اگرچه خودروی چینی چری و یا همان ام وی ام در حدود ده سالی است که توسط مدیران خودرو مونتاژ میشود و در میان ما ایرانیان هم کمابیش نامی آشناست، ولی کمتر کسی را میتوان یافت که شناخت کامل و دقیقی از تاریخ و پیشینه این خودروساز داشته باشد. این مسئله فقط شامل عموم نیست، بلکه بسیاری از کارشناسان و حتی فروشندگان این محصول هم بهدرستی با آن آشنا نیستند. به زبان سادهتر خودرویی است تا حدودی رازآمیز! همین معما بودن ماهیت این برند موجب شده که گروهی از هممیهنان مان نادانسته رتبهاش را تا عرش بالا برند و آن را با برندهای کره ای! مقایسه کنند و برخی دیگر هم حتی از بردن نامش نیز اکراه داشته باشند. بگذریم!
شرکت چری در سال ۱۹۹۷ میلادی توسط گروهی از مقامات دولتی ایالت آنهوی (ANHUI) چین، بنیانگذاری شد. این خودروساز در سال ۱۹۹۹ میلادی اولین خودرویش را تحت لیسانس فولکسواگن وبا استفاده از شاسی سئات تولدو به بازار عرضه نمود. در سال ۲۰۰۱ میلادی هم موفق شد اولین سری از خودروهایش را به خارج از چین صادر نماید. این شرکت از بدو تأسیسش تصمیم گرفت که در زمینه ساخت پیشرانه مستقل شود، به همین خاطر در همان آغاز فعالیتش یکی از بزرگترین مجموعههای ساخت موتور و قوای محرکه را در چین تأسیس نمود و نامش را ACTECO نهاد. شرکت ACTECO از سال ۲۰۰۰ میلادی همکاریاش را با موسسه تحقیقاتی AVL اتریش شروع نمود. نقش این موسسه آنچنان برای چری آنچنان مهم بود که حرف اول کلمه ACTECO یعنی A، برگرفته از حرف اول نام انگلیسی کشور اتریش است. هماکنون در این مجموعه موتورهایی با حجم ۸۰۰ تا ۴۰۰۰ سی سی و به ابعاد ۳ تا ۸ سیلندر به تولید میرسد. چری در سال ۲۰۰۷ میلادی یادداشت تفاهمی را هم با شرکت فیات ایتالیا به امضاء رساند. بر اساس این موافقتنامه چری از تکنولوژی فیات در تکوین برخی از خودروهای جدیدش بهره گرفت و در مقابل فیات هم از موتورهای ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ سی سی ساخت این شرکت در بعضی محصولات خود از جمله فیات لینا (LINEA) استفاده نمود. چری همچنین بخشی از سهام کمپانی QOROS (کوروس) را هم در اختیار دارد. ناگفته نماند که خودروی کوروس از ایمنی بسیار بالایی بهره میبرد تا آنجایی که چندی پیش یکی از خودروهای این شرکت در تست تصادفی که توسط موسسه ایمنی EURO NCAP انجام شده بود، مقام اول را در کلاس سدان های متوسط کسب نمود.
در حال حاضر شرکت چری در چهار ایالت چین کارخانه دارد و ۳۰ هزار تن پرسنل را هم به استخدام خویش درآورده است. صدها متخصص برجسته خارجی در چری مشغول فعالیتاند و بخش استعدادیابی این شرکت هم سالانه ۲۰۰ نفر را جذب میکند. در چری بخش جوش از تجهیزات آمریکایی و نیز روباتهای ژاپنی و ایتالیایی بهره میبرد و همچنین مجهز به سیستم کنترل جوش لحظهبهلحظه در خط تولید است. اتاق رنگ و بخش رنگآمیزی آن هم ساخت کشور آلمان است. خط مونتاژ شامل تجهیزات مدیریت کیفیت هوشمند بوده و در خط تولید موتور نیز ۲۰۰ کارشناس خارجی حضور دارند. در حال حاضر این شرکت ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو، ۹۰۰ هزار موتور و ۸۰۰ هزار گیربکس را در سال دارد.شرکت چری هماکنون بهعنوان بزرگترین صادرکننده خودروهای چینی، به ۸۰ کشور دنیا خودرو صادر میکند و در ۱۵ کشور دنیا هم مشغول تولید خودروست. از جمله کشورهایی که این برند در آنها فعال است میتوان به ایران، ترکیه، تایوان، اوکراین، اندونزی، آرژانتین، مالزی، ایتالیا و…اشاره نمود. چندی پیش این شرکت کارخانه بسیار مجهزی را هم در کشور برزیل افتتاح نمود، آنهم به این دلیل که در حاضر برزیلیها بزرگترین خریدار خودروهای چری در خارج از مرزهای چین هستند. هماکنون بنا به آمار سالانه حدود ۶۰ هزار دستگاه خودرو چری در بازار برزیل به فروش میرسد. این نکته را هم لازم است بگویم که چری حتی در ایتالیا هم خودرو مونتاژ میکند! و آنهم چیزی نیست جز چری تیگو فیس لیفت شده، که توسط کمپانی DR MOTORS عرضه میشود.
