خودروهای چینی

سود سرشار چینی‌ها از بازار اروپا به لطف فروش خودروها با دو برابر قیمت

گزارش جدیدی نشان داده است که برخی خودروسازان چینی محصولات خود را در اروپا با دو برابر قیمت بازار چین به فروش می‌رسانند.

بسیاری از خودروسازان به خاطر کاهش قیمت خودروهای الکتریکی توسط شرکت‌های چینی ابراز نگرانی کرده‌اند اما گزارش جدیدی نشان می‌دهد که خودروسازان چینی قیمت خودروهای صادراتی خود را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهند تا سود خود را در خارج از چین به حداکثر برسانند. بی‌وای‌دی که در بازار داخلی چین با رقابت سختی روبرو است، پیشتاز این استراتژی محسوب می‌شود. در حال حاضر، چندین خودروساز چینی درگیر جنگ قیمت خودروهای الکتریکی در داخل این کشور هستند که این باعث کاهش سود می‌شود. راه‌حل بی‌وای‌دی، به حداکثر رساندن سود در خودروهای صادراتی است.

بر اساس گزارش رویترز، بی‌وای‌دی آتو ۳ در برخی بازارهای صادراتی بین ۸۱ تا ۱۷۴ درصد گران‌تر از چین عرضه می‌شود و بی‌وای‌دی دلفین ۳۹ تا ۱۷۸ درصد گران‌تر است. در آلمان دلفین ۳۷,۴۴۰ دلار قیمت دارد درحالی‌که این رقم در چین تنها ۱۶,۵۲۰ دلار است. قیمت بی‌وای‌دی سیل هم بین ۳۰ تا ۱۳۶ درصد بیشتر است. این در حالی است که قیمت تسلا مدل ۳ ساخت چین در آلمان تنها ۳۷ درصد گران‌تر از بازار چین است.

در برخی موارد، چینی‌ها خودروهای خود را با قیمتی نزدیک به سه برابر بازار داخلی در اروپا عرضه می‌کنند و بااین‌وجود، در بسیاری از موارد خودروهای چینی هنوز هم از رقبای غربی ارزان‌تر هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که خودروسازان چینی اکثر خودروهای خود را درست ارزان‌تر از مدل‌های اروپایی قیمت‌گذاری می‌کنند. چینی‌ها همچنین در حالی این کار را انجام می‌دهند که تجهیزات و تکنولوژی‌های استاندارد بیشتری را نسبت به رقبای مشهور خود ارائه می‌کنند. بااین‌وجود، تحقیقات نشان می‌دهند که خودروسازان این کشور روی هر دستگاه خودروی الکتریکی هزاران دلار سود به جیب می‌زنند زیرا خودروسازان چینی هزینه‌ها را در هر مرحله از فرایند تولید، از ساخت باطری گرفته تا استخراج مواد خام، کاهش داده‌اند.

هزینهٔ ساخت باطری در چین ۱۸ درصد ارزان‌تر از جاهای دیگر برآورد شده است. همچنین شرکتی مثل بی‌وای‌دی که باطری‌ها را خودش تولید می‌کند، می‌تواند بازهم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. در همین حال، خودروسازان چینی از مزیت زمین‌های یارانه‌ای دولتی و همین‌طور هزینه‌های برق و نیروی کار ارزان‌تر از خودروسازان اروپایی بهره‌مند هستند. به همین دلیل، بسیاری از خودروسازان اروپایی نگران حاشیهٔ سود بالای خودروهای چینی هستند که امکان کاهش قیمت را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این همچنین یعنی خودروسازان بزرگ چینی می‌توانند با هرگونه تعرفه‌ای که اتحادیهٔ اروپا بر خودروهای وارداتی اعمال می‌کند کنار بیایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    چینی ها از همه چیز سود می‌کنن حتی از WC کردن خودشون اگه هم الان داشتید غذا میخوردید من شرمنده شمام♥️♥️♥️
    در ضمن آقا اشتری لطفا این تبلیغ اکستریم بردار
    من میام کامنت بزارم
    بعد دستم میخوره به تبلیغه میره تو سایتشون برمی‌گردم میبینم کامنتم که دو ساعت نوشتم نیست

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. پیام

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      بعد یه تعداد میگن چین ماشین ارزون میده هم گیره! بابا شماها از چین هیچی نمیدونید! نه تاریخ میدونید، نه سیاست نه اقتصاد!!! چهار تا برنامه مستند درست حسابی ندیدید!
      نگران نباشید، از این روزا اروپا جلوی چین رو میگیره و صادرات رو کنسل میکنه.

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. محمود

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (92 ديدگاه)

        خود چینی‌ها که مستقیما در این کشورها خودروهاشون رو نمیفروشن و نمایندگیها هستن که قیمت نهایی رو با اضافه کردن سود خودشون مشخص میکنن. مثل ایران که یه تعداد شرکت محصولات چینی رو میارن و یا مونتاژ می‌کنند. علاوه بر این مثلا در اروپا واردات از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا تعرفه بالایی داره که خب تاثیر می‌زاره در قیمت نهایی محصول

        موافقم 12
        مخالفم 0
      2. Bmw

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (661 ديدگاه)

        پیام
        اروپایی که جنسشو به تو نمی ده بره بالا بهتره یا چینی که همه چیشو در اختیارت می ذاره؟ اینقدر ادعا کردی که از همه چی سرت میشه خودت تحت تاثیر جو تبلیغاتی ضد چین قرار گرفتی
        تو شرق آسیا اول ژاپنی ها بعدش چینیا همین نیسان کلی تلاش کرد تو بازار ایران بمونه اینقدر فشار بالاش آوردن که چاره ای جز تسلیم شدن نداشت.

        من خودم شخصا از پیشرفت روز افزون چین خوشحال میشم حداقل جنساش داخل بازار ایران میاد و میشه تجربش کرد نوکیا هم با سیاست غلطش سقوط کرد و حقش بود برای من مهم نیست که بنز و بی ام و و پورشه هم سقوط کنن چیزی که برای من مهمه تجربه تکنولوژی روز حالا یا چینی باشه یا اروپایی فرقی نداره نباید برند پرست بود

        موافقم 6
        مخالفم 6
    2. مزدا

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2095 ديدگاه)

      عزیزم زندگی خرج داره!
      آقای اشتری هم باید پول بربری دربیاره دیگ!
      چینی ها کلی سود از بازار بی صاحب خودرو ایران می‌کنند یه چند تومن هم ب پدال برسه

      موافقم 5
      مخالفم 10
      1. ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4898 ديدگاه)

        آخه خیلی هم پول نمیگیرن اینطوری بازدید سایت کم میشه ما اگه پول اکستریم داشتیم الان اینجا نبودیم

        موافقم 4
        مخالفم 1
      2. میثم

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        دکتر جون،چینی ها اتفاقا خودروهاشون ارزونه و در برابر پول نفت به ایران میدن و همون پول نفتی که مال بیت المال هستو با وارد کردن خودرو چینی اونم چندین برابر قیمت واقعیش رو خود دولت مردان به خود ما میفروشن ،مثل جریان چنگک‌ها تو فیلم اژدهای هفت سر،

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. KAIZEN

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (210 ديدگاه)

    از چین متنفرم
    ولی خوشحالم پدر اروپا رو داره درمیاره

    موافقم 13
    مخالفم 12
    1. Mehdi TuRbO

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2362 ديدگاه)

      اینجوری دیگه فقط امریکا میمونه 😐 یا با اونم مشکل داری

      موافقم 5
      مخالفم 11
      1. علی

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (292 ديدگاه)

        قیافه اونایی که میگفتن چینی هارو بخاطر قیمتش می‌خرن نه عزیزم واقعا خودروهای صاحب سبکی دارن

        موافقم 13
        مخالفم 7
        1. FY

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (290 ديدگاه)

          خیر ، اصلا اینجوری نیست… آخه مثلا کسی که پولداره میره هیوندا جنسیس یا بنز می خره نه آشغالی مثل بی وای دی

          موافقم 8
          مخالفم 9
        2. ارسلان

          ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (260 ديدگاه)

          اون x55 چینی که ۴ روز پیش اکسلش شکست و چپه شد تو جاده برو ببین…. خخخخخخخخ
          صاحب سبک 🤣

          موافقم 6
          مخالفم 6
    2. Mr. gt c

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (426 ديدگاه)

      منم خوشحالم چون اروپا این بلا رو با مانور روی الکتریکی ها خودش ب سر خودش آورد، کاری کردی چیزی که چین دقیقاً توی ساختش ضعف داشت و خودشون درش مهارت داشتن رو از دست بده اونم ساخت انجین های پرفورمنس وی ۸ و وی ۱۲ حتی شیش سیلندر ها، حقیقت نمی‌دونم در آینده که چه چیزی میخواد برند هارو از هم متمایز کنه، باطری هارو که چند تا کشور شرکت تولید می‌کنند الکترو موتور هارو هم چند تا شرکت دیگ، خب حالا مثلا اگر در سالیان اخیر پورشه و بی وای دی هردشون یک خودروی پرفورمنس با صفر تا صد برابر و مشخصات مشابه تولید کنند چه کسی حاضره پول بیشتری برای یک پورشه پرداخت کنه؟ و پورشه هم هیچوقت نمیتونه در بحث قیمت با چینی ها رقابت کنه، چون شرایط قانونی به نفع شرکت های چینیه و از مالیات و کمک های دولتی بیشتری برخوردار هستند، حتی اگر پورشه هم محصولاتش رو در چین تولید کنه

      موافقم 16
      مخالفم 3
      1. Ali

        ۹ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        وقتی اطلاعات نداری چرا نظر میدی؟
        صنعت خودروسازی برقی چین با اتکا به بازار داخلی رشد کرده نه اروپا و نه هیچ جای دنیا.
        بازار چین بیش از ۶۰ درصد بازار خودروهای برقی جهان رو به خودش اختصاص داده.

  3. JaMsHiD

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2762 ديدگاه)

    به هر حال سود میکنن . اگه قیمت واقعی بفروشن ، وحشتناک میفروشن و اگه به قیمت بالا بفروشن وحشتناک سود میکنن . چین باید متوقف بشه وگرنه مجبوریم بیست سال آینده بشینیم تاریخچه چری و بی وای دی که چطور به اینجا رسیدن رو بخونیم توی سایت !

    موافقم 7
    مخالفم 8
  4. ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    ما حاضریم ماشینا رو از خود شرکت به صورت عمده مستقیم با سه برابر قیمت بخریم
    ولی حاضر نیستیم از این شرکت های خودروسازی همون ماشین مونتاژ بی کیفیتش رو با ده برابر قیمت بخریم
    من میگم این جی کلاس کوچولو ها رو بیارن ایران من یدونه بخرم

    موافقم 6
    مخالفم 2
  5. mo$tafa

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    بهترین کارو امریکا کرد که نزاشت این اشغالا وارد کشورش بشه

    موافقم 8
    مخالفم 9
    1. پیام

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      دقیقا. اروپا هم باید کار آمریکا رو انجام بده. قطعا انجام میده وگرنه صنعت خودروسازیش نابود میشه

      موافقم 8
      مخالفم 5
    2. مصطفی

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (33 ديدگاه)

      این همه دم از اقتصاد آزاد میزنید حالا میگین کار خوبیه که امریکا نذاره ماشین کشور رقیب بیاد تو کشورش؟ همین تفکرات وضعیت خودرو مملکت رو به اینجا رسونده دیگه با این تفاوت که شما عاشق یه کشوری هستی اون مسئول عاشق یه کشور دیگه

      موافقم 9
      مخالفم 1
  6. OM.01

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (546 ديدگاه)

    نکته جالب مطلبی که پدال گذاشته اینکه عکس های خودروهای byd رو در کنار برندهای مطرح نمایش میده و معمولا این عکس ها توسط مجلات که بررسی کردن گرفته میشه. یه سرچ گوگل 10 ثانیه ای کردم نتایج جالبی اومد بالا!
    https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/comparison/2024/byd-seal-vs-tesla-model-3-vs-polestar-2/

    https://www.autoexpress.co.uk/byd/atto-3/360254/byd-atto-3-vs-kia-niro-ev-3-2023-twin-test-review

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. datsun

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3946 ديدگاه)

    با شنیدن کلمه سود سرشار یاد چی میفتید :)

    موافقم 8
    مخالفم 0
  8. m

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (204 ديدگاه)

    سایر کشور ها بیکار ننشستن تا چین بیاد و dumping کنه.
    تعرفه زیاد میبندن تا رقابت برابر بشه.
    و قطعا همین اتفاق خواهد افتاد کما اینکه اتحادیه اروئا تعرفه برای solar pannel بیو دیزل در نظر گرفت.
    تو زمینه خودروسازی هم اتفاق خواهد افتاد بالخص وقتی فروش برندهای غیر چینی کم شده در چین و حاشیه سود کمی دارن به خاطر dumping.
    تنها مشکل برند های مطرح تو سایر کشور ها مثل مکزیک روسیه و برزیل و امثال این کشور ها هست بالخص برندهای اقتصادی مثل تویوتا هیوندایی کیا و .. . ممکنه بخش قابل توجهی از بازارشن رو از دست بدن الان تو مکزیک 25 درصد خودروهای وارداتی و 19.1 درصد از کل فروش خودرو چینی هستن!!! کشوری که بغل گوش امریکا هست و GM خط مونتاژ داره.
    اما روی برند های لوکس مثل بنز و بی ام و و .. اثری نداره چون قیمت مهم نیست brand image مهمه کما اینکه هیچوقت امثال لکسس جنیسیس آکورا و اینفینیتی نتونستن با قیمت کمتر گارانتی بهتر و تجهیزات بیشتر از برندای آلمانی سبقت بگیرن

    موافقم 7
    مخالفم 3
  9. محمد

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (304 ديدگاه)

    کار خوبو همون آمریکا میکنه که اصلا راه نمیده این چینی ها رو به بازارش
    اروپا هم باید همین کارو بکنه وگرنه هر روز بیشتر از قبل بازارشو از دست میده

    موافقم 6
    مخالفم 9
  10. زیزیگولو

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    راه کار خوبی در پیش گرفتن که اول با قیمتای ارزون تو بازاری کشورای مختلف راه پیدا میکنن و بعد سعی میکنن جای پاشونو محکم کنن و وقتی جای پاشون محکم شد قیمتا رو چند برابر میکنن ………. درست مثل فروشگاه‌های زنجیره ای تازه تاسیس که تو یکی دو ماه اول افتتاحشون همه اجناسشون تخفیف ویژه داره و وقتی خوب مشتری جمع کردن قیمتا رو واقعی میکنن

    موافقم 11
    مخالفم 1
  11. B

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (865 ديدگاه)

    تقریبا کل سودشونو تو صادرات میگیرن نه فقط تو خودروسازی بلکه در تکنولوژی هم همینن قیمت گوشی های چینی در چین گاهی تا ۵۰ درصد از گلوبال کمتره البته ممکنه مشوق های دولتی هم تاثیر داشته باشه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. بهزاد

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2544 ديدگاه)

    صنایع مختلف در چین مثل همین خودروسازی با یک ساختار سیستماتیک هماهنگ دولتی ،در واقع اصل رقابت را زیر پا گذاشته و از یک سو شرکت های تامین و فرآوری مواد اولیه که به طور کامل توسط دولت حمایت میشوند یا دولتی هستند تا با پایین ترین قیمت ممکن بدست تولید کننده برسه و از سمت دیگر انواع و اقسام مشوق ها و عدم دریافت مالیات ها یا مالیات کم پیش روی اونها هست در نهایت باعث مداخلات دولتی در سایر کشورها خواهد شد.
    البته این حمایت ها نمیتونه ابدی باشه چون دولت و اقتصاد چین تا یک جایی قادر به هزینه های تشویقی هنگفت خواهند بود و منابع مالی کمر دولت را خم خواهد کرد.
    دولتی که سالها پیش به عنوان یک اقتصاد نوظهور و سیستم مالی خودش زبانزد بود و مثلا اعلام میکردن بدهیشون ۷۰ درصد تولید ناخالص ملی بود و در قیاس کشورهای ایتالیا و ژاپن و آمریکا و فرانسه و… را با بدهی های ۲۴۰ الی ۲۶۰ درصدی را مثال میزدند الان ظرف فقط چند سال به آمار بدهی ۲۸۲ درصدی و احتمالا با وضعیت موجود به ۳۰۰ درصد هم خواهد رسید نزدیک شدن و فعلا با وام های سنگین به بانک ها و تزریق پول به بخشهای مسکن و تولید انرژی و صنعت خودرو به امید آینده ای روشن صورتشون را سرخ نگه میدارند.
    به عنوان مثال با فشارهای دولتی به باتری سازی مانند catl سود تامین و فروش باتری برای سازنده های چین نباید بیشتر از ۵ درصد باشه اما این سود برای خارجی ها نزدیک ۱۵ درصد هست و با اوضاعی که برای محیط زیستشون آوردن عملا بالاترین نرخ فرونشست زمین را دارند و حدود ۴۰ درصد از آب های جاری در این کشور حتی برای کشاورزی هم مناسب نیست و برخی آمارهای دیگر که صحبت را طولانی میکنه و هر حکومتی به سمت شوآف و سلطه طلبی بره در نهایت هزینه های جبران ناپذیری به جامعه و محیط زیست و حتی اقتصادش میزنه و دامنه ی تحریم ها هر سال گسترده تر میشود.

    موافقم 3
    مخالفم 6
  13. javad-bmw

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (219 ديدگاه)

    اروپایی ها خودشون این بلا رو سر خودشون آوردن، چین به اندازه کل دنیا منابع برای ساخت باطری داره و اصلا براش سخت نیست که قیمت رو رقابتی کنه ، وقتی دولت های اروپایی اجازه ورود دادن به این ماشین ها و بهشون سوبسیت خرید دادن، باید به اینجا هم فکر میکردن.
    بخشی از بازار صنعت خودرو سازی اروپا رو از بین بردن برای این که دولت ها خودشون رو نصبت به نفت بی نیاز بکنن.
    اگر قرار بود خودرو ها هنوز درون سوز باشن و این موج عظیم برقی سازی وجود نداشت چینی ها با این سرعت رشد نمیکردن ، چون ساخت موتور درون سوزی که بتونه اونقدری مطمئن باشه که اروپایی ها بخرنش نیاز به مهندسی و توسعه و تحقیق داره که بسیار زمان بر هست
    ساخت آرمیچر خیلی ساده تر از موتور احتراقیه

    موافقم 3
    مخالفم 5
  14. بهزاد

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2544 ديدگاه)

    پدال و غیب شدن کامنت ها پشت سر هم!

    موافقم 1
    مخالفم 3
  15. محمد

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    علتش تعرفه گمرکی زیادی هست که کشورهایی مثل آلمان روی خودروهای چینی گذاشتن

  16. چشم قهوه ای

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دَمِ چشم بادومی ها گرم. ما که زورمون نمیرسه.شما هرچقدر بیشتر فشار بدی به این جماعت چشم آبی خبیث استعمارگر ما خوشحالتر میشیم

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. منصور

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      همین چشم بادومی ها به سه برابر قیمت درجه سه هاشونو به خود ما میفروشند… بی خودی میزنی دانشمند؟

      موافقم 4
      مخالفم 3
  17. مصطفی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ایران خ و سایپا هم ات و اشغالاشون رو همین کار میکنند و با همین قیمتها که چینی ها به اروپا صادر میکنند به مردم ایران میفروشند، به اسم بازار ازاد🤣🤣

    موافقم 4
    مخالفم 1
  18. منصور

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    و چون غربی ها به نصف قیمت هم حاضر نیستند تولیدات خودروسازان میلی ما رو بخرند، دوستان خودروساز داخلی به خود ما به دوبرابر قیمت میفروشند.
    …………این است تولید ملی…………

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا