شرکت نامی خودرو، هاچبک برقی دانگ فنگ نامی را در ایران عرضه خواهد کرد. این مدل، توان پیمایش ۴۳۰ کیلومتر دارد و محصولی اقتصادی برای بازار چین محسوب میشود.
خودروهای شهری، در سراسر جهان طرفدار دارند. هرچند که مسئولان دولتی و مدیران مرتبط با صنعت خودرو، کاملا بیتوجه به کلاس هاچبک عمل میکنند؛ مردم ایران و خصوصا بانوان، علاقهمند مدلهای کوچک هستند. فروش بسیار خوب رنو ۵، پراید هاجبک، دوو ماتیز و امویام ۱۱۰ طی سالهای اخیر، این موضوع را ثابت میکند. مصرف سوخت پایین، سهولت رانندگی و ابعاد کوچک مناسب پارک در شهرهای شلوغ، خودروهای هاچبکها را جذاب جلوه میدهند.
بیشتر بخوانید:
↵کیا K5 اپتیما وارداتی کوشا خودرو
↵هیوندای توسان وارداتی
دانگ فنگ یکی از خودروسازان بزرگ چین با برندهای پرتعداد است. این شرکت هماکنون نقش مهمی در بازار ایران دارد و علاوهبر کامیون یا کشندههای تجاری مخصوص حمل بار بین شهری، انواع سواری شامل لاماری ایما و دیگنیتی و H30 کراس و شاین مکس و محصولات فردا موتورز را عرضه کرده است. گروه دانگ فنگ (DFSK) بعد از بایک و جیلی و بیوایدی،ر رتبهی چهارم تولید خودروی چین را در اختیار دارد.
نامی خودرو، به عنوان یک شرکت وارد کننده، طی سالهای اخیر با عرضهی چند مدل نیسان، شامل سیلفی، قشقایی و کیکس، خبرساز شد. همچنین، محصولاتی از تویوتا در نمایشگاههای نامی خودرو دیده میشوند. حالا این شرکت، برای واردات محصولات برقی دانگ فنگ آماده شده و هاچبک برقی NAMMI را در تهران رونمایی کرده است.
شرکت نامی زیرمجموعهی دانگ فنگ سال ۲۰۲۰ در چین تاسیس شده و اساسا ارتباطی با نامی خودرو در ایران ندارد. هاچبک برقی دانگ فنگ باکس یاNammi 01 سال ۲۰۲۴ رونمایی شد و هماکنون علاوهبر چین در نروژ و سوئیس و فنلاند عرضه میشود. دانگ فنگ برای مونتاژ نامی ۰۱ در مالزی نیز، برنامههایی دارد و بعید نیست، این شرایط برای ایران نیز فراهم شود.
طراحی و نمای بیرونی نامی هاچبک برقی نامی خودرو
علاقهمندان خودروهای خارجی، احتمالا با برند اسمارت (Smart) آشنایی دارند. این شرکت، امروز به شکل ۵۰-۵۰ به مرسدس بنز و جیلی چین تعلق دارد؛ اما طرحهای آن توسط برندهای مختلف چینی، الگوبرداری میشود. دانگ فنگ نامی ۰۱ نیز شباهت بسیار زیاد به اسمارت نامبر وارن (Smart #1) دارد.
محصول دانگ فنگ، از نوار LED سرتاسری در نمای روبرو استفاده میکند. روشنایی اصلی از منابع نور بزرگتر، در طرفین سپر حاصل میشوند و در مجموع، حس یک خودروی خنثی و غیرتهاجمی را فراهم میکنند. جلوپنجرهی سنتی در نامی ۰۱ به پایین سپر منتقل شده و زیر جایگاه پلاک قرار دارد. از معدود نکات مثبت این خودرو میتوان به فقدان ادوات پلاستیکی سیاهرنگ اشاره کرد که در غالب خودروهای چینی، به وفور دیده میشوند.
در نمای جانبی، حالت جعبهای با ارتفاع سقف ۱/۶ متر، مشابه کراساورهای کوچک استفاده شده است. دستگیرههای مخفیشونده، دیگر تفاوت نامی ۰۱ با مدلهای سنتی بازار ایران را ایجاد میکنند. ادوات پلاستیکی به رنگ سیاه در رکاب، چرخ، آینه بغل و قاب پنجرهها، ضمن کاهش هزینه تولید خودرو، هماهنگی جالبی با یکدیگر دارند و حس یک خودروی مدرن را القا میکنند.
در پشت، پیرامون شیشهی عقب و سپر، سیاه رنگ است. نزدیک چراغها از مواد براق پیانویی استفاده شده و پایین بدنه، حالت مات دارد. فرم کلی چراغها، بال انتهای سقف و حجم دهی بدنه، مجموعهای جذاب فراهم میکنند تا نامی ۰۱ به عنوان یک هاچبک چینی، چشمگیر و زیبا باشد.
ابعاد نامی ۰۱ شامل طول ۴,۰۳۰ و عرض ۱,۸۱۰ و ارتفاع ۱۵۷۰ و فاصله محوری ۲,۶۶۰ میلیمتر هستند. این خودروی چینی، در عرض و فاصله محوری، تفاوت چندانی با کراساورهای اندازه متوسط مثل چری X55 مدیران خودرو ندارد.
طراحی کابین و نمای داخلی نامی هاچبک برقی نامی خودرو
چرم باکیفیت و مواد نرم مبله در اتاق، نامی ۰۱ را فراتر از یک هاچبک اقتصای نشان میدهد. این شرایط نهتنها برای داشبورد، داخل تودریها نیز دیده میشود و حس خوبی برای سرنشینان فراهم میکند.
در وسط، نمایشگر لمسی ۱۲/۸ اینچ وجود دارد و پشت فرمان، پنل رنگی ۵ اینچ نصب شده است. نامی ۰۱ عملا دکمهی فیزیکی برای کنترل سیستم گرمایش یا دیگر امکانات رفاهی ندارد و مدیریت تجهیزات از طریق کلیدهای روی فرمان یا صفحه لمسی امکانپذیر میشود. نامی ۰۱ خودرویی برقی است و بدون دستهدنده یا جویاستیک روی کنسول ارایه میشود.
هاچبک برقی دانگ فنگ، به خوبی ۴ سرنشین با قامت متوسط را در خود جای میدهد. حتی افراد با قد ۱۸۰ سانتیمتر هم داخل نامی ۰۱؛ فاصله کافی سر تا سقف دارند. طبیعتا صندوق عقب این خودرو چندان جادار نیست و فقط ۳۶۰ لیتر فراهم میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی نامی هاچبک برقی نامی خودرو
در ایران و غالب کشورهای جهان، دانگ فنگ باکس مجهز به یک موتور برقی ۷۰ کیلو وات (۹۴ اسب بخار) با گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر ارایه میشود. این خودرو، صرفا محرک جلو است و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت دارد. نسخهی مجهز به باتری ۴۲/۳ کیلووات ساعتی، توان پیمایش نامی ۰۱ را به ۴۳۰ کیلومتر میرسانند. در چین، نمونهی ارزانتر همراه باتری ۳۱/۴۵ کیلووات ساعت و شعاع حرکتی ۳۳۰ کیلومتر نیز وجود دارد.
براساس اطلاعات موجود، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت دانگ فنگ باکس، ۱۲ ثانیه است. این خودرو با گیربکس تک سرعته ارایه میشود و ۱۴۳۰ کیلوگرم، وزن خالص دارد. شارژ باتریها با برق شهری ۲۲۰ ولت، ۸ تا ۱۰ ساعت زمان میبرد؛ اما در صورت اتصال به سیستمهای شارژ سریع DC، این فرایند در ۳۰ دقیقه انجام میشود.
قیمت جهانی دانگ فنگ باکس و پیشبینی برای نامی خودرو
قیمت هاچبک برقی دانگ فنگ در چین، ۶ تا ۱۰ هزار دلار است. اگر فرض کنیم نمونهی مجهز به بالاترین امکانات وارد ایران شود، از تخفیف مالیات و عوارض مخصوص خودروهای برقی بهرهمند خواهد شد و احتمالا با حدود قیمت ۱/۲ میلیارد تومان به مشتری نامی خودرو میرسد.
در بازار ایران، سدانهای مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو، مثل چری آریزو ۵ و جک J5 کرمان موتور، رقیب انواع خودروهای برقی ساخت چین محسوب میشوند؛ چراکه مصرف سوخت قابل قبول، و ابعاد مناسب یک خانواده ۴ نفره فراهم میکنند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ بهمن ۱۴۰۳کاش میتونستیم اقلا داشبورد و اتاق این ماشین در ایران بسازیم
هرچند شتاب خوبی نداره ولی ماشین برقی ۱۰ هزار دلاری با این کیفیت، خیلی جالبه خصوصا برای ماشین دوم یک خانواده اروپایی
ما هم در ایران نگاهمون به تعرفه مالیات و عوارض گمرک خشک شد
۱۴ بهمن ۱۴۰۳هیچ راهی برای فرار از این وضع نیست به غیر از مهاجرت
داریوش
۱۴ بهمن ۱۴۰۳5 عدد 206 تیپ 5 بزارن یه طرف این ماشین هم بزارن یه طرف من اینو برمیدارم.
جمع و جور
زیبا
برقی
یه کابل هم بدن شب بزنیم شارژ صبح استفاده کنیم.
محسن
۱۵ بهمن ۱۴۰۳برای ماشین های اسنپ خوبه
میتونه آلودگی هوا رو خیلی بیاره پایین
Amir
۱۸ بهمن ۱۴۰۳کاش تعرفه برقی هارو هم مثل بنزینی و هیبریدی یهمویی صد نکنن ۳ ماه چشم منم به سیگال خشک شده
معین
۱۵ بهمن ۱۴۰۳سلام وقت بخیر با قیمت ده هزار دلار و اگه دلار مبادله ای رو ۶۷ هزارتومان در نظر بگیریم و ۴ درصد هم تعرفه گمرکی ماشین برقی حداکثر قیمت این ماشین میشه ۷۱۰ میلیون تومان که شما نوشتین ۱.۲ میلیارد!مثل اینکه خودتون هم بدتون نمیاد قیمت بالا بدن(مگه چقدر میخوان سود بازرگانی و اینطور چیزا بگیرن)
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ بهمن ۱۴۰۳یک فرمول ساده برات می گم
ماشین وارداتی با ماشین مونتاژی فرق داره
برای ماشین وارداتی دلار آزاد حساب می شه و 67 هزار تومان برای سال آینده خواب و خیال هست من 80 تومن فرض کردم
ماشین وارداتی بنزینی یا برقی حتما 50 درصد مالیات براش حساب می شه یعنی 5 هزار دلار به 10 هزار دلار قیمت ماشین اضافه کنم ضرب در 80 تومن نرخ دلار می شه 1/2 میلیارد
———————–
دوست عزیز بعد از 10 سال نویسندگی و خبرنگاری خودرو، خیالت از بابت پیش بینی قیمتی که خدمتت می گم راحت باشه
دعا کن دلار 100 تومن و 110 تومن نرسه
Amirshayan
۱۴ بهمن ۱۴۰۳تو نمایشگاه سوارش شدم کیفیت خوبی داشت و به نسبت جادار بود
۱۴ بهمن ۱۴۰۳کدوم نمایشگاه بگو منم بیام
Amirshayan
۱۴ بهمن ۱۴۰۳نمایشگاه خودرو تهران 🤦
Iman 007
۱۵ بهمن ۱۴۰۳منم رفتم سوارش شدم خوب بود گزینه خوبیه برای تو شهر و البته خانم ها امکاناتشم خوب بود تو این رنج قیمتی
آرین
۱۴ بهمن ۱۴۰۳گذینه جالبیه
آرین
۱۴ بهمن ۱۴۰۳خوشم اومد ازش
قطعاتش پیدا میشه این دور و اطراف ؟
Mr wrong
۱۴ بهمن ۱۴۰۳بقول ناصرالدین شاه همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید
این ماشین واسه خیابون های این کشور زیادی ناز و کیوته لای این همه نیسان آبی و شوتی
سهیل گل آزاد
۱۴ بهمن ۱۴۰۳به شخصه خودم خیلی حال میکنم با خودروهای جم و جور و کامپکت و واقعا امروزه در شهری مثل تهران که واسه طی کردن ده پونزده کیلومتر مسافت باید یه ساعت یا بیشتر تو ترافیک باشی همچین ماشین هایی واقعا جوابه حالا که دیگه الکتریکی هم باشه خیلی بهتره ولی خب بستگی هم داره با چه قیمتی همچین خودرویی دست مصرف کننده برسه اگه قیمت خیلی بالایی داشته باشه
مهردادکمال
۱۴ بهمن ۱۴۰۳اینا که همش ناله میکنن و میگن برق نداریم و مشکلات رو گردن مردم میندازن که مردم ما بیش از حد برق مصرف میکنن(ولی مردم مظلوم ما خیلی کمتر از متوسط جهانی مصرف دارن)پس چرا این همه ماشین برقی وارد میکنن .نه به قسم ابلفضل عباسشون نه به دم خروس
فرشید
۱۴ بهمن ۱۴۰۳هر وقت باتری ده سال گارانتی داشت خرید ماشین برقی منطقیه یا اینکه بنزین خیلی گرون و برق خیلی ارزون باشه
Cehx
۱۵ بهمن ۱۴۰۳ده سال گارانتی!
خود کمپانیا میگن بعد از 6 سال باتری نیاز به تعویض داره
برو اگهی های تسلا رو ببین قیمتشون بشدت پایینه چون باید باتری هاشون عوض بشه
و درکل بدرد ایران نمیخورن چون با این قیمتا به هرکی بگی باید بعد از 6 سال در بهترین حالت 40 درصد قیمت ماشین رو باید بده باتری(اگه گیر بیاد)
تو ایران کلا برق با سوخت فسیلی تامین میشه که اکثرا سوختی هسته بنام مازوت الایندگی بشدت زیادی هم دارد پس خودروی سبز هم تعطیل
خودرو های هیبریدی که پلاگین نیستن بشدت مفید ترن البته همونا هم باتری هاشچن خراب میشه ولی هزینه ی تعویضشون به مراتب کمتره
محمدرضا
۱۵ بهمن ۱۴۰۳۶۰۰۰ دلار با دلار ۸۵۰۰۰ تومنی هم حساب کنیم ک البته اینا با دلار ۲۸ تومن میارن …میشع ۵۱۰ میلیون … ۱.۲ میلیارد کجا این کجا….باید ی ماشین واسه خودتون بخرید یکی هم واسه دولت 😂😂