بی وای دی BYDتجربه و آزمایشخودروهای چینی

رانندگی با فنگ‌چنگ بائو 5، پاسخ بی وای دی به لندروور دیفندر!

فنگ‌چنگ بائو ۵ شاسی‌بلندی آفرودی با پیشرانهٔ هیبریدی و ۶۸۵ اسب بخار قدرت است که شبیه پاسخ چینی‌ها به لندروور دیفندر به نظر می‌رسد.

تلاش بی‌وای‌دی برای تسخیر بازارهای جهانی مثل اروپا بیشتر و بیشتر می‌شود. درحالی‌که این شرکت قصد دارد خودروی الکتریکی کوچک و ارزان‌قیمت سیگول را در اروپا عرضه کند، حالا امکان آزمایش نقطهٔ مقابل این خودرو یعنی شاسی‌بلند بزرگی بنام فنگ‌چنگ بائو ۵ را برای برخی رسانه‌های خودرویی اروپایی فراهم کرده است. این خودرو که قرار است در اروپا عرضه شود را می‌توان پاسخ چینی‌ها به لندروور دیفندر دانست.

بی‌وای‌دی غیر از برند اصلی خود، محصولات کمی لوکس‌تری را از طریق برند دنزا عرضه می‌کند. پس‌ازاین، برند فنگ‌چنگ قرار دارد که تجمل بیشتری را ارائه می‌کند اما پایین‌تر از برند یانگ‌وانگ قرار می‌گیرد که شاسی‌بلند عجیب و پرچم‌دار U8 را عرضه می‌کند. هرچند بائو ۵ از لحاظ جذابیت و ابهت در حد U8 نیست اما هنوز هم شاسی‌بلند چشمگیری به نظر می‌رسد. این خودرو که حدود ۴.۹ متر طول دارد و روی شاسی نردبانی ساخته شده است، با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌شود که از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه دو موتور الکتریکی (یکی روی هر محور) تشکیل شده است.

این سیستم مجموعاً ۶۸۵ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که حتی از قوی‌ترین نسخهٔ دیفندر با موتور V8 هم بیشتر است و دو برابر قدرت یکی دیگر از رقبای احتمالی بائو ۵ یعنی فورد برانکو است. این شاسی‌بلند چینی از یک پکیج باطری ۳۱.۸ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند که بزرگ‌تر از بسیاری از خودروهای تمام الکتریکی بازار اروپا است. به گفتهٔ بی‌وای‌دی، این باطری امکان پیمودن تا ۱۲۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. البته این رقم طبق معیارهای ساده‌تر چین است اما طبق معیارهای WLTP اروپا هنوز هم می‌تواند بیش از ۷۰ کیلومتر باشد.

در طول این رانندگی امکان آزمایش توانایی‌های آفرود بائو ۵ وجود نداشت زیرا محل رانندگی یک پیست خیس در چین بود ولی به‌محض ورود به کابین، مشخص می‌شود که این یک مدل جهانی است و بی‌وای‌دی اگر بخواهد می‌تواند به‌راحتی آن را در اروپا عرضه کند. طراحی بیرونی بائو ۵ عناصری از دیفندر یا حتی تویوتا لندکروزر را تداعی می‌کند و در داخل نیز متریال به‌خوبی انتخاب شده است. طراحی داخلی خودرو هم مطابق با شخصیت یک شاسی‌بلند آفرودی صورت گرفته و شبیه هیچ‌کدام از دیگر محصولات بی‌وای‌دی نیست.

دید رو به بیرون خوب است و فرم جعبه‌ای شکل خودرو هدایت آن را آسان می‌کند. هرچند شاید تعداد دکمه‌ها روی داشبورد زیاد به نظر برسد اما همهٔ دکمه‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. دستگیره‌هایی که در طرفین کنسول مرکزی تعبیه شده نیز هنگام حرکت در مسیرهای ناهموار می‌تواند مفید باشد. بائو ۵ اما هرگز به‌اندازهٔ U8 سریع به نظر نمی‌رسد. از طریق سوئیچی روی کنسول میانی می‌توان حالت‌های تمام الکتریکی یا هیبریدی را انتخاب کرد اما حتی با درگیر کردن حالت هیبریدی هم شتاب صفرتاصد به‌اندازهٔ زیر ۵ ثانیه‌ای که سازنده اعلام کرده سریع احساس نمی‌شود. البته باید توجه داشت که پشت فرمان یک خودروی ۴×۴ آفرودی نشسته‌ایم که نزدیک به ۳ تن وزن دارد.

علاوه بر این، با رسیدن به اولین پیچ در پیست آزمایشی بی‌وای‌دی، بائو ۵ نشان می‌دهد که خیلی علاقه‌ای به پیچ‌ها ندارد زیرا هنگام ترمز گیری و شتاب گیری شیرجه زدن و پایین رفتن عقب خودرو زیاد است و سیستم تعلیق نرم خودرو اجازهٔ ایجاد بادی‌رول زیادی را می‌دهد. علاوه بر این، لاستیک‌های جلو هم خیلی زود تسلیم شده و لیز می‌خورند که باعث کم‌فرمانی زیادی می‌شود. البته در اینجا باید به چند نکته توجه داشته باشیم. پیستی که بی‌وای‌دی برای آزمایش انتخاب کرده بود، پس از یک بارندگی شدید کاملاً خیس بود. همچنین بائو ۵ آزمایشی ما به لاستیک‌هایی از برندی ناشناخته بنام Giti Xross مجهز بود و گمان می‌رود خودرو با لاستیک‌های میشلن یا کانتیننتال که قرار است در اروپا ارائه شود هنگام ورود به پیچ‌ها عملکرد خیلی بهتری داشته باشد.

قوای محرکهٔ هیبریدی بی‌وای‌دی خیلی خوب بین موتورهای بنزینی و الکتریکی جابجا می‌شود و پیشرانهٔ بنزینی هم نه‌تنها کارکرد نرمی دارد بلکه خیلی خوب جلوی ورود سروصدا و لرزش آن به کابین گرفته شده است. با فاصلهٔ محوری کشیده‌ای که حدود یک سانتی‌متر از دیفندر ۱۱۰ بیشتر است، در داخل بائو ۵ فضای زیادی برای پنج بزرگ‌سال وجود دارد و صندوق بار هم به‌اندازهٔ کافی بزرگ به نظر می‌رسد. درِ صندوق از کنار باز می‌شود که هرچند چندان کاربردی نخواهد بود اما این ویژگی را در بسیاری از شاسی‌بلندهای آفرودی می‌بینیم و خریداران با آن کنار آمده‌اند.

جمع‌بندی

برای اینکه فنگ‌چنگ بائو ۵ به رقیب واقعاً مناسبی برای لندروور دیفندر تبدیل شود هنوز کار زیادی دارد. بااین‌حال، ما مشتاق هستیم بدانیم وقتی این خودرو به لاستیک‌های بهتری مجهز و از کالیبراسیون مناسب بازار اروپا بهره‌مند شود، چه شرایطی پیدا خواهد کرد. به‌طورکلی، اگر بی‌وای‌دی بتواند رفتار جاده‌ای بائو ۵ را بهبود بخشد و آن را با قیمتی کمتر از دیفندر P400e هیبریدی در قارهٔ سبز عرضه کند، نه‌فقط به خاطر کابین جادار و زیبا بلکه به لطف برد تمام الکتریکی قابل‌توجه، قطعاً پتانسیل فروش مناسب را خواهد داشت.

مشخصات فنی

Fangchengbao 5
پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو هیبریدی
قدرت ۶۸۵ اسب بخار
گشتاور ۷۶۰ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۴.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر/ساعت
طول ۴,۸۹۰ میلی‌متر
عرض ۱,۹۷۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۲۰ میلی‌متر
قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار در چین، حدود ۷۰ هزار پوند در انگلیس

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    چین غوغا کرده جدیدا

    موافقم 11
    مخالفم 14
    1. زیزیگولو

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (6010 ديدگاه)

      به کپی از تویوتا لندکروز پرادو ۲۰۲۴ ژاپنیا میگی غوغا🤔

      موافقم 15
      مخالفم 4
      1. علی جردن

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2102 ديدگاه)

        داشبورد لندکروز کجا داشبورد این کجا
        داشبورد کالینان کجا اصلا این کجا

        موافقم 2
        مخالفم 17
        1. زیزیگولو

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (6010 ديدگاه)

          داشبوردشو ول کن کل نما و طراحی بدنه از لنکروز پرادو جدید هستش

          موافقم 16
          مخالفم 2
      2. محمد

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (69 ديدگاه)

        ژاپن ؟😂پرادو ؟ این ژاپنی های احمق توی ده سال پیش گیر کردند.. همین بی وای دی در تویوتا را تخته میکنه..

        موافقم 7
        مخالفم 16
        1. زیزیگولو

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (6010 ديدگاه)

          بعضی از حرفا انقدر عجیبو غریبو غیر قابل قبول هستش که میگن تو قوطی هیچ عطاری پیدا نمیشه🤦🤦

          موافقم 11
          مخالفم 2
        2. آرین

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (376 ديدگاه)

          دمت گرم شبمو ساختی

          موافقم 1
          مخالفم 1
  2. ممد ژانگولر

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4196 ديدگاه)

    به نظرم زیاد کپی نیست. و سبک خودشو داره
    فقط قیمتش بالاست

    موافقم 8
    مخالفم 14
    1. زیزیگولو

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (6010 ديدگاه)

      ممد یعنی واقعاً متوجه نشدی؟؟؟؟!!!! این یه کپی کامل از تویوتا لندکروزر پرادو J250 مدل 2024 هستش

      موافقم 10
      مخالفم 5
      1. ممد ژانگولر

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4196 ديدگاه)

        بیشتر نگاه میکنم حق با زیزیگولوهه .ولی زیزگولو به چینیها حق بده ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ جمعیتشونه .روزی دوتا کاسه سوپم بخوان بخورن خرج داره دیگه .کل جمعیت کشورهای اروپایی و آمریکا رو هم ۶۰۰میلیون نمیشه.

        موافقم 8
        مخالفم 4
        1. زیزیگولو

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (6010 ديدگاه)

          هند که جمعیتش از چین بیشتره چی؟؟

          موافقم 6
          مخالفم 3
        2. ممد ژانگولر

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4196 ديدگاه)

          زیزیگولو جواب دادم دیگم .کلی هم توضیح دادم .حالا هی بیا بگو اون کشور دوتادونه بیشتره . اصل مطلبو نگرفتی .هندیها هم جور دیگه دارن میخورن .همه مثل هم که نمیتونن بخورن اینجوری سنگ رو سنگ بند نمیشه.هندیها رو هوش مصنوعی و نرم افزار سازی استادن .

          موافقم 4
          مخالفم 3
        3. زیزیگولو

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (6010 ديدگاه)

          فرض کن جمعیت جهان ۱۰۰۰ نفر بود اونوقت بیشتر مردم تو کدوم کشور‌ا ساکن میشدن ؟؟؟؟😂

          موافقم 3
          مخالفم 3
        4. ممد ژانگولر

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4196 ديدگاه)

          لاسوگاس ،میامی،پاتایا ،دبی،فرشته

          موافقم 3
          مخالفم 3
  3. ARIAN

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (346 ديدگاه)

    هفتاااااااد هزار پوند برای این؟؟؟؟ فک کنم کمپانیش نمیدونه با این پول میشه چیا خرید😂

    موافقم 5
    مخالفم 7
  4. Ali d

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (97 ديدگاه)

    به اکسل این ماشین چسب بزنید وسط جاده کنده نشه افرود پیشکش

    موافقم 8
    مخالفم 6
  5. JaMsHiD

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2994 ديدگاه)

    خدارو شکر جلوش کپی نیست ولی ستون های عقب یه ذره اسکی از دیفندره . تا تستاش هم بیرون نیاد نمیشه چیزی گفت . ولی اعداد و ارقام عالیه

    موافقم 6
    مخالفم 5
  6. شهرام

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    نمیدونم چرا چین باید در هر زمینه ای پاسخی بده . به نظرتون پاسخ نده و روی چند تا مدل مثلا ده تا ماشین خوب کار کنه سنگین تر نیست تا بتونه در داخل چین با برند های دیگه رقابت کنه!!

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. شمال

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (132 ديدگاه)

      موضوع اینه که خود مردم چین هم خودروهای چینی نمیخرن

      موافقم 4
      مخالفم 1
  7. Mo$tafa

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    عقبش برانکو جلوش لندکروز

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. زیزیگولو

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (6010 ديدگاه)

      این کاملاً کپیه لندکروز پرادو ۲۰۲۴ هستش

      موافقم 4
      مخالفم 2
  8. Taha Ayoobi

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4707 ديدگاه)

    دلم میسوزه برای چین، توی هر سگمنتی میخواد خودشو بچپونه بین بزرگان.
    یکی نیست بگه وقتی هنوز طرح از خودت نداری مگه مجبوری هرجا ورود کنی؟
    نهایتش بتونه از دور به دیفندر فحش بده.

    موافقم 4
    مخالفم 6
  9. Taha Ayoobi

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4707 ديدگاه)

    میگه لاستیک های ناشناخته giti.
    نمیدونه اینجا حکم میشلن رو داره😂

    موافقم 7
    مخالفم 3
  10. رامین صفایی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    آخه این آشغالهای چینی چی هستند که بتوانند
    با لندرور رقابت کنند . اینها که حتی به پای
    فرغون هم نمی رسند .
    بروند پی کارشون

    موافقم 7
    مخالفم 7
  11. moein

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    نه من کینگ کونگ مائو رو ترجیح میدم
    چقد نام گذاریاشون تاکسیکه

    موافقم 2
    مخالفم 3
  12. بهادر

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    جدیدا به کپی کردن میگن «پاسخ» ؟!!! :)))

    موافقم 4
    مخالفم 2
  13. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کامنت ها رو خوندم نمی‌دونم چرا بعضی از عزیزان ناراحت شدن از کپی کاری بی وای دی اونا چه کپی بکنن چه کپی نکنن سود و زیانی به ما نمی‌رسه

    ما باید به فکر ایران‌خودرو و سایپا باشیم که سالهاست داره گاری مرگ تولید می کنه که حتی نمیتونه ی ماشین درست درمون هم کپی بکنه

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4707 ديدگاه)

      از دست ما چه کاری بر میاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا