کشور چین با صادرات ۳.۱۱۱ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۲ توانست به دومین کشور بزرگ صادرکننده خودرو تبدیل شود. میزان صادرات خودرو از چین در سال ۲۰۲۲ رشد ۵۴.۴ درصدی را نسبت به یک سال قبل از آن نشان میدهد.
بنا به گفته انجمن سازندگان خودروی چین CAAM، این کشور ۳.۱۱۱ میلیون دستگاه خودرو را در سال گذشته میلادی صادر کرده است تا به این ترتیب دومین کشور بزرگ صادرکننده خودرو در جهان لقب گیرد. اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم باید بگوییم چین سال گذشته ۲.۵۲۹ میلیون دستگاه خودروی سواری صادر کرده که رشد ۵۶.۷ درصدی را نشان میدهد. صادرات ۵۸۲ هزار دستگاهی خودروهای تجاری نیز حاکی از رشد ۴۴.۹ درصدی بوده و صادرات ۶۷۹ هزار دستگاه خودرو با قوای محرکه غیر درونسوز نیز به معنی رشد ۱۲۰ درصدی است.
میزان تولید و فروش خودرو در چین طی سال ۲۰۲۲ نیز به ترتیب ۲۷.۰۲۱ و ۲۶.۸۶۷ میلیون دستگاه بوده است. علاوه بر این انجمن سازندگان خودروی چین پیشبینی میکند فروش خودروهای صفرکیلومتر در چین به ۲۷.۶ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ رسیده و رشد ۳ درصدی را ثبت کند. همچنین پیشبینی میشود فروش خودروهایی با پیشرانههای غیر درونسوز نیز به ۹ میلیون دستگاه برسد که آنهم به معنی رشد ۳۵ درصدی خواهد بود. اما ۱۰ برند برتر در چین از نظر صادرات خودرو در سال ۲۰۲۲ عبارتاند از سایک، چری، تسلا چین، چانگان، دانگ فنگ، جیلی، گریت وال، جک، بایک و CNHTC. شایان ذکر است تا قبل از سال ۲۰۲۱ میزان صادرات صنعت خودروی چین حدود ۱ میلیون دستگاه بوده اما در سالهای اخیر خودروهای چینی نفوذی نامحسوس به بازارهای اروپایی و آمریکایی داشتهاند. از آنجایی که استقبال از خودروهای هیبریدی و برقی در اروپا و آمریکای شمالی افزایش مییابد، چینیها نیز به دنبال نفوذ بیشتر در این کشورها هستند.
بر اساس گزارشهای منتشر شده، در ۱۱ ماهه ابتدایی سال قبل کشورهای امارات متحده عربی و مکزیک محبوبترین مقاصد صادراتی خودروسازان چینی بودهاند و در این دو کشور رشد فروش ۲۷۰ و ۱۶۰ درصدی داشتهاند. سه کشور برتر پذیرای خودروهای هیبریدی و برقی چینی نیز به ترتیب بلژیک، بریتانیا و فیلیپین هستند. نهایتاً باید گفت خودروسازان چینی در تلاش هستند با عرضه محصولات بدون آلایندگی حرف اول را در جنوب شرق آسیا بزنند، بازاری که در قبضه ژاپنیها بوده است. بر اساس دادههای موجود، فروش خودرو در منطقه جنوب شرق آسیا به ۲.۷۹ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱ رسیده که رشد ۱۴ درصدی را نشان میدهد. تخمین زده شده تا سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای برقی در این منطقه بهطور کامل از خودروهای بنزینی پیشی بگیرد. در دو سال گذشته خودروسازان چینی از جمله نتا، بی وای دی، وولینگ، چانگان، جیلی و گریت وال با موفقیت توانستهاند به بازار خودروهای برقی جنوب شرق آسیا نفوذ کنند.
افشار
۱۰ بهمن ۱۴۰۱صادرات یک مشت آشغال به کشورهای تحریم زده و قحطی زده و بدبخت که مردمشان از روی اجبار مجبورند این ماشینها را بخرند هنر نیست
پویان
۱۰ بهمن ۱۴۰۱یعنی خیلی عجیبه کامنتی که زدی. کشورهای لیست قحطی زده هستن؟!!
یه مشت اشغال. سایک که ام جی رو تولید و صادر میکنه خیلی هم خودروهاص، باکیفیت هستن. بقیه لیست هم که زده همینطور.
مگه اینکه ملاک خودروهای در لیست مثل جک رو مدلهای خیلی قدیمیش در ایران ببینی که باز هم بد نیست
مهدی
۱۰ بهمن ۱۴۰۱متن رو اگر نخوندی و کامنت گذاشتی حداقل یه نگاه به کلمات بولد شده میکردی بعد نظر میدادی . الان امارات و بلژیک و … بدبخت و عقیم و قحطی زده هستن ؟
Car love
۱۰ بهمن ۱۴۰۱خیلی دلم میخواد بدونم در حالی که تو به مردم امارات و بریتانیا میگی بدبخت و قحطی زده،اونا به تو چی میگین
این حرف های غیر عادی همش از رو فشاری شدن از پیشرفت چین میاد که بعضیا بهش دچارن،اخه چرا باید یکی فشاری بشه سر این موضوع؟ خب دارن پیشرفت میکنن دیگه
jalal rasooli
۱۰ بهمن ۱۴۰۱شاید بیمار اون کسی هست که نمیتونه واقعیات رو ببینه یا قبول کنه!!
net
۱۰ بهمن ۱۴۰۱غول خودروسازی جهان امریکا همیشه اولین صادر کننده خودرو با کیفیت در جهان بوده
Ehsan
۱۰ بهمن ۱۴۰۱بایدن نمیخونه کامنتا پدالو اگه میخوند بعد این همه کامنت این مدلی الان وسط منهتن بودی
افشار
۱۰ بهمن ۱۴۰۱در امارات حتی یک کارگر هم با شرایط لیزینگ میتواند بهترین ماشینهای جهان را سوار شود
Hamilton1970
۱۰ بهمن ۱۴۰۱این مقام (یا حداقل سوم چهارم، اصلا دهم!) لیاقت ایران بود…💔
آریا منش
۱۰ بهمن ۱۴۰۱اگر نظام سیاسی کهن پابرجا بود