دانگفنگ که جزء چهار خودروساز بزرگ چین است، قصد ایجاد خط تولید در ایتالیا را دارد تا بهطورجدی محصولات خود را در اروپا عرضه کند.
دانگفنگ نامی است که سالها است در کشورمان زیاد شنیدهایم. چندین سال است که با این شرکت آشنایی داریم و خودروها و کامیونهای آن را در ایران دیدهایم. حال این شرکت که یکی از خودروسازان بزرگ چین محسوب میشود، قصد ورود جدی به بازار اروپا را دارد. دانگفنگ که برندهای زیادی دارد، به دنبال ایجاد خط تولید در ایتالیا برای عرضهٔ محصولات خود در اروپا است. طی سه سال آینده، این شرکت بیش از ۱۴ میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایهگذاری خواهد کرد تا ۱۸ خودروی و ۲۲ وسیلهٔ نقلیهٔ تجاری را برای خریداران اروپایی ارائه کند؛ بنابراین، بد نیست نگاهی به تاریخچه، برندها و محصولات این غول خودروسازی چینی داشته باشیم.
دانگفنگ موتور کورپوریشن یک شرکت دولتی است که دفتر مرکزی آن در ووهان چین قرار دارد و پیشینهٔ آن به شرکت Second Automobile Works بازمیگردد که در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد. دانگفنگ یکی از غولهای خودروسازی چین است و در کنار گروه فاو، چانگان و سایک، جزء چهار خودروساز بزرگ این کشور محسوب میشود. این شرکت سال گذشته در سراسر جهان ۲.۴۲ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده و گردش مالی بیش از ۵۲ میلیارد یورویی داشته است. دانگفنگ برندهای فراوانی دارد که ازجملهٔ آنها میتوان به برند الکتریکی لوکس وویا و برند آفرودی Mhero اشاره کرد. فورتینگ (تولیدکنندهٔ لاماری) و فنگون (تولیدکنندهٔ دیگنیتی) هم از دیگر برندهای این شرکت بزرگ چینی هستند. دانگفنگ همچنین با بیش از ۱۰ خودروساز بزرگ جهان مثل هوندا، نیسان، پژو و سیتروئن همکاری کرده و محصولات خود را به بیش از ۱۰۰ کشور جهان صادر کرده است.
تکنولوژیهای دانگفنگ
محصولات این گروه بسیار گسترده است و شامل انواع مختلف خودروها از سدان و مینیون گرفته تا شاسیبلند و خودروهای تجاری میشود که مورد آخر خود طیف کاملی از محصولات مثل کامیونهای سنگین، متوسط و سبک، مینیبوس، اتوبوس و انواع پیکاپ را شامل میشود. این شرکت برای تولید خودروهای خود از سه پلتفرم استفاده میکند. پلتفرم ماژولار DSMA برای خودروهای درونسوز و هیبریدی استفاده میشود، معماری کوانتومی برای انرژیهای نو در نظر گرفته شده و پلتفرم MORA هم به خودروهای الکتریکی و هیبریدی آفرودی اختصاص دارد.
دانگفنگ همچنین انواع مختلفی از پیشرانههای انرژی نو را هم ارائه میکند که شامل هیبریدی، پلاگینهیبریدی، هیبرید ژنراتوری و دوگانهسوز CNG میشود. این شرکت در زمینهٔ باطریهای حالت جامد هم پیشرفت زیادی کرده و به چگالی توان ۴۰۰ واتساعت بر کیلوگرم رسیده است. به گفتهٔ این شرکت، این چگالی بهزودی از ۶۰۰ واتساعت بر کیلوگرم هم فراتر خواهد رفت. باطریهای حالت جامد دانگفنگ هماکنون تحت آزمایشهای جادهای گستردهای قرار دارند که شامل آزمایشهای بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر میشود؛ و در آخر، دانگفنگ اولین خودروساز چینی است که تحقیقات و توسعهٔ پیشرانههای هیدروژنی پیل سوختی را در چین انجام میدهد.
خودروهای دانگفنگ
دانگفنگ پیشازاین برخی خودروهای خود را در اروپا عرضه کرده بود اما نه در همهٔ کشورها. ازجملهٔ این خودروها میتوان به فورتینگ فرایدی (همان لاماری)، فورتینگ U-Tour (همان سوبا M4 فردا موتور)، وویا دریم و وویا فری (این خودرو بهتازگی در نمایشگاه مشهد توسط سروش موتور رونمایی شده است) اشاره کرد. دانگفنگ باکس و وویا کورج هم طی روزهای گذشته در نمایشگاه خودروی تورین ایتالیا رونمایی شدهاند و هردو اواخر امسال برای فروش عرضه خواهند شد.
دانگفنگ باکس
باکس یک هاچبک الکتریکی کوچک با حدود ۴ متر طول است و اولین خودروی دانگفنگ محسوب میشود که روی پلتفرم کوانتوم S3 ساخته شده است. این خودرو شعاع حرکتی بین ۳۳۰ تا ۴۳۰ کیلومتر دارد و وعدهٔ شارژ فوقسریع ۳۰ دقیقهای را داده است. قیمت دقیق باکس هنوز اعلام نشده ولی میدانیم که در نسخهٔ فول آپشن حدود ۲۳ هزار یورو قیمت خواهد داشت.
دانگفنگ ۰۰۷
۰۰۷ یک سدان بزرگ و بسیار آیرودینامیک با فرمی کوپه مانند است. این خودرو با طول کمی کمتر از پنج متر، ضریب درگ ۰.۲۰۹ Cd دارد و برندهٔ جایزهٔ طراحی Red Dot 2024 شده است.
دانگفنگ ۰۰۸
۰۰۸ ماه آینده در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی خواهد شد. این دومین خودرو از برندی خواهد بود که توسط دانگفنگ آئولوس ایجاد شده و روی خودروهای انرژی نو تمرکز دارد.
دانگفنگ هیوج
هیوج یک شاسیبلند هیبریدی با ۴.۷۲ متر طول، ۱.۹۱ متر عرض و ۱.۷۰ متر ارتفاع است و با توجه به محبوبیت بالای این نوع خودرو در اروپا، احتمال عرضهٔ آن در قارهٔ سبز بسیار زیاد خواهد بود.
دانگفنگ میج
میج (Mage) یک کراساوور کامپکت با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو که از گیربکس هفت سرعته دوکلاچه استفاده میکند، بهاحتمالزیاد در اروپا عرضه خواهد شد.
دانگفنگ شاین
شاین سدان اسپرتی است که نسخهای از آن توسط ایرانخودرو در کشورمان هم عرضه شده است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو GDI مجهز است که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه تحویل میدهد.
Mhero 1
این اولین شاسیبلند آفرودی لوکس دانگفنگ است که در سال ۲۰۲۲ بر پایهٔ پلتفرم MORA راهی بازار شد. Mhero 1 که برای رقابت با هامر EV طراحی شده، به چهار موتور الکتریکی با مجموعاً ۱۰۸۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است و ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
وویا کورج
کورج یک شاسیبلند الکتریکی میان سایز است که از تکنولوژیهای زیادی مثل سیستم خودران سطح دو بهره میبرد. این خودرو تا پایان سال جاری در اروپا عرضه خواهد شد.
وویا فری
فری یک شاسیبلند الکتریکی بزرگ با ۴.۹ متر طول، ۱.۹ متر عرض و ۱.۶ متر ارتفاع است. این خودرو که بهتازگی در نمایشگاه مشهد توسط سروش موتور رونمایی شده، هماکنون در ایتالیا قابل سفارش است.
وویا دریم
دریم یک مینیون الکتریکی لوکس با حداکثر هفت صندلی است. این خودرو با ۵.۳۱ متر طول، به دو موتور الکتریکی مجهز است و میتواند تا ۷۵۰ کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند.
تحقیق و توسعهٔ دانگفنگ
دانگفنگ چهار مرکز تحقیق و توسعه دارد که شامل سه مرکز در چین (در ووهان، شیانگیانگ و شانگهای) و یک مرکز در سوئد میشود و در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند. طی دو سال آینده نیز این شرکت مراکز تحقیقاتی نرمافزاری اختصاصی در پکن، گوانگژو، شانگهای و دیگر شهرها ایجاد خواهد کرد. دانگفنگ همچنین بیش از ۵۰ میلیون دلار برای ساخت مراکز طراحی اختصاصی در اروپا و ژاپن سرمایهگذاری خواهد کرد.
دیجی
۳ مهر ۱۴۰۳یه زمانی به خاطر خرابی زیاد قطعاتش راننده کامیون ها اسمشو گذاشته بودن دنگو فنگ حالا پیشرفت ببینید
amirkhanzadeh
۳ مهر ۱۴۰۳چرا اسم درست و حسابی برای خودروشون انتخاب نمی کنند
آخه این اسما چیه آدم بگه… دارم
محمد
۴ مهر ۱۴۰۳اسم تو هم از نظر مردم چین عجق و جقه.
amir
۳ مهر ۱۴۰۳وویا کورج بیش از حد شبیه لینکلن نیست؟
car lover
۳ مهر ۱۴۰۳چونکه جفتشون چینی ان
Taha Ayoobi
۳ مهر ۱۴۰۳امیر ماشین چینیه دیگه
هراکلیوس
۳ مهر ۱۴۰۳وای تجسم کن 5سال دیگه ماشین بازیکنان اینتر میلان و اث میلان لاماری 1500سی سی
Amirsh
۳ مهر ۱۴۰۳بی وای دی و جیلی هم گروه های مهمی هستنا ،
تو متن به عنوان ۴ ضلع اصلی خودرو چین بهشون اشاره نشده
اینجوری میشه شیش ضلعی
froG-driVer
۳ مهر ۱۴۰۳Mhero و فری برام باحاله…
hosen
۳ مهر ۱۴۰۳از یه چیز کمپانی های بزرگ چینی که خیلی بدم میاد(حالا جدا از اسمشون) اینه که چرا انقد برند زیرمجموعه دارن؟ ادم حالت تهوع میگیره
Genius
۳ مهر ۱۴۰۳واقعا نمیدونی یا ما رو گرفتی؟!!!!مشخصه چرا چون طرف حساب عمده تجارتشون تحریمی هایی مثل ما و روسیه و ونزوئلا است نمیخوان برند اصلیشون رو خراب کنن
PARSA
۳ مهر ۱۴۰۳اگه ایران نبود چین به کی این اسباب بازی ها رو میفروخت
Genius
۳ مهر ۱۴۰۳خط اولو باز بخونین؛شرکتی است دولتی که دفتر مرکزیش در ووهان مستقره نه پکن ووهان در مقام مقایسه مثلا یکجایی است مثل یزد ما از تهران و مشهد و شیراز و اصفهان ضعیفتر ولی نسبتا توسعه یافته. اینجوری از پایتخت تمرکززدایی میکنن نه با اراجیف شعاری!!دفتر پارس خودرو و تموم ادوات و ماشین آلات رو هر وقت دولت فرستاد یزد یا کرمان میفهمم انتقال پایتخت جدی است نه شعار
گاس فرینگ
۷ مهر ۱۴۰۳ووهان باید مثل مشهد باشه مثلا ظریف میگفت جون گوا جایو ووهان جایو
علی منصوری
۴ مهر ۱۴۰۳اینکه ماشین چینی بده و همه دارن هیت میدن بطرف و اینکه تو ایران نسبت ب بودجه و توان خرید برای خیلیها همین ماشینهای چینی میشن آمال و آرزو و لوکس بودن یطرف و در آخر اینکه چندتا از این هست ها بر اساس تجربه رانندگی با ماشینهای چینی داده شده، من فن چین نیستم ولی چین داره تو خودرو پیشرفت میکنه و آمار فروش در بازارهای دنیا اینو میگه