اگر میخواهید با سریعترین و قویترین خودروهای چینی بازار که هماکنون قابل خریداری هستند آشنا شوید، این مطلب پدال را تا انتها دنبال کنید.
حدود بیست سال پیش که اولین خودروهای چینی راهی بازار ایران شدند، همگی مدلهای اقتصادی ضعیف و بیکیفیتی بودند که حتی بهسختی میتوانستند با خودروهای ایرانی رقابت کنند. امروز اما اوضاع کاملاً تغییر کرده و خودروسازان چینی با سرعتی اعجابانگیز پیشرفت کردهاند. با پیشرفت این خودروسازان شرقی، طی چند سال اخیر خودروهای چینی قدرتمند و سریعی وارد بازار کشورمان شدهاند که شتاب و قدرت قابلتوجهی دارند. با توجه به ممنوعیت چندین سالهٔ واردات و همینطور محدودیت قیمت و حجم موتور خودروهای وارداتی جدید، بازار ایران سالها است که از خودروهای قدرتمند و سریع اروپایی و ژاپنی محروم مانده و درنتیجه کاملاً تشنهٔ خودروهای پرشتاب است؛ بنابراین، عرضهٔ خودروهای چینی قدرتمند و پرشتاب چینی توانسته تا حدودی این خلأ را پر کند و به نیاز کسانی که خواهان سرعت و شتاب هستند پاسخ دهد. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با سریعترین خودروهای چینی حال حاضر بازار کشورمان آشنا شویم.
معیارهای انتخاب سریعترین خودروهای چینی
اولین و شاید اصلیترین معیاری که برای انتخاب سریعترین خودروها مورداستفاده قرار میگیرد شتاب صفرتاصد است یعنی مقدار زمانی که طول میکشد تا خودرو از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در وهلهٔ بعدی هم میتوانیم حداکثر سرعت را در نظر بگیریم و در آخر سراغ قدرت و گشتاور میرویم که عامل اصلی این سرعت و شتاب هستند. البته لازم به ذکر است که در این مطلب فقط به خودروهایی میپردازیم که برای فروش به بازار عرضه شدهاند و هماکنون قابل خریداری هستند؛ بنابراین، خودروهایی مثل امجی سایبراستر یا نتا GT که در ایران رونمایی شدهاند اما هنوز برای فروش عرضه نشدهاند جایی در لیست ما ندارند.
۵-فونیکس تیگو ۷ پرو e پلاس
شتاب صفرتاصد: ۷.۵ ثانیه
همچنین بخوانید: تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید e پلاس؛ مشخصات فنی و بررسی کامل
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبریدی |
قدرت | ۳۲۶ اسب بخار |
گشتاور | ۵۱۰ نیوتن متر |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
قیمت نمایندگی | ۲,۲۸۹,۹۳۵,۰۰۰ تومان |
تیگو ۷ پرو e پلاس یکی از قویترین کراساوورهای مونتاژی کشورمان محسوب میشود. این خودرو از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی استفاده میکند که ابتدا در مدل بزرگتر تیگو ۸ پرو e پلاس دیدیم ولی چری از همین قوای محرکه در کراساوور کامپکت تیگو ۷ هم استفاده کرده که با توجه وزن سبکتر، شتاب سریعتری را فراهم میکند. این قوای محرکه از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه دو موتور الکتریکی تشکیل شده است که مجموعاً ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. اینها اعداد قابلتوجهی برای کراساووری کامپکت با وزن ۱۶۹۶ کیلوگرم هستند و درنتیجه، تیگو ۷ پرو e پلاس میتواند ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. البته برخلاف تیگو ۷ پرو مکس، در این مدل تمام نیرو توسط یک گیربکس DHT فقط به چرخهای جلو منتقل میشود. تیگو ۷ پرو e پلاس در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۵.۹ لیتر بنزین مصرف میکند و میتواند تا ۸۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند.
۴-گک امپو
شتاب صفرتاصد: ۷.۰ ثانیه
همچنین بخوانید: گک امپو GAC Empow ترامپچی؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی راسا موتور
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۷۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۷۰ نیوتن متر |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
قیمت نمایندگی | ۲,۱۸۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان |
گک امپو که توسط راسا موتور وارد میشود، یکی از جذابترین سدانهای چینی در بازار کشورمان محسوب میشود. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI مجهز است که ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. هرچند شاید قدرت ۱۷۷ اسب بخاری خیلی زیاد به نظر نرسد ولی برای امپو با وزن ۱۴۰۰ کیلوگرمی شتاب صفرتاصد ۷ ثانیهای را فراهم میکند. همین قوای محرکه را در کراساوور امکو هم میبینیم و این خودرو هم شتابی نزدیک به برادر سدان خود دارد ولی از لحاظ حداکثر سرعت با ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت، در پس امپو قرار میگیرد. این سدان چینی با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری ۲۶۵ اسب بخاری هم تولید میشود که شتاب را به ۵.۷ ثانیه میرساند ولی این نسخه به کشورمان وارد نشده است.
۳-فونیکس آریزو ۶ جیتی
شتاب صفرتاصد: ۶.۷ ثانیه
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۹۶ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
حداکثر سرعت | ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت |
قیمت نمایندگی | ۱,۶۹۹,۴۳۵,۰۰۰ تومان |
سریعترین سدان چینی حال حاضر بازار ایران، آریزو ۶ جیتی است. این خودرو اساساً فیسلیفتی روی آریزو ۶ پرو محسوب میشود که در قسمت جلو کاملاً بازطراحی شده و ظاهری شبیه به خودروهای لکسوس پیدا کرده است. بااینحال، خبر مهمتر در زیر کاپوت پنهان است یعنی جایی که بجای پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ آریزو ۶ پرو، موتور قویتر ۱.۶ لیتری توربو GDI در کنار گیربکس هفت سرعته دوکلاچه قرار گرفته است. همین پیشرانه را در دیگر خودروهای چری مثل فونیکس FX، تیگو ۸ پرو و فیدلیتی پرستیژ هم میبینیم ولی ۱۹۶ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور این موتور در کنار وزن سبک ۱۳۴۴ کیلوگرمی آریزو ۶ جیتی، شتاب صفرتاصد قابلتوجه ۶.۷ ثانیهای را فراهم میکند. همچنین طبق اعلام چری، این خودرو میتواند به حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. آریزو ۶ جیتی همچنین سریعترین خودروی تمام بنزینی بازار کشورمان بهحساب میآید زیرا دو خودروی ابتدایی لیست هیبریدی و الکتریکی هستند.
۲-وویا فری
شتاب صفرتاصد: ۴.۸ ثانیه
همچنین بخوانید: مشخصات و قیمت رسمی وویا فری اعلام شد؛ رقیب لوکس تیگو ۸
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبریدی |
قدرت | ۴۸۳ اسب بخار |
گشتاور | ۷۲۰ نیوتن متر |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
قیمت نمایندگی | ۳,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
وویا برند لوکسی متعلق به دانگفنگ است که در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد و به تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی میپردازد. اولین محصول این شرکت، کراساوور بزرگی بنام فری بود که توسط سروش موتور به ایران وارد شده است. این خودرو در نسخههای پلاگینهیبریدی، هیبریدی بردافزا و تمام الکتریکی تولید میشود که سروش موتور نسخهٔ پلاگینهیبریدی را به کشورمان آورده است. قوای محرکهٔ این خودرو از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری با ۱۵۰ اسب بخار قدرت به همراه دو موتور الکتریکی تشکیل شده که روی محورهای جلو عقب قرار دارند. مجموع خروجی این سیستم، ۴۸۳ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور است که به هر چهارچرخ منتقل میشود و فری را به یکی از قویترین خودروهای بازار کشورمان تبدیل میکند. به لطف این نیرو، فری با وجود وزن سنگین ۲۲۶۰ کیلوگرمی، ظرف تنها ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. این خودرو همچنین میتواند تا ۲۶۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی بپیماید.
۱-آواتار ۱۱
شتاب صفرتاصد: ۴.۵ ثانیه
همچنین بخوانید: آواتار ۱۱ وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند لوکس بهمن موتور
پیشرانه | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | ۵۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
قیمت نمایندگی | ۴,۱۹۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
درنهایت به سریعترین، قویترین و البته جدیدترین خودروی چینی حال حاضر بازار کشورمان میرسیم که بهتازگی توسط گروه بهمن وارد شده است. این خودرو محصول برند آواتار است که در سال ۲۰۱۸ توسط چانگان و نیو تأسیس شد و هماکنون با همکاری چانگان، شرکت CATL و هوآوی به تولید خودروهای لوکس الکتریکی و هیبریدی میپردازد. آواتار ۱۱ اولین محصول این برند است که در اواسط سال ۲۰۲۲ راهی بازار چین شد و توسط طراح مشهور ایرانی نادر فقیهزاده طراحی شده است. آواتار ۱۱ در نسخهٔ هیبریدی بردافزا با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو و نسخههای الکتریکی محرک عقب و چهارچرخ محرک تولید میشود که گروه بهمن آخری را به ایران آورده است. این مدل به دو موتور الکتریکی ساخت هوآوی در عقب و جلو مجهز است که مجموعاً ۵۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند و آواتار ۱۱ را ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسانند. انرژی موردنیاز این موتورها توسط یک پکیج باطری ۱۱۶ کیلووات ساعتی ساخت CATL تأمین میشود که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن تا ۷۰۰ کیلومتر را فراهم میکند.
مقایسه سریعترین خودروهای چینی
در جدول زیر مشخصات فنی سریعترین خودروهای چینی حال حاضر بازار کشور را بهطور اجمالی باهم مقایسه میکنیم:
تیگو ۷ پرو e پلاس | گک امپو | آریزو ۶ جیتی | وویا فری | آواتار ۱۱ | |
نوع پیشرانه | هیبریدی | بنزینی | بنزینی | هیبریدی | الکتریکی |
قدرت | ۳۲۶ اسب بخار | ۱۷۷ اسب بخار | ۱۹۶ اسب بخار | ۴۸۳ اسب بخار | ۵۷۰ اسب بخار |
شتاب | ۷.۵ ثانیه | ۷.۰ ثانیه | ۶.۷ ثانیه | ۴.۸ ثانیه | ۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت | ۲۲۰ کیلومتر/ساعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت |
قیمت | ۲.۲۸ میلیارد تومان | ۲.۱۸ میلیارد تومان | ۱.۷۰ میلیارد تومان | ۳.۴۹ میلیارد تومان | ۴.۱۹ میلیارد تومان |
سؤالات متداول
سریعترین خودروی چینی در ایران کدام است؟
در حال حاضر آواتار ۱۱ با قوای محرکهٔ تمام الکتریکی و ۵۷۰ اسب بخار قدرت که توسط گروه بهمن وارد میشود سریعترین خودروی چینی بازار ایران است.
آیا خودروهای چینی پرسرعت ارزش خرید دارند؟
خودروهای تمام بنزینی مثل امپو و آریزو ۶ جیتی قیمت در دسترستری دارند و ارزش خرید خواهند داشت ولی خودروهایی مثل وویا و آواتار با توجه به واردات محدود و قیمت بالا، فعلاً شرایط مطمئنی ندارند.
شتاب کدام مدل بهتر است؟
در بین خودروهای تمام بنزینی، آریزو ۶ پرو بالاترین شتاب را دارد، در بین خودروهای هیبریدی وویا فری از همه سریعتر است و درمجموع، آواتار ۱۱ سریعترین شتاب را در بین همهٔ خودروهای چینی بازار دارد.
نتیجهگیری
اگر به سرعت و شتاب اهمیت میدهید، آریزو ۶ جیتی به لطف قیمت مناسبتر، اشتراک پیشرانه با خودروهای مختلف چری و برخورداری از شبکهٔ نمایندگیهای مدیران خودرو، گزینهٔ مناسبی محسوب میشود ولی اگر خواهان خودروی لوکستر و خاصتری هستید میتوانید سراغ وویا فری یا آواتار ۱۱ بروید. شما نیز نظر خود را در مورد این خودروهای سریع چینی بیان کنید.
Silent
۲۵ فروردین ۱۴۰۴آپارتمان نشینی و برق مشا پارکینگ ها داستان های جدیدی برای شارژ EV ها بزودی خلق می کنه! :)
نبود زیرساخت شهری و انرژی هر پروژه خوبی رو از راندمان خارج می کنه
Rez
۲۶ فروردین ۱۴۰۴BYD seal و MG cyberster چرا تو لیست نیست.
Lyting
۲۶ فروردین ۱۴۰۴جای Mg جی تی و کگ gs3 و بی وای دی هان هم توی لیست خالیه
Hf
۲۵ فروردین ۱۴۰۴انتخابم قطعا GAC امپو
تنها ماشین این لیست که حس اسپرت داره
البته اریزو 6 جی تی بهتره به لحاظ قیمت و خدمات پس از فروش. ولی اریزو 6 جی تی یک حس سر هم بندی شده بودن به من میده انگار که فقط خواستن کار رو از سر باز کنن. طراحی جلوش اصلا به کنارش نمیخوره.
برای همین امپو بهتره
Puriya
۲۵ فروردین ۱۴۰۴اینا همش عدد و رقمه تو واقعیت نزدیک این اعداد هم نمیشن مگه بی ام ون
اون وویا فری تو لیست هم نظرمو جلب کرد ولی آخه موتور یک و نیم!! لیقاتش یه موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نبود؟
Sina_carshow
۲۵ فروردین ۱۴۰۴اتفاقا چینی ها خیلی بیشتر اعداد و ارقامشون به شتاب واقعی تو زندگی واقعی نزدیکه بعضی اوقات هم 0.1 تا 0.3 ثانیه معمولا بعضی مدل های بی وای دی سریعترین
بعدم دیگه جای کامنت های اینستاگرام اینجا که نیس یه سایت حرفه ایه شمام با 600 دیدگاه ازتون انتظار نداشتم اینو بگید راجب حجم موتور 1.5 بعد بگید 2 یا 3 لیتری خوبه! حتی پدر بزرگ هامون هم به این درک رسیدن ملاک قدرت حجم موتور و تعداد سیلندر نیس حتی ملاک خوش صدا بودن و بلند بودن صدا هم نیس حجم موتور
تنر
۲۶ فروردین ۱۴۰۴بی ام و به خاطر اسمش شتاب نداره به خاطر قدرتشه . شتاب تا حدود زیادی تابع قدرت و وزنه . مهندسی بی ام و تهش بتونه چند دهم ثانیه شتاب ماشینی مشابه آواتار رو بهتر کنه . مگه ۵۷۰ اسب بخار کشکه . مقایسه شود با x4 m competition با ۵۰۳ اسب بخار
پرهام
۲۵ فروردین ۱۴۰۴چه اسمهای نامانوس و ناشناخته ای دارن این ماشینای چینی!
مثلا بری تو آلمان بگی ماشینم اسمش وویا فریه! احتمالا طرف هاج و واج نگاهت میکنه!
Aj23
۲۵ فروردین ۱۴۰۴کل مقاله اشتباهه!
شتاب آریزو۶جی تی ۶.۷ثانیه؟
امیر دهقان
۲۵ فروردین ۱۴۰۴این عددیه که خود مدیران خودرو اعلام کرده
maranello550
۲۶ فروردین ۱۴۰۴آریزو 8 که سریعتره
Mehdi
۲۵ فروردین ۱۴۰۴دوستان این صحت داره که خودرو های چری که با نام فونیکس تو ایران مونتاژ و به فروش میرسند قطعاتشون با قطع های بی کیفیت تعویض میشه
Cadillac-V
۲۵ فروردین ۱۴۰۴اینجا ایرانه
هروقت احساس کردی داره یه جایی دزدی میشه بدون درست فک کردی
Sina_carshow
۲۵ فروردین ۱۴۰۴اگه پست اون شیاد رو دیدی نه اینجوری نیس احتمالا از رو پست اون اینو گفتی
Ali23
۲۶ فروردین ۱۴۰۴من که تیگو ۸ دارم اصلا چنین نیست و راضی ام.یه چیزی مد شده که چینی هارو بکوبن و بگن نه فقط کره ای ژاپنی خوبه.باور کنید اکثر کسایی که چینی هارو میکوبن اصلا سوار نشدن و در شرایط خرید قرار نگرفتن.به هر حال منطق من میگه با ۳ میلیارد پول برم یک خودروی صفر کیلومتر بگیرم و به دنبال ماشینی نباشم که ۱۰ سال کارکرد داشته و معلوم نباشه صاحب قبلیش چه جور از ماشین مراقبت کرده...
فقط سری ۳
۲۶ فروردین ۱۴۰۴کاملا درست میگی .من النترا داشتم بعد از ۲ سال مکافات فروختم رفتم صفر چینی گرفتم j7
الان بعد ۲ سال فقط رفتم نمایندگی برای روغن عوض کردن .ولی النترا رو همه چیزشو عوض کردم ولی بازم اونی نشد که باید باشه
𝐀𝐥𝐢
۲۵ فروردین ۱۴۰۴به نظرم بهترین گزینه تو این لیست امپو
مارون
۲۵ فروردین ۱۴۰۴دقیقا جذابترین چینی ها همینان + اون rx اکستریم هم داره میاد زیر 5 میگن شتاب میزنه تمام برقی هم نیست،
اوِتار وان وان یه پلاگین هیبرید داره شتابش کمتره ولی دیگه تمام برقی نیست اون بیاد خیلی خوبه خدایی طراحیش مستقیم میره واسه زیباسازی شهر خیلی خوشگله،
خدا یه پولی برسونه همه همه عشق ماشینا ماشین خوب سوار بشن حالا که نمیشه آمریکایی آلمانی سوارشیم حداقل تو همینا یکدومو بزنیم به رگ
Farhad
۲۵ فروردین ۱۴۰۴در نبود ماشین های با کیفیت البته
اینها لات کوچه خلوت هستند
saeedfarshchian
۲۵ فروردین ۱۴۰۴امپو ماشین خوبیه
دوج هم ریبج میکردش
Lyting
۲۶ فروردین ۱۴۰۴چرا خبری از کگ gs3 و امجی جیتی و بی وای دی seal نبود؟؟.🤔
مصطفی
۲۶ فروردین ۱۴۰۴پراید هاچبکو تقویت کنی هم صفر تا صدو ۵ ۶ ثانیه ای میزنه مهم چیزای دیگه است
دوست
۲۶ فروردین ۱۴۰۴با این شرایطی که ما مردم گرفتارش هستیم اصولا قیاس محصولات با کیفیت مطلوب و روز آمد جهانی با محصولاتی که ما استفاده می کنیم از بنیان برای اکثریت نشدنی هستش و چون خودمون نمی تونیم تو کشور از این محصولات استفاده کنیم اصلا لذت و راحتی و هیجان استفاده از این محصولات یا فراموشمون شده یا اصلا کلا درک درستی از شون نداریم یا برامون شده شبیه به افسانه ها,از این واقعیت تلخ که بگذریم , محصولات چینی هم جایگاهشون تو کل دنیا مشخصه هم کیفتیشون هم استفاده کننده ها از اونها بخصوص تو صنعت خودرو که به نظر من مصرف کننده که بیشتر از 40 ساله شاید بیشتر از 25 تا از انواع و اقسام ماشینها رو داشتم ,اگر امکان انتخاب داشتم ؛ عمرا محصولات چینی رو بدلایل متعدد که تقریبا همه می دونیم اونها رو حتی همین الان انتخاب می کردم , خلاص
محمد کیان شهسوار
۲۶ فروردین ۱۴۰۴من که کلا از ماشینای چینی عق ام میاد،یکم از گک امپو خوشم اومد
اون آواتار با اون طراحیش….یعنی من طراحش رو زنده میخوام!میخوام یکم باهاش حرف بزنم بگم انگیزه ات ساختن این چی بود؟؟؟
من که خودم اعداد و ارقام توی لیست رو دیدم شاخ در اوردم،البته اعداد ارقام شاید یکم ملاک باشن ولی مهم از نظر من اصالته،
میرم توی آمریکا یا کانادا یا اصن هرجا به یارو میگم ماشین من آواتار یازدهه!!!
واکنش طرف مقابل:🤨
🤣🤣🤣🤣🤣🤣