکانات پایه و سیستم محرک جلو، در چین به قیمت ۲۲ هزار دلار فروخته می‌شود. نسخه‌ی دو دیفرانسیل با تجهیزات کامل، ۳۰ تا ۳۲ هزار دلار هزینه خرید دارد. اگر فرض کنیم اکستریم RX از تحفیف‌های گمرکی مخصوص خودروهای خودروهای پلاگین هیبرید استفاده کند و نرخ دلار حدود ۹۰ هزار تومان باقی بماند، قیمت نسخه‌ی وارداتی ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان خواهد بود که طبیعتا گران‌تر از اکستریم TXL و ارزان‌ترین اکستریم VX است.

در بازار ایران، کیا اسپورتیج جدید و میتسوبیشی اوتلند با حدود قیمت ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان، محبوبیت زیادی دارند. آنچه باعث می‌شود اکستریم RX نیز برای مشتری ایرانی جذاب جلوه کند؛ کیفیت بسیار خوب و لوکس داخل کابین، همراه تجهیزات بیشتر نسبت به دیگر خودروهای وارداتی هم‌قیمت است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Scuderia Ferrari

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4099 ديدگاه)

    برند لوکس و استفاده از قطعات پلاستیکی ؟؟
    هم به طراحی زیبا و بروز ضربه میزنه هم اون قیمت رو توجیه نمیکنه

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3171 ديدگاه)

      لکسوس RX هم داخل رکاب و گلگیر و زیر سپر، ادوات پلاستیکی سیاه داره، کیفیت ساخت داخل اتاق و مقدار استفاده از چرم خیلی مهمه به علاوه تجهیزات خاص مثل گرم‌کن سرد کن و صندلی عقب برقی

      موافقم 9
      مخالفم 3
    2. Sina_carshow

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (389 ديدگاه)

      یه نگا به بنز سی کلاس و e کلاس بنداز
      چینی ها نسبت به پول پرداختی حتی همین چرم مصنوعی خیلی بیشتر تو خودرو هاشون به کار میبرن الان هم قیمت سی کلاس حتی سقف الکانترایی بهت میدن

      موافقم 3
      مخالفم 2
  2. 제네시스

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (438 ديدگاه)

    آخ جون ماشین چینی 😂

    موافقم 3
    مخالفم 5
  3. ارسلان

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    سه میلیارد بده طلا سال دیگه حداقل دو برابره….جنس آشغال چینی پول خرج کردن نداره…..

    پول ریختن تو جیب کمونیست و آ خ و ن د خیانت به مملکته!! اگر اینا هم برند طلا با ارزش میمونه ، ولی ماشین چینی فقط بدرد اسقاط میخوره!!

    موافقم 6
    مخالفم 6
  4. صامورایی

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (370 ديدگاه)

    خیلی دوست داشتم یه آمار فروش مشخص از بازار ایران شامل محصولات بالای ۲ میلیارد چینی میدیدم. میخوام بدونم آیا واقعا خریدار و بازار معقولی دارند یا نه.

  5. Hf

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    ظاهر جذابی داره. اما بنظرم فقط کسی این ماشینو میخره که ماشینو وسیله رسیدن به مقصد به راحت ترین شکل میدونه و نه لذت بخش ترین شکل.
    بنظر من لذت رانندگی و هندلینگ و قدرت موتور خیلی مهمتر از اپشنه.
    دینامیک رانندگی خوب باشه حتی مانیتور نداشته باشه راضی هستم.

  6. رامتین

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (3296 ديدگاه)

    حس خوبی ازش نمیگیرم. نمیدونم بقیه هم همینطورن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا