صنعت خودروی چین در سال ۲۰۲۲ عملکردی بسیار خوب داشته و بیش از ۲.۷ میلیون دستگاه خودرو را به بازارهای جهانی صادر کرده است. از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲، چینیها ۲.۷۸۵ میلیون دستگاه خودرو صادر کردهاند که رشد ۵۵.۳ درصدی را نشان میدهد!
یین تونگ یوئه مدیرعامل چری پیشبینی میکند آمار نهایی صادرات صنعت خودروی چین در سال ۲۰۲۲ از ۳ میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت؛ اما ۱۰ کشوری که بیش از کل دنیا میزبان خودروهای چینی بودهاند به ترتیب آمریکا، مکزیک، روسیه، بریتانیا، بلژیک، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، استرالیا و امارات متحده عربی هستند. بزرگترین صادرکنندگان چینی از نظر حجم صادرات نیز خودروسازان سایک، چری، تسلا چین، چانگان، دانگ فنگ، جیلی، گریت وال، بایک، جک و سینوتراک نام دارند. سایک در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ میلادی ۷۸۴ هزار دستگاه خودرو صادر کرده که حدود ۲ برابر چری بوده است. این ۱۰ برند چینی در مجموع ۲.۵۱۴ میلیون دستگاه خودرو را به بازارهای جهانی صادر کردهاند و بنابراین بیش از ۹۰ درصد کل صادرات را به خود اختصاص دادهاند.
اما صنعت خودروی چین در ۱۱ ماهه ابتدایی سال پیش ۵۹۳ هزار دستگاه خودرو با قوای محرکه جدید NEVs صادر کرده که ۴۳.۳ درصد این خودروها ساخت تسلا چین بودهاند. بهطور خاص میتوانیم به ماه نوامبر ۲۰۲۲ اشاره کنیم که میزان صادرات این دسته از خودروها ارزشی معادل ۳.۲ میلیارد دلار آمریکا داشته و نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رشد ۱۶۵ درصدی را نشان میدهد. بزرگترین واردکنندگان خودروهایی با قوای محرکه جدید کشورهای اروپایی همچون بلژیک و بریتانیا بودهاند و حدود ۷۰ درصد واردات این خودروها را به خود اختصاص دادهاند. دادهها نشان میدهند در اروپا از هر ۱۰ خودروی دارای قوای محرکه جدید ۱ خودرو ساخت کشور چین هستند.
به دلیل تفاوتها در طراحی زنجیره تأمین و مقیاس تولید، خودروسازان چینی استراتژیهای صادراتی متفاوتی دارند. کمپانیهای جدیدتر معمولاً اولویت خود را حضور در بازار اروپا اعلام کردهاند زیرا اروپاییها آمادگی بیشتری برای پذیرش خودروهایی با قوای محرکه جدید داشته و زیرساختهای آنها نیز بهتر است. برای مثال میتوانیم به شرکتهایی همچون نیو، ژیپنگ و یویاه اشاره کنیم که همگی به دنبال تصاحب بازارهای اروپایی هستند. این کمپانیها یا صادرات مستقیم دارند و یا اینکه با نمایندگیهای محلی کار میکنند و یا فروشگاههای مستقیم خودشان را تأسیس کردهاند.
از طرف دیگر خودروسازان چینی سنتی را داریم که مقاصد صادراتی آنها متنوع بوده و از آسیا و آفریقا تا اروپا و آمریکا را شامل میشود. روشهای صادراتی این دسته از خودروسازان منعطفتر بوده و برخی بهصورت مستقیم صادرات دارند درحالیکه برخی اقدام به تأسیس کارخانههای محلی کردهاند و برخی هم سهام شرکتهای دیگر را خریداری نمودهاند. در مجموع میتوان گفت جهانیسازی به یک طرح مهم فراینده در کل صنعت خودرو بدل خواهد شد و احتمال میرود خودروسازان چینی در آینده سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. حتی کار به جایی رسیده که مدیران ارشد خودروسازان اروپایی از هجوم برندهای چینی ابراز نگرانی میکنند و کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس دراینباره هشدار داده است.
Ehsan
۱۹ دی ۱۴۰۱دقیقا همونطور که تو بحث اقتصاد و تکنولوژی شدن ابر قدرت و تقریبا از زمان ریاست شی جی پینگ (اگه درست گفته باشم اسمشو) تقریبا هر سال بیشترین درصد رشد اقتصادی رو دارن کسب میکنن تو دنیا، تو بحث خودرو هم با سرعت زیاد دارن پیشرفت میکنن و صحبت مدیرعامل استیلانتیس کاملا بجا بود
TESLA
۱۹ دی ۱۴۰۱کجاش تو اقتصاد شده ابرقدرت ، توهم زدی !!؟ الان اقتصاد های برتر دنیا بر اساس تولید ناخالص داخلی ( gdp ) :
1- آمریکا با ۲۳ تریلیون دلار
2- چین با ۱۷/۷۸ تریلیون دلار
3- ژاپن با ۵/۳ تریلیون دلار
4- آلمان با ۴/۸۴ تریلیون دلار و …. ( ایران عزیز هم با ۲۹۱ میلیارد دلار جزو ۳۰ تا اول هم نیست 😂🤦♂️) تو زمینه تکنولوژی هم چین تا حالا چه چیز انقلابی و جدیدی به دنیا عرضه کرده ، آمریکا : متا ، گوگل ، خود اینترنت ( اولین بار تو پنتاگون پایه گذاری شد ) ، مایکروسافت ، اپل ، تسلا یا از اختراعات برتر : تلسکوپ جیمز وب ، هابل و ….. انقدر زیاده که باید تا صبح بنویسی اگه تسلا تو چین مگافکتوری نداشت الان قطعا چین این جایگاه رو نداشت ، در کل مقایسه تکنولوژی چین ( که فقط بلده کپی کنه از دیگران ) با آمریکا مثل مقایسه : قدرت یه گربه با شیر هست ، ( با اطلاعات کمتان به شعور مخاطبین توهین نکنید 😒😒)
Ehsan
۱۹ دی ۱۴۰۱وقتی هول میکنی یکم صبر کن آروم بشی بعد کامنت بزار که گل به خودی نزنی!
خودت رتبه های برتر رو نوشتی بعد تو همون رتبه ها چین تو کل دنیا دوم هست بعد میگی کجاش برتره!!!
تو اکثر مقالات دنیا من جمله مقالات امریکایی تا سال ۲۰۵۰ چین رتبه اول اقتصاد دنیا میشه با طبق وضعیت رشد فعلیش و همه احتمالات،یکیشون مجله بیزنس اینسایدر هست که معرف همه هست
توی بحث تکنولوژی دیگه باید خیلی از موضوع و دنیا دور باشی که ندونی چی تو چه وضعیتیه! طبق رتبه های یو اس نیوز چین رتبه سوم دنیا و طبق تحقیق دانشگاه اکسفورد بیشترین سرعت در رشد تکنولوژی رو داره و اگه اخبار رو دنبال بکنی امسال مجلس امریکا چندین بودجه جداگانه اختصاص داده صرفا برای رقابت تکنولوژی با چین! خبراش تو تمام خبرگزاری های دنیا هست،البته کاشکی تو بودی بهشون مشاوره میدادی که بنده خدا ها الکی میلیارد میلیارد دلار حروم نکنن اخه طبق گفته جنابعالی بعنوان نخبه اقتصاد و تکنولوژی چین گربه هست و امریکا شیر!
بعنوان یه تسلا فن هم بهتره به چین خرده نگیری چون تسلا بیشتر از هر برند دیگه ای لنگ چین هست!
بحث واقعیت جهان با بحث های بچه بازی و گربه و فلان فرق داره! حداقل برو ۴ تا سرچ کن ۴ تا خبرگزاری دنبال کن اینطور راحت حرفات نقض نشه
Ehsan
۱۹ دی ۱۴۰۱البته یادم رفت ضربات پی در پی دوستان ژاپنی فن بهت اجازه تحقیق نمیده وقتشو نداری 🤣
amirmohammad
۱۹ دی ۱۴۰۱tesla
چین اصلا قبل از اینکه تسلا بخواد شروع به تولید جدی خودرو بکنه رتبه دوم یا سوم اقتصاد دنیا بود این هیچ ربطی به مگافکتوری تسلا یا هر برند دیگه ای نداره.این صحبت شما یا از رو تعصب غیر منطقی نسبت به تسلا هست یا علم خیلی پایین حوزه اقتصاد.جایگاه جهانی این کشورها رو چیزای خیلی بیشتر از یک یا ده مگافکتوری مشخص میکنه
کشوری که ناو و جنگنده نسل پنج میسازه قطعا تکنولوژی بالایی داره همچنین بقول دوستان کشوری که 380 میلیارد دلار صادرات در ازای 88 میلیارد دلار واردات از امریکا داره قطعا قدرت بزرگیه
اینکه کسی توی سال 2023 با وجود اینترنت و توان تحقیق برای همه بیاد بگه که چین الکیه و قدرت توخالی هست و چنین صحبت هایی اول از همه به خودش توهین کرده چون ثابت مرده از درک مسایل بدیهی جهان هم ناتوانه
فرق بزرگ چین با امریکا اینه که امریکا رو هر تکنولوژی که تولید مبکنه مانوور زیادی در سطح دنیا و مطبوعات میده ولی چین سیاست انحصاری نگه داشتن و بی سر و صدا بودن رو برای تکنولوژیش انتحاب میکنه
امین
۱۹ دی ۱۴۰۱تجربه ات بیشتر شه ، دنیا رو واقع بینانه تر میبینی.
BMW
۲۰ دی ۱۴۰۱ایران عزیز من تحریم اینو همیشه بدون و دلیل ضعفش همینه اگه تحریم نبود داستان فرق داشت هر سال داره ایران تولید ناخالصیش کم میشه این نگران کنندس چون چند سال پیش ۵۰۰ میلیارد دلار بود من حتم دارم آمریکا میخواد مردم ایران از گرسنگی بمیرن دلیل تحریما همین میتونه باشه حتی خود مقامات آمریکاییم گفتن مردم ایران دارن گرسنه میشن منتهی موندم مردم دنیارو چطوری میخواد راضی کنه برای نسل کشی جدیدش (البته همش کار یهودیاست نه آمریکاییها)🤔 خلاصه بچه ها نگران باشید و به فکر که قضیه جدیه
نوید A.J
۲۶ دی ۱۴۰۱ایران هیجدهمه
سبحان
۱۹ دی ۱۴۰۱چین همونی نیست که کارتون وینی پو رو به خاطر شباهتش به همین اقای شی جی پینگ فیلتر کرده
چین فقط سایه پیشرفت دنیا هستش نه خود پیشرفت پیشرفت یعنی مردمت فراری نباشن از کشور چهار تا تیر اهن و پلاستیک ساختن با قالب های غربی که پیشرفت نیست
Ehsan
۱۹ دی ۱۴۰۱داداش تو احتمال کل جغرافیا رو چندبار افتادی وگرنه میدونستی اون کشوری که مردم توش فراری هستن کره شمالیه نه چین؟ یه سر به آمارا بزن ببین درصد محبوبیت رئیس جمهورشون چقدره،مستند هم زیاده ازش اخریش مال بی بی سیه که نشون میده این فرد چقدر محبوبه دلیلش هم واضحه،آمار های اقتصادی و فساد و غیره چین رو قبل و بعد از شی جی پین مقایسه کنی هم خودت حساب کار دستت میاد! ولی اول رو جغرافیات کار کن بعد مستندا رو ببین تو یوتوبی جایی
افشار
۱۹ دی ۱۴۰۱مطمئن باش که یک و نیم میلیون عدد از این ها را صادر کردن به ایران
Avan
۲۰ دی ۱۴۰۱کلا در بازار ایران حتی در اوج فروش خودرو ،سالانه صد هزار خودروی چینی فروخته نمی شد.
پویان
۱۹ دی ۱۴۰۱خوبه. البته اگر سیاسی کارس امریکا نبود و وارد امریکا می شدن هم فروش خوبی میکردن. به امار اضافه میشد.
Car love
۱۹ دی ۱۴۰۱بدلیل رشد سریع صنعت خودرو چین احتمال داره آمریکا مثل قضیه هواووی احساس خطر کنه و دوباره بهانه ای برای تحریم پیدا کنه،از طرفی هم تراز تجاری آمریکا و چین با اختلاف خیلی زیادی به نفع چین هست(حدود ۲۱۰ میلیارد دلار به نفع چین) که این باعث میشه دست چین برای مقابله به مثل خیلی باز تر باشه و آمریکا رو از این کار منصرف کنه
ولی اگر امریکا بخواد این کارو بکنه خیلی قضیه پیچیده میشه
ali(chevynova)
۱۹ دی ۱۴۰۱این شامل بنز هم هست؟
Reza-a
۱۹ دی ۱۴۰۱حتما هست و خیلی برندهای اروپایی دیگه بوده البته اگر منظورت کنایه به سهام جیلی تو مرسدس بنز بود که توجه کن بخش زیادی از این صادرات، ماشینهای آمریکایی ساخت چین بوده!
ali(chevynova)
۱۹ دی ۱۴۰۱ماشین امریکایی مونتاژ چین با بنزی که سهامش برا چینی ها هست خیلی فرق داره
بنز هم در ایران مونتاژ میشد پس یعنی ایرانی بود؟
Reza-a
۱۹ دی ۱۴۰۱من جواب کامنت بی منطقت رو دادم بهتره اول حرف خودت رو اصلاح کنی چون میدونی جیلی ارتباطی با مدیریت بنز نداره و صرفا سهامداره ده درصد از بنز هست کسی میتونه توقع منطق داشته باشه که خودش منطق داشته باشه
درضمن بودو نبود جیلی برای بنز فرقی نداره ولی اگه چین دراشو رو آمریکا ببنده خیلی از خودروسازی آمریکایی به بحران های سنگین برمیخورن
درضمن خودم از ماشین های آمریکایی خوشم میاد ولی تو داری تبلیغ منفی ماشین آمریکایی رو میکنی
ali(chevynova)
۱۹ دی ۱۴۰۱امریکا کلا احتیاج به چین نداره و بازار خودش و کانادا هم تامینش میکنه مثل ۱۰۰ سال گذشته که به همین منوال بوده
((کسی میتونه توقع منطق داشته باشه که خودش منطق داشته باشه))
من از منطق تو کامنتم حرفی نزدم چون با المانی باز جماعت که منطق رو نمیتونه بپذیره منطقی حرف زدن اشتباست
و در ادامه بودن جیلی و بایک از نون شب برا بنز واجب تره و اگه سرمایه چینیها نبود در بنز صد در صد مشکلات نقدینگی و سرمایه براش اتفاق میوفتاد وگرنه سهام فروشی نمیکرد
((درضمن خودم از ماشین های آمریکایی خوشم میاد ولی تو داری تبلیغ منفی ماشین آمریکایی رو میکنی)
تبلیغ منفی من برای آمریکاییها اونم در اینجا که فروشی ندارن هیچ اهمیتی نداره مهم بازار جهاتیه که جزوه پرفروشها هستن
هیچکس
۱۹ دی ۱۴۰۱خدایا
کاری کن که بعضی ها بر اثر ف ش ا ر بنز که بهشون وارد می شه نمیرن
الهی آمین
ali(chevynova)
۱۹ دی ۱۴۰۱امین یا رب العالمین
بی خیال اسم
۱۹ دی ۱۴۰۱امیدوارم
ف.ش.ا.ر بنز باعث تلفات یکسری ها نشه
ali(chevynova)
۱۹ دی ۱۴۰۱امیدوار باش خوبه
بی خیال اسم
۲۰ دی ۱۴۰۱آره تا به سلامتیت آسیبی نرسه
BMW
۲۰ دی ۱۴۰۱فرض میکنیم بنز چینی بازم bmw و امپراطوری فولکس که رو دستش نیست آلمانین ولی خیلی زشته که صادرات خودرو چین داره از آمریکا میزنه بالا درضمن با منطق تو دوجم و رمم ایتالیاین دیگه ؟ پس تو هر پست از فروش دوج و رم خوشحالی نکن که متعلق به اروپاست 😂😂
خودرو های برقی فوردم همش آلمانیه چون طبق توافقی که بین فولکس و فورد شده بود قرار بود فورد پلتفرمای الکتریکیو بگیره و تجاریو بده اگه یادت باشه 😁
RENAULT5
۱۹ دی ۱۴۰۱الان ارزون میدن
بازارو که گرفتن دستشون دوبرابرقیمت غالب میکنن
البته۳۰سال طول میکشه
Reza-a
۱۹ دی ۱۴۰۱منبع این مقاله ذکر نشده در کل خیلی غیر حرفهای محتوا ارائه شده (منبع اصلی).
اول اینکه آمریکا رو از بزرگترین مقاصد صادرات چین عنوان کرده که نشون میده منظور صادرات برندهای چینی نبوده و هر ماشین مونتاژ چین بوده ازجمله سایک که ذکر کرده یعنی محصولاتی از جنرالموتورز که تو چین مونتاژ بشه و به آمریکا ارسال بشه رو صادرات خودروسازان چینی حساب کرده و اینو ربط داده به افزایش فروش خودروی چینی در جهان!
منکر افزایش صادرات ماشینهای چینی نیستم ولی این سبک گزارشها به نظر عمدا گنگ ارائه میشه.
Reza-a
۱۹ دی ۱۴۰۱در مورد گنگ بودن مطلب تو کامنت بالا نوشتم؛ اما یه موضوع دیگه اینکه برندهای چینی به چه دلیلی به آمریکا صادرات ندارن، اینکه بلاخره ماشینهایی از برندهای چینی پیدا میشن که استانداردهای آمریکا رو پاس کنن و قطعا چینیها بدشون نمیاد به معتبرترین بازار خودروی دنیا صادرات داشته باشن و اینجا سوال پیش میاد که یعنی آمریکا اجازه ورود ماشین چینی رو نمیده که خب همچین حالتی از دید تجارت جهانی قانونی به نظر نمیاد اونم در حالی که با چین روابط اقتصادی خیلی زیادی داره و نمیتونه این کار بکنه!
اگر کسی علت اصلی این موضوع رو میدونه برای ما هم توضیح بده.
Genius
۱۹ دی ۱۴۰۱مقصدمهمه.بازار اصلی اینها ایران ؛ روسیه ؛ مصر و کشورهای ضعیف امریکای لاتینه.حالا میفهمید چرا نفع چین در آشوب طلبی و دو بهم زنی در کشورهای درجه ۲ جهانه؟بهرحال مارکت پلیس اصلی چین هستن
Hope
۲۰ دی ۱۴۰۱دنیای بدون چینِ کمونیست
به نفع مصرف کننده نیست!