صنعت خودروسازی چین در حال رشد است اما برای اینکه در بازارهای جهانی جا بیفتد، باید بر بیاعتمادی خریداران غلبه کند.
همه ما در مورد برنامههای بزرگ خودروسازان چینی شنیدهایم. این شرکتها در حال رقابت برای گسترش فعالیتهای خود فراتر از بازار داخلی چین هستند و در برخی مناطق پیشرفتهایی هم داشتهاند اما در خارج از چین، خودروسازان این کشور بین خریداران اصلاً خوشنام نیستند. بااینحال، شرکتهایی مثل سایک، بیوایدی، جیلی، گک، چری، جک، دانگفنگ، چانگان و گریت وال میخواهند با عرضهٔ طیف گستردهای از خودروها که میتوانند انواع مختلف خریداران را در بازارهای صادراتی راضی کنند، از بازار کشورهای درحالتوسعه و توسعهیافته سهمی کسب کنند.
سال گذشته، خودروسازان چینی در مناطقی مثل خاورمیانه، آفریقا و اوراسیا سهم بازار دورقمی به دست آوردند و سهم بازار آنها در آمریکای لاتین هم دو درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. همچنین سهم بازار برندهای خودرویی چینی در اقتصادهای فقیر و درحالتوسعه از ۴.۷۹ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۶.۴۶ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. در مقابل، برندهای اروپایی ۲.۷ درصد و کرهایها یک درصد از سهم بازار خود در این منطق را از دست دادهاند. چینیها در نیمهٔ نخست سال جاری در بازارهای صادراتی پیشرفت بیشتری داشتهاند. بهعنوانمثال، در آفریقای جنوبی سهم بازار این برندها از ۶.۰۸ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۸.۸۳ درصد در نیمهٔ نخست ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده است.
در اسرائیل هم این سهم از ۸.۵۱ درصد به ۱۶.۲۶ درصد رسیده است. همچنین روسیه به دلیل تحریمها، به بازار بزرگ چینیها تبدیل شده است. سهم خودروسازان چینی در بازار این کشور دو برابر شده و از ۲۰.۱۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۵۰.۲۰ درصد در نیمهٔ نخست سال جاری رسیده است. در قزاقستان نیز اتفاقی مشابه این رخ داده است. علاوه بر این، چینیها در حال تسریع نفوذ خود به بازارهای جنوب شرق آسیا هستند. در کشورهایی مثل تایلند، سهم بازار برندهای چینی از ۹.۳۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۵.۳۴ درصد در نیمهٔ اول ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده است. در بازارهای توسعهیافتهای مثل استرالیا و نیوزلند نیز فروش برندهایی مثل امجی افزایش پیدا کرده است.
وضعیت در اروپا
از سالها پیش، بازار اروپا یکی از آرزوهای خودروسازان چینی بوده است. این یکی از مهمترین بازارهای خودروی جهان است و هر برندی که قصد دارد جهانی شود باید در اروپا حضور داشته باشد. البته برخی از برندهای چینی چند سالی است که فروش محصولات خود را در قارهٔ سبز آغاز کردهاند. سهم این خودروسازان از بازار اروپا از ۰.۶۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱.۵۷ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۲.۳۷ درصد در نیمهٔ نخست سال جاری افزایش پیدا کرده است. در کشورهایی مثل بریتانیا، یعنی جایی که امجی در حال تبدیل شدن به یکی از برندهای پرفروش است، سهم بازار چینیها در نیمهٔ اول امسال ۴.۲۶ درصد بوده درحالیکه این رقم در بازارهای ایتالیا و اسپانیا هم به ترتیب به ۴.۱۲ و ۳.۴۵ درصد رسیده است.
اما با وجود این پیشرفتها، چینیها در بازارهای خارجی هنوز با مشکل تصویر ناخوشایند مواجه هستند. به دلیل طراحیهای کپی، سابقهٔ کیفیت پایین محصولات و تنشهای سیاسی چین با کشورهای غربی، خودروهای چینی در خارج از این کشور مطلوب خریداران نیستند و به دلیل تصور منفی که سیاست و اقتصاد هم در ایجاد آن نقش داشته، بسیاری از مردم هنوز تمایلی به خرید خودروهای چینی ندارند. البته سرمایهگذاری مطمئناً میتواند به تغییر این نگرش کمک کند اما این زمان زیادی خواهد برد.
کوروش
۲۴ شهریور ۱۴۰۲کاملا طبیعیه در فرایند ساخت و تکنولوژی کاملا تسلط دارن خیلی زمان نمی بره که بازار خودرو را مثل بقیه صنایع قبضه کنن جالبه پنج سال پیش این حرف در همین سایت زدم و خودم فکر می کردم 15 سال زمان ببره اما الان مطمئن هستم دو سال دیگه ….
M.83
۲۴ شهریور ۱۴۰۲با اینکه از مثنویت خوشم نیومد
ولی چین علی رغم تحریم همونطوری ک روسیه رشد کرد اومد جلو
دقیقا تو این چهل سال ک ما سقوط کردیم اینا رشد کردن
Anti Tesla
۲۴ شهریور ۱۴۰۲ما جلو نبودیم که بخوایم سقوط کنیم.
ما قبل انقلاب هم مونتاژ کار بودیم و الان هم هستیم.
تغیری اتفاق نیفتاده.
M.83
۲۵ شهریور ۱۴۰۲اختیار و اسمو رسم تو دنیارو بیخیال
حداقل بنز و شورولت تو طهران قدیم تردد میکردن
نه تیبا و شاهین
Anti Tesla
۲۵ شهریور ۱۴۰۲خب عزیزم این جلو بودن نیست.
الان هم میتونن واردات رو آزاد کنن و برن دست بوسی سیاستمداران غربی و التماس کنند که بیان سرمایه گذاری کنند.
فقط در بین این خودرو سازان خودرو پیکان بود که توان ساخت اون در داخل رو داشتیم.
و بعد ها زمان خاتمی توان ساخت پژو و پراید رو پیدا کردیم.
ما فقط مونتاژ کار بودیم و الان هم اراده کنیم ظرف مدت یک سال میتونیم ماشین های آمریکایی که سابق مونتاژ می کردیم را مونتاژ کنیم.
reza-a
۲۵ شهریور ۱۴۰۲پاسخ به Anti Tesla:
پیش از انقلاب پنجاه و هفت صنعت خودرو شکل گرفت و حرکت با برنامه و رو به جلویی داشت البته نه به منسجمی برنامه کشوری مثل کره جنوبی اما حرکت رو به جلویی داشت و تا دهه 60 میتونست چهره نمایان تری به خودش بگیره که البته جلوش رو گرفتن! در خصوص حرف هایی از این دست که اون دوره مونتاژ بوده باید بگم حرف بی پایه و اساسی هست چون مجوز تولید فثط در صورت ارائه برنامه داخلی سازی صادر میشده و بخشی از خودروها از همون ابتدا داخلی میشده و که بعضی سازندگان بیشتر از فشار دولت داخلی سازی داشتن مثل ایران ناسیونال و ایران کاوه و موردی که خیلی ها به مونتاژ کار بودنش ادعا دراند و در اشتباه هستن پارس خودروی امروزی هست که خودور های آمریکایی رو صرفا مونتاژ میکرده در حالی که از همان ابتدای شروع کار اتاق و برخی بخش های دیگه از مدل های رامبلر (اولین تولیدات شرکت) رو داخلی سازی کرده بوده و اگر سرچی در اینترنت کنید میتونید تصاویر آرشیوی از دستگاه های پرس موجود در کارخانه در اون دوران رو ببینید و فراموش نکنید که بیشتر خودروسازانی که بعد از شکل گیری صنعت خودرو شروع بکار کرده اند با مونتاژ شروع کرده از کره جنوبی و ژاپن گرفته تا خودروساز معروفی مثل بی ام و، اما هنوز با این همه ادعای دهن پر کن یک عده معلوم الحال صنعت خودرو هنوز نه تنها در حد همون چند دهه گذشته که کم تر و مشغول مونتاژ محصولات خودروسازان گم نام نوپا تبدیل شده.
کوشا
۲۵ شهریور ۱۴۰۲چین در زمینه ی خودرو چه تحریمی داشت؟
nimakhosravi
۲۴ شهریور ۱۴۰۲بازار امریکا چطور
Anti Tesla
۲۴ شهریور ۱۴۰۲چین برای پیشرفت باید به بازار آمریکا نفوذ کند.
blackwing
۲۵ شهریور ۱۴۰۲که اصلاً نمیتونه…
حسین
۲۵ شهریور ۱۴۰۲بهتره بگیم آمریکا نمیذاره چون میدونه خودروسازهای خوابالوش به خطر میافتن.
Soroush
۲۵ شهریور ۱۴۰۲با اینکه هیچوقت طرفدار خودروهای چینی نبودم و نیستم ولی نمیشه منکر پیشرفتشون شدو با این تلاشی که میکنن حقشونه سهم بیشتری از بازار داشته باشن.
مخصوصا از زمانی که الکتریکی سازی بحثش داغ شد چینی ها استارت خیلی خوبی زدن و خوب خودشونو جلو انداختن
jaghori
۲۵ شهریور ۱۴۰۲دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره.
چینیها مسیر درستی رو پیش گرفته اند.
مسیری رو که ایران خودرو و سایپا در پنجاه سال نتوانسته اند حتی به آن نزدیک شوند، چینی ها در طی چندسال پیموده اند.
reza-a
۲۵ شهریور ۱۴۰۲بخش زیادی از این افزایش فروش خارج از چین مربوط روسیه هست که روسیه به علت تحریم شدن مجبور به در اختیار گذاشتن بازارش به چینی ها شده و چینی ها هم نهایبت استفاده رو از این شرایط روسیه بردن؛ فروش برندی مثل ام جی هم هرچند بخش زیادی ازش چینی باشه اما برندی انگلیسی رو داره و صرفا نمیشه جزء فروش چینی ها به حساب اوردش! اما در کل برند های چینی که فرایند طراحی و ساخت اصولی دارند میتونن مثل خودروساز های کشور های دیگه جایگاهی برای خودشون تو بازار جهانی پیدا کنند و موضوع خاصی نیست.
حسین
۲۵ شهریور ۱۴۰۲اون موقع که ما میگفتیم امجی برند انگلیسی هست شماها میگفتین نه عمرا انگلیسی نیست و چینیه، حالا که خوب میفروشه میگین چینی نیست و انگلیسیه :)) بابا یکبار برا همیشه تصمیمتون رو اعلام کنین.
در مورد بی وای دی چیه نظرت؟ در استرالیا و نیوزلند و نروژ و جزو پرفروش ها هست. اون که هفت جد و آبادش چینیه
Reza-a
۲۵ شهریور ۱۴۰۲یادم نمیاد تو پدال گفته باشم ام جی انگلیسی یا چینیه و البته بخش زیادی از فرایند شکل گیری محصولاتش در چین انجام میشه گرچه بعضی پلت فرم هاش نسخه توسعه پیدا کرده از مدلهای روور قبل از ورشکستگی بودن که اون رو هم مثل ام جی، سایک خریده بود اما مهمتر از همه این ها برند شناخته شده ام جی در انگلستان هست که بخش زیاد فروشش در اروپا رو تشکیل میده که بی تاثیر نیست.
در مورد بی وای دی به احتمال زیاد یکی بازیگران مهم بازار خودروهای برقی در جهان خواهد بود و یکی از برندهای منظور من هم در بخش آخر کامنتم بوده.
Enzo Ferrari 2008
۲۵ شهریور ۱۴۰۲ولی افت خواهند کرد معلومه
همه ماشین های چینی شبیه همه چرا چون
یکیشون میاد کپی میکنه برقی با باتری های نامعلوم من از چینی خوب فقط بی وادی و چانگان میشناسم ام وی ام و تیگو و تانک چی و
و چندتا چرت پرت کپی کار اینا هرچقدر هم خوب باشن فقط دارن کره زمین پر از ماشین می کنن
حسین
۲۵ شهریور ۱۴۰۲اینکه شما نمیشناسی دلیلش بد بودن اونها نیست، عدم تحقیق شما هست
Amir Ali
۲۵ شهریور ۱۴۰۲اینقدر که چینی ها کار میکنن
اگه ما کار کرده بودیم…
ایران آباد شده بود