صنعت خودروی چین قدمت بالایی ندارد اما در طول ۲۰ سال گذشته توانسته است از صنعتی کاملاً کپی کار به پیشتاز بازار تبدیل شود.
فرانک استفنسون که یکی از مشهورترین طراحان دنیای خودروست در جدیدترین ویدئوی خود ما را به گذشتههای نه چندان دور صنعت خودروی چین میبرد.
استفنسون برای نشان دادن بحران هویتی که بازار خودروی چین در اوایل قرن ۲۱ گریبان گیرش بود نگاهی به برخی خودروهای چینی داشته است که کپی محض از نمونههای مشهور غربی بودهاند.
برای مثال شوانگوان SCEO را در نظر بگیرید که کپی کاملی از بی ام و X5 طراحی شده توسط خود استفنسون است. او حتی به سختی میتواند تمایزی بین دو خودرو قائل شود و اظهار میدارد تنها تفاوتها به چراغها و جلوپنجره مربوط میشود.
اما نکته جالب این است که علیرغم تفکراتی که وجود دارد مشتریان چینی خیلی طرفدار طراحیهای کپی شده نیستند و همین امر باعث شده است برخی خودروسازان به خاطر فروش پایین ورشکست شوند.
مشتریان به دنبال یک طراحی اصیل بودهاند اما این امر تا سال ۲۰۰۸ محقق نشد. در آن سال بود که چری سدان A3 با طراحی شرکت پینین فارینا را معرفی کرد و سرانجام خریداران به آن روی خوش نشان دادند. به خاطر طراحی ناشناسی که A3 داشت شاهد فروش خوب آن بودیم و از اینجا به بعد صنعت خودروی چین متحول شد.
در عصر مدرن کنونی خودروسازانی همچون BYD توانستهاند با ارائه محصولاتی که طراحی منحصربهفرد دارند خودشان را از دیگران جدا کنند. شرکتهای دیگری همچون هونگچی طراحان مشهوری همچون گیلز تیلور از رولزرویس و والتر دا سیلوا از فولکسواگن را استخدام کردهاند.
البته صنعت خودروی چین فقط در بخش طراحی متحول نشده است بلکه در بحث مهندسی نیز تحولات زیادی رخ داده است. برای مقال خودروی چینی Nio EP9 را در نظر بگیرید که فعلاً رکورد سریعترین خودروی نوربرگ رینگ با زمان ۶ دقیقه و ۴۵.۹ ثانیه را در اختیار دارد.
شاید جالبترین خودرو بین تمامی محصولات چینی وولینگ مینی الکتریکی باشد که حدود ۴۵۰۰ دلار قیمت دارد و پرفروشتر از تسلا مدل ۳ ظاهر شده است.
استفنسون ویدئوی خود را با اشاره به این جمله به پایان میرساند که تجربه کردن چنین تحولی در کل صنعت خودرو و رسیدن از طراحیهای کپی شده به برندهایی جهانی امری باورنکردنی است.
محسن
۲۶ فروردین ۱۴۰۱به نظر من هنوز هم کپی کاری میکنن فقط دوز شو کم کردن و تلفیقی کردن تا تشخیص سخت بشه،
واقعا تاسف داره که ما به جای اینکه دنبال خبرهای خودرو سازهای بزرگ دنیا دنبال خودروساز های درجه سه چینی هستیم، چون فقط چینی وارد کشور داره میشه.
aminbikar
۲۶ فروردین ۱۴۰۱دارن پیشرفت میکنن دیگه شاید حتی از برند های معروف حال حاضر هم بیشتر پیشرفت کنن
NAVID۰۰۹۸
۲۶ فروردین ۱۴۰۱با محسن کاملاً موافقم 👌.
همینطوری چینیهای درِپیت رو تو ایران میبینیم زجر میکشیم که گذشتهاِمان از آینده روشنتر بوده !
چرا این را نمیگویید چینیها با موش آزمایشگاهی قرار دادن کشورهای جهان سومی و کمتر همچون ایران و آفریقا انگیزه پیدا کردن و خرج تحقیق و توسعه را با پولهای ما به دست آوردهاند !
درسته که تلاش کردن و به امروز رسیدن ، اما پشت این تلاش و پشتکار یه سیاست کمونیستی ارباب رعیتی خوابیده که با یه امضاء میتوانند منابع و منافع کشورهای کمسواد را بالا بکشند و خودشان را پرچمدار کنند !
کاری که یه زمانی اروپاییها و بخصوص امپراتوری انگلستان کردند با تمام جهان ، حدود ۲۰ سال اخیر چین دارد انجام میدهد !!!
مایکو
۲۶ فروردین ۱۴۰۱همچین میگی انگار کشورهای دیگه از این کارها نکردن
خود آمریکا سردسته همه تو این کارها بود و هست
دنیا یه قانون داره اونم قانون جنگله
ضعیف باشی کلاهت پس معرکه اس
پویان
۲۶ فروردین ۱۴۰۱نوید. تاریخ رو ببینی هیچ کی خوب نبوده. ولی چینی ها دارن عالی حلو میرن. از اروپا هم بهار میشن
MOHAMMAD.OBASH
۲۶ فروردین ۱۴۰۱کره و چین پیشرفت کردن و به بالاترین سطح خودروسازی رسیدند آن هم در عرض کمتر از ۳۰ سال بهتره کلیشه ها رو کنار بزاریم و پیشرفت رعد آسای این ها رو قبول کنیم در دنیای امروز برند ارزشی ندارد بلکه پیشرفت مهمه چه فرقی میکنه آرم ماشین بنز باشه یا هونگکی و جنسیس
NAVID۰۰۹۸
۲۶ فروردین ۱۴۰۱کسی مُنکر پیشرفتشان نیست !
اما به گفتهی شما هر گِردی ، گردو به حساب میاد !
یه سوال ؟!
شماها خودروسوار هستید یا عشق خودرو !!!
بین این دو گزینه کیلومترها فاصله هست !
برایِ یه عِده خودرو یعنی فقط چهارتا چرخ چه پراید باشه چه چری چه تویوتا یا بنز ، اما !
اما کسی که برای خودش ارزش قائل باشد و عشق خودرو باشد ، خودرو یعنی اصالت چه قدیمیش چه جدیدش !
این موضوع اصلاً ربطی به تعصب ندارد ، تعصب یعنی نداشتن عقل که ماشاالله در پدال کاربران اینچنینی زیاد هستند !
به شخصه لذت سواری مزدا۳ مدل ۸۸ یا کریسیدا مدل ۹۲ را به خرید ایرانیهای صفر و کارکردههای چینی ترجیح میدهم و تازه میدونم یکبار خرج بروزرسانی و بازسازیش میکنم و تا حداقل ۱۰ سال لذتش را میبرم اما چینی یا ایرانی فقط باید دنبال سوپرایز باشی آن هم بدونِ لذت سواری !
کدوم یکی از شماها پشت فرمان خودروهای دههی ۹۰ میلادی نشسته تا بتونه لذت راندن را درک کند !
کدام یکی از شماها پشت فرمان ژاپنی و آلمانی وارداتیهای سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ نشسته تا بتونه لذت راندن را درک کند !
هر گِردی که گِردو نمیشود عزیزان !
کمی با چشم باز نگاه به واقعیات بندازید تا عمر را بیارزش تمام نکنید !
پویان
۲۶ فروردین ۱۴۰۱خب مشکلت اینه نوید که فکر میکنی همیشه برندها قوی و ثابت میمونن. مبتسوبیشی گالانت واقعا اعجوبه بود. ولی الان میتسوبیشی کجاست. رو به زوال. حتی ایلان ماسک هم چینی ها رو قبول داره
محمد
۲۶ فروردین ۱۴۰۱مساله این نیست که کپی می کنن یا نه. مساله اینه که دیگه کپی کاری شاخصه اصلی خودروسازی چین نیست. پیشرفتشون کاملا محسوس بوده
ممد ژانگولر
۲۶ فروردین ۱۴۰۱به نظر من این پیشرفت مدیون کپی کاری چینیها و پشت کارشون برای رسیدن به آرمانهای آینده نگرانشون به سمت بی نهایت با چاشنی شامولتی بازیه که در راستای صحیح و منظم حرکت میکنه 😎
Amard
۲۶ فروردین ۱۴۰۱بجای حسادت کردن به پیشرفت چینیها باید کشور خودمون اصلاح کنیم اونا تو بیست سال رسیدن به جایگاه بزرگترین تولید کننده خودرو الانم با برقی شدن خودرو ها رشدشون بیشتر میشه تو این چهل چند سال با اعطای قدرت به یک عده بیسواد فرصت طلب نه تنها پیشرفت نکردیم از مونتاژ کادیلاک سویل بلیزر رسیدیم به مونتاژ چینی های گمنام بازار خودرو ایران مهندسی ظلم و انحصار ما باید این مشکل خودمون حل کنیم چین که داره پیشرفت میکنه هر روز
حسین
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ولی به نظرم نکته تاسف برانگیز این هست که یکی از بزرگترین طراح های دنیا میاد میگه طراحی خودروهای چینی الان به بلوغ رسیده ولی یک ایرانی که فقط پراید و پژو اطرافش میبینه میگه نخیر چینی بو میده 🙂
new RAMIN
۲۶ فروردین ۱۴۰۱فقط چانگان اول تصویر…🙃
درضمن پدال تصاویر بهتر نبود؟چرا cs55 نسل اول رو گذاشته بودی نسل جدید رو میزاشتید حداقل… درعجبم عکس های xpeng وnio الخصوص hiphiرو نزاشتید.
بگذریم.
چندوقت پیش یا دقیق بگویم4ماه پیش یه ویدیو دیدم خیلی جالب بود. اولین خودروساز جهان که خط تولیدیش90درصد اتوماتیک هست کارگرا کمترین حضور رو تو خط تولیدش داشتن. انگلیسی هم بود.خوراک این هست که اقای اشتری دوبله کنه. اطلاعات خیلی ها میره بالا.
https://www.youtube.com/watch?v=1lXsuF9rGcg
اقای اشتری اگه میشه تو رسانه پدال بزاریدش این فیلم خوراک دوبله هست. فکر کنم اولین خودروسازان جهان هست که خط تولید 90 درصد تمام اتوماتیک داره…(ربات ها مشغول کار هستن!)10دقیقس فیلمش اگه بشه بدون خلاصه دوبله بشه عالی میشه… این فیلم حتی برای نویسنده های پدال هم فکر کنم جالب باشه!
آرین
۲۶ فروردین ۱۴۰۱هنوز خیلی زوده بگید به جایی رسیده. به تنها جایی که رسیده بازار ایرانه. D:
NAVID۰۰۹۸
۲۶ فروردین ۱۴۰۱👏👌 دقیقاً
ماشین دوست
۲۶ فروردین ۱۴۰۱آفرین به چین
آفرین به چانگان
آفرین به رامین
محسن
۲۶ فروردین ۱۴۰۱چین و کره ای هر دو کپی کار هستن و هیچ نوآوری جدیدی به صنعت خودرو چه در عرصه طراحی و فنی و مهندسی اضافه نکردن . تنها تفاوت کره کیفیت و گارانتی و خدمات بهتر میباشد.
MOHAMMAD.OBASH
۲۶ فروردین ۱۴۰۱چین و کره اگه نبود الان خودروی با کیفیت با قیمت مناسب نبود باید میرفتی از برند های گران فروش ماشین میخریدی
من ماشین با کیفیت خوشگل پر آپشن با قیمت ارزون میخوام که کره و چین دارن برآورده ش میکنن برام مهم نیست اون برندی که آرمش خورده جلو ماشینم ۱۰۰ سال سابقه داره یا ۲۰ سال برام فرقی نداره تو فرمول ۱ سابقه داشته یا نه اینا چیزی به من نمیرسونه
بهنام
۲۶ فروردین ۱۴۰۱هنوز هم میگم
دنیا هیچ نیازی به خودروهای چینی و کره ای ندارد
فقط بعنوان مزاحم برای شرکت های پیشرو ،خلاق و با اصالت عمل میکنند.
MOHAMMAD.OBASH
۲۶ فروردین ۱۴۰۱بخوای و نخوای آینده دست کره و چینه بقیه شرکت ها یا کوتاه میان و قیمت ارزون میدن یا جایی ندارن تو بازار
datsun
۲۶ فروردین ۱۴۰۱حالا اگه از نظر فروش هم جلو بیفتن از نظر تکنولوژی و فناوری سالها عقبن
al-ml-kh
۲۶ فروردین ۱۴۰۱با این حرفتون مخالفم .یکسری مردم حتی داخل کشور های خارجه هم توان مالی خرید خودرو صفر رو یکجا ندارن .خب شاد بگین شرای قسطی و فلان .لیزینگ که خب بحث جداست ولی همه دوستانی که اهل ماشین هستن میدونن خیلی از کمپانی ها ماشینشونو با قیمت کم یا با شرایط خیلی خوب میدن ولی خب همینخرج و مخارج ریز مث روغن یا هزینه تعمیرات دیگشون خیلی در میاد . برا همین یه ماشین کره ای صفر (نمیگم چینی پون خودمم خیلی موافقشون نیستم ولی ناچاریم) خیلی بیشتر به کارشون میاد ومخصوصا این چند سال اخیر که قیمتاشون خیلی عالی بوده و امکانات خیلی خوب هم داشتن .شاید پرفومنس خیلی خاصی نداشته باشن و یا به درد درگ و فلان و… نخورن ولی برایه دیلی درایور خوب هستن یا چه بسا میگم از خیلی جهات برتری دارن
کامران
۲۶ فروردین ۱۴۰۱اصلا نمیفهمم چرا کسی باید فن چینی و کره ای باشه نه سابقه ای نه اصالتی نه مدل خاصی که افتخاری داشته باشه حتی الانم چیز خاصی نیستن فقط یک کپی کار مثل این میمونه یه نفر فن ایران خودرو باشه
علی
۳۱ فروردین ۱۴۰۱کامران عزیزم
عرضه م به خدمتت وقتی شما عبارت ( The largest countries in the world car industry) رو سرچ کنی
چین رو در مقام اول میبنی
این مورد اول
دلیل دوم اینکه چین خودروهای سریع زیادی ساخته شرکت GAC با یک ابر خودرو جدید که پدال اصلا ازش پستی نزاشته و هونگچی با یه ابر خودرو دیگه به شتاب 1.9 ثانیه رسیدن یعنی هم اندازه خودرو اسپارک OWL هست که یه زمانی پر شتاب ترین خودرو دنیا بود
و الان پر شتاب ترین خودرو دنیا ساخت چینه با قیمت فقط 250 هزار دلار اسمشم *فارنوا اتلو* هست
دلیل سوم اینکه خودرو NIO EP9 در سال 2017 تونست رکوردهای چشمگیری و به نام خودش ثبت کنه برای مثال در سالهای 2017 و 2018 تونست رکورد پیست های نوربرگ رینگ/پل ریکارد/امریکاس/شانگهای و به خودش ثبت کنه (منبع ویکی پدیا)
همچنین در اون دو سال سریعترین ماشین الکتریکی و خودران دنیا بود همچنین در فیستیوال گودوود هم تونست با شکستن رکورد مک لارن مقام اول و کسب کنه
از نظر کیفی هم کاملا واضح و مشخصه که شرکت های چینی دارن با قطعه سازان مشهور دنیا همکاری میکنند
حتی اگر لیفان که در ایران بد نامه رو هم بگیم واضحه خیلیا به چشم بی کیفیت میبینن در صورتی که اونایی که در ایران مونتاژ میشن بخاطر قطعات بی کیفیت توش کیفیت پایینی دارن اما شرکت لیفان موتورهاش ساخت تویوتاست و بعضی از قطعاتشم تویوتا ساخته
و در خودرویی مثل تیگو 7 میتونید قطعات بوش و والئو و هانیوال رو ببینید که کیفیت این خودرو رو بالا برده
خودروسازایی مثل جیلی و چانگان و چری و … با شرکت های بزرگ قطعه ساز همکاری میکنند
از نظر تکنولوژی چین اولین کشوریه که به خودران سطح 5 رسیده همچنین بیشترین برد در خودروهای الکتریکی برای Neta S
و برای خودروهای هیبریدی جیلی ژینگ یو با 1300 کیلومتر برد هست
همچنین بسیاری از خودروسازای جهان در چین ماشیناشون و مونتاژ میکنند
در صنعت خودرو چین هرچیزی شما میتونه ببینی یه صنعت غافلگیر کنندست از 30 اسب بخاری 50 هزار دلاری بگیر تا 300 اسب بخار 20 هزار دلاری از ارزونترین ماشین برقی دنیا گرفته تا گرونترین شاسی بلند جهان از افرودر تک دیفرانسیل گرفته تا سدان دو دیفرانسیل
اینها فقط کمی از دلایلی هست که میتونه یه ادم برای فن چین بود داشته باشه
ارین صاحب جمعی
۲۶ فروردین ۱۴۰۱دقیقا چه تحولی رخ داده ما نمیبینیم
Jdm باز
۲۶ فروردین ۱۴۰۱هنوزنمیشه گفت که جایگاه بالایی داره
فعلا که هنوزم کپی میکنن،اما ماهرانه تر کپی میکنن
al-ml-kh
۲۶ فروردین ۱۴۰۱هععی خیلی درک این موضوع سخته که تو خودروسازی چین از ایران جلو زده
واقعا واقعا وقتی بهش فکر میکنم قلبم درد میگیره اصا
کشوری که این همه قدمت داره شاس بلنداش جک و هایماس (قصد اهانت به دوستانی که این ماشینارو دارن ندارم ولی یذره واقع بین باشین) واقع بینانه هم بخوایم حساب کنیم با این وضعیت اقتصادی و خدمات ماشین و بازاری که داخلش به راحتی تمام دله دزدی انجام میشه رفتن سمت توسان و سانتافه و … هم پول میخواد هم جرعت
نمیگم آینده خودروسازی دست چینه یا دست کیه ولی پیشرفتشون واقعا خوب بوده
همین ئنا پلاس توربو توربو که میکنن دست آورد برادران چینه
خودرو های چینی به نظرم اگه قیمتشون واقعا خوب باشه و گارانتی های بلند مدت بزارن میتونن تو یکسری از بازار ها موفق بشن
ولی ای کاش درست از این موتور 1.5 توربوشون وردارن یه چی بهتر بندازن
Bàhram
۲۶ فروردین ۱۴۰۱خودروسازی چین از ایران جلو زده؟
مگه ایرانم خودروسازی داره ایناییم که اسم ملی میبینی از اشغال ترین قطعات چینی درست میشن طوری که یکی از دوستام کوییک خریده بود هر روز یه سوپرایز جدید داشت براش
Bàhram
۲۶ فروردین ۱۴۰۱چین شاید پیشرفت کرده باشه ولی فاصلش خیلی زیاده با بازار اروپا و امریکا الان میان میگن خیلی وقته تو اروپاس و فلانو فلان هر وقت تونست اون اعتمادی که bmwوbenz جمع کردن یه برند چینی جمع کنه اون موقع میشه با ماشین چینی کنار اومد
Farzad
۲۶ فروردین ۱۴۰۱دوستان در کشور چین سه گروه محصول با سه کیفیت متفاوت تولید میشه ( حالا بگذریم که این کار اوج بی شرفی چین رو نشون میده که فقط به فکر سود و فروش بیشتر هست به هر قیمتی و گرنه میتونست مثلا فقط محصول با کیفیت تولید کنه ) .
گروه اول محصولاتی هستند که برای شرکتهای آمریکایی، اروپایی، ژاپنی، تایوانی و سنگاپوری ساخته میشن که دارای کیفیت بسیار بالایی هستند .
گروه دوم شرکتهای چینی هستند که برای کشورهای دیگر ( نمیدونم چه کشورهایی )محصول میسازند که کیفیت کارشان اندکی پایینتر است .
گروه سوم آنهایی هستند که برای کشورهای جهان سوم محصول میسازند و کمیت از کیفیت برایشان مهمتر است . ( که تو ایران خودمون هم از این جنس های بنجل تا دلتون بخواد زیاد هست نمونش قطعات بی کیفیت خودروهای ایرانی که تو ویرانخودرو و سایپا قالپاق مونتاژ میکنن و میندازن به ملت ) .
یاس ی
۲۷ فروردین ۱۴۰۱پیشرفت چین غیر قابل انکار هستش ولی هنوز هم تا استانداردهای روز دنیا فاصله داره ولی این فاصله در برندهای بزرگ با توجه به قراردادهای خوبی که با شرکتهای معتبر اروپایی منعقد شده هر روز کمتر میشه. اینکه بگیم تمام خودروهای چینی به درد نمیخورن قطعا درست نیست. متاسفانه کیفیت ماشینهایی که تا الان در ایران فروخته شده و ضعف خدمات باعث شده که ذهنیت خیلیها نسبت به خودروی چینی بد بشه. قطعا هنوز هم کیفیت در حد ژاپن یا اروپا حتی کره نیست ولی پیشرفتشون غیر قابل انکاره. همین الان مشتری معمولی که از خودرو صرفا به عنوان وسیله نقلیه استفاده میکنه براش خیلی مهم نیست که چینی باشه یا ژاپنی صرفا خودرویی میخواد که راه بره و با قیمت کم ظاهرا آپشنال هم باشه.
خود من از نزدیک هم کیفیت پایین خودروی چینی را دیدم هم پیشرفتشون به نسبت ده سال قبل. همین الان پسر عموی من x33 داره که توی کیلومتر 70 هزارتا سه تا از شیشه بالابرها خراب شدن، نوار دور دربهای جلو خراب شده و به طرز عجیبی لامپهای جلو دوبار سوختن و در عین حال یکی از دوستان قبلا لیفان 620 داشت با اون کیفیت پایین الان تیگو 7 داره که قطعا کیفیتش با 620 قابل مقایسه نیست.
ببخشید طولانی شد.
علی
۲۷ فروردین ۱۴۰۱اینجوری که چینی ها دارن پیش میرن تا 5 سال آینده برندهای مثل بنز و بی ام و از دور رقابت و تولید حذف بشن ، البته دیگه کم کم دارن از کپی کاری خارج میشن ، من هر روز اخبار صنعت خودرو سازی دنیا را دنبال می کنم ، چه اعجوبه هایی شدن این چینی ها ،
ما ایرانی ها و کره ایی ها باهم شروع کردیم اما کره به کجا رسیده ، ما به کجا رسیدیم .
البته هیچ کمپانی در دنیا به پای ایران خودرو و سایپا نمیرسه ، حتی فراری و لامبورگینی و رولزرویس هم مهندسان ایران خودرو و سایپا را استخدام کرده اند تا تونستن پیشرفت کنند .
حسین دهمرد
۲۹ فروردین ۱۴۰۱برای بازار قیمت فاکتور کلیدیه چیزی که چین و کره رو به اینجا رسونده. اونها خیلی جاها از سود خودشون گذشتن. البته وجود رقبای متنوع تو هر بازاری لازمه .
ارژنگ
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱من علت این همه حسادت و دشمنی و کینه با چین رو نمیفهمم .خب روزی دوازده ساعت کار مفید می کنند و زحمت می کشند که به اینجا رسیدند . مثل انگلیس و فرانسه و اسپانیا و آمریکا که مردم کشورهای دیگه رو به بردگی نکشیدند و مستعمره نکردند .