چشم اندازخودروهای چینی

چین در مسیر بلعیدن صنعت خودروسازی اروپا

چین زنگ خطر جدی را برای صنعت خودروسازی اروپا به صدا درآورده است و خودروسازان قارهٔ سبز برای مقابله با این تهدید بزرگ تنها چند سال فرصت دارند.

آلمان برای دهه‌ها با شعارهایی مثل «پیشرفت از طریق تکنولوژی»، به‌عنوان پایتخت خودروی اروپا شهرت داشته است اما مشکلاتی که دامن‌گیر فولکس‌واگن شده مثل درگیری با اتحادیه‌ها به خاطر تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج کارگران، پرسش‌هایی جدی را نه‌تنها در مورد خودروسازی این کشور بلکه کل اروپا ایجاد کرده است. این نگرانی‌ها به دلیل تلاش چین برای ورود به بازار اروپا با خودروهای الکتریکی ارزان‌تر و پایان تدریجی دوران پیشرانه‌های درون‌سوز ایجاد شده است. به همین دلیل، اتحادیهٔ اروپا، ایالات‌متحده و کانادا قصد دارند با اعمال تعرفه، فروش خودروهای الکتریکی ساخت چین را محدود کنند ولی برخی خودروسازان اروپایی هشدار داده‌اند که این اقدام تأثیرات مخربی بر صنعتی که زمانی مورد غبطهٔ جهانیان بود خواهد گذاشت و باعث تعطیلی کارخانه‌ها در کشورهایی مثل آلمان خواهد شد.

این احساس خطر صنعت خودروسازی اروپا در جریان نمایشگاه خودروی پاریس به‌وضوح قابل‌مشاهده بود یعنی جایی که خودروسازان چینی بر عزم خود برای ورود به بازار اروپا حتی با وجود تعرفه‌های واردات تأکید کردند. در این نمایشگاه، ۹ شرکت چینی از خودروهای جدید و طرح‌های استراتژیک خود برای نفوذ بیشتر به بازار اروپا رونمایی کردند. تعرفه‌های واردات اتحادیهٔ اروپا نیز از سوی رؤسای شرکت‌های خودروسازی این قاره با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است. به گفتهٔ «کارلوس تاوارس» مدیرعامل استلانتیس، این تعرفه‌ها منجر به فرسایش بیشتر صنعت خودروسازی اروپا خواهد شد. وی خاطرنشان کرده است که خودروسازان چینی مثل بی‌وای‌دی برای دور زدن تعرفه‌ها برنامه‌های خود برای تولید خودرو در اروپا را تسریع کرده‌اند.

به عقیدهٔ تاوارس، خودروسازان چینی، آلمان، فرانسه یا ایتالیا که زادگاه قدیمی‌ترین خودروسازان اروپا است را انتخاب نخواهند کرد بلکه این شرکت‌ها به دنبال گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر در کشورهای اروپای شرقی مثل مجارستان هستند یعنی جایی که هزینهٔ نیروی کار کمتر است. به گفتهٔ وی، این به معنای تسریع تعطیلی کارخانه‌ها در سایر نقاط اروپا خواهد بود و درنتیجه، سیاست اعمال تعرفه‌های حمایتی را به شکست خواهند کشاند. اظهارات تاوارس نشان از وجود اختلاف جدی بر سر این سیاست‌ها دارد زیرا از سوی دیگر، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که نمایشگاه پاریس را افتتاح کرد، بشدت از این تعرفه‌ها حمایت کرده است. در مقابل، آلمان یکی از معدود کشورهایی بود که دو هفته پیش به این تعرفه‌ها رأی مخالف داد.

در بحبوحهٔ این اختلافات و با وجود مشکلات اقتصادی و کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی که با رشد حضور چین در این بخش بدتر هم شده است، صنعت خودروسازی اروپا تلاش برای بقا را آغاز کرده و به زمان بیشتری برای سازگاری با عصر الکتریکی نیاز دارد. «الیور زیپس» مدیر اجرایی ب‌ام‌و که در رقابت خودروهای الکتریکی عقب مانده است، خواستار بازنگری اتحادیهٔ اروپا در ممنوعیت تولید خودروهای درون‌سوز در سال ۲۰۳۵ شده است. از سوی دیگر، سخنگوی کمسیون اروپا گفته است این نهاد به‌طور مستمر با فعالان صنعت خودرو در ارتباط است ولی اذعان داشت که مهلت یازده‌ساله به این صنعت فرصت خواهد داد تا برای ممنوعیت تولید پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی آماده شود.

بی‌وای‌دی، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی، در بیانیه‌ای که خودروسازی اروپا را به وحشت انداخته، اعلام کرده است قصد دارد تمام خودروهایی که در اروپا عرضه می‌کند را در همین قاره تولید کند و پکیج‌های باطری که گران‌ترین قطعهٔ خودروهای الکتریکی محسوب می‌شوند را در مجارستان و ترکیه مونتاژ کند. جیلی به‌عنوان مالک برندهای لوتوس، ولوو و پولستار، در حال جستجوی مکانی مناسب در اروپا مثل لهستان برای احداث کارخانه است و دیگر شرکت‌های چینی مثل سرس، دانگ‌فنگ و فاو هم با هدف فروش خودروهای الکتریکی در خارج از چین برای جبران ضعف بازار داخلی، مدل‌هایی را در اروپا به نمایش درآورده‌اند. در همین حال، برخی خودروسازان اروپایی برای همکاری با رقبای چینی که آیندهٔ آن‌ها را تهدید می‌کنند به تکاپو افتاده‌اند.

شرکت لیپ‌موتور که زیر چتر استلانتیس قرار گرفته، آمادهٔ عرضهٔ یک خودروی الکتریکی شهری شده که در لهستان تولید می‌شود. علاوه بر این، جوینت ونچر بین ب‌ام‌و و گریت وال هم در تلاش برای انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری در اتحادیهٔ اروپا است. به گفتهٔ کمیسیون اروپا، سرمایه‌گذاری در اروپا می‌تواند یکی از راه‌ها برای اجتناب از اعمال تعرفه‌ها باشد ولی سردمداران صنعت خودروی اروپا هراس دارند که این رویکرد به رقبای چینی اجازه ورود به «حیاط‌خلوت» آن‌ها را بدهد. به گفتهٔ «فیل دان»، مدیرعامل شرکت مشاور استراتژی جهانی استاکس، زنگ خطر جدی برای اروپایی‌ها به صدا در آمده است. آن‌ها متوجه شده‌اند که باید اقدامی اساسی انجام دهند و تنها چند سال برای انجام آن فرصت دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای
منبع
Guardian

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    کم کم الگوی جیلی ولوو برای اکثر خودروسازان اروپایی تکرار میشه در غیر اینصورت قابل حیات نیستن اونها فقط به سمت ساخت خودروهای پریمیوم خواهند رفت و خودروهای اقتصادی و نیمه اقتصادی در سیطره چین خواهد بود

    موافقم 26
    مخالفم 6
    1. Nismo

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1279 ديدگاه)

      خودروسازی آمریکا رو که مال خودش کرده الان هم نوبت اروپا شده

      موافقم 18
      مخالفم 27
      1. سوشیانت

        ۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3430 ديدگاه)

        بنز چینی رو یادت رفت؟

        موافقم 8
        مخالفم 11
        1. Nismo

          ۶ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1279 ديدگاه)

          شما فورد چینی و لینکلن چینی و کادیلاک چینی و شورلت چینی و دوج چینی رو یادت رفت؟

          موافقم 7
          مخالفم 13
        2. JaMsHiD_R1988

          ۶ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2642 ديدگاه)

          یه بنز نام ببر با پلتفرم چینی
          ولی من ده تا آمریکایی میگم با پلتفرم چینی
          معروف ترینش کاپری جدید

          موافقم 8
          مخالفم 5
        3. سوشیانت

          ۶ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3430 ديدگاه)

          شما پورشه و بنز و فولکس بی ام و آئودی چینی رو یادت رفت؟

          موافقم 3
          مخالفم 6
        4. Nismo

          ۶ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1279 ديدگاه)

          سوشیانت: به قول جمشید یه بنز یا بی ام و یا ائودی بگو که ساخت چین باشه
          ولی من 20 تا ماشین آمریکایی میگم که در اصل چینی ان
          این حجم از وقاحت و دروغگویی نوبره

          موافقم 7
          مخالفم 3
        5. سوشیانت

          ۶ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3430 ديدگاه)

          آمریکایی ها هیچوقت در خودرو های پرچمدارشون از پلتفرم چینی ها استفاده نمیکنن همونطور که شما ها مدرک ندارین و بی دلیل میگین آمریکایی ها چینی هستن منم به آلمانی ها میگم چینی

          موافقم 3
          مخالفم 3
      2. Taha Ayoobi

        ۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4077 ديدگاه)

        آمریکا از قبل چینو برا خودش کرده،
        سرمایه گذاری های آمریکایی ها بود که چین رسید به اینجا.

        موافقم 19
        مخالفم 18
      3. پیام

        ۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2126 ديدگاه)

        مگه چین تو خواب خووروسازی آمریکا رو مال خودش کنه! حالا بذار هند جایگزین بشه میگم چی میشه!!!

        موافقم 5
        مخالفم 15
        1. Nismo

          ۶ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1279 ديدگاه)

          همین کم مونده شما تحلیل کنی پیام جان

          موافقم 7
          مخالفم 5
    2. Sara

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (34 ديدگاه)

      اصلا جالب نیست این اتفاق
      حداقل الان نه
      شما میخای گوشی خبری از یه برند مثلا سامسونگ مونتاژ چین و ویتنام ناخودآگاه آدم ویتنام رو میگیره حتی اگه یکم گرونتر باشه
      حالا دیگه ماشین بمونه ولی حیفه واقعا

      موافقم 15
      مخالفم 7
  2. هراکلیوس

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (237 ديدگاه)

    این فکر رو نکنید اگه قدرت از دست امریکا واروپا وژاپن خارج بشه و بیافته دست چین دنیا گل بلبل میشه نه اتفاقا بدتر میشه چین الان داره محصولاتش با حداقل سود وشاید هم بدون سود به دنیا عرضه میکنه برای ثبت جایگاش تو کشورها بعد که جاش سفت شد اون موقع یه چین واقعی می بینید

    موافقم 42
    مخالفم 9
    1. A

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (35 ديدگاه)

      ولی تو ایران کاملاً متفاوته! از اول تا آخرش یه‌شکل برخورد میکنه

      موافقم 14
      مخالفم 1
    2. amirkhanzadeh

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (946 ديدگاه)

      آنقدر جمعیتشون زیاده به کارگراشون نون بدی هم میان سرکار
      کلا هزینه تمام شده براشون مفت می افته
      و همین باعث رقابتی شدن ماشین های چینی تو آمریکا اروپا آسیا و ژاپن و… میشه

      موافقم 5
      مخالفم 1
  3. hosen

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (486 ديدگاه)

    ولی کارشناسای وطنی نظر دیگه ای دارن فکر کنم!
    واقعا هنوزم برای خیلی ها درک این موضوع سخته که چین تو صنعت خودروسازی داره جا پای خودشو محکم میکنه. حداقل تو خودرو های اکونومی و ارزون قیمت میتونه حرفای زیادی برای گفتن داشته باشه.

    موافقم 14
    مخالفم 10
    1. آراد

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      قبول دارم خدایی

      موافقم 3
      مخالفم 3
  4. نانو

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (159 ديدگاه)

    شرکت های مثل فولکس واگن و تویوتا وژنرال موتور و…. خیلی زرنگ تر از این حرفاست که میدان بدن دست چین درسته که خودرو برقی کمک بزرگی به صنعت چین کرد و هم چنین بدست گرفتن بازار کشور های توسعه نیافتاده ودرحال توسعه ولی بازم هنوز حرف اول دنیا رو ابرقدرت ها میزنن

    موافقم 11
    مخالفم 17
  5. منصور

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    ماهیت صنعت و تکنولوژی همین است. آنچه چند دهه قبل لبه های تکنولوژی شناخته می شد امروزه در کشورهای با تکنولوژی متوسط تولید می شود. تنها راه پیش روی اروپای ها ( وحتا امریکا و ژاپن)برای حفظ جایگاهشان تولید دانش و تکنولوژی جدید و سپردن تولید کالاهایی با فن آوری پایینتر به کشورهای رو به رشد است وگرنه ممکن است در همین زمینه هم از امثال چین و هند عقب بیفتند.

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. Nismo

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1279 ديدگاه)

      آمریکا و بقیه خودشون چین رو خودروساز کردن. با یه آرمیچر راه یه شبه رو صد ساله رفت. وگرنه حق با شماست چین تا 50 سال دیگه هم به دانش کافی برای ساخت موتور درنسوز نمیرسید مثل آمریکا و ژاپن. ولی با تب و تاب برقی سازی چین فرصتو رو هوا زد.
      همه ی اینا بعلاوه منابع زیاد چین و نیروی کار ارزان باعث شد چین به اینجا برسه

      موافقم 7
      مخالفم 9
  6. Arshia m3csl

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1160 ديدگاه)

    چینی ها تازه ۲ ساله اینجوری اومدن تو صنعت خودرو باید دید ۲ سال دیگه آیا خریدار ها از چینی راضی هستن یا ماشین های چینی هم یک مشت تکنولوژی بزک شده بی کیفیت و بد ترمز و غیر قابل اعتمادن تسلا هم اوایل مثل چینی ها همینجوری میتاخت ولی یک سال و نیمه تسلا از خیلیا عقب تره

    موافقم 9
    مخالفم 7
    1. محمد

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1209 ديدگاه)

      چین از ۲۰۱۸ به بعد تغییر زیادی کرد.
      تو موتور وان نوشته بود.

  7. 𝒢_𝓉ℴ𝓊𝓇𝒾𝓃ℊ

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    عجیبه…..

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. ALI.A.NLANSR

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    هرچی بشه اصالت رو نمیتونن ازشون بگیرن😎

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. محمد

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1209 ديدگاه)

      چیزی که تعیین می کنه که فولکس واگن منحل بشه یا نه فروش هست نه اصالت.
      پونتیاک و پلیموث هم اصالت داشتند.

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. سوشیانت

        ۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3430 ديدگاه)

        چین الان هم نمیتونه خودرو درون سوز در حد همون پلیموث و پونتیاک بسازه

        موافقم 2
        مخالفم 7
  9. محمد

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1209 ديدگاه)

    کم کم همه دارند به حرفای‌ من می رسند.
    و جالبی اش اینجاست که سوشیانت می گفت تو از آینده مگه خبر داری از کجا می دونی.

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. سوشیانت

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3430 ديدگاه)

      استاد اینجا نوشته قیمت طبق معمول چینی ها به جز قیمت هیچی ندارن

      موافقم 2
      مخالفم 6
  10. محمد

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1209 ديدگاه)

    چین داره بازار اقتصادی و ارزان قیمت رو قبضه می کنه ولی شک نکنید بازار لوکس و پرمیوم هم قبضه خواهند شد.
    طی ۱۰ الی ۱۵ سال آینده بی ام و و بنز و آئودی و شاید پورشه در امان نیستند.
    تنها خودرو سازی که می تونم ضمانت بدم در خطر نیست فراری هست.
    من این وضع فعلی چین رو پیش بینی کردم می تونید کامنت های قبلی من رو ببینید و الان هم بماند به یادگار این کامنت من.

    موافقم 6
    مخالفم 5
    1. سوشیانت

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3430 ديدگاه)

      کامنت های قبلیت هم چیزی رو مشخص نکرد اونجا هم بحث قیمت بود اینجا هم همینطور در ضمن هزار بار هم شده میگم هیچ کس نمیتونه با اطمینان از آینده حرف بزنه

      موافقم 2
      مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا