خودروهای چینی

افزایش سهم خودروسازان چینی از بازارهای جهانی

صنعت خودروسازی چین در حال رشد است اما برای اینکه در بازارهای جهانی جا بیفتد، باید بر بی‌اعتمادی خریداران غلبه کند.

همه ما در مورد برنامه‌های بزرگ خودروسازان چینی شنیده‌ایم. این شرکت‌ها در حال رقابت برای گسترش فعالیت‌های خود فراتر از بازار داخلی چین هستند و در برخی مناطق پیشرفت‌هایی هم داشته‌اند اما در خارج از چین، خودروسازان این کشور بین خریداران اصلاً خوش‌نام نیستند. بااین‌حال، شرکت‌هایی مثل سایک، بی‌وای‌دی، جیلی، گک، چری، جک، دانگ‌فنگ، چانگان و گریت وال می‌خواهند با عرضهٔ طیف گسترده‌ای از خودروها که می‌توانند انواع مختلف خریداران را در بازارهای صادراتی راضی کنند، از بازار کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته سهمی کسب کنند.

سال گذشته، خودروسازان چینی در مناطقی مثل خاورمیانه، آفریقا و اوراسیا سهم بازار دورقمی به دست آوردند و سهم بازار آن‌ها در آمریکای لاتین هم دو درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. همچنین سهم بازار برندهای خودرویی چینی در اقتصادهای فقیر و درحال‌توسعه از ۴.۷۹ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۶.۴۶ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. در مقابل، برندهای اروپایی ۲.۷ درصد و کره‌ای‌ها یک درصد از سهم بازار خود در این منطق را از دست داده‌اند. چینی‌ها در نیمهٔ نخست سال جاری در بازارهای صادراتی پیشرفت بیشتری داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال، در آفریقای جنوبی سهم بازار این برندها از ۶.۰۸ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۸.۸۳ درصد در نیمهٔ نخست ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده است.

در اسرائیل هم این سهم از ۸.۵۱ درصد به ۱۶.۲۶ درصد رسیده است. همچنین روسیه به دلیل تحریم‌ها، به بازار بزرگ چینی‌ها تبدیل شده است. سهم خودروسازان چینی در بازار این کشور دو برابر شده و از ۲۰.۱۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۵۰.۲۰ درصد در نیمهٔ نخست سال جاری رسیده است. در قزاقستان نیز اتفاقی مشابه این رخ داده است. علاوه بر این، چینی‌ها در حال تسریع نفوذ خود به بازارهای جنوب شرق آسیا هستند. در کشورهایی مثل تایلند، سهم بازار برندهای چینی از ۹.۳۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۵.۳۴ درصد در نیمهٔ اول ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده است. در بازارهای توسعه‌یافته‌ای مثل استرالیا و نیوزلند نیز فروش برندهایی مثل ام‌جی افزایش پیدا کرده است.

وضعیت در اروپا

از سال‌ها پیش، بازار اروپا یکی از آرزوهای خودروسازان چینی بوده است. این یکی از مهم‌ترین بازارهای خودروی جهان است و هر برندی که قصد دارد جهانی شود باید در اروپا حضور داشته باشد. البته برخی از برندهای چینی چند سالی است که فروش محصولات خود را در قارهٔ سبز آغاز کرده‌اند. سهم این خودروسازان از بازار اروپا از ۰.۶۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱.۵۷ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۲.۳۷ درصد در نیمهٔ نخست سال جاری افزایش پیدا کرده است. در کشورهایی مثل بریتانیا، یعنی جایی که ام‌جی در حال تبدیل شدن به یکی از برندهای پرفروش است، سهم بازار چینی‌ها در نیمهٔ اول امسال ۴.۲۶ درصد بوده درحالی‌که این رقم در بازارهای ایتالیا و اسپانیا هم به ترتیب به ۴.۱۲ و ۳.۴۵ درصد رسیده است.

اما با وجود این پیشرفت‌ها، چینی‌ها در بازارهای خارجی هنوز با مشکل تصویر ناخوشایند مواجه هستند. به دلیل طراحی‌های کپی، سابقهٔ کیفیت پایین محصولات و تنش‌های سیاسی چین با کشورهای غربی، خودروهای چینی در خارج از این کشور مطلوب خریداران نیستند و به دلیل تصور منفی که سیاست و اقتصاد هم در ایجاد آن نقش داشته، بسیاری از مردم هنوز تمایلی به خرید خودروهای چینی ندارند. البته سرمایه‌گذاری مطمئناً می‌تواند به تغییر این نگرش کمک کند اما این زمان زیادی خواهد برد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. کوروش

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    کاملا طبیعیه در فرایند ساخت و تکنولوژی کاملا تسلط دارن خیلی زمان نمی بره که بازار خودرو را مثل بقیه صنایع قبضه کنن جالبه پنج سال پیش این حرف در همین سایت زدم و خودم فکر می کردم 15 سال زمان ببره اما الان مطمئن هستم دو سال دیگه ….

    موافقم 32
    مخالفم 35
    1. M.83

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (205 ديدگاه)

      با اینکه از مثنویت خوشم نیومد
      ولی چین علی رغم تحریم همونطوری ک روسیه رشد کرد اومد جلو
      دقیقا تو این چهل سال ک ما سقوط کردیم اینا رشد کردن

      موافقم 39
      مخالفم 17
      1. Anti Tesla

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1237 ديدگاه)

        ما جلو نبودیم که بخوایم سقوط کنیم.
        ما قبل انقلاب هم مونتاژ کار بودیم و الان هم هستیم.
        تغیری اتفاق نیفتاده.

        موافقم 27
        مخالفم 67
        1. M.83

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (205 ديدگاه)

          اختیار و اسمو رسم تو دنیارو بیخیال
          حداقل بنز و شورولت تو طهران قدیم تردد میکردن
          نه تیبا و شاهین

          موافقم 48
          مخالفم 3
        2. Anti Tesla

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1237 ديدگاه)

          خب عزیزم این جلو بودن نیست.
          الان هم میتونن واردات رو آزاد کنن و برن دست بوسی سیاستمداران غربی و التماس کنند که بیان سرمایه گذاری کنند.
          فقط در بین این خودرو سازان خودرو پیکان بود که توان ساخت اون در داخل رو داشتیم.
          و بعد ها زمان خاتمی توان ساخت پژو و پراید رو پیدا کردیم.
          ما فقط مونتاژ کار بودیم و الان هم اراده کنیم ظرف مدت یک سال میتونیم ماشین های آمریکایی که سابق مونتاژ می کردیم را مونتاژ کنیم.

          موافقم 14
          مخالفم 24
        3. reza-a

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (455 ديدگاه)

          پاسخ به Anti Tesla:
          پیش از انقلاب پنجاه و هفت صنعت خودرو شکل گرفت و حرکت با برنامه و رو به جلویی داشت البته نه به منسجمی برنامه کشوری مثل کره جنوبی اما حرکت رو به جلویی داشت و تا دهه 60 میتونست چهره نمایان تری به خودش بگیره که البته جلوش رو گرفتن! در خصوص حرف هایی از این دست که اون دوره مونتاژ بوده باید بگم حرف بی پایه و اساسی هست چون مجوز تولید فثط در صورت ارائه برنامه داخلی سازی صادر میشده و بخشی از خودروها از همون ابتدا داخلی میشده و که بعضی سازندگان بیشتر از فشار دولت داخلی سازی داشتن مثل ایران ناسیونال و ایران کاوه و موردی که خیلی ها به مونتاژ کار بودنش ادعا دراند و در اشتباه هستن پارس خودروی امروزی هست که خودور های آمریکایی رو صرفا مونتاژ میکرده در حالی که از همان ابتدای شروع کار اتاق و برخی بخش های دیگه از مدل های رامبلر (اولین تولیدات شرکت) رو داخلی سازی کرده بوده و اگر سرچی در اینترنت کنید میتونید تصاویر آرشیوی از دستگاه های پرس موجود در کارخانه در اون دوران رو ببینید و فراموش نکنید که بیشتر خودروسازانی که بعد از شکل گیری صنعت خودرو شروع بکار کرده اند با مونتاژ شروع کرده از کره جنوبی و ژاپن گرفته تا خودروساز معروفی مثل بی ام و، اما هنوز با این همه ادعای دهن پر کن یک عده معلوم الحال صنعت خودرو هنوز نه تنها در حد همون چند دهه گذشته که کم تر و مشغول مونتاژ محصولات خودروسازان گم نام نوپا تبدیل شده.

          موافقم 20
          مخالفم 7
      2. کوشا

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (84 ديدگاه)

        چین در زمینه ی خودرو چه تحریمی داشت؟

        موافقم 19
        مخالفم 2
  2. nimakhosravi

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    بازار امریکا چطور

    موافقم 4
    مخالفم 9
  3. Anti Tesla

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    چین برای پیشرفت باید به بازار آمریکا نفوذ کند.

    موافقم 15
    مخالفم 6
    1. blackwing

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1303 ديدگاه)

      که اصلاً نمیتونه…

      موافقم 17
      مخالفم 5
      1. حسین

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (404 ديدگاه)

        بهتره بگیم آمریکا نمی‌ذاره چون میدونه خودروسازهای خوابالوش به خطر میافتن.

  4. Soroush

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (198 ديدگاه)

    با اینکه هیچوقت طرفدار خودروهای چینی نبودم و نیستم ولی نمیشه منکر پیشرفتشون شد‌و با این تلاشی که میکنن حقشونه سهم بیشتری از بازار داشته باشن.
    مخصوصا از زمانی که الکتریکی سازی بحثش داغ شد چینی ها استارت خیلی خوبی زدن و خوب خودشونو جلو انداختن

    موافقم 17
    مخالفم 6
  5. jaghori

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (111 ديدگاه)

    دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره.

    چینیها مسیر درستی رو پیش گرفته اند.
    مسیری رو که ایران خودرو و سایپا در پنجاه سال نتوانسته اند حتی به آن نزدیک شوند، چینی ها در طی چندسال پیموده اند.

    موافقم 16
    مخالفم 5
  6. reza-a

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (455 ديدگاه)

    بخش زیادی از این افزایش فروش خارج از چین مربوط روسیه هست که روسیه به علت تحریم شدن مجبور به در اختیار گذاشتن بازارش به چینی ها شده و چینی ها هم نهایبت استفاده رو از این شرایط روسیه بردن؛ فروش برندی مثل ام جی هم هرچند بخش زیادی ازش چینی باشه اما برندی انگلیسی رو داره و صرفا نمیشه جزء فروش چینی ها به حساب اوردش! اما در کل برند های چینی که فرایند طراحی و ساخت اصولی دارند میتونن مثل خودروساز های کشور های دیگه جایگاهی برای خودشون تو بازار جهانی پیدا کنند و موضوع خاصی نیست.

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (404 ديدگاه)

      اون موقع که ما می‌گفتیم ام‌جی برند انگلیسی هست شماها میگفتین نه عمرا انگلیسی نیست و چینیه، حالا که خوب میفروشه میگین چینی نیست و انگلیسیه :)) بابا یکبار برا همیشه تصمیمتون رو اعلام کنین.

      در مورد بی وای دی چیه نظرت؟ در استرالیا و نیوزلند و نروژ و جزو پرفروش ها هست. اون که هفت جد و آبادش چینیه

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. Reza-a

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (455 ديدگاه)

        یادم نمیاد تو پدال گفته باشم ام جی انگلیسی یا چینیه و البته بخش زیادی از فرایند شکل گیری محصولاتش در چین انجام میشه گرچه بعضی پلت فرم هاش نسخه توسعه پیدا کرده از مدل‌های روور قبل از ورشکستگی بودن که اون رو هم مثل ام جی، سایک خریده بود اما مهمتر از همه این ها برند شناخته شده ام جی در انگلستان هست که بخش زیاد فروشش در اروپا رو تشکیل میده که بی تاثیر نیست.
        در مورد بی وای دی به احتمال زیاد یکی بازیگران مهم بازار خودروهای برقی در جهان خواهد بود و یکی از برندهای منظور من هم در بخش آخر کامنتم بوده.

  7. Enzo Ferrari 2008

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    ولی افت خواهند کرد معلومه
    همه ماشین های چینی شبیه همه چرا چون
    یکیشون میاد کپی می‌کنه برقی با باتری های نامعلوم من از چینی خوب فقط بی وادی و چانگان میشناسم ام وی ام و تیگو و تانک چی و
    و چندتا چرت پرت کپی کار اینا هرچقدر هم خوب باشن فقط دارن کره زمین پر از ماشین می کنن

    موافقم 7
    مخالفم 9
    1. حسین

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (404 ديدگاه)

      اینکه شما نمیشناسی دلیلش بد بودن اونها نیست، عدم تحقیق شما هست

  8. Amir Ali

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (172 ديدگاه)

    اینقدر که چینی ها کار میکنن
    اگه ما کار کرده بودیم…
    ایران آباد شده بود

    موافقم 11
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا