چین زنگ خطر جدی را برای صنعت خودروسازی اروپا به صدا درآورده است و خودروسازان قارهٔ سبز برای مقابله با این تهدید بزرگ تنها چند سال فرصت دارند.
آلمان برای دههها با شعارهایی مثل «پیشرفت از طریق تکنولوژی»، بهعنوان پایتخت خودروی اروپا شهرت داشته است اما مشکلاتی که دامنگیر فولکسواگن شده مثل درگیری با اتحادیهها به خاطر تعطیلی کارخانهها و اخراج کارگران، پرسشهایی جدی را نهتنها در مورد خودروسازی این کشور بلکه کل اروپا ایجاد کرده است. این نگرانیها به دلیل تلاش چین برای ورود به بازار اروپا با خودروهای الکتریکی ارزانتر و پایان تدریجی دوران پیشرانههای درونسوز ایجاد شده است. به همین دلیل، اتحادیهٔ اروپا، ایالاتمتحده و کانادا قصد دارند با اعمال تعرفه، فروش خودروهای الکتریکی ساخت چین را محدود کنند ولی برخی خودروسازان اروپایی هشدار دادهاند که این اقدام تأثیرات مخربی بر صنعتی که زمانی مورد غبطهٔ جهانیان بود خواهد گذاشت و باعث تعطیلی کارخانهها در کشورهایی مثل آلمان خواهد شد.
این احساس خطر صنعت خودروسازی اروپا در جریان نمایشگاه خودروی پاریس بهوضوح قابلمشاهده بود یعنی جایی که خودروسازان چینی بر عزم خود برای ورود به بازار اروپا حتی با وجود تعرفههای واردات تأکید کردند. در این نمایشگاه، ۹ شرکت چینی از خودروهای جدید و طرحهای استراتژیک خود برای نفوذ بیشتر به بازار اروپا رونمایی کردند. تعرفههای واردات اتحادیهٔ اروپا نیز از سوی رؤسای شرکتهای خودروسازی این قاره با واکنشهای متفاوتی مواجه شده است. به گفتهٔ «کارلوس تاوارس» مدیرعامل استلانتیس، این تعرفهها منجر به فرسایش بیشتر صنعت خودروسازی اروپا خواهد شد. وی خاطرنشان کرده است که خودروسازان چینی مثل بیوایدی برای دور زدن تعرفهها برنامههای خود برای تولید خودرو در اروپا را تسریع کردهاند.
به عقیدهٔ تاوارس، خودروسازان چینی، آلمان، فرانسه یا ایتالیا که زادگاه قدیمیترین خودروسازان اروپا است را انتخاب نخواهند کرد بلکه این شرکتها به دنبال گزینههای مقرونبهصرفهتر در کشورهای اروپای شرقی مثل مجارستان هستند یعنی جایی که هزینهٔ نیروی کار کمتر است. به گفتهٔ وی، این به معنای تسریع تعطیلی کارخانهها در سایر نقاط اروپا خواهد بود و درنتیجه، سیاست اعمال تعرفههای حمایتی را به شکست خواهند کشاند. اظهارات تاوارس نشان از وجود اختلاف جدی بر سر این سیاستها دارد زیرا از سوی دیگر، «امانوئل مکرون» رئیسجمهور فرانسه که نمایشگاه پاریس را افتتاح کرد، بشدت از این تعرفهها حمایت کرده است. در مقابل، آلمان یکی از معدود کشورهایی بود که دو هفته پیش به این تعرفهها رأی مخالف داد.
در بحبوحهٔ این اختلافات و با وجود مشکلات اقتصادی و کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی که با رشد حضور چین در این بخش بدتر هم شده است، صنعت خودروسازی اروپا تلاش برای بقا را آغاز کرده و به زمان بیشتری برای سازگاری با عصر الکتریکی نیاز دارد. «الیور زیپس» مدیر اجرایی بامو که در رقابت خودروهای الکتریکی عقب مانده است، خواستار بازنگری اتحادیهٔ اروپا در ممنوعیت تولید خودروهای درونسوز در سال ۲۰۳۵ شده است. از سوی دیگر، سخنگوی کمسیون اروپا گفته است این نهاد بهطور مستمر با فعالان صنعت خودرو در ارتباط است ولی اذعان داشت که مهلت یازدهساله به این صنعت فرصت خواهد داد تا برای ممنوعیت تولید پیشرانههای بنزینی و دیزلی آماده شود.
بیوایدی، یکی از بزرگترین خودروسازان چینی، در بیانیهای که خودروسازی اروپا را به وحشت انداخته، اعلام کرده است قصد دارد تمام خودروهایی که در اروپا عرضه میکند را در همین قاره تولید کند و پکیجهای باطری که گرانترین قطعهٔ خودروهای الکتریکی محسوب میشوند را در مجارستان و ترکیه مونتاژ کند. جیلی بهعنوان مالک برندهای لوتوس، ولوو و پولستار، در حال جستجوی مکانی مناسب در اروپا مثل لهستان برای احداث کارخانه است و دیگر شرکتهای چینی مثل سرس، دانگفنگ و فاو هم با هدف فروش خودروهای الکتریکی در خارج از چین برای جبران ضعف بازار داخلی، مدلهایی را در اروپا به نمایش درآوردهاند. در همین حال، برخی خودروسازان اروپایی برای همکاری با رقبای چینی که آیندهٔ آنها را تهدید میکنند به تکاپو افتادهاند.
شرکت لیپموتور که زیر چتر استلانتیس قرار گرفته، آمادهٔ عرضهٔ یک خودروی الکتریکی شهری شده که در لهستان تولید میشود. علاوه بر این، جوینت ونچر بین بامو و گریت وال هم در تلاش برای انعقاد قراردادهای سرمایهگذاری در اتحادیهٔ اروپا است. به گفتهٔ کمیسیون اروپا، سرمایهگذاری در اروپا میتواند یکی از راهها برای اجتناب از اعمال تعرفهها باشد ولی سردمداران صنعت خودروی اروپا هراس دارند که این رویکرد به رقبای چینی اجازه ورود به «حیاطخلوت» آنها را بدهد. به گفتهٔ «فیل دان»، مدیرعامل شرکت مشاور استراتژی جهانی استاکس، زنگ خطر جدی برای اروپاییها به صدا در آمده است. آنها متوجه شدهاند که باید اقدامی اساسی انجام دهند و تنها چند سال برای انجام آن فرصت دارند.
محمد
۶ آبان ۱۴۰۳کم کم الگوی جیلی ولوو برای اکثر خودروسازان اروپایی تکرار میشه در غیر اینصورت قابل حیات نیستن اونها فقط به سمت ساخت خودروهای پریمیوم خواهند رفت و خودروهای اقتصادی و نیمه اقتصادی در سیطره چین خواهد بود
Nismo
۶ آبان ۱۴۰۳خودروسازی آمریکا رو که مال خودش کرده الان هم نوبت اروپا شده
سوشیانت
۶ آبان ۱۴۰۳بنز چینی رو یادت رفت؟
Nismo
۶ آبان ۱۴۰۳شما فورد چینی و لینکلن چینی و کادیلاک چینی و شورلت چینی و دوج چینی رو یادت رفت؟
JaMsHiD_R1988
۶ آبان ۱۴۰۳یه بنز نام ببر با پلتفرم چینی
ولی من ده تا آمریکایی میگم با پلتفرم چینی
معروف ترینش کاپری جدید
سوشیانت
۶ آبان ۱۴۰۳شما پورشه و بنز و فولکس بی ام و آئودی چینی رو یادت رفت؟
Nismo
۶ آبان ۱۴۰۳سوشیانت: به قول جمشید یه بنز یا بی ام و یا ائودی بگو که ساخت چین باشه
ولی من 20 تا ماشین آمریکایی میگم که در اصل چینی ان
این حجم از وقاحت و دروغگویی نوبره
سوشیانت
۶ آبان ۱۴۰۳آمریکایی ها هیچوقت در خودرو های پرچمدارشون از پلتفرم چینی ها استفاده نمیکنن همونطور که شما ها مدرک ندارین و بی دلیل میگین آمریکایی ها چینی هستن منم به آلمانی ها میگم چینی
Nismo
۷ آبان ۱۴۰۳سوشیانت: چندوقت دیگه پرچمدارهاشون هم چینی میشن با این روندی که در پیش گرفتن
10 بار هم مدرک فرستادم منتهی شما نمیفهمی یا بهتره بگیم نمیخوای بفهمی
مدرک میفرستیم یه چی میگید نمیفرستیم هم یه چی میگید تکلیفتون رو با خودت مشخص کنید
کادیلاک چینی: https://www.pedal.ir/cadillac/all-new-2025-cadillac-xt5-debut-in-china/
شورلت چینی(با چاشنی مچاله شدن): https://www.pedal.ir/chevrolet/chevy-groove-zero-stars-crash-test/
فورد چینی: https://www.pedal.ir/ford/2024-ford-bronco-made-in-china-unveiled/
لینکلن چینی: https://www.pedal.ir/lincoln/lincolns-best-selling-vehicle-is-a-chinese-import/
دوج چینی: https://www.pedal.ir/dodge/2025-dodge-attitude/
سوشیانت
۷ آبان ۱۴۰۳خب طبق این معمول این لینک لینکلن رو هزار بار فرستادی و من هم هزار بار بار بهت گفتم که کجاش نوشته طراحیش چینیه هیچوقت جواب ندادی اونای دیگه هم اقتصادی هستن نه پرچمدار
به قول خودت این حجم از وقاحت و دروغگویی نوبره
Taha Ayoobi
۶ آبان ۱۴۰۳آمریکا از قبل چینو برا خودش کرده،
سرمایه گذاری های آمریکایی ها بود که چین رسید به اینجا.
Ali
۷ آبان ۱۴۰۳آمریکا جز سنگ اندازی کاری نکرده تا به امروز سرمایه گذاری بماند
گذشته از این واقعا فکر کردی آمریکا میاد روی بزرگترین دشمنش سرمایه گذاری کنه؟
پیام
۶ آبان ۱۴۰۳مگه چین تو خواب خووروسازی آمریکا رو مال خودش کنه! حالا بذار هند جایگزین بشه میگم چی میشه!!!
Nismo
۶ آبان ۱۴۰۳همین کم مونده شما تحلیل کنی پیام جان
Sara
۶ آبان ۱۴۰۳اصلا جالب نیست این اتفاق
حداقل الان نه
شما میخای گوشی خبری از یه برند مثلا سامسونگ مونتاژ چین و ویتنام ناخودآگاه آدم ویتنام رو میگیره حتی اگه یکم گرونتر باشه
حالا دیگه ماشین بمونه ولی حیفه واقعا
هراکلیوس
۶ آبان ۱۴۰۳این فکر رو نکنید اگه قدرت از دست امریکا واروپا وژاپن خارج بشه و بیافته دست چین دنیا گل بلبل میشه نه اتفاقا بدتر میشه چین الان داره محصولاتش با حداقل سود وشاید هم بدون سود به دنیا عرضه میکنه برای ثبت جایگاش تو کشورها بعد که جاش سفت شد اون موقع یه چین واقعی می بینید
A
۶ آبان ۱۴۰۳ولی تو ایران کاملاً متفاوته! از اول تا آخرش یهشکل برخورد میکنه
amirkhanzadeh
۶ آبان ۱۴۰۳آنقدر جمعیتشون زیاده به کارگراشون نون بدی هم میان سرکار
کلا هزینه تمام شده براشون مفت می افته
و همین باعث رقابتی شدن ماشین های چینی تو آمریکا اروپا آسیا و ژاپن و… میشه
Sajad
۶ آبان ۱۴۰۳مگه چین تکی میخواد این دنیا رو اداره کنه بریکس باهم اینکارو میکنن و به سلطه اروپا و آمریکا پایان میدن و اجازه میدن کشور های در حال ظهور رشد کنن اصلا خود چینی ها مثل شما فکر نمیکنن فکر همکاری متقابل برای رشد پس اشتباه نکنید
hosen
۶ آبان ۱۴۰۳ولی کارشناسای وطنی نظر دیگه ای دارن فکر کنم!
واقعا هنوزم برای خیلی ها درک این موضوع سخته که چین تو صنعت خودروسازی داره جا پای خودشو محکم میکنه. حداقل تو خودرو های اکونومی و ارزون قیمت میتونه حرفای زیادی برای گفتن داشته باشه.
آراد
۶ آبان ۱۴۰۳قبول دارم خدایی
نانو
۶ آبان ۱۴۰۳شرکت های مثل فولکس واگن و تویوتا وژنرال موتور و…. خیلی زرنگ تر از این حرفاست که میدان بدن دست چین درسته که خودرو برقی کمک بزرگی به صنعت چین کرد و هم چنین بدست گرفتن بازار کشور های توسعه نیافتاده ودرحال توسعه ولی بازم هنوز حرف اول دنیا رو ابرقدرت ها میزنن
منصور
۶ آبان ۱۴۰۳ماهیت صنعت و تکنولوژی همین است. آنچه چند دهه قبل لبه های تکنولوژی شناخته می شد امروزه در کشورهای با تکنولوژی متوسط تولید می شود. تنها راه پیش روی اروپای ها ( وحتا امریکا و ژاپن)برای حفظ جایگاهشان تولید دانش و تکنولوژی جدید و سپردن تولید کالاهایی با فن آوری پایینتر به کشورهای رو به رشد است وگرنه ممکن است در همین زمینه هم از امثال چین و هند عقب بیفتند.
Nismo
۶ آبان ۱۴۰۳آمریکا و بقیه خودشون چین رو خودروساز کردن. با یه آرمیچر راه یه شبه رو صد ساله رفت. وگرنه حق با شماست چین تا 50 سال دیگه هم به دانش کافی برای ساخت موتور درنسوز نمیرسید مثل آمریکا و ژاپن. ولی با تب و تاب برقی سازی چین فرصتو رو هوا زد.
همه ی اینا بعلاوه منابع زیاد چین و نیروی کار ارزان باعث شد چین به اینجا برسه
رضا
۹ آبان ۱۴۰۳باور بفرما اشتباه می کنید.
طرفدار چین و آمریکا نیستم. هیچ کدام.
اما کافیه بدانید که ۳۸٪ دانشمندان حوزه هوش مصنوعی آمریکا چینی هستند.
آمریکا برای رقابت با خود چین از دانشمندان چینی استفاده می کنند..
اینکه بفرمایید آمریکایی ها خودرو سازی را به چینی ها یاد دادند اغراق است.
واقعیت این است که هیچ کشوری در دنیا اندازه چین دانشمند و مهندس ندارد.
اروپا به دلیل سیاست های اشتباه حمایت بی شرط از اتحادیه ها صنایعش در گذشته باقی ماندند.
اما آمریکا هنوز هم می تواند رقابت کند.
Arshia m3csl
۶ آبان ۱۴۰۳چینی ها تازه ۲ ساله اینجوری اومدن تو صنعت خودرو باید دید ۲ سال دیگه آیا خریدار ها از چینی راضی هستن یا ماشین های چینی هم یک مشت تکنولوژی بزک شده بی کیفیت و بد ترمز و غیر قابل اعتمادن تسلا هم اوایل مثل چینی ها همینجوری میتاخت ولی یک سال و نیمه تسلا از خیلیا عقب تره
محمد
۶ آبان ۱۴۰۳چین از ۲۰۱۸ به بعد تغییر زیادی کرد.
تو موتور وان نوشته بود.
𝒢_𝓉ℴ𝓊𝓇𝒾𝓃ℊ
۶ آبان ۱۴۰۳عجیبه…..
ALI.A.NLANSR
۶ آبان ۱۴۰۳هرچی بشه اصالت رو نمیتونن ازشون بگیرن😎
محمد
۶ آبان ۱۴۰۳چیزی که تعیین می کنه که فولکس واگن منحل بشه یا نه فروش هست نه اصالت.
پونتیاک و پلیموث هم اصالت داشتند.
سوشیانت
۶ آبان ۱۴۰۳چین الان هم نمیتونه خودرو درون سوز در حد همون پلیموث و پونتیاک بسازه
محمد
۶ آبان ۱۴۰۳کم کم همه دارند به حرفای من می رسند.
و جالبی اش اینجاست که سوشیانت می گفت تو از آینده مگه خبر داری از کجا می دونی.
سوشیانت
۶ آبان ۱۴۰۳استاد اینجا نوشته قیمت طبق معمول چینی ها به جز قیمت هیچی ندارن
محمد
۶ آبان ۱۴۰۳چین داره بازار اقتصادی و ارزان قیمت رو قبضه می کنه ولی شک نکنید بازار لوکس و پرمیوم هم قبضه خواهند شد.
طی ۱۰ الی ۱۵ سال آینده بی ام و و بنز و آئودی و شاید پورشه در امان نیستند.
تنها خودرو سازی که می تونم ضمانت بدم در خطر نیست فراری هست.
من این وضع فعلی چین رو پیش بینی کردم می تونید کامنت های قبلی من رو ببینید و الان هم بماند به یادگار این کامنت من.
سوشیانت
۶ آبان ۱۴۰۳کامنت های قبلیت هم چیزی رو مشخص نکرد اونجا هم بحث قیمت بود اینجا هم همینطور در ضمن هزار بار هم شده میگم هیچ کس نمیتونه با اطمینان از آینده حرف بزنه
امیر
۷ آبان ۱۴۰۳دقیقا و اون برندی که خودرو های پرمیوم رو تصاحب میکنه هونگچی و مدل گویا تازه شروع کاره با موتور های درونسوز با حجم بالا در کنار تانک و هاوال از برند گریت وال هم هستن که موتور هایی با حجم بالا میزنن بنظرم اینا زنگ خطرن واسه خودرو های گرون قیمت آلمانی و ژاپنی و… همشونو زمین میزنن اوناییم که زمین نمیخورن به سرنوشت ام جی و ولوو و لوتوس و… دچار میشن
سوشیانت
۷ آبان ۱۴۰۳الان هونگچی گویا رو با کادیلاک سلستیک مقایسه کن رسما چینی های لوکس در برابر اونا مثل یک جوک میمونن
محمد
۸ آبان ۱۴۰۳این حرفت رو قبول دارم.
ما بیشتر در مورد آینده حرف می زنیم.
محمد
۸ آبان ۱۴۰۳هونگچی راه زیادی در پیش داره.
تو خود چین کادیلاک دست برتر رو داره.
ولی اگر چین بیاد و تعرفه خیلی خیلی سنگین بزاره و باعث بشه بازار کادیلاک کساد بشه،هم تعرفه آمریکا رو تلافی کرده و هم کادیلاک رو به مرز ورشکستگی می رسونه و هم هونگچی به یک نون و نوایی می رسه.
البته خودروساز هایی مثل آیتو و نیو و شیائومی و هواوی و بی وای دی و جیلی پتانسیل زیادی دارند تا بازار لوکس ها رو تصاحب کنند،ولی هونگچی خط اوله.
البته لازم به ذکر هست بگم که هونگچی از لحاظ فروش مشکلی نداره،سالانه حدود ۶۰۰ هزار تا خودرو می فروشه.
علی منصوری
۶ آبان ۱۴۰۳در مسیر نیست….بطور کامل بلعیده، فقط مونده هایپر کار بره سمتش
بحث خودرو نیست فقط تو تمامی صنایع الان مدعین
Galant.VR4(JDM)
۷ آبان ۱۴۰۳اروپایی ها علت شکستشون خالی بودن سبدمحصولاتشون زیر 50 هزاردلار هست که اون چند مدل خاص هیچ چیزی برای رقابت با چینی ها جز اسم برند ندارن
چین قیمت و چیزی که درقبالش ارائه میده هیچ نکته مثبتی نسبت به اروپا نداره همین نکته هم کافیه که قدرت رو به دست بگیره درحالی که بازار آسیا هنوز دست ژاپن و کرهجنوبی هست چون علاوه بر کیفیت و شهرت محصولاتشون برچسب قیمت منطقی داره.
توی هر سایت و مجله هم بری از قیمت های رقابتی چین به عنوان هشداری برای خودروسازان اروپا و آمریکا یاد میکنن.
یکی از دلایل اصلی افول اروپا هم ضعیف شدن خودروسازی فرانسه هست چون در زمان اوج اونها رقابت بیشتر بود در کلاس اکونومی بین فولکس،پژو،رنو، و سیتروئن
Muty
۷ آبان ۱۴۰۳چه اشکالی داره ؟!! چشم آبی ها باید تقاص پس بدن
به تمام لطماتی که به شرق وارد کردن…
گهی زین به پشت و پشت به زین
مومنی
۷ آبان ۱۴۰۳دعا کنید ورژن چینی ماشینهایی که دوست دارید ساخته بشه.
وگرنه اینا نمیزارن ما ماشینهای اصیل و واقعی وارد کنیم و سوار بشیم.
کاش نیسان gtr چینی
پورشه پانامرا چینی
لامبورگینی چینی
مکلارن چینی
و خلاصه همه ی ارزوهامونو چین بسازه .شاید اقلا بتونیم ورژن چینی رو به قیمت آلمانی و ایتالیایی واقعی از نزدیک ببینیم.
محمد
۸ آبان ۱۴۰۳هرجای دنیا باشی یک آدم عادی نمیتونه مک لارن،لامبورگینی،پانامرا،نیسان جی تی آر پس ربطی به دولت نداره.
نسخه چینیشم نمیتونی سوار شی چون پولش زیاده در هر صورت.
M power
۹ آبان ۱۴۰۳هرجای دنیا شاید نتونن سوار بشن ولی حداقل میتونن از نزدیک ببینند
متاسفانه ما همینم ازش بی بهره هستیم
پس ب دولت و نظام اقتصادی ربط داره
بعدشم شما چیزیو ک از نزدیک لمسش کنی واسه گرفتنش حداقل تلاشتو بیشتر میکنی.حتی اگه نتونی بخریش