در سال ۲۰۰۳ میلادی شرکت چری دست به یک اقدام جنجالی زد و آنهم کپی کامل از خودروی دوو ماتیز و ارائه آن با نام چری QQ بود. این عمل چری باعث شد که جنرال موتورز کره از شرکت چری شکایت کند اما این شرکت به هیچ عنوان زیر بار این اتهام نرفت! خوشبختانه چری در طراحی محصولات جدیدش تا حد زیادی از این رویه ناصواب فاصله گرفته است و آنهم به دلیل استخدام و بهکارگیری طراحان پیشین کمپانیهای معروف اروپایی و آمریکایی است. حاصل کار این طراحان در محصولات نوین چری کاملاً هویداست.
شرکت چری در حاضر با بعضی از کمپانیهای معروف قطعهسازی هم موافقتنامه همکاری دارد که به برخی از آنها اشاره میشود.
۱ ـ SIEMENS VDO: این شرکت آلمانی از سازندگان بزرگ سیستمهای کنترل موتور و سازنده سیستمهای الکترونیک و الکترومکانیک خودروهاست. در این مجموعه حدود ۵۳ هزار نفر مشغول فعالیتاند.
۲- AUTOLIV: این یک شرکت سوئدی ـ آمریکایی است که در در زمینه طراحی و ساخت محصولات مربوط به ایمنی فعال و غیرفعال، مشغول کار است. از مهمترین محصولات این شرکت انواع کمربند ایمنی و کیسههای هواست. این قطعه ساز رابطه تنگاتنگی هم با شرکت سوئدی ولو دارد.
۳ ـ DELPHI: این کمپانی یکی از بزرگترین قطعه سازان خودرو در آمریکا و بریتانیاست. دفتر مرکزی این شرکت هم در شهر کنت بریتانیاست. این مجموعه پیشازاین یکی از شرکتهای تابعه جنرال موتورز بوده است که چندی بعد به جهت عملیات برونسپاری و کاهش هزینهها، سهامش در بازار بورس عرضه شد. هماکنون این مجموعه تقریباً تمامی قطعات یک خودرو را میسازد. تعداد کارمندان آن در حدود ۱۶۱ هزار نفر است که در ۲۹ کارخانه مشغول فعالیتاند.
۴ ـ PPG INDUSTRIES: مجموعه مذکور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان رنگ خودرو و پوششهای آن در دنیاست. این شرکت در ۷۰ کشور دنیا فعال بوده و در حدود ۳۸ هزار نفر هم کارمند دارد.
۵ ـ VISTEON: این شرکت پیش از این تحت مالکیت شرکت فورد بوده است. امروزه این شرکت بسیاری از قطعات خودرو اعم از مکانیکی، الکترونیکی و تهویه مطبوع را تولید میکند. این شرکت رابطه کاری نزدیکی با کرایسلر و هیوندای نیز دارد. تعداد پرسنل این شرکت در حدود ۲۴ هزار نفر است.
علاوه بر اینها چری با قطعه سازان بزرگی از جمله بوش آلمان، والئو فرانسه و….. هم قرارداد همکاری دارد که توصیف شرح حال همگی آنها از حوصله این بحث خارج است.
بههرحال ـ نسبت به تولید کنندگانی مانند کیا و یا هیوندای و… ـ شاید چری کودکی نوپا بیشتر نباشد، کودکی با استعداد که میداند چگونه رشد کند و به سرعت خود را با شرایط کنونی دنیای صنعت تطبیق دهد. در خاتمه این مجموعه را میتوان نمونه ای از یک موسسه کارآمد و موفق دولتی دانست که با سابقه ای کمتر از دو دهه پیشرفت شایان توجه ای نموده است.
در اینجا چند مدل از جدیدترین تولیدات این شرکت را به شما معرفی میکنیم.
چری ARRIZO 7
این خودرو یکی از جدیدترین مدلهای چری بوده و اولین مدل از سری ARRIZO این شرکت میباشد. ظاهراً چری قصد دارد به تقلید از جیلی که خودروهای لوکستر خود را با اسم امگرند نامگذاری نمود، همین کار را هم در مورد این مدل انجام دهد. بنا به اخبار سایتهای خودرویی، قرار است در آینده ای نزدیک مدلهای ARRIZO 3 و ARRIZO 5 هم وارد بازار شوند که شباهتهای بسیاری با خودروهای کره ای هیوندای دارند.
خودروی ARRIZO 7 در ماه جولای ۲۰۱۳ میلادی روانه بازار چین شد. این مدل هم اکنون با یک موتور ۱/۶ لیتری که توانی معادل ۱۲۶ اسب بخار را دارد، و به همراه دو گیربکس معمولی و اتوماتیک CVT)) عرضه میگردد. طراحی بدنه آن توسط تیمی مرکب از GAMES BRAIN HOPE (طراح پیشین فورد، اپل، کرایسلر) HAKAN SARACOGLUو KLAUS BADENHAUSEN (از طراحان پیشین پورشه و مرسدس بنز) انجام شده است. نمای داخلی خودرو هم توسط QIU YAN (طراح پیشین جنرال موتورز) ساخته و پرداخته شده است. قیمت آن بسته به تیپهای مختلف از ۷۸/۹۰۰ یوآن تا ۱۰۳/۹۰۰ یوآن برای دنده دستی و ۹۲/۹۰۰ یوآن تا ۱۲۶/۹۰۰ برای نمونه اتوماتیک تعیین شده است.(هر یوآن معادل ۵۳۵ تومان) سایر مشخصات این مدل بدین شرح است.
حجم موتور | ۱۵۹۷ CC |
قدرت موتور | 126 HP/6150 RPM |
گشتاور | ۱۶۰ NM/3900 RPM |
صفر تا صد | ۱۲.۱ (دستی)- ۱۲.۸ (CVT ) |
طول/عرض/ ارتفاع | ۴۶۵۲/۱۸۲۵/۱۴۸۳ |
فنربندی جلو | مستقل: مک فرسون استرات |
فنربندی عقب | مستقل: مولتی لینک (چند عضوی) |
وزن (دنده دستی) | ۱۳۵۰ KG |
وزن (دنده اتوماتیک) | ۱۳۹۵ KG |
چری E3
چری E3 در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی به بازار پر رقابت چین عرضه شد. این خودرو برای چری خیلی مهم میباشد، زیرا در یکی از پررقابتترین بازههای قیمتی عرضه شده است. در حال حاضر این خودرو با فروش بیش از ۳۸ هزار دستگاه، پرفروشترین خودرو چری در بازار چین، در نیمه اول سال ۲۰۱۴ میلادی بوده است. این مدل هماکنون تنها با یک پیشرانه ۱/۵ لیتری که توانی معادل ۱۰۹ اسب بخار را داراست، به بازار عرضه میشود. قیمت آن از ۵۲۹۰۰ یوآن برای تیپ پایه شروع شده و به ۶۷۹۰۰ یوآن برای تیپ فول ختم میشود. سایر مشخصات این خودرو بدین شرح است.
حجم موتور | ۱۴۹۷ CC |
قدرت موتور | ۱۰۹ HP/6150 RPM |
گشتاور | ۱۴۰ NM/4500 RPM |
صفر تا صد | – |
طول/عرض/ ارتفاع | ۴۴۵۰/۱۷۴۸/۱۴۹۳ |
فنربندی جلو | مک فرسون استرات |
فنربندی عقب | فنر پیچشی |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ KM/H |
وزن | ۱۲۰۸ KG |
چری E5
ظاهراً این خودرو قرار است در شرکت مدیران خودرو مونتاژ شود. مدلی که شباهت بسیاری با MVM 530 دارد و این امر چندان هم عجیب نیست، چون پلت فرم هر دو آنها یکی است. هدف چری از ارائه این خودرو بنا به گفته خودش رقابت با خودروهایی همچون MG350 بوده است. این مدل در بازار چین عمدتاً با دو نوع موتور عرضه میشود که یکی از آنها ۱.۶ لیتر حجم و ۱۰۹ اسب بخار قدرت دارد و دیگری نیز از حجمی معادل ۱/۸ لیتر و قدرتی معادل ۱۳۲ اسب بخار بهره میگیرد. مدل ۱/۸ لیتری فقط با گیربکس اتوماتیک (CVT) در بازار چین عرضه میگردد. قرار است نوع هیبریدی آن هم با موتور ۱/۳ لیتری ( ۱۰۰ اسب بخاری) به بازار عرضه شود. بهای خودرو مذکور با پیشرانههای ۱/۵ لیتری بسته به تجهیزاتش، از ۶۵/۸۰۰ یوآن تا ۷۳/۸۰۰ یوآن و با پیشرانههای ۱/۸ لیتری از ۷۶/۸۰۰ تا ۸۴/۸۰۰ تعیین شده است. مدل مذکور در ماه آگوست سال ۲۰۱۳ میلادی وارد بازار چین شد.
سایر مشخصات این خودرو بدین شرح است:حجم موتور | ۱۴۹۷ CC | ۱۸۴۵ CC |
قدرت موتور | 109 HP/6000 RPM | ۱۳۲ HP/5750 RPM |
گشتاور | ۱۴۰ NM/4500 RPM | ۱۷۰ NM/ 4300-4500 RPM |
صفر تا صد | – | – |
طول/عرض/ ارتفاع | ۴۵۸۰/۱۷۶۰/۱۴۸۳ mm | |
فنربندی جلو | مک فرسون استرات | |
فنربندی عقب | مولتی لینک (چند عضوی) | |
حداکثر سرعت | ۱۷۲ KM/H | ۱۸۵ KM/H |
وزن | ۱۲۸۵ KG | ۱۳۳۶ KG |
چری FULLWIN 2
این مدل از چری همان MVM 315 موجود در کشورمان میباشد که تحت عمل فیس لیفت قرار گرفته است. ناگفته نماند که مدل اولیه این خودرو، یعنی همان مدلی که در ایران در حال تردد است، در سال ۲۰۱۰ میلادی به بازار چین عرضه شد. چند وقتی است که ثبتنام از این مدل توسط مدیران خودرو صورت میپذیرد. بنا به ادعای چری گیربکس و صفحه کلاچ آن اصلاح و تقویت شده است. مدل فوق با همین چهره از ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی وارد بازار چین شد. موتور آن معادل ۱/۵ لیتر حجم و ۱۰۹ اسب بخار توان دارد، که همراه با دو گیربکس دستی و اتوماتیک CVT)) عرضه میشود. لازم به ذکر است که در حال حاضر این مدل فقط با دنده دستی در کشورمان ثبت نام میشود. بهای این خودرو برای نمونه دنده دستی، بسته به تیپهای گوناگون از ۵۴/۸۰۰ یوآن تا ۶۲/۸۰۰ یوآن و برای نمونه دنده CVT از ۶۵/۸۰۰ تا ۶۹/۸۰۰ یوآن تعیین شده است.
حجم موتور | ۱۴۹۷ CC |
قدرت موتور | ۱۰۹ HP/6000 RPM |
گشتاور | ۱۴۰ NM/4500 RPM |
صفر تا صد | – |
طول/عرض/ ارتفاع (هاچ بک) | ۴۱۸۸/۱۶۸۶/۱۴۸۰ |
فنربندی جلو | مک فرسون |
فنربندی عقب | فنرپیچشی |
سرعت | ۱۷۰ KM/H |
وزن (دنده دستی) | ۱۲۱۰ kg |
چری QQ
تصاویر پایین مربوط به اتاق جدید سری QQ است که نسل قبلی آن با نام MVM 110 هنوز در ایران مونتاژ میگردد. ناگفته نماند که مدلی که هم اکنون در ایران مونتاژ میشود هنوز هم با سیمای اولیه خود که مربوط به سال ۲۰۰۳ میلادی است، در بازار فروخته میشود. خودرو مذکور با یک موتور یک لیتری بنزینی که توانی معادل ۶۹ اسب بخار را داراست، در بازار چین عرضه میشود. قیمت آن بسته به تیپهای گوناگون از ۳۷/۹۰۰ یوآن برای مدل پایه شروع شده و تا ۵۰/۹۰۰ یوآن برای مدل فولش ختم میگردد. این خودرو برای نخستین بار در ماه مارس ۲۰۱۳ میلادی روانه بازار چین شد.
حجم موتور | ۹۹۸ CC |
قدرت موتور | ۶۹ HP/6000 RPM |
گشتاور | ۹۳ NM/3500-4500 RPM |
صفر تا صد | – |
طول/عرض/ ارتفاع | ۳۵۶۴/۱۶۲۰/۱۵۲۷ |
فنربندی جلو | مک فرسون استرات |
فنربندی عقب | میله پیچشی |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ KM/H |
وزن (دنده دستی) | ۹۳۶ KG |
وزن (دنده اتوماتیک) | ۹۴۴ KG |
چری TIGGO 3
این تصاویر مربوط به دومین یا جدیدترین فیس لیفت سری تیگو میباشد. جالب اینجاست که قرار است که فیس لیفت اول این خودرو بهزودی در مدیران خودرو مونتاژ گردد. در مدل مذکور با حفظ ساختار اصلی تیگو نمای روبروی آن کاملاً دگرگون گشته است. خودرو کم صداتر شده و استحکام کلی آن نیز افزایش یافته است. این خودرو تنها با یک موتور ۱.۶ لیتری که ۱۲۶ اسب بخار قدرت دارد و به همراه دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک CVT)) به بازار عرضه میشود. بهای مدل با دنده دستی از ۷۳/۹۰۰ یوآن شروع شده و به ۸۵/۹۰۰ یوآن ختم میشود و برای مدل با دنده اتوماتیک از ۸۳/۹۰۰ یوآن تا ۹۵/۹۰۰ یوآن تعیین شده است. این خودرو برای اولین بار در ماه می ۲۰۱۴ میلادی وارد بازار چین شد.
سایر مشخصات خودرو بدین شرح است.حجم موتور | 1597CC |
قدرت موتور | ۱۲۶ HP/6150 RPM |
گشتاور | ۱۶۰ NM/3900 RPM |
صفر تا صد | – |
طول/عرض/ ارتفاع | ۴۴۲۰/۱۷۶۰/۱۶۷۰ |
فنربندی جلو | مک فرسون استرات |
فنربندی عقب | مولتی لینک (چند عضوی) |
حداکثر سرعت (دنده دستی) | ۱۷۵ KM/H |
حداکثر سرعت (دنده اتوماتیک) | ۱۶۵ KM/H |
وزن (دنده دستی) | ۱۳۵۸ KG |
وزن (دنده اتوماتیک) | ۱۳۹۰ KG |
چری TIGGO 5
این خودرو محصول کاملاً جدیدی از چری میباشد که جهت رقابت در کلاسی بالاتر از TIGGO 3، به بازار عرضه شده است. هدف اولیه چری از ارائه این مدل به بازار رقابت با خودروهایی همچون HAVAL H6 بوده است، کراس اووری که مقام نخست را در بازار شاسی بلندهای چین داراست. طراحی بدنه آن توسط کارشناسان مستقر در چری و با الهام از خودروهای روز اروپا صورت گرفته است. این خودرو تنها با یک موتور ۲ لیتری که توانی معادل ۱۳۹ اسب بخار دارد، و به همراه دو دنده دستی و اتوماتیک CVT) ) عرضه میشود. تاریخ اولیه ورود این خودرو به بازار چین ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی بوده است. قیمت نمونه دستی آن از ۹۳/۹۰۰ یوآن شروع شده و به ۱۱۰/۹۰۰ یوآن ختم میشود و نوع اتوماتیک هم از ۱۱۲/۹۰۰ یوآن تا ۱۵۰/۹۰۰ یوان ارزشگذاری شده است.
سایر مشخصات این خودرو بدین شرح است.حجم موتور | ۱۹۷۱ CC |
قدرت موتور | ۱۳۹ HP/5750 RPM |
گشتاور | ۱۸۲ NM/4540 RPM |
صفر تا صد | – |
طول/عرض/ ارتفاع | ۴۵۰۶/۱۸۴۱/۱۷۴۰ |
فنربندی جلو | مک فرسون استرات |
فنربندی عقب | فنر پیچشی |
حداکثر سرعت (دنده دستی) | ۱۷۵ KM/H |
حداکثر سرعت (دنده اتوماتیک) | ۱۶۵ KM/H |
وزن (دنده دستی) | ۱۴۹۵ KG |
وزن (دنده اتوماتیک) | ۱۵۷۳ KG |
نوشته و گردآوری: سام کاویانی ـ کارشناس مکانیک
مصطفی
۲۴ مهر ۱۳۹۳اون چینی هایی که دوستان میگن تو ایران هست با اینایی که الان دیدیم فرق دارن
hyundai
۲۴ مهر ۱۳۹۳من که نمی تونم به چینی ها اعتماد کنم
شاید امکاناتشون از ایرانی ها بیشتر باشه ولی ماشین های ایرانی کیفیت بهتری دارن
ما یه سمند داریم 5 سال کار کرده موتورش هیچ مشکلی نداشته تا حالا
amin
۲۴ مهر ۱۳۹۳خوب
همه چیز سمند هم چینیه
محسن
۱۲ شهریور ۱۳۹۴دوست عزیز چرا بی اعتمادی وقتی هنوز نداشتی ماشین خوب چینی که 5 سال استفاده کرده باشی !
میبینی که تو شهر خیلیی زیاد شده این ماشین های به اصطلاح چینی ولی تو تعمیرگاهای سطح شهر یه نگاه بنداز ببین درصد خرابی های کدوم بیشتره ….
شهریار
۸ آذر ۱۳۹۴خوش به حالتون
مرتضی
۲۷ آذر ۱۳۹۴ماشین داری اصلا اگه داشتی نمیگفتی من و برادرام و همکارام 4محصول ایرانخودرو رو خریدیم که هرچهارتامون از کاروزندگی افتاده بودیم ویه پامون تو نمایندگی بود ویه پامون تو شکایت و این چرت و پرتا گیربکس و جعبه فرمون و سیستم ای بی اس و سیستم برق و هیدرولیک و مصرف سوخت و خاموش شدن بی مورد خرابی کمک فنر و شیسه بالابرها و هرچیزی که با ذهن جن هم نمیرسه خرابه خدمات پس از فروش هم که همه اراذل و اوباش به راحتی میگن همینه که هست میخوای بخواه نمیخوای برو شکایت کن
محسن
۲۰ دی ۱۳۹۹من الان یکسال اریزو ۵ گرفتم.به جرات میگم ماشین های ایران در مقابلش نقطه هم نیست.کیفیت.کم صدایی.سرعت.شتاب.از هر لحاظ .از خریدش لذت خواهید برد
فرشاد
۲۴ مهر ۱۳۹۳دوستان نسبت گشتاور به وزن خودرو یه خورده کم نیست؟ مثلا 1200 کیلو وزن داره با گشتاور 140 نیوتون متر.
مصطفی
۲۴ مهر ۱۳۹۳یه دوره ای بود که کسی جنس چینی نمیخرید ، الان من خودم وسوسه شدم یه ARRIZO7 s سوارشم ، خداییش از دنا ایران خودرو که کلی تبلیغ کرده و بعد صدوبوقی سال به تولید انبوه رسیده بهتره
حسام
۲۵ مهر ۱۳۹۳کیا یه زمانی پراید تولید میکرد الان ببینین به کجا رسیده چین هم داره راه کره رو پیش گرفته شاید با سرعتی بیشتر، شرط میبندم 10 سال دیگه چنان خودرویی تولید کنن که دهان همه باز بمونه و ما هم کماکان مونتاژکار باقی میمونیم
احسان
۲۵ مهر ۱۳۹۳چینیرو بیخیال ازما گفتن.من بهترینه چینیرو با لامپ سورنelxعوض نمیکنم.
مهدی ج
۴ آذر ۱۳۹۴عوض نکن داداش، همون سمندت رو سوار شو!!!!!
راد
۶ آبان ۱۳۹۳15 سال پیش وقتی سمند را در تلویزیون تبلیغ میکرد با قرور میگفتند سومین خودروساز اسیا!!!
15 سال پیش چین چه خودروی تولید میکرد؟
چین به صورت وحشتناکی پیشرفت کرده دو تا مثال میزنم چون خودم در سال چندبار به چین میرم
6 سال پیش اولین سفرم بود وقتی پول چنج کردم 1 دلار تقریبا 8 یوان بود وحالا 6 یوان .یعنی قدرت
پولشون25 درصد افزایش پیدا کرده کسانی که اقتصاد بلدند میدونند این کار چقدر مشکل است و
نتیجه ان میشد مثال دومم: 6 سال پیش با یک کارمند شرکتی دوست شدم که فروشنده و مترجم بود
و حالا خودش شرکت دارد با 10 نفر کارمند با 25 سال سن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رمز موفقیت چین من فهمیدم بر خلاف چیزی که میگند کارگر ارزان است ( حداقل حقوق 3000 یوان)
مفصل است اگر دوستان بخواهند میگم
سامان از تبریر
۱ دی ۱۳۹۳داداش این که واحد پول یه کشور بره بالاتره خوب نیس
امریکا هی به کسور چین هشدار میداد که با ترفندهای خاصی ارزش یوان رو پایین نگه میداره و جنس تولید شده تو چین قیمت خیلی پایینتری نسبت به سایر کشورها داره
الان که پول ایران به شدت افت کرده
اکه ما تولید کننده بودیم و تحریم نداشتیم از همه دنیا واسه خرید جنس و سرمایه گذاری روانه ایران میشدند
الان منات اذربایجان 4500 تومن هست قبلا
1200 بود
روزانه صدها نفر از اذربایجان فقط واسه دکتر میان تبریز
چون پولشون مقابل پول ما خیلی با ارزشه
من الله توفیق
Archi Khan
۶ دی ۱۳۹۳بله ، میخوایم
مفصل توضیح بدین لطفا
مهسا
۲۳ دی ۱۳۹۳فرمایشاتتون درسته آقای راد
می شه توضیح بدید عوامل پیشرفت چینی هارو
ممنون می شم.
شایان
۷ آبان ۱۳۹۳اگه کاری کنیم که شرکت های چینی که محصولاشون تو ایران فروش میره خط تولیدشونو تا حدی که بروز هم باشه و صادرات داشته باشه بیارن تو ایران (و البته ایمنی خودروشونم افزایش بدن) من بشدت موافق همکاری فرقونسازامون با این چینی ها هستم.
یاسین
۸ آبان ۱۳۹۳یه زمانی تو کشورمون امریکایی ها بودن ! انگلیسی ها بودن اما حالا …
شاهین
۱۲ آبان ۱۳۹۳:| جنس چینی هم وارد می کنند درجه 10 هشو وارد می کنند
arash
۱۳ آبان ۱۳۹۳من دوستم ی ۳۱۵ داره تاا حالا هم آخ نگفته از نظر ظاهری که بدنشون خیلی از پژو و سمند بهتره امکاناتشون که خیلی بالاتره کیفیتم بهتره
ما خودمون ی پژو داریم خدایی کمرمون شکست تو این نمایندگی ها آخرشم کلاجش تق تق میکنه شدید بهم گفتم همین جوری باهاش طی کن عوض کنی بدتر میشه مهندسه خودش گفت کیفیت قطعات به طرز عجیبی پایینه
بنظر من تنها محصول ایرانی که نباید خرید خودرو
تو این مملکت بحث فقط بحث پول و پول و فقط پول پولشون رو که بگیرن سرویس دهی و گارانتی و … همش کشکه …
مصطفی
۱۵ آبان ۱۳۹۳من خودم یه 530 دارم واقعا از این ماشینای ایرانی خیلی سره هم تکنولوژی ساختش هم نرمی و راحتی
محمد
۲۰ آبان ۱۳۹۳چینی همش اشغاله ماشینا داخلی هم همش شدن چینی=توایران کل ماشینا اشغاله
محمد
۲۰ آبان ۱۳۹۳ایناهمشون اشغالن..فقط تویوتا.لکسوز..نیسان..بنز..بی ام و…و….
عباس
۲۶ آبان ۱۳۹۳وقتی بعد از پنجاه سال خودروسازی (مثلا” ) هنوز توی این سطح کیفی هستیم یعنی اینکه ما اینکاره نیستیم و باید میدون رو به کننده این کار حتی از نوع چینیش بسپاریم . پس درود بر خودرو چینی .
علی
۱۱ آذر ۱۳۹۳من الان ۸-۹ ماهه یه ۵۳۰ دارم خداییش خیلی از ماشینهای ایرانی سر تره.
aria
۱۴ آذر ۱۳۹۳ما فقط یاد گرفتیم الکی به محصولات چین آشغال بگیم. بدون مطالعه و تحقیق. کسی که اینکار را میکنه قصد داره با تخریب طرف خودشو را بزرگ معرفی کنه. وگرنه این دوستانیکه ماشین چین را اشغال میگن اصلا ماشین ندارند. فقط به این کار افتخار میکنند. چین دنیا رو گرفت . امیریکا را به زانو دراورد هنوز دوستان خرشان را سوار میشن و میگن چینی اشغاله
رامین
۲۶ آذر ۱۳۹۳ما یه دستگاه 110 چهار سیلندر داریم و انقدر راضی بودیم که یه 530 هم خریدیم. باید از گفتن این قضیه به خودمون بیایم. درسته که خیلی از چینی ها کپی برداری شده اند اما باید بپذیریم که متاسفانه خیلی از اونها عقب تریم.
مجید
۱۳ دی ۱۳۹۳ما یه 530 مدل 91 داریم انصافاً ازش راضی هستیم از اون طرف یه تیبا هم خریدم 93 پدرمون در اومده هر وقت هم میری نمایندگی هیچ چیزش رو ندارن واقعاً جای شرم ساری هست بعد از 50 سال ادعای خودرو سازی ومدیریت نا معقول ونا کارامد
سعید صفری
۲۶ فروردین ۱۳۹۴دو ماه پیش پراید 131 صفر خریدم و از نمایندگی که تحویل گرفتم 4 تا ایراد داشت!
1. صندوق عقب بسته نمیشد
2. بخاری خراب بود
3. شیشه بالابر درب راننده خراب بود و شیشه خیلی لق بود
4. دور موتور در حالت خلاص بالا پایین میشد
بازم ادعا میکنین خوردو های ایرانی کیفیت دارن؟!
با چه رویی برچسب کنترل میزنن روش؟!
بهنام
۱۸ مرداد ۱۳۹۴خودروی x33که ۱۱۰۰۰۰کیلومتر کار کنه وبه جز تعویض لاستیک و روغن روی تعمیر گاه رو ندیده باشه به نظرتون ماشین بدیه ,تازه کل کارکردش مال دوسال بوده
M007
۲۴ آبان ۱۳۹۴سلام .وقت همگی بخیر و نیکی
اولا مطمین باشید ک چین،اسم خودشو توی این دوره خراب نمیکنه!!
ماشین های تولیدیش ک توی ایران میاد،اونقدر کیفت قطعات،قدرت ماشین،سواری نرم و ایناشون اونقدر خوب هستش ک از ایرانخودرو و سایپا سرتر باشه،100%
طراحی موتورهاشون هم که همه دست یک شرکت انگلیسی هستش و فک میکنم ک موتور های 2000ccای ک روی530وx33میذارن،توی این چند سال امتحانشونو از نظر موتوری پس دادن و مشکل موتوری و خرابی و پر اصطحلاکی مث خودروهای فرانسوی ندارن.
درضمن کسی هم کسی رو مجبور ب خرید یا خرید نکردن اینجور ماشینا،نمیکنه.کسایی هم ک بدشون میاد ازخودروهای چینی،برن همون پژویی رو سوار بشن ک خط تولیدش توی کشور سازندش، بیست سال پیش،بسته شده،یابرن سمند بخرن ک همون موتوری پژو روداره
حالا موتورملی ای هم ک تند تند جوش میاره…
حالا جدیدا دنا رودادن بیرون ک اصلا توانایی رقابت با خودروی چینی رونداره!!!
ماشین من هم530هستش
روی ماشینم هم روی هیچ چیزش خرج نکردم جز کمک هاش ک یکم میکوبید و تعویض روغن و لاستیک!!
توی شتابش هم که خداروشکر،حرف نداره!!
توی اپشن و امکانات هیج حرفی نمیزنم چون بالاترین اپشنی ک پارس و سمند دارن،بالابرشیشه ی برقی هستش!!
ازنظر ایمنی هم ک چهارستاره رو گرفته mvm530و ایمن و محکم هستش خداروشکر
یاعلی…..
مهدی ج
۴ آذر ۱۳۹۴احسنت به شما
کاملا با حرفهاتون موافقم اما یک اشتباه میکنی دوست من، بالاترین آپشن خودروهای وطنی آینه بغل راهنما دار هستش!!!!! خخخخخخخ
moein
۲۸ آذر ۱۳۹۴سلام کاملا مخالفم
1 . اولا متور فرانسوی پراستحلاک نیست و چندین سال است جوابشو پس داده
2 . شما اسم پژو رو با این خودرو های ایرانیزه یکی نکن
3 . متور ملی تکنولوژی آلمان رو داره و بین چند سال ایراد داشت که کاملا رفع شد به دلیل ناکار آمدی کارگران ایران خودرو و منتاژشون
4 . دلیلتون چیه دنا نمی تونه رقابت کنه
5 . اینجور می گی شتابش جرف نداره انگار… شتابش با پارس یکیه شایدم کم تر
6 . مثلا آپشنش چیه که پارس و سمند ندارن.
7 . مهم ترین نکه اینه که چهار ستاره رو از کجا گرفته از اروپا یا آمریکا نه از خود چین گرفته خوب معلومه هیچکی نیگه جنس من بده
… من ماشین ایرانی ندارم چینی هم ندارم ماشینم میتسوبیشی پاجیروه
و
باید با دو نفر گفتگو نکرد
1 . کسانی که خودروی چینی دارند و 2 . کسانی که گوشی هواوی دارن این دو دسته همیشه دنبال این هستن که مه رو قانع کنن که انتخابشون درست و بهترینه
در اخر امیدوارم بی احترامی به شخسی نباشد
منون
آرشاوین
۹ آذر ۱۳۹۵دوست من یه اشتباه کوچیکی کردی که بهتر دونستم یادآوری کنم و اونم اینه که دنا واقعا هیچ چیز جدیدی نداره، آقایون لطف کردن همون سمند EF7 رو با یه سری امکاناتی که اگه خودت بخوای بری تو بازار و رو ماشینت ببندی با کیفیت به مراتب بالاتر نهایتا 3 تا 4 میلیون برات تموم میشه رو با کیفیتی فوق العاده پایین و با اختلاف 10 میلیون می کنن تو کت مردم حالا تکنولوژی و ایمنی و چیزای دیگه رو بی خیال.
ما الآن داریم همچنان موتورهای 20 سال پیش فرانسویارو رو فرغونامون میذاریم ولی یه شرکتی مثل چانگان رفته به سمت موتورای بلو کور، من خودم ماشین ایرانی دارم و تنها دلیلی که ماشین چینی نخریدم افت قیمت زیادش بود نه کیفیت و امکانات و این چیزا که صرفا از رو تعصب گفته میشه.
marya
۲۳ آذر ۱۳۹۴سلام
ما میخوایم ماشین بخریم
من از ظاهر MVM 315 خوشم میاد اما از مشخصات فنیش اطلاعی ندارم
چری QQ هم ظاهرش بد نیست اما 315 بهتره
اما همسرم میگه این به درد نمیخوره و بریم سمند بخریم
ما چون هنوز نخریدیم از کسانی که اطلاعات دارن لطفا راهنمایی فنی کنن
ممنون میشم
اسماعیل
۱۱ مرداد ۱۳۹۸من هم x22 داشتم هم الانx33s دارم قبلش تقریبا بیشتر ماشبن هاب ایرانی داشتم چینی یک سروگردن کیفیت ایمنی و سوارش بالاتره. هفتادهزارکیلومترx33s بدون هیچ مشکلی افت قیمت نااگاهی و تخریب ابن ماشیناس معلومه توسط چه سیستمی انجام میشه. وقتی سوارشی دیگه طرف ایرانی نمیری
علی
۳۰ فروردین ۱۳۹۵سلام دوستان
من همه نوشته اتون خوندم من یک ایکس33 دارم مدل نود سه دارم تمام این ماشینای ایرانی رو داشتم از اون پژو 2000 تا این ال نود غیره بخدا از این خیلی راضیم موتور واقعا خوب کم مصرف سرعت عالی فقط یه دست کمک عقب عوض کردم یه مثالی ما ایرانیا میزنیم گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده حکایت ماست من 65 میلیون بابتش پول دادم باید از سمند پژو سر باشه چین دنیا رو گرفته
ما چی 50 سال پیکانو نتوستیم یه کولر روش بزاریم شیشه بالابر پژو هنوز دستیه برقی نیست مثلمه ماشین کره ای ژاپنی امریکایی خوبه پول خوبم میخواد اقا یا خانمی که تویتا یا سانتافه یا غیره سوار میشی لطفا شما نظر نده بزارید اینا که پول این ماشینرو ندارن نظر بدن چینی چینی راه انداختن
حميد
۱۲ بهمن ۱۳۹۵چند تا از همکارانم به تازگى از پکن و شانگهاى بازدید کرده بودند اولا سیاست چین تولید و فروش ارزان قیمت ندارد یعنى اگر در ایران قیمت پراید ۲۰ میلیون تومان است اونجا قیمت خودرو ۱۰۰ میلیون تومان به بالا است و اقشار پایین جامعه موتور دارند و از حمل و نقل عمومى قطار با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت استفاده میکنند یعنى شما در چین براى یک خودروى معمولى باید ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت کنید ثانیا از هر ۱۰۰ خودرو در چین فقط ۱۰ خودرو تولید چین است و ۹۰ خودروى دیگر بنز بى ام و آئودى تویوتا هیوندا و فولکس واگن است البته این خودروها در خود چین مونتاژ میشوند به نظر من بدترین خودروى چینى در بازار ایران از بهترین خودروى تولید ایران خودرو و سایپا بهتر است و مطمئن هستم روزى مافیاى ایران خودرو و سایپا جلوى مونتاژ خودروى چینى در ایران را میگیرند پس خودروى چینى را بخرید که مطمئن هستید تا ۱۰ سال آینده خدمات پس از فروش دارند الان خودروهاى چینى در بازار ایران فقط ۵ سال خدمات پس از فروش دارند
سعید
۲۶ فروردین ۱۳۹۶با سلام من الان آریزو ۵ دارم خیلی هم راضیم واقعا بدون اقراق میگم از نظر ظاهر و زیبایی چیزی کم نداره قبلا پارس داشتم مصرف بالا ولی این الان صدی شیش و نیم مصرف میکنه تو جاده