چانگان و دانگفنگ در آستانه ادغامی بزرگ برای تصاحب جایگاه نخست بازار خودروهای برقی چین قرار دارند
در حالی که شرکت BYD با شتابی چشمگیر در حال گسترش سهم خود در بازار خودروهای برقی چین و جهان است، دولت این کشور به دنبال تقویت خودروسازان دولتی از طریق ادغام و بازسازی ساختار آنهاست. به نظر میرسد در گام نخست، احتمال ادغام دو خودروساز بزرگ دولتی، چانگان و دانگفنگ، بیش از پیش جدی شده است.
نکات کلیدی در یک نگاه
محور | جزئیات |
---|---|
هدف دولت چین | تقویت رقابتپذیری جهانی، کاهش تکرار پروژهها و افزایش بهرهوری از طریق ادغام خودروسازان دولتی |
شرکتهای در معرض ادغام | چانگان و دانگفنگ |
وضعیت فروش در سال ۲۰۲۴ | چانگان: ۲.۶۸ میلیون دستگاه دانگفنگ: ۲.۴۸ میلیون دستگاه |
چالش اصلی | عدم تحقق اهداف فروش خودروهای برقی و عقبماندن از BYD |
نهاد ناظر | کمیسیون نظارت بر داراییهای دولتی چین (SASAC) |
موانع احتمالی | سرمایهگذاریهای مشترک با برندهای بینالمللی |
برنامه دولت برای بازآرایی صنعت خودروسازی
در جریان یک رویداد رسمی در پکن، معاون رئیس کمیسیون نظارت بر داراییهای دولتی چین خواستار بازسازی ساختار شرکتهای خودروسازی تحت مالکیت دولت شد. طبق گزارش نیکی آسیا، این کمیسیون بر حدود ۱۰۰ بنگاه اقتصادی بزرگ دولتی نظارت دارد که از جمله آنها میتوان به گروه خودروسازی چانگان، دانگفنگ و FAW اشاره کرد.
دولت چین با هدف تسریع در گذار به وسایل نقلیه الکتریکی و حذف رقابتهای درونگروهی، در حال بررسی طرحی است که طی آن چانگان و دانگفنگ تحت یک گروه هلدینگ مشترک قرار گیرند.
تحلیلها و پیامدهای احتمالی
بر اساس تحلیلهای منتشرشده از سوی مؤسسه مورگان استنلی، این ادغام میتواند نقطه عطفی در صنعت خودروی چین باشد و آثار بلندمدتی در بازآرایی بازار خودروهای برقی این کشور داشته باشد.
در سال گذشته میلادی، هر دو شرکت چانگان و دانگفنگ از دستیابی به اهداف فروش خودروهای الکتریکی خود بازماندند. این مسئله در حالی رخ میدهد که BYD با تمرکز بر تولید محصولات برقی مقرونبهصرفه، جایگاه نخست بازار را در اختیار دارد.
روابط بینالمللی؛ فرصتی یا مانعی برای ادغام؟
با وجود عملکرد ضعیف در بخش خودروهای برقی، چانگان و دانگفنگ همچنان نقش مهمی در ساختار صنعت خودروی چین ایفا میکنند. حضور پررنگ آنها در قالب سرمایهگذاریهای مشترک با برندهای مطرح جهانی، ضمن افزایش نفوذ آنها، میتواند مانعی برای ادغام نیز تلقی شود:
شرکت | شرکای بینالمللی |
---|---|
دانگفنگ | نیسان، هوندا، پژو، سیتروئن |
چانگان | فورد، مزدا |
جمعبندی
اگر ادغام دو شرکت بزرگ چانگان و دانگفنگ به واقعیت بپیوندد، گروه جدید حاصل از این ترکیب، میتواند از نظر حجم تولید خودروهای الکتریکی، حتی از BYD نیز پیشی بگیرد. این تصمیم بخشی از راهبرد کلان دولت چین برای افزایش قدرت رقابتی برندهای دولتی در برابر بازیگران خصوصی داخلی و خارجی است.
محمد
۱۷ فروردین ۱۴۰۴ایران بود احتمالا بر اثاث یه توطئه شرکت خصوصی رقیب را نابود می کردن…چین کمونیست است ولی اقتصادی ازاد
ارسلان
۱۷ فروردین ۱۴۰۴چین ام آزاد نیست ، کل شرکتهاش با پول دولته که سرپاست، برو ببین سالانه چقدر دولت کمونیست چین داره برا نگه داشتن هواوی خرج میکنه!!! چین در سطح بینالمللی هیچ کدام از شرکت هاش توان رقابت ندارند، با حمایت دولته که موندند
حجتاله براهنی
۱۷ فروردین ۱۴۰۴دقیقا درسته. این همه فروش و پیشرفت و فتح قلل مختلف بخشیش از سوبسیدی هست که شرکتهای چینی میگیرن و بخش دیگریش هم اجبارهای نرم داخل چین برای خرید محصولات گل و بلبل خودشون! هزینه تحقیق و توسعه هم که نمیدن. میرن بخش مهندسی رو عین به عین از مدلهای شرکاشون کپی میکنن.
سهم آیفون در بازار گوشیهای چین چرا یهو کم شد؟ یهو دچار استحاله شدن و فهمیدن آیفون بده؟
POUYAN
۱۷ فروردین ۱۴۰۴به زودی دولت کمونیست چین با یه سری توطئه من درآوردی، بی وای دی رو تحت فشار و آزار قرار میده و تا اونو مال خود نکنه کوتاه نمیاد.(البته اگر همین الانشم مال دولت چین نباشه)
شبیه فشارهایی که برای فروش دیجی کالا به مدیران این شرکت وارد کردن و داستانای من درآوردی که براش ساختن تا مجبورش کنن به فروش و البته به هدفشون رسیدن.
OM.01
۱۷ فروردین ۱۴۰۴یه تحلیل ابدوخیاری مشخص نیست کدام سایت خارجی نوشته… چندماه پیش هم پدال گذاشت احتمال ادغام ولی همونجا حدس زدم شایعه باشه
چانگان قرار بود hiphi رو بخره حتی مدیران ارشد hiphi بازدید کردن از تاسیسات چانگان اما در آخر منتفی شد. چانگان با دانگ فنگ هیچوقت تجمیع نمیشن !؟
1= چانگان از سال 2017 طرح شانگارلا استارت زده. تولید خودروهای برقی و نتیجه شده avatr و deepal و Qiyuan و فروش بسیار خوب و بردن جوایز متعدد طراحی red dot desgin آلمان و نوآوری های مهندسی و…
2= چانگان کارخانه تمام اتوماتیک تولید خودرو ایجاد کرده که چند ماه پیش هم بعد افتتاح تور داشت. قبلش چانگان کارخانه 95درصد اتوماتیک داشت و الان تمام اتوماتیک (اولین در دنیا !؟)
3= چانگان وارد صنعت خودروهای پرنده شده و قصد داره بعد از اتمام طرح شانگارلا طرح خودروهای پرنده هم استارت بزنه بعد از 2035
4= چانگان وارد بازار اروپا شده و چند هفته پیش آواتر 11 و 12 و چانگان دیپال S09 و چانگان کیوآن E07 و Q07 رونمایی کرد در مونیخ آلمان
قراره فصل سوم 2025 فروش شروع بشه
باتوجه به استوری های که نادر فقیه زاده گذاشت
حالا سیستم خودران و سیستم ها پلتفرم هایی که توسعه داده بماند بسیار زیاده یه سرچ ساده میاد بالا
چرا باید با دانگ فنگ ترکیب بشه؟ دانگ فنگ فقط کامیون هاش فروش میره و ماشین هاش یعنی وویا و ام هیرو هستن که خوبن. فورتینگ که بدرد نمیخوره
پیشنهاد میکنم تو ویکی پدیا انگلیسی درباره این 2 شرکت بخونید
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Changan_Automobile
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dongfeng_Motor_Corporation
اگر باهم ترکیب بشن احتمالا محصولات دانگ فنگ برن زیرمجموعه محصولات چانگان… یا اگه نشه یه چیزی مثل استلانتیس بشه ولی کار مدیریتی خیلی پیچیده میشه.
ماموریت و چشم انداز هردو کمپانی خیلی متفاوته…
حمید
۱۷ فروردین ۱۴۰۴عزیزم از کجا میاره خرج میکنه؟ چرا آمریکا نمیتونه بیاره؟ چرا آلمان نمی تونه بیاره؟ چطوری توی ۲۰ سال تونسته هشتصد میلیون نفر رو از زیر خط فقر نجات بده؟ به استناد آمار خود سازمان ملل چین به تنهایی سطح فقر دنیا رو کاهش داده.
رامین صفایی
۱۷ فروردین ۱۴۰۴ادغام تولید کنندگان آشغال و زباله با یکدیگر