خودروسازان چینی که در زمینه تولید خودروهای برقی فعالیت میکنند با تولید محصولات ارزانقیمتتر که البته از نظر ایمنی نیز حرفهای زیادی برای گفتن داشته و میتوانند در تستهای تصادف امتیازهای بالایی را کسب کنند به دنبال تصاحب بازار خودروهای برقی اروپایی هستند. در طول چند ماه گذشته چندین خودروساز چینی توانستهاند ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ را کسب کنند. این دستاورد قابلتوجه با استفاده از ویژگیهای ایمنی فعال و غیرفعال که بسیار فراتر از الزامات ایمنی هستند به دست میآیند و این تنها آغاز راه است. برایان گو رئیس شرکت چینی ژیپنگ میگوید:
تمامی شرکتهای تولید کننده خودروهای برقی در چین میخواهند ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ را کسب کنند تا در بازار اروپا رقابتیتر عمل کنند
این مدیر ارشد میگوید ژیپنگ سه سال قبل را صرف ساخت شوروم ها و مراکز سرویس در کشورهای دانمارک، هلند، نروژ و سوئد کرده و قبلاً نیز برخی محصولات خود را در نروژ عرضه نموده است. البته حضور رسمی این شرکت در اروپا با ارائه سدان برقی P7 و شاسیبلند G9 در چهار کشور و از سال آینده میلادی رقم خواهد خورد. کسب ۵ امتیاز ایمنی یکی از کلیدیترین فاکتورهای غلبه بر نگرانیهای مربوط به کیفیت خودروهای چینی است. همانطور که میدانید در سالهای پیش تستهای ایمنی زیادی روی خودروهای چینی انجام شد و نتایج بسیار بدی به دست آمد که روی ذهنیت خریداران تأثیر گذاشت. شاید مهمترین نکته در زمینه دستیابی به امتیازهای بالای ایمنی فرصت حضور در بازار محصولات سازمانی اروپا باشد و خودروسازان چینی بهشدت این موضوع را دنبال میکنند.
فروش سازمانی حدود نیمی از فروش خودرو در بازارهای مهم همچون آلمان، فرانسه و بریتانیا را تشکیل میدهد و بسیاری از خریداران سازمانی اهمیت زیادی به ایمنی خودروها میدهند. یکی از مقامات اروپایی میگوید فروش سازمانی بسیار مهم است و سازمانهای زیادی کسب ۵ ستاره ایمنی را برای خرید خودروها الزامی کردهاند. همچنین بسیاری از سازمانها خواهان استفاده از خودروهای برقی هستند اما مشکلات مربوط به زنجیره تأمین باعث شده زمان انتظار خرید این خودروها افزایش یافته و حتی برای برخی مدلها به بیش از ۱۲ ماه برسد. تقاضای بالای خودروهای برقی و کمبودهای زنجیره تأمین به خودروسازان اروپایی اجازه داده قیمت محصولات خود را افزایش داده و بیشتر روی مشتریان انفرادی تمرکز کنند. آنها برخلاف رویههای قبلی روی شرکتهای اجاره خودرویی که مشتری سنتی بوده و معمولاً هم سوددهی کمتری برای خودروسازان دارند تمرکز نمیکنند.
همین موضوع یک فرصت برای خودروسازان چینی ایجاد کرده تا بتوانند بخشی از سهم بازار خودروی اروپا را به خود اختصاص دهند. آنها قبلاً در کشور چین موقعیت خود را تثبیت نمودهاند. برای مال در ماه اکتبر بود که شرکت اجاره خودروی آلمانی Sixt اعلام کرد حدود ۱۰۰ هزار خودروی برقی را از شرکت BYD میخرد و در همان ماه هم شاسیبلند آتو ۳ این شرکت توانست ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ را دریافت کند. گریت وال موتورز چین نیز در ماه سپتامبر ۵ ستاره ایمنی را برای خودروهای کافی ۰۱ و اورا فانکی کت دریافت کرد.
شرکت مشاوره خودرویی Inovev فرانسه میگوید حدود ۱۵۵ هزار دستگاه خودروی ساخت چین در ۹ ماهه ابتدایی امسال در اروپا به فروش رفتهاند که ۱.۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص میدهد. خودروسازان چینی به دنبال ثبت رکورد فروش ۱۵۰ هزار دستگاه در سال جاری هستند که نسبت به فروش ۸۰ هزار دستگاهی سال قبل حدود ۲ برابر میشود؛ اما تقریباً نیمی از خودروهای چینی فروخته شده در اروپا از نوع برقی هستند و ۵.۸ درصد سهم بازار خودروهای برقی اروپا را به خود اختصاص میدهند.
رئیس این شرکت میگوید تمامی خودروهای چینی فروخته شده در اروپا ظرف چند سال آینده از نوع برقی خواهند بود و محصولات ارزانتری نیز در راه هستند. این شرکت تخمین میزند تا سال ۲۰۳۰ خودروهای برقی تا ۴۰ درصد فروش خودروهای صفرکیلومتر اروپا را شامل خواهند شد و برندهای چینی نیز سهم ۱۲.۵ تا ۲۰ درصدی از آن را مال خود خواهند کرد و به فروش بین ۷۲۵ هزار تا ۱.۱۶ میلیون دستگاه خواهند رسید. مدیر Inovev اظهار میدارد:
این یک پیشبینی محافظهکارانه است اما میتواند بسیار سریعتر افزایش یابد مخصوصاً اگر خودروسازان اروپایی نتوانند به تقاضای بازار در عرضه خودروهای برقی ارزانقیمتتر پاسخ دهند.
دستیابی به ۵ ستاره ایمنی امری هزینهبر است زیرا باید سرمایهگذاری بیشتری در ویژگیهای ایمنی فعال و غیرفعال همچون سیستمهای پیشگیری از برخورد، کیسههای هوا و… صورت پذیرد. مدیر موسسه ایمنی تاچم بریتانیا میگوید خودروسازان چینی اهمیت زیادی به یورو انکپ میدهند و سرمایهگذاریهای لازم برای کسب امتیازهای بالا را انجام دادهاند. او میگوید:
کلیشههای قدیمی درباره کیفیت یا ایمنی پایین خودروهای چینی را فراموش کنید. کیفیت آنها در حال حاضر بهتر از دیگران است
مدیر فروش و بازاریابی برند اورا در بریتانیا میگوید اگر یک خودرویی خوشساخت بوده و از ویژگیهای ایمنی زیاد و قیمتی رقابتی سود ببرد در بازار با استقبال روبرو خواهد شد و دیگر اهمیتی نخواهد داشت که آن خودرو کجا ساخته میشود. او میگوید:
این فاکتورهای کلیدی هستند که برای خریداران خودرو اهمیت دارند.
بیل روسو مدیر مرکز مشاوره خودرویی اتوموبیلیتی در شانگهای میگوید مشکل بسیاری از خودروسازان بینالمللی این است که مزیت رقبای چینی در تولید خودروهای برقی با قیمت پایینتر را ندارند. او خاطرنشان میسازد:
یک نقطه روی زمین که شما میتوانید خودروی الکتریکی ارزانقیمت را پیدا کنید چین است؛ و آنها از این مزیت استفاده میکنند تا رقابتیتر باشند.
ممد ژانگولر
۷ آذر ۱۴۰۱تنها ماشینی چینی که منو شگفت زده کرد و احساس کردم دوج رم آمریکارو با قیمت خیلی پایینتر میتونی داشته باشی G9 بهمن موتوره
واقعا دم بهمن موتور گرم انتخاب هوشمندانه ایی بود 👏
Radmehr
۷ آذر ۱۴۰۱نگاه کاملا سطحی به صنعت خودرو… 🤦♂️
علی جردن
۷ آذر ۱۴۰۱من مخالف خودروی چینی نیستم حرف من اینه بلاخره هر خودروی سالی که تولید می شه قطعا بهبودهایی داره من مخالف اینم چرا مونتاژ و واردات انحصارا چینی شده؟؟؟؟؟ ما آلمانی سوئدی ژاپنی ایتالیایی می خوایم فیات و آکورا چشونه وارد نمی شن!!!!!
کرگدن باواریا
۸ آذر ۱۴۰۱هنوزم چرا چرا راه میندازین؟
البرز
۷ آذر ۱۴۰۱برقی شدن خودروها فرصتی طلایی برای شرکتهای خودرو ساز چینی شد
حسین
۷ آذر ۱۴۰۱کم بی راه نیست
آمریکا از چین حراس پیدا کرده
اگر هواوی هم تحریم نمی کرد
الان بازی جوره دیگه ای رقم می خورد 😂
حالا شما فکر کن ما روی پای خودمون وایسیم
برا خودمون قدرت بشیم
میشه یعنی
میشه وابسته نباشیم
خدا داند
از خودم شروع میکنم
مسعود
۷ آذر ۱۴۰۱به نظر من ماشینهای چینی هیچ شانسی واسه بازار اروپا ندارند. نه توی ترکیه و نه تو آلمان یکدونه ماشین چینی هم ندیدم. کسی ماشین های خوب و با کیفیت برندهای برتر خودروسازی رو ول نمیکنه بره همچین آشغال هایی بخره. قیمتهایی هم که دارند واسه این ماشین ها ارائه میدند خیلی بالائه و عملا تفاوتی با دیگر کمپانی ها خودروسازی نداره.
شاید خودروهای چینی توی خاورمیانه بتونند اقبالی داشته باشند ولی توی اروپا و امریکا هرگز.
شاهرخ
۷ آذر ۱۴۰۱ما که ندیدیم که نشد تحلیل داداش
چینی ها مطمئننا از خود اروپایی ها و آمریکایی ها هم پروفروش تر میشن اونم تو خود خاک اروپا و آمریکا
سوشیانت
۷ آذر ۱۴۰۱فروش شاید اما از لحاط آپشن و پرفورمنس فعلا نه
امین
۷ آذر ۱۴۰۱من در آلمان تعداد کم ولی روی به افزایش از چین میبینم.
لینک اندکو داره میفروشه و برقی نیست. که اگر برقی ها جدی وارد بشن . بازار تغییر میکنه.
هرچند انتخاب شخص خودم از کمپانی ها آلمانی هست
Dian
۷ آذر ۱۴۰۱“کلیشههای قدیمی درباره کیفیت یا ایمنی پایین خودروهای چینی را فراموش کنید. کیفیت آنها در حال حاضر بهتر از دیگران است”
بعد یه سریا تو ایران که ۴ ساله واردات بهش ممنوع بوده و ماشینی جز سمند و پژو ندیدن فقط بلدن به چینیا بگن “آشغال”
اون قیمت های بالایی هم که تو میگی احتمالا داری با قیمت های بازار امریکا مقایسه میکنی
چون قیمت خودرو تو اروپا به مراتب گرون تر از امریکا هست
مثلا کوروت ۶۰ هزار دلاری تو امریکا حدود ۱۰۰ هزار یورو تو اروپا هستش
TML BN
۷ آذر ۱۴۰۱میشه بپرسم چرا گفتید آشغال؟مثلا الان آتو سه چه چیزی از مدل Y کمتر داره؟؟؟
تازه طراحی خیلی جذاب تر و زیبا تری هم داره حرف اصالت هم که نمیشه پیش کشید
با دیدن دو تا جک و چری که ما نباید دیدمون عوض شه که تازه همون چری ممکنه با مونتاژ اصل چین و قیمت واقعی خیلی ماشین خوب و به صرفه ای باشه
بیقراق
۷ آذر ۱۴۰۱شاید هم دیدی؟! ولی انتظار داری که جک، چانگان، چری و… ببینی!!! برای همین نیو، آیویز، بی وای دی، جیلی و ام جی به چشم شما نیومده؟! مرد حسابی 100 هزار دستگاه بی وای دی تو 2 سال میخواد وارد آلمان بشه فقط برای یه شرکت اشتراک خودرویی. مفهمی یعنی چی؟ قیمت هم که استلانیس از حالا ترسیده میگه محدودشون کنید تا قیمت را ببرن بالا!
حسین
۸ آذر ۱۴۰۱شرکت سیکستی آلمان بعد از کلی تست و آزمایش مختلف فولکس رو گذاشته کنار و داره سفارش خرید ۱۰۰ هزارتا بی وای دی میذاره بعد مسعود خان میگه هرگز موفق نخواهند شد!
Habib
۷ آذر ۱۴۰۱اروپایی و آمریکایی ها به نظر می رسد که با بازار آزاد و تجارت جهانی عادت کرده و روی برند خاص و کشور مبدا یک محصول تعصبی ندارند. آنچه برای آنها مهم است کیفیت، قیمت و هزینههای جانبی یک محصول است.
این طرز تفکر باعث می شود که محصولات شرکتهای خلاق و سختگیر در بخش کیفیت تقاضای بالاتری داشته باشند، در غیر آن، بازار و رقابت را خواهد باخت.
همه جا این طور است، فقط کافی است که رقابت منصفانه باشد، تا ببینیم که یک شبه فاتحه خیلی از شرکتهای طویل و عریض اما بی توجه به کیفیت و رعایت استاندارد در کشور خوانده شود.
جایی که رقابت نباشد شرکتها تمایلی برای هزینه کردن روی کیفیت یک محصول نداشته باشند. آنجا خریداران مظلوم ترین موجودات جهان اند.
Just toyota
۷ آذر ۱۴۰۱یکی نیست بگه : حداقل میخواید ماشین چینی بیارید ( یا مونتاژ کنید ) از اینا باشه نه درجه ۴ و ۵ آشغال 😒😒