برخی خودروسازان بزرگ و مشهور جهان اقدام به عرضهٔ خودروهای چینی در برخی بازارها با برند خودشان کردهاند که در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.
در گذشتهای نهچندان دور، بسیاری از خودروسازان نوپای چینی که تازه فعالیت خود را آغاز کرده بودند، برای توسعهٔ محصولاتشان به خودروسازان بزرگ و مشهور جهان متوسل شدند و حتی برخی از محصولات قدیمی آنها را با برند خود در چین تولید و عرضه میکردند. امروز اما شرایط چینیها کاملاً تغییر کرده است. این خودروسازان با پیشرفتی چشمگیر، مدلهایی را عرضه میکنند که شاید خیلی با ساختههای خودروسازان باسابقهٔ جهان فاصله نداشته باشد.
به همین دلیل، شرایطی که در ابتدای فعالیت خودروسازان چینی میدیدیم امروز برعکس شده و حتی برخی از خودروسازان بزرگ اقدام به عرضهٔ خودروهای چینی با برند خودشان کردهاند. البته این خودروها فقط در برخی بازارهای خاصی عرضه میشوند اما همینکه لوگوی برخی از برندهای قدیمی و معتبر خودروسازی جهان روی مدلهای چینی رفته نشان از پیشرفت چشمبادامیهای شرق آسیا دارد. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با این خودروهای چینی که با برند خودروسازان بزرگ و مشهور جهان عرضه شدهاند آشنا شویم.
فورد تریتوری / یوشنگ S330
فورد که شرایط خوبی در بازار چین نداشت و با کاهش فروش مواجه بود، ریبج یک کراساوور چینی و عرضهٔ آن با برند خودش در این کشور را بهعنوان راهحلی سریع و کمهزینه برای بهبود اوضاع انتخاب کرد. بدین ترتیب، در نمایشگاه چنگدوی ۲۰۱۸ فورد تریتوری معرفی شد. این خودرو نسخهٔ ریبج شدهٔ کراساووری چینی بنام یوشنگ S330 است. یوشنگ برندی معلق به شرکت جیانگلینگ است که با نام JMC شناخته میشود و با فورد جوینت ونچر دارد. فورد قسمت جلوی تریتوری را با چراغها و جلوپنجرهٔ جدید بازطراحی کرده تا از S330 متمایز شود. همچنین فورد استرالیا هم در طراحی و توسعهٔ این خودرو نقش داشته و سواری و هندلینگ آن در مسیر آزمایشی فورد در استرالیا تنظیم شده است. تریتوری در کارخانهٔ JMC فورد در چین تولید میشود و علاوه بر این کشور، به سراسر آمریکای جنوبی و چندین بازار شرق آسیا هم صادر میشود.
شورلت کاپتیوا / بائوجون ۵۳۰
جنرال موتورز سالها است که با شرکتهای چینی سایک و وولینگ جوینت ونچر دارد و بائوجون برندی حاصل از این همکاری است. این برند در نمایشگاه گوانگژوی ۲۰۱۷ کراساوور کامپکتی بنام ۵۳۰ را رونمایی کرد و چندی بعد در نوامبر ۲۰۱۸ این خودرو با برند شورلت و بهعنوان نسل دوم کاپتیوا در کلمبیا معرفی شد. کاپتیوا در ظاهر کاملاً با ۵۳۰ یکسان است و صرفاً جای لوگوی بائوجون را نشان شورلت گرفته است. کاپتیوا که در چین و اندونزی تولید میشود، در بازارهای زیادی مثل تایلند، مکزیک، پرو، اکوادور، شیلی و چند بازار خاورمیانه به فروش میرسد. بائوجون ۵۳۰ در بازار هند هم با نام امجی هکتور عرضه میشود.
پژو لندترک / چانگان F70
پژو که سابقهٔ ریبج پیکاپ دانگفنگ ریچ را برای عرضه در آفریقای جنوبی داشت، برای عرضهٔ پیکاپ جدیدی بار دیگر سراغ چینیها رفت. این پیکاپ که لندترک نام دارد و در سال ۲۰۲۰ راهی بازار شد، بهطور مشترک با چانگان توسعه پیدا کرده و پلتفرم و بیشتر بدنهٔ آن با چانگان F70 مشترک است. البته لندترک در اروپا عرضه نمیشود و برای بازارهای نوظهوری مثل آفریقای جنوبی، مالزی و آمریکای جنوبی در نظر گرفته شده است. این پیکاپ در برزیل هم با نام فیات تیتانو عرضه میشود. به گفتهٔ پژو، این پیکاپ بیش از دو میلیون کیلومتر آزمایش را در شرایط آب و هوایی و مسیرهای مختلف انجام داده تا از تطبیقپذیری، تواناییهای آفرود و سهولت تعمیر آن اطمینان حاصل شود.
دوج جورنی / ترامپچی GS5
دوج جورنی کراساوور میان سایزی بود که بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ به بازار عرضه میشد. در سپتامبر ۲۰۲۱ اما دوج اقدام به معرفی جورنی جدیدی کرد که هیچ ارتباطی به مدل قبلی نداشت. این خودرو نسخهٔ ریبج شدهٔ نسل دوم کراساوور چینی ترامپچی GS5 است که برای عرضه در بازار مکزیک در نظر گرفته شده است. ترامپچی برند متعلق به شرکت گک است که با فیات-کرایسلر جویت ونچر دارد. جورنی از جلوپنجرهٔ جدیدی استفاده میکند که سعی کرده نمای آن را به محصولات دوج شبیه کند.
شورلت آوئو / وولینگ ژینگچی
یکی دیگر از خودروهای حاصل از همکاری جنرال موتورز، سایک و وولینگ که با برند شورلت عرضه میشود مدل آوئو است. این خودرو نسل سوم آوئو است که برای بازار مکزیک در نظر گرفته شده و در دسامبر ۲۰۲۲ معرفی شد. این خودرو در دو نسخهٔ هاچبک و سدان از فوریهٔ امسال در مکزیک عرضه میشود. آوئو اما درواقع بر اساس کراساوور چینی وولینگ ژینگچی شکل گرفته است. البته برخلاف خودروهای قبلی این لیست، آوئو صرفاً یک ریبج ساده از ژینگچی نیست و تفاوتهای قابلتوجهی بین آنها دیده میشود اما دو خودرو اشتراکات زیادی باهم داشته و بهعنوانمثال چراغهای آنها باهم یکسان است و هردو با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۹۹ اسب بخار قدرت به بازار عرضه میشوند.
خلیل
۳۱ تیر ۱۴۰۲به کپی کاری چین پی بردم😲😲
Dan
۳۱ تیر ۱۴۰۲یه نمونه از کاربرانی که تیتر رو درست متوجه میشن، مقاله رو کلمه به کلمه میخونن و کامنت پر محتوا میدن
RIO
۱ مرداد ۱۴۰۲کاربر Dan فهمیدیم بلدی تیکه بندازی🤧🤧
خلیل
۱ مرداد ۱۴۰۲چرا اینجوری میکنید مگه چی گفتم🙄🙄
AMANTE
۳۱ تیر ۱۴۰۲وقتی برند تاثیر گذار میشه.
Python
۳۱ تیر ۱۴۰۲وقتی مردم از رو برند ماشین میخرن
Mr. gt c
۳۱ تیر ۱۴۰۲جالبه بخاطر برخی قوانین فقط اونایی که ظاهرشون کپی کاری نبود ریبرند شدن، قطعاً ادامه این قبیل کار ها لطمه بزرگی به برند های مشهور خودرو سازی خواهد زد.
مهردادکمال
۳۱ تیر ۱۴۰۲دوج جورنی و شورلت آوئو و کاپتیوا فقط ابروی برندهای معتبر رو بردن
شورلت های ۷۰سال پیش از آوئو قویتر بودن
M/D
۳۱ تیر ۱۴۰۲جالبه که یک کشوری هست نسل اول همین اوئو رو از سال ۲۰۱۵ به عنوان جانشین دوو سیلو آورد رو خط تولید و هنوزم که هنوزه داره تولید میشه اونم با کیفیت تیبا.کاپتیوا هم تا بخوای هست البته که باید ریسک هزینه های سنگین تعمیراتش رو هم بپذیری که من نپذیرفتم و رفتم یه شورولت دیگه خریدم و بعدش پی بردم که جک خودم تو ایران بهتره… .
Amir Machine
۳۱ تیر ۱۴۰۲شما هم رفتی یه شورلت آشغالی 10 سال پیشو خریدی هی چپ و راست میگی جک ازش بهتر بود
بابا به پیر به پیغمبر شورلت جدیدی که الان داره تو آمریکا عرضه میشه با اون مدل در پیتی که معلوم نیست با چند هزارتا کارکرد تو کدوم کشور خریدی خیلی فرق داره
M/D
۳۱ تیر ۱۴۰۲مدل ۲۰۱۹ بود ترکس ۱۰۰هزارتا حالا خودت بگو
ولوو ۲۰۱۳ داشتم باهاش ۱۳۰ تا رفتم چند بار هم به مدت یه ماه خوابوندمش هیچی نشد آپشن هاش هم اندازه ترکس بود راحتی و کیفیت و جاداری هم که ۱۰برابر ترکس بود فقط از سر اجبار، الکی پول بیشتر برای ترکس دادم ترکس از همون اول منو تو خرج انداخت قشنگ قابل قیاس با جک خودم بود و حتی بعضی موارد جک بهتر بود تو اون بازار تازه میتونستم جک خودم رو هم اونجا بگیرم که فقط بنا بدلیل اینکه نایاب بود و اگر به مشکل بر می خوردم امکان پیدا کردن قطعاتش فوق العاده سخت بود نخریدم.
بیشتر شورولت ها خیلی زود قدیمی میشن و البته بدرد نخور.
