خودروهای چینی

صادرات 2 میلیون دستگاهی خودروسازان چینی در نیمه اول 2023 و رشد چشمگیر چری

در شش ماه نخست سال جاری، چینی‌ها ۱.۷۸ میلیون دستگاه خودروی سواری صادر کرده‌اند که ۸۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

در نیمه اول سال جاری، چینی‌ها ۲.۱۴ میلیون دستگاه وسیله نقلیه صادر کرده‌اند که ۷۵.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. از این میزان، ۱.۷۸ میلیون دستگاه خودروی سواری بوده که ۸۸.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین چینی‌ها موفق به صادرات ۵۳۴ هزار دستگاه خودروی انرژی نو (الکتریکی و هیبریدی) شده‌اند که نشان از افزایش چشمگیر ۱۶۰ درصدی دارد. در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار میزان صادرات خودروهای چینی از دو میلیون دستگاه فراتر رفت. سپس در سال ۲۰۲۲ این رقم از سه میلیون دستگاه هم بیشتر شد و چین را به دومین صادرکننده بزرگ خودروی جهان پس از ژاپن تبدیل کرد. طبق پیش‌بینی‌ها، در پایان سال ۲۰۲۴ میزان صادرات وسایل نقلیه چینی از چهار میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت.

در نیمۀ اول سال ۲۰۲۳، شش خودروساز چینی بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو صادر کرده‌اند که شامل سایک، چری، چانگان، گریت وال، جیلی و دانگ‌فنگ می‌شود. دراین‌بین، صادرات چری با افزایش چشمگیر ۱۷۰ درصدی به ۳۹۴ هزار دستگاه رسیده و گریت وال هم صادرات خود را با ۹۷.۳ درصد افزایش به ۱۲۴ هزار دستگاه رسانده است. بیشترین رشد صادرات اما متعلق به بی‌وای‌دی است. این شرکت موفق به صادرات ۸۱ هزار دستگاهی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

البته باید توجه داشت که خودروهای صادراتی چینی به دو دسته کلی برندهای مستقل چینی و شرکت‌های جوینت ونچری یا سرمایه‌گذاری مشترک تقسیم می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، در نیمهٔ نخست امسال تسلای چین ۱۸۲ هزار دستگاه خودرو صادر کرده و به سومین برند صادراتی چین تبدیل شده است. این شرکت همچنین یک‌سوم صادرات خودروهای انرژی نوی چین را هم به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، سایک در بازارهایی مثل مکزیک، استرالیا، انگلستان، عربستان سعودی، هند و تایلند عملکرد خوبی داشته است و چری در روسیه، مکزیک و شیلی پرقدرت عمل کرده است. به‌طورکلی، آسیا، اروپا و آمریکای لاتین بازارهای صادراتی اصلی خودروهای چینی هستند. در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳، روسیه، مکزیک و بلژیک بیشترین واردات خودرو را از چین داشته‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. دیجی

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (419 ديدگاه)

    البته که ایران روسیه خبلی کمک کردن به رشد فروش چری

    موافقم 18
    مخالفم 22
    1. حبیب

      ۳۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (111 ديدگاه)

      آماری در مورد ایران دارید؟

      موافقم 17
      1. فرشید همراهی

        ۳۰ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (263 ديدگاه)

        هیچ وقت از ماشین های چینی خوشم نیومده. حتی معتقد بودم که ایران خودرو بهتر از چینی خریدنه تا دو سه هفته پیش که سوار آریزو 5 یکی از آشناها شدم و کامل نظرم برگشت. کیفیت، راحتی، اتمسفر، لذت رانندگی، آپشن، طراحی و سواری یه چیز دیگست. خدایی ماشین های چینی اصلن اون ماشین های ده پونزده سال پیش نیستن. خیلی فرق کردن. متناسب، زیبا و با کیفیت شدن

        موافقم 49
        مخالفم 7
        1. اشکان

          ۳۰ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (401 ديدگاه)

          ده پونزده سال پیش ام از ایرانی بهتر بودند !!! مشکل اینه که شما الان ماشین درست و حسابی جدید ندیدی!!! ماشین درست اگر وارد شد بعد با چینی مقایسه کن !!!

          موافقم 29
          مخالفم 8
        2. مهدی

          ۳۰ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1738 ديدگاه)

          دقیقا مشکل اینه که خود شما هم سوار ماشین های جدید نشدی ! چینی های درجه یک خیلی از بهترین خودروهای روز دنیا عقب نیستن

          موافقم 26
          مخالفم 6
    2. Avan

      ۳۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (421 ديدگاه)

      کل فروش چری در ایران فکر نمی کنم ۲۰ هزار دستگاه در سال باشد. تازه به شکل قطعات هست که شاید جزو این آمار نباشد.

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. Bagher

        ۳۰ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (122 ديدگاه)

        به 100k میرسه
        همه محصولات مدیران خودرو مال چریه
        ولی تو آمار حساب نمیشع چون تو ایران مونتاژ میشه

        موافقم 9
        مخالفم 2
  2. حسین

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (420 ديدگاه)

    چین عالی عملکرد و هنوز جای پیشرفت داره
    بچه ها اولین فاکتور قیمت محصوله در مقابل ارائه ی خدمات به شما
    شما باید از فروش ( تمامی هزینه های تولید مثل مواد اولیه و منابع انسانی و انرژی و تعمیرات و نمایندگی و حمل و نقل و ….) رو دربیاری و تازه هزینه های ساخت کارخانه جدید و توسعه و بازاریابی و زیرساخت و طراحی و غیره هم بهش اضافه بشه
    همه ب اینارو داره با خودروهای میانگین ۱۵ تا ۲۵ هزارتا انجام میده

    موافقم 26
    مخالفم 3
  3. amirmohammmad

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    پیشرفتشون واقعا قابل تحسینه

    موافقم 17
    مخالفم 2
  4. فقط چین

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    عظمت چری انکار نشدنیست….

    موافقم 14
    مخالفم 44
    1. کرگدن باواریا

      ۳۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (777 ديدگاه)

      روزمو ساختی ایول🤣🤣🤣

      موافقم 20
      مخالفم 5
  5. A1

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (253 ديدگاه)

    آمار چری نشون میده کلا واسه صادرات برنامه خیلی قدرتمندی دارن توی بازار ایران هم که فاصله تولید و فروششون بین چینی ها خیلی زیاده حتی با وجود قیمتای چند برابری که دارن نسبت به قیمت اصلیشون

    موافقم 16
    مخالفم 2
  6. محمد امین

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    ما ایرانیا همیجوری ادامه میدیم به تمسخر ماشین های چینی
    اونا هم پله های موفقیت دوتا یکی میرن بالا برسن به ژاپنی ها و اروپایی ها

    موافقم 37
    مخالفم 3
    1. M/D

      ۳۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (207 ديدگاه)

      یادم میاد یه برنامه ای بود که کلارکسون و می و هموند رفته بودن چین سال ۲۰۱۵ بود کلارکسون میگفت پنج سال پیش(سال۲۰۱۰) چینی ها سوار ماشین هایی که مثل توک توک بودن میشدن بعد ماشین همون سال رو نشون داد انگار نهایتا مال ۵ سال پیشه یعنی تو اون سال مثلا ۵ سال عقب بودن الان که به کیفیت شرکت های بزرگ خودروساز دنیا رسیدن و فعلا از آسیا شروع کردن و به صورت تک و توک به اروپا هم صادرات دارن
      حالا ۱۰ سال آینده اگه مثلا شرکت چری پرفروش ترین خودروساز دنیا تو سال ۲۰۳۳ شد خیلی تعجب نداره.
      امیدوارم مدیران خودروسازی ما هم بتونن از چینی ها درس بگیرن چون موقعی که ما سمند رو رونمایی کردیم و مدتها هم سمند صادر میشد چین خودروی ملی نداشت و حتی خیلی از خودروساز های کنونی اش حتی وجود خارجی هم نداشتند.

      موافقم 21
      مخالفم 1
  7. کرگدن باواریا

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (777 ديدگاه)

    معمولا برند چینی هایی که شاخ میشن فوری ایران رو ترک میکنن
    یکم جای سواله چرا چری این کارو نمیکنه؟؟

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. ( سلام داداش چطوری سابق )

      ۳۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (96 ديدگاه)

      اینم داشت کم کم ترک میکرد
      دیگه به واسطه تغییر برند به فونیکس و ام وی ام و حذف لوگو چری ، مثلا یه حرکت هایی زده باشن

      موافقم 25
    2. علی

      ۳۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (271 ديدگاه)

      چون سهامدار اصلی مدیران خودرو خود شرکت چری هست

      موافقم 11
      مخالفم 1
  8. اج

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    مهم دوام خودرو بعد از حداقل صد هزار کیلومتر کارکرد یا پنج ساله .فکر میکنم چین همیشه عقبتر از ژاپن و اروپا خواهد ماند

    موافقم 5
    مخالفم 23
  9. اشکان

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (401 ديدگاه)

    ایران ، روسیه و بلاروس و اوروگوئه و….بقیه کشورهای تحریم زده حداقل نصف آشغال های چینی و بردند ، انگلیس و استرالیا MG و خودروهای غربی تولید چین مثل تسلا و…..که به اروپا صادر شده !!! آفریقا هم ماشین های چینی تو کارشون نیست ، دست دوم بیشتر میخرند ، اونم ژاپنی….. ماشین نو تو آفریقا فروش نمیره !!!

    چین بیشترین استفاده رو از فلاکت بقیه کشورها برده…نفت و روسیه میده ۶۰ دلار ، ایران ۳۰_۴۰ دلار و اشغالاشون و بار میزنند که به اقتصاد چین کمک کنند !! نوکر از این بهتر کی داشته ؟!

    موافقم 23
    مخالفم 18
  10. Mm

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین چینی اگه کیفیت مناسبی نداشته باشه این همه صادرات نداره.
    چین هواپیمای مسافربری ساخته، خودرو سازی چین با ایران قابل قیاس نیست

    موافقم 23
    مخالفم 5
  11. M/D

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (207 ديدگاه)

    من کشوری که تحریم نیست سراغ دارم که چینی ها فروش خیلی خوبی را داشتند
    بجز اون کشور های حوزه خلیج فارس رو هم حساب کنید مثلا قطر لاماری ایما برقی رو مونتاژ میکنه👇
    https://www.pedal.ir/asian/qatar-first-electric-vehicle-company/
    چری و جتور(فیدلیتی)و بی وای دی پاشون به امارات هم رسیده.
    چری اومودا ۵(فونیکس fx)به انگلیس رسیده و تونسته استاندارد های اروپا رو پاس کنه👇
    https://www.pedal.ir/chinese/chery/chery-omoda-5-donix-fx-crash-test/
    https://www.pedal.ir/chinese/chery/chery-omoda-5-suv-uk/
    هاوال و چانگان و ام جی که بماند….
    راستی تو کامنت بالا گفتی که واردات آزاد شد برو مقایسه کن با ماشین های اروپایی و کره ای و ژاپنی من مقایسه کردم جک خودم کیفیتش و قیمتش با شوی ترکس که سوار شدم برابره و نسبت به ولوویی که داشتم تقریبا دو برابر جک تو بازار های جهانی قیمت داشت کمتر بود.

    موافقم 13
    مخالفم 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا