در این مطلب پنج کراساوور کامپکت بازار کشورمان را باهم مقایسه کرده و مشخصات، آپشنها و نقاط قوت و ضعف هرکدام از آنها را بررسی کردهایم.
چند وقت پیش در پدال برگردان فارسی مقایسه بزرگی بین کراساوورهای کامپکت بازار آمریکا از وبسایت موتورترند را منتشر کردیم. پس از انتشار مطلب مذکور، به این فکر افتادیم که چنین مقایسهای را برای بازار کشورمان هم داشته باشیم؛ بنابراین، تمام کراساوورهای کامپکتی که هماکنون در بازار ایران به فروش میرسند را گرد هم جمع کردهایم تا مقایسهای بین آنها داشته باشیم. ملاک اصلی برای مقایسهٔ این خودروها قرارگیری آنها در سگمنت کامپکت است و بنابراین ممکن است از لحاظ قیمت اختلاف زیادی باهم داشته باشند. همچنین در این مقایسه مدلهای کوچکتر یا بزرگتر از کامپکت هم حضور ندارند.
جک S5
نقاط قوت: پیشرانهٔ جدید با راندمان بالا، اضافه شدن آپشنهای جدید، بازار دستدوم مناسب
نقاط ضعف: طراحی بیرونی قدیمی، کابین کاملاً کهنه، آپشنهای کمتر نسبت به رقبا
قدیمیترین کراساوور در حال تولید بازار کشورمان جک S5 است. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و در سال ۲۰۱۹ تولید آن در چین خاتمه یافت اما در کشورمان همچنان در حال تولید است و البته هنوز هم طرفدار دارد. در پاییز سال ۱۴۰۰ نیز کرمان خودرو نسخه فیسلیفت این کراساوور را با تغییراتی در قسمت سپر و جلوپنجره معرفی کرد. تغییر مهم این نسخه اما تجهیز به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ جدید با تزریق مستقیم سوخت است که جایگزین نمونهٔ ۲ لیتری توربوشارژ قبلی شده است. این موتور ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه متصل میشود. این موتور جدید علیرغم نیم لیتر حجم کمتر نسبت به نمونهٔ قبلی، به لطف سیستم تزریق مستقیم سوخت، خروجی آن تقریباً همسطح موتور ۲ لیتری است. همین پیشرانهٔ جدید به همراه اضافه شدن دو آپشن کروز کنترل و دیلایت، از نقاط قوت S5 هستند ولی بااینحال خودرو چه در طراحی بیرونی و چه در داخل کاملاً سن بالای خود را نشان میدهد و در برابر رقبای مدرنتر حرفی برای گفتن ندارد.
فونیکس تیگو ۷ پرو
نقاط قوت: طراحی بیرونی بروز، کابین زیبا، آپشنهای فراوان
نقاط ضعف: پیشرانهٔ ضعیفتر نسبت به رقبا که با نسل قبلی یکسان است
قطعاً در بین کراساوورهای کامپکت بازار کشورمان، تیگو ۷ پرو به لطف طراحی جذاب، آپشنهای قابلقبول، خوشنامی نسبی در بازار ایران و سابقهٔ زیاد مدیران خودرو، یکی از بهترین گزینهها محسوب میشود. این خودرو نسل دوم تیگو ۷ است که برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۹ رونمایی شد. البته نسل قبلی تیگو ۷ هم به ایران آمد و همچنان عرضه میشود اما تیگو ۷ پرو با برند جدید فونیکس راهی بازار شده است. این کراساوور چینی به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۹ سرعته CVT انتقال میدهد. هرچند تیگو ۷ پرو از لحاظ قوای محرکه حرف چندانی برای گفتن ندارد اما از آپشنهای فراوانی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن و تنظیم برقی صندلیهای جلو، شارژر بیسیم گوشی، نورپردازی داخلی ۷ رنگ، درب صندوق خودکار با حسگر سوئیچ و… برخوردار است.
لاماری ایما
نقاط قوت: طراحی بیرونی جذاب، کابین لوکس، پیشرانهٔ قدرتمند تحت لیسانس میتسوبیشی
نقاط ضعف: سواری نسبتاً خشک، سیستمهای کمکرانندهٔ محدود نسبت به رقبا
این خودرو که توسط شرکت آرین پارس موتور در ایران تولید و عرضه میشود، در اصل محصول برند فورتینگ دانگفنگ است و T5 Evo نام دارد. این ماشین برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۲۰ معرفی شد. لاماری یکی از کراساوورهای جذاب بازار کشورمان محسوب میشود زیرا فرم کوپه مانند آن حال و هوایی جوانپسند دارد. در داخل نیز نمایشگرهای متصل به هم و الگوبرداری طراحی دریچههای تهویه و کنسول مرکزی از محصولات مرسدس بنز، فضای لوکسی را ایجاد کرده است. زیر کاپوت لاماری یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ تحت لیسانس میتسوبیشی قرار دارد که با ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور، این ماشین را به یکی از قویترین کراساوورهای کامپکت بازار تبدیل میکند. لاماری در بخش تجهیزات رفاهی چیزی کم و کسر ندارد اما از لحاظ سیستمهای کمکراننده در برابر رقبایی مثل هایما 8S نمیتواند عرضاندام کند زیرا تجهیزات ایمنی آن صرفاً به مواردی جزئی مثل سیستم پایش باد تایرها و سیستم کنترل حرکت در سرپایینی محدود میشود.
هایما 8S
نقاط قوت: پیشرانهٔ قدرتمند با شتاب خوب، سیستمهای کمکرانندهٔ مدرن، بهرهمندی از شبکهٔ نمایندگیهای ایرانخودرو
نقاط ضعف: قیمت بسیار گران در بازار، حساسیت موتور GDI به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری
هایما 8S جدیدترین کراساوور ایرانخودرو و سومین محصول هایما در کشورمان پس از مدلهای S7 و S5 محسوب میشود. این خودرو در اواسط سال ۲۰۱۹ راهی بازار چین شد. هرچند در طراحی قسمت جلوی 8S با چراغهای دوقسمتی الگوبرداریهایی از هیوندای سانتافه دیده میشود اما بهطورکلی، این کراساوور چینی ظاهر جذاب و بروزی دارد که نمیتوان آن را به کپیبرداری محکوم کرد. در داخل خودرو نیز با داشبورد و کنسولی که به سمت راننده زاویه دارد، شاهد فضای قابلقبولی هستیم هرچند که شاید جذابیت کابین لاماری را نداشته باشد. هایما 8S به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم سوخت مجهز است که ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور دارد و در کنار لاماری قویترین خودروی این مقایسه محسوب میشود. این کراساوور چینی همچنین در بخش تجهیزات هم کاملاً دستپر بوده و از سیستمهای کمکرانندهٔ مدرنی مثل هشدار برخورد جلو، دستیار حرکت بین خطوط و سیستم پایش نقاط کور بهره میبرد. بااینحال، قیمت 8S در بازار به نزدیک دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده که آن را به گرانترین خودروی لیست تبدبل میکند.
فردا T5
نقاط قوت: آپشنهای ایمنی مناسب، تجهیزات قابلتوجه، قیمت بازار کمتر نسبت به رقبا
نقاط ضعف: طراحی بیرونی نسبتاً ساده در مقایسه با رقبا، کیفیت پایین دوربین دید عقب
T5 هم محصولی از برند فورتینگ دانگفنگ است و جالب اینکه پلتفرم مشترکی با لاماری دارد. درواقع لاماری نسخهٔ اسپرت T5 محسوب میشود هرچند که این دو خودرو نه در داخل و نه در بیرون هیچ شباهتی به هم ندارند و در ایران هم توسط دو شرکت مختلف عرضه میشوند. T5 اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی و در سهماههٔ سوم همان سال راهی بازار چین شد. این خودرو در بیرون نسبت به رقبایی مثل تیگو ۷ پرو ظاهر سادهتری دارد که کمی قدیمی جلوه میکند اما همچنان قابلقبول است. در داخل نیز به لطف نمایشگر عمودی بزرگ ۱۲ اینچی، فضای نسبتاً مدرنی ایجاد شده است. T5 در ایران با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ تحت لیسانس میتسوبیشی عرضه میشود که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد و بنابراین از لحاظ قدرت دقیقاً همسطح تیگو ۷ پرو قرار میگیرد. بااینحال، قیمت این خودرو در بازار حدود ۴۰۰ میلیون تومان از چری کمتر است درحالیکه در بخش تجهیزات هم با برخورداری از گرمکن صندلیهای جلو، درب صندوق برقی، هشدار رانندگی بین خطوط، هشدار برخورد جلو، نورپردازی داخلی و… چیزی کم و کسر ندارد.
مشخصات فنی
جک S5 | تیگو ۷ پرو | لاماری ایما | هایما 8S | فردا T5 | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری I4 توربو | ۱.۵ لیتری I4 توربو | ۱.۵ لیتری I4 توربو | ۱.۶ لیتری I4 توربو | ۱.۵ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۱۶۱ اسب بخار | ۱۵۶ اسب بخار | ۱۹۵ اسب بخار | ۱۹۲ اسب بخار | ۱۵۶ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۱ نیوتن متر | ۲۳۰ نیوتن متر | ۲۸۵ نیوتن متر | ۲۹۳ نیوتن متر | ۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دوکلاچه | CVT | ۷ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو | جلو | جلو | جلو |
طول | ۴,۴۷۵ میلیمتر | ۴,۵۰۰ میلیمتر | ۴,۵۶۵ میلیمتر | ۴,۵۶۵ میلیمتر | ۴,۴۶۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۰ میلیمتر | ۱,۸۴۲ میلیمتر | ۱,۸۶۰ میلیمتر | ۱,۸۵۰ میلیمتر | ۱,۸۲۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۸۰ میلیمتر | ۱,۷۴۶ میلیمتر | ۱,۶۹۰ میلیمتر | ۱,۶۸۲ میلیمتر | ۱,۷۲۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۴۵ میلیمتر | ۲,۶۷۰ میلیمتر | ۲,۷۱۵ میلیمتر | ۲,۷۰۰ میلیمتر | ۲,۷۲۰ میلیمتر |
وزن | ۱۵۰۵ کیلوگرم | ۱۵۴۰ کیلوگرم | ۱۵۵۰ کیلوگرم | ۱۵۶۰ کیلوگرم | ۱۵۷۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۶۵۰ لیتر | ۴۷۵ لیتر | ۴۸۰ لیتر | ۳۴۰ لیتر | ۵۱۵ لیتر |
قیمت کارخانه | ۱.۰۹۵ میلیارد | ۱.۴۲۰ میلیارد | ۱.۰۹۴ میلیارد | ۱.۰۴۷ میلیارد | ۱.۳۰۶ میلیارد |
قیمت بازار | ۱.۶۵۰ میلیارد | ۱.۹۱۰ میلیارد | ۲.۰۸۵ میلیارد | ۲.۱۸۰ میلیارد | ۱.۵۳۰ میلیارد |
Sepehrg
۷ فروردین ۱۴۰۲Kmc k7 انتظار میرفت موفق بشه شاید در اینده
وزیر وقت گیری
۸ فروردین ۱۴۰۲عزیزم ، ببخشیدا ، خیلی معذرت می خوام ، ولی اون قیمت ها که نوشتی مال ده دیقه مونده به تحویل ساله ، ؛: الان رو هر کدوم پونصد بذار ، علی حرکت ا… .
محمد
۱۰ فروردین ۱۴۰۲تو بازار تعطیل چطوری قیمت رفته بالا ؟ مشخصه دلال ها یچیزی میپرونن که شاید مردم برای خرید تحریک بشن ولی از این خبرا نیست پس دوباره میاد پایین … دقیقا مثل دلاره که دم صرافی 47 هم خریدار نداره ولی میگن 53
اردشیر
۱۰ فروردین ۱۴۰۲جسارتا الان شد ۵۴ ، دلارو میگم
M.mohamad
۷ فروردین ۱۴۰۲مشخصات سطل زباله های متحرک در ایران با قیمت نجومی
Rerace777
۷ فروردین ۱۴۰۲هیچکدام قیمت منصفانه ای ندارند ولی آشنایان که جک اس ۵ داشتند راضی بودن.کسی رو ندیدم بقیه رو خریده باشه بین آشنایان.
امین
۷ فروردین ۱۴۰۲بنظرم هایما از همشون بهتر باشه.هم از شبکه خدمات ایران خودرو بهره مند هست ، هم بزرگترین نقطه قوتش گیربکس AT هست که از دوکلاجه و cvt فرسنگها بهتره
زیزیگولو
۷ فروردین ۱۴۰۲ای داد بی داد ببین از کجا رسیدیم به کجا 🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️ قبلاً مردم دنبال خریدن شاسی بلندای اروپاییو ژاپنیو و کره ای بودن و حالا …………..
سالار فصل
۷ فروردین ۱۴۰۲فقط متاسفم برای جوانی خودم و هموطنان عزیزم که چگونه بازیچه این *** شد.
لا ماری 2 میلیارد… تاسف … تاسف
Saji
۷ فروردین ۱۴۰۲والا اون زمانی ک مزدا و مگان و تینا و امثالهم با قیمتای یک بیستم الان و شرایطی مونتاژ و فروخته میشدم هفتاد درصد جامعه پارس و سورن و پایینتر سوار میشدن حالاهمه افسوس میخورن ک به کجا رسیدیم شرایط مسخره کنونی غیرقابل انکاره ولی….یبار نشد یه کامنت مرتبط با متن ببینیم همش آه و ناله حالا مثلا تو مجازی صدسالم آه و ناله کنیم بجز اعصاب خوردی چیزی درست میشع؟ میایم دوتا پست ببینیم چی ب چیه همش فاز منفی……..
پارسا
۷ فروردین ۱۴۰۲الان اون ۳۰ درصد که مزدا میخرید باید اینا رو بخره . و بدتر اون ۷۰ درصد مردم عادی که نمیتونه حتی ۲۰۷ بخره چون شده ۱ میلیارد
سالار فصل
۸ فروردین ۱۴۰۲پست در مورد بازار ایران هست
فاز منفی میگیری برو موتوترند و مووتوروان چک کن
در ضمن اگر تو مجازی چیزی درست نمیشد انقدر امثال تو باهاش دشمنی نمیکردن و بزرگترین دغدغشون نبود
Amard
۸ فروردین ۱۴۰۲اگه اینترنت مجازی مهم نیست چرا فیلترش کردن ازاد بازارن مردم تو مجازی ضمنا کلت هم بکنی تو برف هیچ چیز درست نمیشه حلقه های اعتراض تو همین گروهای مجازی پایه ریزی میشه نمونش هم خیلی دیدم اول فکر بعد عمل ولی اونی که فقط حرف میزن بدون عمل هم به درد نمیخوره
BMWghini
۷ فروردین ۱۴۰۲ولی اگه به مشخصات بود فونیکس fx تو صدر بود
Kmc k7 هم نمیدونم چرا نبوده
فرشید
۷ فروردین ۱۴۰۲باتوجه به کیفیت و قیمت T5 بهتر از بقیه هست
افشار
۷ فروردین ۱۴۰۲تا همین شش الی هفت سال پیش اقشار مرفه میرفتند ماشینهای خارجی خوب میخریدند و اقشار متوسط و روبه پایین هم پارس و ۴۰۵ سمند و ۲۰۶ می خریدند ولی حالا اقشار مرفه با این قیمتهای چند میلیاردی حتی نمیتوانن لاماری و تیگو و هایما بخرند و پارس و ۴۰۵ و سمند و ۲۰۶ هم که برای اقشار متوسط و روبه پایین شده آرزوی دست نیافتنی
اسماعیل قصاب
۹ فروردین ۱۴۰۲بابا کجایی ، الان اقشار مرفه میرن سر کوچه بستنی خوردن دیگرانو تماشا می کنن
Alan.r
۷ فروردین ۱۴۰۲مقایسه لگن های محبوب ایرانی
حامد
۷ فروردین ۱۴۰۲سلام به نظر من
T5گزینه مناسبترین هست
کامیار
۸ فروردین ۱۴۰۲به نظر من t5 از بقیه به صرفه تره مخصوصا به خاطر گیربکس خیلی خوبش و قیمت پایین نسبت به رقبا
احمد
۸ فروردین ۱۴۰۲اره واقعا ما ماشین t5 داریم خیلی خوبه یکی از فامیلامون kmc k7 دارن با این تفاوت قیمت ولی خیلی فرق نمیکنه تازه t5 آپشن های بیشتره ولی k7 موتورش قوی تره
اما t5 کمتر از همه گرون تر شد
ولی مثلاً هم k7 و ۹۰۰ میلیون سود داد اما t5 و۶۰۰ تومن
Hamilton1970
۸ فروردین ۱۴۰۲با دیدن کسایی که بجای اعتراض میان افتخار میکنن به این ماشینها واقعا تاسف میخورم…
ای کاش قبل از اصلاح دولتمردان از اصلاح فرهنگی خودمون شروع کنیم (اشاره ای به صف خرید خودرویی که نه مشخصه چی هست و نه مشخصه کی تحویل میدن)
#نمیخریم
محمد
۹ فروردین ۱۴۰۲شخصاً با توجه به شرایط موجود t5 و تیگو ۷ پرو رو بیشتر می پسندم
هایما حتماً بهتره ولی میگن ۴ میلیارد شده
سعید
۱۲ فروردین ۱۴۰۲با توجه به قیمت، بازار فروش و خدمات کماکان هموان خرید جک S5 منطقی تر هست.
مهدي
۱۰ خرداد ۱۴۰۲جک اس 5 بنظرم امتححانشو پس داده بین اینا
hamid1359
۱ مهر ۱۴۰۳با سلام خدمت دوستان
به نظر من برای انتخاب خودرو اول از همه بایست برای مقایسه خوردوها در یک رنج قیمتی با هم مقایسه شوند ایتمها ی مهم مقایسه موتور ؛گیربکس؛هندلینگ و آپشن می باشد و همچنین تست واقعی رانندگی بین خودروهای مشابه و انتخاب خودرو در نهایت برا اساس سلایق شخصی و موارد اعلام شده
در خودروی هایما 8 از نظر موتور گیرکس و شتاب بسیار عالی تر از مابقی خودروها منجمله تیگو 7 ؛فونیکس ؛دیگنتی می باشد . هندلینگ خودرو در سربالایی و جادهای پر پیچ خم بسیار عالی می باشد جوری که شما با 120 سرعت براحتی در پیچها سیستم کنترل پایداری هوشمندانه عمل کرده و خودرو را جمع می کند .از نطر آپشن هم بسیار قوی عمل کرده و سیستم کروز کنترل تطبیقی رادار بین خطور رادار نقطه کور و اتو هلدش به خوبی عمل می کند که باعث میشود یک رانندگی راحت و لذت بخشی داشته باشید .