اگرچه خودروسازان چینی در بازار آمریکا حضور ندارند اما این کشور توانسته اکثر بازارهای جنوب شرق آسیا را از آن خود کند.
اواخر سال قبل بود که شرکت BYD با پشت سر گذاشتن تسلا به عنوان بزرگترین عرضه کننده خودروهای برقی در دنیا شناخته شد؛ اما شما محصولات این شرکت را به این زودیها در آمریکا نخواهید دید. از آنجایی که صنعت خودروی چین با سدی به نام تعرفههای سنگین در آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه است بنابراین چینیها یکی از مهمترین اهداف خود را بازار جنوب شرق آسیا تعریف کردهاند. از بین ۳۱ برند تولید کننده خودروهای سواری که در نمایشگاه خودروی اندونزی حضور داشتهاند، حدود یکسوم آنها چینی بودهاند و اکثرشان نیز به تولید خودروهای برقی میپردازند. چینیها با محصولات مدرن و غرفههای شیک در این رویداد خودرویی حضور یافتهاند و نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب میکنند. برای مثال در غرفه BYD خودروی دلفین حضور دارد که با یکبار شارژ مسافت حدود ۴۸۰ کیلومتری را طی میکند و با قیمت معادل ۲۶ هزار دلار عرضه میشود.
دلفین یکی از سه خودروی برقی BYD در بازار خودروی اندونزی است. اندونزی چهارمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب میشود و جمعیت آن به بیش از ۲۷۵ میلیون نفر میرسد. اندونزی بزرگترین بازار خودروی جنوب شرق آسیا را در اختیار دارد و اولین محموله هزار دستگاهی از خودروهای برقی نیز ماه پیش وارد این کشور شدهاند. یکی از بازدیدکنندگان از غرفه این خودروساز میگوید دلفین خودروی کاملاً زیبایی است و من فکر میکنم BYD در مقایسه با خودروهای اروپایی آینده خوبی خواهد داشت.
از نظر او کیفیت خودروهای چینی هماکنون به پای محصولات اروپایی و ژاپنی میرسد. او اظهار میدارد به دنبال خرید یکی از این خودروها برای همسرش است هرچند هنوز هم تسلا مدل ۳ خودش را ترجیح میدهد، خودرویی که دو سال قبل به خاطر عدم وجود نمایندگی در اندونزی بهصورت وارداتی خریداری شده است. بازار خودروی اندونزی تا چندین سال در قبضه شرکتهای ژاپنی تویوتا، دایهاتسو و هوندا بوده است اما چینیها کمکم موقعیت خود به ویژه در بازار محصولات برقی تثبیت کردهاند.
برندهای چینی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ سهم ۴۳ درصدی از فروش خودروهای برقی اندونزی را به خود اختصاص دادهاند؛ اما ترغیب مردم به خرید این خودروها در اندونزی امری چالشبرانگیز است زیرا جایگزینهای ارزانتری وجود داشته و از طرف دیگر زیرساختهای مربوط به خودروهای برقی به اندازه محصولات درونسوز توسعه نیافتهاند. در سال قبل فقط حدود ۱۷ هزار خودروی برقی در اندونزی فروخته شد که به معنی سهم ۲ درصدی از کل فروش خودروهای صفرکیلومتر در این کشور بوده است.
البته باید دانست دولت اندونزی مشوقهایی برای خریداران خودروهای برقی در نظر گرفته و به دنبال فروش ۴۰۰ هزار خودروی بدون آلایندگی در سال بعد است. البته دادهها نشان میدهند انتظارات واقعبینانه در این موضوع فروش ۵۶ هزار دستگاهی تا سال ۲۰۲۸ خواهد بود. یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی اندونزی که اخیراً خودروی وولینگ بینگو را خریداری کرده است میگوید بزرگترین مشوق برای خرید این خودرو پلاکش بوده است چراکه باعث میشود رانندگان در جاکارتا محدودیتهای تردد در ترافیک را نداشته باشند. او همچنین میگوید از نظر هزینههای سوخت نیز صرفهجویی کرده و در سال حدود ۶۰ دلار مالیات میپردازد درحالیکه خودروی قبلی او که یک مزدای قدیمی بود مشمول مالیات سالانه ۴۳۰ دلار میشد. او میگوید:
وولینگ بینگو من را از نقطه الف به ب میبرد و تاکنون با آن از شهر خارج نشدهام زیرا فعلاً از نظر دسترسی به جایگاه شارژ خیلی مطمئن نیستم
صنعت خودروهای برقی چین به لطف مشوقهای موجود و دسترسی به زنجیره تأمین گسترده پیشرفتهای زیادی داشته است اما رقابتهای داخلی منجر به جنگ قیمتی و تعیین اهداف صادراتی شده است. برزیل، بلژیک، بریتانیا، تایلند و فیلیپین بزرگترین بازارهای صادراتی امسال برندهای چینی بودهاند و اندونزی نیز با سرعت بالایی مهیای پذیرایی از این خودروها میشود. یکی از تحلیلگران صنعت خودروی چین میگوید:
جنوب شرق آسیا به ویژه تایلند و اندونزی جزو مهمترین بازارها هستند. اینگونه نیست که شما راهی اروپا شده و با شرکتهایی همچون فولکسواگن و بی ام و رقابت کنید. در حال حاضر فرصت تولید و عرضه خودروهای برقی وجود دارد و برندهای چینی به خوبی از آن استفاده میکنند
BYD اخیراً برنامههای خود برای ساخت کارخانه ۱.۳ میلیارد دلاری در حومه جاکارتا را اعلام کرده است. برندهای نتا و وولینگ نیز به تولید خودروهای برقی در اندونزی میپردازند. البته که این امر اتفاقی نیست زیرا اندونزی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نیکل و دیگر مواد معدنی موردنیاز باتری خودروهای برقی محسوب میشود. چینیها قبلاً سرمایهگذاری چندین میلیارد دلاری در معادن نیکل اندونزی داشتهاند تا بتوانند به این فلز استراتژیک دست یابند. یکی از مقامات وزارت حملونقل اندونزی در روزنامه دولتی چاینا دیلی از ورود چینیها به صنعت خودروی اندونزی استقبال کرده است.
او همچنین خودروسازان چینی را تشویق کرده تا از فرصت طلایی مشوقهای مالیاتی این کشور برای تولید خودرو در اندونزی استفاده کنند. برای برندهایی همچون BYD، تأسیس کارخانههای بیشتر در کشورهای دیگر یک امر مهم برای حضوری گسترده در بازارهای جهانی است به ویژه اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا با اتخاذ سیاستهای سختگیرانه میخواهند بازارهای داخلی خود را از هجوم برندهای چینی در امان نگه دارند. ماه پیش بود که اروپاییها حداکثر تعرفه ۳۷.۶ درصدی را روی خودروهای برقی چینی اعلام کردند و دولت بایدن نیز تعرفه ۲۵ درصدی فعلی را به ۱۰۰ درصد افزایش داد. BYD همچنین به دنبال تأسیس کارخانه در تایلند است و در ترکیه، مجارستان و مکزیک نیز سرمایهگذاری میکند. یک تحلیلگر بازار خودرو میگوید:
این کشورها مکانهای بسیار استراتژیکی هستند. برای اینکه برندی جهانی باشید باید در آخر بازارهای آمریکا و اروپا را نیز فتح کنید
پویان
۱۷ مرداد ۱۴۰۳امریکا هم به خاطر تعرفه نیست. اگر مثل بقیه عادی بود. اونجا هم جزو پنج برند اول پر فروش، می شد
محمد
۱۸ مرداد ۱۴۰۳بی خیال رفتار چین در مورد جزایر ۳ گانه !!
کار ندارم که حس من این است که چین حالا که از مشتری بودن ایران اطمینان پیدا کرده برای کشورهای عربی خوش رقصی می کند( دامپینگ اقتصادی و دامپینگ سیاسی توام)🤔 عزیز من؛ از نگاه من وطن یعنی پاره تنم یعنی مادرم ! آیا با من هم نظر هستید؟
اگر پاسخ شما مثبت است تا زمانیکه چین عذر خواهی رسمی نکرده از تبادل پیامی که محصول آن تبلیغ کالای چینی است پرهیز کنیم. ( این هدیه گران بهای مفهوم ۸ سال دفاع مقدس است). حمله به مرزها الزاما نباید با توپ و تانک باشد.طی ۸ سال جنگ یک وجب از میهن اسلامی از دست نرفت ولی شریک استراتژیک ما در مورد تمامیت ارزی ما چه گفت؟؟؟
……
اما خودرو؛
کاش سامانه فروش خودرو برداشته بشود بدون هیچ دخالتی تمام برندهای دنیا وارد کشور بشوند و قضاوت استقبال از BYD ( و سایر برندهای چینی با یک دنیا آبشن ) و برندهای کره و اروپا ( کم آبشن) را به مردم فهیم واگذار کنیم، تصور می کنید مردم کدام برندها را انتخاب خواهند کرد؟
……..
گر چه تمام کشورها بدوا منافع خودشان را دیده و به کشور ثالث به چشم یک هدف نگاه می کنند و به این ترتیب اعتماد به غرب و … هم ، اشتباه است. ولی لطفا سرنوشت اقتصاد و کیفیت زندگی مردم کشورهایی که در چند دهه های قبل به کشورهای کمونیست وابسته بودند( فرضا آلمان شرقی قبل از الحاق و کشورهای مشابه قبل از فرو ریختن دیوار برلین) را نگاه کنیم و صادقانه قضاوت کنیم.
………….
اساتید معزز
لطفا دامپینگ اقتصادی که به واقع امروز نسبت به ایران عزیز( به نوعی گفت دامپینگ سیاسی) را از گوگل سرچ و مطالعه و کمی عمیق تر به مسائل و منافع کشور نگاه کنیم.
منافع کشور در گرو شرکاء جهانی( با لحاظ ملاحظات لازم) است .
مبادا خودمان به جای دیگری هزینه های مقدمات دامپینگ را هم پرداخت کنیم؟
نانو
۱۷ مرداد ۱۴۰۳تو کشور ما چون واردات کنندگان خودرو از اویل دهه نود چون برای سود اوری بیشتررفتن اشغال ترین وبی نام ترین خودروها وارد کشور کردن دیدگاه اکثر ایرانی ها روی ماشین چینی بد شد در صورتی چین الان با چین ده سال پیش از نظر خودرو 1000برابر عوض شده دیگه خبری از لیفان لوپو هوو ادمکش و…. نیست چین شد بی وای دی شیامی هونگچی
هراکلیوس
۱۷ مرداد ۱۴۰۳تاچند سال دیگه ماشین میلیاردرها وکلسیونرهای دنیا میشه چری520مدل2005لیفانx60مدل 2010
genius
۱۷ مرداد ۱۴۰۳غرب آسیا هم شده میدون عقده گشایی گروهی حاهل نئاندرتال با افکار مربوط به قرون پارینه سنگی که همش دنبال بزن نزن هستند
SS
۱۷ مرداد ۱۴۰۳حتی کشورهای جنوب شرق آسیا هم برندهای درجه یک چینی سوار میشن
تنها بازاری که زباله های چین به عنوان خودروی لوکس و فوق لوکس 😂 عرضه میشه ایران هست
البته هر چینی که میخرین بهتره به حزب کمونیست ارادت داشته باشین و گرنه داخل خودروی خودتون زندانی میشین تا اظهار ندامت و عذرخواهی کنین
! i M α η δ υ α R
۱۷ مرداد ۱۴۰۳سخت ترین کار در دنیا ، تحلیل کردنه …
از بد روزگار ، تولد صنعت خودروی چین و از اون بدتر به اندک زمانی ، حالا ، رشد فروش چینی ها از دو منظر حداقل ، قابل ارزیابی هست …
اگر همزمانی این بلوغ کاذب چینی ها رو با برقی شدن صنعت خودرو ، اتفاقی بدونیم ، که نیست ، زمین بازی تحلیلگران ، از سه منظر ، باید مورد واکاوی قرار بگیره …
از طرف دیگه با پرواز جوجه عقاب هایی مثل catl ، درک اوضاع کمی پیچیده تر هم خواهد شد …
اما دو چیز کاملا مشخصه …
اول ، حمایت بی قید و شرط مادی / معنوی دو لت جهان خوار جم هو ری خلق چین از بچهه مارمولک های مائو … تا آخرین یوان …
دوم ، استراتژی ثابت مقاومت با ضرر تا بیرون راند رقبا از میدان ، که قبلا در بازار موبایل فون ، امتحان خودش رو پس داده …
اما نکته کلیدی بحث ، به جنگ توازن قدرت بین تولید انجین های احتراق داخلی و برقی برمیگرده …
این جا دقیقا نقطه ایه که سرنوشت جیلی ، بی وای دی و بقیه بچه مارمولک ها ، مشخص میشه …
هر چه این توازن قدرت از درونسوزها به سمت برقی ها میل پیدا کنه ، بازار های محلی و سلایق محلی ابتدا کم کم از بین می روند و سپس به سرعت فتح میشوند …
برای مقابله با اژدهایی مثل چین همه با هم باید دست به دست هم بدهند …
اژدهایی که نه به استلانتیس رحم می کنه …
نه به ژاپنی ها …
و بسیار هم عاشق خوردن کره و مرباست …
حال چه باید کرد … ؟
شاید با :
وضع قوانین بازدارنده وارداتی از چین …
اعمال تعرفه های سنگین بر روی محصولات چینی …
کاهش وابستگی تولید برندهای اروپایی و آمریکایی ، به خاک چین و کارگر چینی …
بیرون کشیدن کشورهای ضعیف آسیایی و آفریقایی مستعمره چین از زیر سلطه استعماری این اژدهای سیری ناپذیر …
وضع قوانین جدید آلایندگی با هدف تجدید نظر در توقف تولید انجین های درونسوز …
اعطای وام های کلان برای تقویت تولید ( با نرخ بهره صفر و شرایط بازپرداخت بلند مدت ) به تولید کنندهای داخلی …
فرهنگ سازی و تشویق نسل جوان به استفاده از محصولات داخلی ( اروپایی ، آمریکایی ) …
بشه با این اژدها مقابله کرد …
اما همچنان حفظ تکنولوژی و تولید انجین های احتراق داخلی ، مهمترین اهرم فشار علیه این اژدهای رنگی است …
4 سال بایدن ، کاندید بدترین 4 سال با اختلاف یک ر ی ی س جم هور ، در تاریخ هست …
اگه دنیا امروز برای بی وای دی و رفیقاش فکری نکنه ، فردا معلوم نیست چه کشورهایی خرواک این مارمولک ها بشوند …
ارادت …
پویان
۱۷ مرداد ۱۴۰۳این کامنت i mansuar. مسخره ترین کامنت تاریخ سایت پداله. با اختلاف بی نهایت از بقیه
! i M α η δ υ α R
۱۷ مرداد ۱۴۰۳عزیز دلم ، پویان جان …
می تونی علت چرت ترین و مسخره ترین بودن کامنت من رو برام توضیح بدی تا دیگه از این کامنت های با اختلاف چرت ترین و مسخره ترین ننویسم ؟
خوشحال میشم اگه نقدی داری با هر ادبیاتی که دوست داری ، به کامنت من داشته باشی …
اگر در توانم بود حتما پاسخ می دم …
حسین
۱۷ مرداد ۱۴۰۳عزیز دل، اونقدر کامنتت عجیب و دور از واقعیت حال حاضر دنیا و صنعت خودرو هست که واقعا حوصله میخواد روشن کردنت. ولی چند نکته رو مینویسم برات:
– برای استدلال درست ابتدا باید بتونی بدون تعصب و حب و بغض فکر کنی :) کامنتت سرشار از تعصب و نژاد پرستی و تحقیر هست که همین باعث شده استدلال درستی نداشته باشی.
– اولا حمایت از صنعت داخلی در همه دنیا وجود داره و محدود به چین نیست، همین اروپایی ها و آمریکایی ها تا روزی که میلیون میلیون به چین خودرو صادر میکردن صحبت از بازار آزاد و تجارت جهانی میزدن ولی حالا که چین زده روی دستشون و دیگه مزیت رقابتی ندارن دارن دیوارهای تعرفه رو میچینن :)
– تعرفه های سنگین هیچوقت باعث موفقیت غربی ها نمیشه فقط اونها رو تنبل میکنه و هیچوقت به سطح رقابت با چینی ها نمیرسن، گیریم با تعرفه جلوی ورود تکنولوژی برتر به بازار خودشون رو بگیرن، با بقیه بازار ها چه میکنن؟ دقت کنید، تا وقتی چین به تسلا اجازه حضور بدون مانع در چین رو نداد خودروسازهای چینی خودشون رو همگام نکردن. این نکته ضریف رو دولت چین متوجه شد ولی ظاهرا غربی ها نه.
– در مورد مستعمره بودن جنوب شرقی آسیا هم اونقدر از نظر تاریخی جوک بود که چیزی نمیگم، همین بس که غربی ها نماد استعمار بودن و هستن. تمام کشورهایی که بی وای دی داره پیشروی میکنه اتفاقا دوست آمریکا هستند :)
– در مورد موتورهای احتراق داخلی هم عزیز جان دیگه تموم شد، بیخیال. الگوی تولید، ذخیره و مصرف انرژی در دنیا در حال تغییر به سمت برق هست و خودروهای برقی بخشی از این تغییر بزرگ در دنیاست، سعی کن اول تصویر بزرگ رو ببینی عزیز جان :)
حسین
۱۷ مرداد ۱۴۰۳این کامنت بشدت بوی فشار خوردن میده که البته حق هم داره.
امین
۱۷ مرداد ۱۴۰۳بوی زننده نژاد پرستی و تنفر نژادی از این کامنت محیط پدال مسموم کرد
عجیبه که سنگ کسانی به سینه میزنی که تو ، نژادت ، کشورت و موی تیره سرت رو جزو انسانها سطح اول حساب نمیکنند.
افراد خیلی خطرناک و عجیبی در جامعه در حال رشد هستند . که بدون دلیل از چیزی متنفرند و عاشق چیزی هستند.
همین خط : اعطای وام کلان بدون بهره نشان دهنده سطح آگاهی از واقعیت دنیا هست.
پدال لطفا جلوی رشد این افراد در کامنتها بگیر.
محیط پدال محل تبادل اطلاعات و عشق به ماشین باشه
! i M α η δ υ α R
۱۸ مرداد ۱۴۰۳از همین که اوباما رو نمی شناسی و نمی دونی که از زمان اون تا حالا دولت های مختلف آمریکا حدود 200 میلیارد دلار به برندهای خودروسازی شون ، وام دادند ، مشخصه که من دارم با کی بحث میکنم …
حسین جان ، ببخشید پویان جان ، اه ببخشید امین جان …
حاجی اول فشار نخور …
دوم اونقدری بزرگ شو که نیای هی با یه اکانت فیک یه چیزی بپرونی و بری پشت یه اکانت فیک دیگه ات قایم شی ، بعد پدال رو نصیحت کن …
حسین
۱۹ مرداد ۱۴۰۳منصور عزیز، من جدی نگران ات هستم، شما الان من رو با دو نفر دیگه که کامنت گذاشتن اشتباهی گرفتی! بیخیال زیاد جدی نگیر غرب و شرق رو، سرت سلامت.
علی
۱۸ مرداد ۱۴۰۳شما الان حرفات با یه دیکتاتور چه فرقی داره؟ مگه چین داره به زور محصولاتش رو میفروشه؟ قیمت مناسب کیفیت مناسب و ظاهر مناسب در حد قیمتش گذاشته و مردم دنیا استقبال میکنن. غربی ها تا الان اجناسشون رو میفروختن چپاول نبود حالا چین میفروشه شده چپاول؟ حالا فروششون اومده پایین باید به روش زور جلوشون رو بگیریم؟ خب غربی ها هم این قیمتی بسازن تا دنیا بتونن بخرن. تصمیم نهایی رو دارن مردم میگرن و هیچ اجباری برای کسی نیست
! i M α η δ υ α R
۱۸ مرداد ۱۴۰۳{{{ خب غربی ها هم این قیمتی بسازن تا دنیا بتونن بخرن … }}}
علی جان ولش کن …
شما هم دو فاز از ماجرا عقب تری …
اندکی مطالعه باید …
پویان
۱۹ مرداد ۱۴۰۳نه فقط تو جلوتری منصوری
تمام کشورها همین حمایت ها و حتی گستردا ترها رو دارن.
کامنت شما نژادپرستی توش موج میزنه.
زمانی که چین رفت افریقا سرمایه گذاری کرد هیچ کشوری نرفت. طبیعیه که الان استفاده اش رو میکنه چه ربطی به چپاول داره
! i M α η δ υ α R
۱۹ مرداد ۱۴۰۳حاجی تو کلا از داستان پرتی …
توی گوگل سرچ کن ، دامپینگ چین …
دردمند
۱۷ مرداد ۱۴۰۳کاش تو اندونزی به دنیا اومده بودم.
نوید
۱۷ مرداد ۱۴۰۳جالبه وارد کنندگان عشق سود مملکت ما که هرچی میخورن سیر نمیشن حاضر نیستن برند های درجه یک چینی رو بیارن و محصولاتی از چین میارن که تو خود چین هم کمتر طرفدار دارن!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ماشین های چینی در بازار ایران، از محصولات چک و چری و دانگ فنگ و چانگان، بیکیفیت نیستند
قیمت و تعرفه گمرکی خیلی بالاست
شما X55 بخری 800 میلیون یا جک X5 حدود یک میلیارد، قیمت و کیفیت برات منطقی می شه
عزیزم اگر BYD کیفیتش بالاتر از چری هست، قیمتش هم بیشتره و بیارن ایران، 3-4 میلیارد دردی از من و شما دوا نمی شه
ضمنا برندهای سطح بالا مثل BYD به دلیل تحریم ها، هیچ وقت با طرف ایرانی وارد همکاری نمی شن
amir
۱۷ مرداد ۱۴۰۳پست هاچبک های داغ فراموش شده آمریکا چرا کلا حذف شد؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ مرداد ۱۴۰۳حذف نشده
https://www.pedal.ir/vision/awesome-classic-american-hot-hatches/
محمد
۱۸ مرداد ۱۴۰۳بی وای دی s6 تنها خودرو موجود در ایران که شاسی های آهنی داری ، میدونید یعنی چی ؟؟ یعنی برابری با لندکروز تویوتا با قیمتی معادل یک دهم اون . قطعه های این ماشین تا ۲۰۰ هزار هیچ نیازی به تعویض اولیه همنداره و این باعث شده تا فروشندگان قطعه اش متضرر بشن ، چون نیاز به قطعه جدید پیدا نمیکنه .
به زودی قیمت بی وای دی های موجود در ایران به ۳ برابر میرسه چون قطعات و سرویس از،طریق ترکیه تامین میشه
محمد امیری
۱۸ مرداد ۱۴۰۳بی وای دی s6 تنها خودرو موجود در ایران که شاسی های آهنی داری ، میدونید یعنی چی ؟؟ یعنی برابری با لندکروز تویوتا با قیمتی معادل یک دهم اون . قطعه های این ماشین تا ۲۰۰ هزار هیچ نیازی به تعویض اولیه همنداره و این باعث شده تا فروشندگان قطعه اش متضرر بشن ، چون نیاز به قطعه جدید پیدا نمیکنه .
به زودی قیمت بی وای دی های موجود در ایران به ۳ برابر میرسه چون قطعات و سرویس از،طریق ترکیه تامین میشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ مرداد ۱۴۰۳پلتفرم S6 بیوایدی مشابه لکسوس RX هست و قانونی از تویوتا خریداری شد
حسین
۱۹ مرداد ۱۴۰۳آقای اشتری من عاشق این دغدغه ایرانی هستم که آیا این پلتفرم قانونی از تویوتا خریداری شده یا بی اجازه کپی شده :)) در حالیکه همه مون از نرم افزارهای غیر قانونی و کپی استفاده میکنیم!!