ولی بازم برا ماشین هایی مثل مالیبو و تراورس و تاهو و کوروت و کامارو احترام قائلم و اینا عالی هستن.
البته با وجود اینکه تو اون کشور هزینه خرید خودرو بالا بود ولی بازم نمی تونستی هر جنس آشغالی رو به مردم بدی چون خیلی زود رقبا میان حذفت می کنن.
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱ مرداد ۱۴۰۲دوست عزیز چرا میگی وولو ۲۰۱۳ بعد چرا نرفتی چین جک بخری اومدی ایران ؟ بعد جک کیفت محصولاتش افتضاح هست بعدی آدم توی کشور های دیگه کلی انتخاب به غیر از جک دارهچرا جک بعد ادن برای یک ماشین ول میکنه میاد ایران
یوسف
۳۱ تیر ۱۴۰۲ماشاالله آمریکن کارز….. ماشالله….
کلا آمریکن کارز چینی های قدیم رو رو سفید کردن…..
Dan
۳۱ تیر ۱۴۰۲جالبه فیس لیفت هایی که روش انجام دادن هم جوریه که ادم احساس میکنه ماشین با کیفیت و با اصالتیه
HR3
۳۱ تیر ۱۴۰۲ما که تو صنعت تعمیرات و نگهداری لوازم خانگی هستیم ارزش و قدرت صنعت چین برامون هویداست
چین بخواد یک محصول درجه یک تولید کنه کسی جلودارش نیست منتهی سطح کیفی محصولات چینی بستگی به بازار مقصد و میزان سود درخواستی تاجره
تجار ایرانی جنس درجه 3 رو میارن با قیمت چند برابری جنس درجه 1 می فروشن !!! همین کفش های و لباس های ورزشی آکبند برند که تو بهترین فروشگاههای ایران با قیمت های چند ده میلیونی فروخته میشن ساخت چین و هندوستان هستن
اقتصاد و سیاست خارجه ی چین هم بر مبنای پول و گسترش قدرت ملی چین هست واسه همین با کسی دوست واقعی نیستن
اشکان
۳۱ تیر ۱۴۰۲ایرانم بهش مواد اولیه بدی و تکنولوژی و وارد کنی میتونه تولید کنه !!!…. همونطور که شورولت مونتاژ میکردیم ، همونطور که ترکیه خودرو ملیش و داد به پینینفارینا و….و تکنولوژیکی شو وارد کرد ، همونطور که وین فست ، چهارسال ام کمتر شد خودروساز و….
ایران کمتر از ده سال میتونه احیا شه ، جوری که چین خوابشو هم نتونه ببینه ، ولی خب شرط داره که همه اون شرط و میدونند !!!
همین کفش ها و برندهایی که در بازار ایران فروخته میشه ۱۰ میلیون کاملاً فیک اند !!! من چرم ایرانی مشهور و ترجیح میدم و از اونا استفاده میکنم ، قیمتش ام نصفه چینیه اشغاله….کیفیت و زیباییش ام صد پله بهتر از چینیه !!!
حسین
۳۱ تیر ۱۴۰۲ایران تو ۱۰ بشه رقیب چین؟! شما اصلا درکی از عقب ماندگی زیرساخت ها و سالها تحقیق و توسعه که برای صاحب تکنولوژی شدن در هر زمینه لازم هست دارین؟ ایران تقریبا در هیچ زمینه ای تکنولوژی روز دنیا رو نداره. در بهترین حالت تکنولوژی ۳۰ سال پیش هست. ما حتی بعد از ۶۰ سال مونتاژ دانش طراحی پلتفرم خودرو رو نداریم. صنایع دیگه مثل فلزات و پتروشیمی و مواد هم تماما وابسته چین هستن.
حسین دهمرد
۳۱ تیر ۱۴۰۲آخه کی با بستن پیچ و مهره شده خودروساز؟ کو تکنولوژی؟
دیا
۳۱ تیر ۱۴۰۲فکر کنم خیلی از شرکتهای معتبر دنیا به این سمت دارن میرن. هزینه ای نمی کنن و فقط از اعتبار برندشون درآمد زایی می کنن. یه جورایی میشه گفت دلالی می کنن هزینه های طراحی و تولید از بین میره .
Enzo Ferrari 2008
۳۱ تیر ۱۴۰۲دیگه چه ارزشی داره ؟
شورلت چینی
پژو چینی
M/D
۳۱ تیر ۱۴۰۲ببین که چقدر چینی ها با کیفیت شدن که شرکت های آمریکایی دست به دامنشون شدن
تازه این ها چینی های در پیت درجه ۳و۴ هستن فکر کن ماشین های با کیفیتشون دیگه چی هستن.
ابوالفضل
۱ مرداد ۱۴۰۲این دنیا دیگه به درد نمیخوره
اصلا انتظار اینو نداشتم اونا هم کپی اونم از چین
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱ مرداد ۱۴۰۲اینها ریبیج هست