چند سالی است که تب همکاری با خودروسازان چینی در بین خودروسازان وطنی فراگیر شده است و این مسئله باعث شده است که خودروسازان بهطور خستگیناپذیر، تلاشی بیپایان را جهت یافتن گمنامترین و عجیبترین خودروهای چینی انجام دهند. در سالهای گذشته تعداد زیادی مدلهای چینی در کشور ما حضور پیدا کردند که بسیاری از آنها حضور چندان موفقی در بازار ما تجربه نکرده و بهسرعت هم محو شدند. اما به نظر میرسد که خودروسازان ما درسی از تجربههای پیشین نگرفته و همچنان بر طبل توخالی ساخت خودروهای گمنام و بیسابقه چینی میکوبند.
آخرین خبری که از این دست همکاریها رسیده است، همکاری خودروسازان راین برای ساخت یک کراس اور از کمپانی فاو با نام Faw Junpai D60 است. البته لازم به یادآوری است که جونپای یک توهین نیست! بلکه نام یک برند جدید از زیرمجموعههای فاو است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شده است. فاو D60 در روسیه نیز به فروش میرسد و بهزودی قرار است که فروش آن در کشور ما نیز آغاز گردد.در نگاه اول، به نظر میرسد که طراحی این خودرو توسط شخصی انجام شده است که از مشکلات ذهنی رنج میبرد و توانایی رسم خطوط صاف را ندارد! در بخشهای مختلف فاو D60 میتوان خطوط کجومعوج بیمنطقی را مشاهده کرد که معلوم نیست هدف طراح از رسم آنها چه بوده است. در جلوی خودرو، دماغه که بهتدریج باریکتر میشود، نمایی احمقانه به خودرو داده است و جلوپنجرهای که از روی طرح معروف جلوپنجرههای کیا کپی شده است، تصویر چندان جالبی را در ذهن بیننده ایجاد نمیکند.
اگر از نمای کنار به فاو D60 بنگریم بیش از هر چیز چرخها و رینگهای بسیار کوچک ۱۶ اینچی آن توی ذوق میزنند که در فضای خالی گلگیرها خودنمایی میکنند. علاوه بر این، چند خط که هرکدام از جایی شروع شده و در هیچ کجا به پایان نمیرسند، نمای جانبی را بهطور کامل خراب میکنند. در عقب خودرو به نظر میرسد که فاو D60 با اخم در حال نگاه کردن به افرادی است که از عقب آن را نگاه میکنند. احتمالاً D60 میخواهد با این اخم به پشتسریها میگوید که حواس خود را جمع کنید، چراکه پشت سر کسی قرار گرفتهاید که برای یک جونپای ۵۶ میلیون تومان پول داده است! اگر وارد کابین فاو D60 بشوید، شباهتهایی بین کابین آن و فاو V5 یعنی دیگر محصول جدید خودروسازان راین خواهید یافت. خطوط نقرهای رنگ در کنار پلاستیک مشکی ترکیب معقولی را تشکیل دادهاند. اما ما همچنان متوجه نشدیم که چرا طراح اصرار دارد که بخشهایی مانند اطراف سیستم صوتی را کج طراحی کند! فاو D60 در نسخه فول دارای آپشن های معقولی است، اما خودروسازان راین برای اینکه امکان هرگونه تعریفی را از ما سلب کنند، نسخه کامفورت که جزو کم آپشن ترین تیپهای D60 است را انتخاب کردهاند که امکانات آن منحصر به همین موارد مختصر میشود: ایربگ راننده و سرنشین، سیستم ضدسرقت، سنسور دنده عقب، روکش چرمی صندلی، استارت دکمهای، تنظیم نور صفحه کیلومتر، چراغ مه شکن جلو و پاور ویندوز. لازم به ذکر است که تیپ کامفورت در چین ۶۹ هزار و ۹۰۰ یوآن قیمت دارد که تقریباً معادل ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میشود. از نظر فنی فاو D60 در چین در دو نسخه ۱۸۰۰ سیسی اتومات و ۱۵۰۰ سیسی دندهای عرضه میشود که موتور ۱۸۰۰ از موتورهای تویوتا میباشد. اگر فکر میکنید که خودروسازان راین با آوردن نسخه ۱۸۰۰ سیسی سعی کردهاند ضعفهای طراحی و امکانات را پوشش بدهند، سخت در اشتباه هستید! چراکه نسخهای که قرار است در کشور ما تولید شود از پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۱۰۱ اسببخاری بهره میبرد که این توان در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه به دست میآید و حداکثر گشتاور نیز ۱۳۵ نیوتنمتر است که در دور موتور ۴۲۰۰ به دست میآید. انتقال قدرت نیز بر عهده یک گیربکس ۵ سرعته دستی است. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ و میانگین مصرف سوخت ۶٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. ازآنجاییکه ما تلاش بسیاری کردیم که بتوانیم لااقل یک نقطه مثبت در مورد این خودرو پیدا کنیم، موفق شدیم که نتایج تست ایمنی این خودرو را به دست آورده و متوجه شدیم که فاو جونپای D60 موفق به کسب ۵ ستاره از موسسه CNCAP شده است. در نتیجه لااقل میتوان نسبت به سایر چینیهای این قیمت و خودروهای بهاصطلاح وطنی، ایمنی آن را در حد قابل قبولی ارزیابی کرد. اما میرسیم به بحث قیمت و رقبا. همانطور که قبلاً نیز اشاره کرده بودیم، برای این خودرو قیمت ناقابل ۵۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. گذشته از سدانها، هاچبک ها و خودروهای دست دومی که با این قیمت قابل خریداری هستند، میتوان دو رقیب مستقیم را برای فاو D60 در کشور ما در نظر گرفت که اولی محصول جدید لیفان و کرمان موتور، یعنی لیفان X50 است و دیگری نیز محصولی از گریت وال و دیار خودرو یعنی هاوال M4 است. لیفان X50 کمی ارزانتر از فاو D60 میباشد و مزیت اصلی آن، وجود جعبهدنده اتوماتیک CVT میباشد. هاوال M4 نیز سطح بالاتری از آپشن ها و امکانات (از جمله تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش ۷ اینچی و دوربین دنده عقب) را ارائه میکند و در ازای آنها، حدود ۳ میلیون تومان از فاو D60 گرانتر است. سؤالی که در اینجا برای ما پیش میآید این است که آیا برخی از خودروسازان داخلی قبل از همکاری با خارجیها و تصمیم برای تولید یک محصول، عملیاتی تحت عنوان بازار سنجی برای شناسایی نیازهای بازار انجام میدهند؟ بخش قیمتگذاری خودروسازان روی چه حسابی به این قیمتها میرسد و آیا نیاز کشور و مردم ما در حال حاضر مینی کراساوورهای چینی میباشد؟ درنهایت بهجای سخن پایانی، تصمیم گرفتیم که سکوت کرده و همانند فیلمهای مهران مدیری، چند لحظهای به دوربین خیره شویم، شاید که ناگهان کارگردان فرمان کات را صادر کرده و از شر این کمدی بیمزه خلاص گردیم… منابع:
chinaautoweb
carnewschina
carnewschina
c-ncap
chinamobil
اشکان
۲۵ بهمن ۱۳۹۴101 اسب!!!!!خانواده های ایرانی هم ماشااله یه دونه بار بند میبندند رو سقفش تا خرخره پر وسایل….تو جاده شیب دار باید پیاده شی ماشینو بذاری رو کولت خودت ببریش!!!
Hitler
۲۵ بهمن ۱۳۹۴من کاملا قبول دارم ماشین چینی زشت،بی کیفیت و در یک کلام آشغاله
ولی مقالتون بسیار متعصبانه بود
نمای جلوش دراون حد هم که کوبیدین زشت نیس
علیرضا
۲۵ بهمن ۱۳۹۴عزیز 405 و پرشیا و سمند و ….همگی 98 اسبن کسی هم پیاده نشده هلشون بده وانت نیسان هم همین حدود قدرت داره ولی اندازه خاور روش بار میزنن همه چیز که اسب بخار نیست منحنی گشتاور ضریب دنده و….هم مهمه
احسان
۲۶ بهمن ۱۳۹۴اقای مهندس ۴۰۵ ۱۵۶ نیوتن متر گشتاور داره که تو دور۳۰۰۰ درسترسه ولی این ۱۳۵ نیوتن در ضمن قدرت این رو دور۴۰۰۰ بدست میاد معنی اش اینه تو شیب ها باید هی پر گاز بری که مساوی با استهلاک بیشتر و مصرف بیشتر .وانت نیسان هم تمام گشتاورش رو تو دور دوهزار میده واسه همین باسر گاز از دارو دیوار بالا میره وموتورش رو پاترل نصبه و افرود سنگین هم باهاش میرن
Pooya_SK
۲۵ بهمن ۱۳۹۴این دومین خودروی ناموزونیه که بعد از fiat Multipla دیدم.
این ماشین بنظرم گرونه و تو خود چین هم ارزش خرید نداره.
mehran jj
۲۵ بهمن ۱۳۹۴تنها جای مثبتش فکرکنم صندلی های چرمش باشه.خیلی ضایس خدایی.x50لیفان خیلی طراحیش بهتر از اینه
محمد
۲۵ بهمن ۱۳۹۴دمه نویسنده گرم هم دل خودشو خنک کرد هم مال مارو
rasa
۲۵ بهمن ۱۳۹۴شرنده اینجا جاش نیست ولی به هر حال پایین می نوشتم کسی نمی دید
پدال بعد اون مقاله ی پژو ( فک کنم 301 ) مثل اینکه خیلیییییی ناراحت شدی تو این مقاله قشنگ از خجالت ما در اومدی :d
ولی انصافا این ماشین خیلی مزخرفه
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۲۵ بهمن ۱۳۹۴واقعا افتضاحه
خیلی بدترکیبه
آخه 101 اسب بخار؟به زور میتونه سرنشین هارو تحمل کنه چه برسه بخوای باهاش بزنی به جاده!
حمید
۲۵ بهمن ۱۳۹۴صاحب اول و آخر این خودرو شما هستید البته کسی اینو بخره
کاوه
۲۵ بهمن ۱۳۹۴فوق العاده زشت!!!
mohammad
۲۵ بهمن ۱۳۹۴یه نفرت خاصی نسبت به ماشینای چینی پیدا کردم که نسبت به هیچ چیزی مثلشو ندارم!!
محمدرضا
۲۵ بهمن ۱۳۹۴سانگ یانگ تیوولی رو یکی از سایت های خودرویی بررسی کرده ، بررسی پخته نیست اما ارزش دیدن داره .تیوولی بنظرم تو رنج قیمتی که داره خوبه .
sunmartin
۲۵ بهمن ۱۳۹۴چینی و باز هم چینی دلیل ورود این حجم چینی سود کلانی است که از چینی ها حاصل میشود از کاربران موشکاف و منطقی و رهیاب علت ها و معلول ها دعوت میکنم برنامه ای که مربوط به ورود چینی ها به ایران و دلیل واردات بی رویه در دست گروهی خاص با قدرت برتر است را پیگیری کنید
از فاو آسا بسترن بی پنجاه اف تا فاو جونپای D60 که عمر تولید آنها کوتاهتر از دوسال است و دارندگان آنها در سالهای آتی باید با مدل های جدیدتر فاوآسا بی هفتاد اف و فاو آسا جونپای D70 دیدار و عطای خودرو خویش را به لقا آن ببخشند
دراین بین چینی سوارانی که تا دیروز از خودروهای وطنی مانند پراید استفاده میکردند و بیکباره خویش را سوار بر یک خودروی چینی با آب و رنگ کاملا فیک و تقل دیدند بسیار مدهوش گشته و دروصف تخت روان خویش آنها را بعضا با جنسیس سوناتا کادنزا اپتیما کمری لکسوس مزدا 3 و 6 و در پاره ای از هیجانات کاذب با بی ام دبلیو و بنز و آئودی قیاس کردند
علیرضا سی بی
۲۵ بهمن ۱۳۹۴آقا ما یکی از فامیلامون ام وی ام x33 خرید ازش پرسیدم راضی هستین؟؟
حالا جواب:
خوب به پای x3 و lexus نمیرسه ولی در حد خودش عالیه!!!!
ای کاش یه دوربین چهره freak منو در اون لحظه به تصویر میکشید:|||
شکوفه های کویری
۲۵ بهمن ۱۳۹۴با این وصف شما ، یعنی محصولات آلمانی از ژاپنی بالاتر هستند و ژاپنی ها همرده کره ای ها هستند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. آیا اسم این تعصب نیست؟. خواهش میکنم خودتونو گول نزنید و منطق داشته باشید چون ژاپنی و آلمانی همرده هستند و حتی ژاپنی ها با کیفیت تر هم هستند.
علیرضا
۲۵ بهمن ۱۳۹۴و همینطور کسانی که تا دیروز سوار ریو خواهر پراید شدن و یکباره سوار سراتو شدن و بسیار مدهوش گشته و خودروهای کره ای را در صف بزرگانی همچون بنز و بی ام و و….قرار دادن همین جایگاهی که چینی ها در مقایسه با کره ای ها دارن کره ای ها درمقایسه با آلمانیا دارن
پرهام
۲۵ بهمن ۱۳۹۴“طراحی این خودرو توسط شخصی انجام شده است که از معلولیت ذهنی رنج میبرد و توانایی رسم خطوط صاف را ندارد! ”
بهتر هست ما هم که خودمون رو آخر نقد و طراحی می دونیم ، درست نظر دادن رو هم یاد بگیریم … وگرنه ممکنه هممون به نوعی معلولیت ذهنی داشته باشیم !
Hamid
۲۵ بهمن ۱۳۹۴اینجا کسی علاقه ای به ماشین چینی نداره چون کسی که ماشین باز باشه ماشین چینی سوار نمیشه. لطفا اینقدر مطلب از چین نذارید.
sina
۲۶ بهمن ۱۳۹۴اره ماشین باز میره 405 میخره همراشم 10 تا سیلندر و سر سیلندر
محمد
۲۵ بهمن ۱۳۹۴بابا بالاخره معلوم هست شرکت واردکننده ومونتاژ فاو توایران کدوم شرکته؟؟؟هرشرکتی رو ادم میبینه فاو داره
اصلاماشین جالبی نیست..درضمن اون تست تصادفم توچین تست شده که ماشالا همه چینیا5ستاره دارن!!که اگه برن تواروپا واسیا وامریکا وژاپن همه ماشینای ساخت چین 2ستاره هم به زور میگیرن
میتونید یه سری به سایت موسسهای معتبر تست خودرو اروپا واسیا وامیریکا و…بزنید متوجه خواهید شد
امیر.عارف
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ممنون از نویسنده. اما در مورد بازاریابی باید بگم که 1.مردم را آدم حساب نمیکنند تا بخوان نیاز آنها را بسنجن 2.قیمت گذاری همانند ماشینهای وطنی محاسبه میشه که قیمت ماشین در خارج ضربدر3 میشه قیمت داخلی 3.خودشون سوار این ماشینها نمیشن و من و شما تاوان تمام هزینهای و دردسرها را باید پرداخت کنیم که همه اینها مساویه با سود فراوان بالاییها و زیان و عذاب مردمی که در عمل براشون مهم نیستیم . خدا بیامرزه اتحاد و هم دلی مردم ایران که ***
یوسف
۲۵ بهمن ۱۳۹۴انقد که تو شهرای ایران ماشین چینی هست تو خود پکن نیست ???
Archi KHAN
۲۵ بهمن ۱۳۹۴زشتی و نامناسب بودن این خودرو یه طرف !
لحن و مغرضانه بودن نویسنده هم کمی نا زیبا بود !
shz
۲۵ بهمن ۱۳۹۴تقریبا شبیه هیوندای سانتافه میخاستن درش بیارن .چون یه خورده شبیه اونه
ولی خیلی زشته.چین عاشق کپی زدنه …
vahid956
۲۵ بهمن ۱۳۹۴خخخخ عالی بود واقعا کمدیه ماشین پایه رو باقیمت فول قالب میکنن روی همه دزدا رو سفید کردن
bab
۲۵ بهمن ۱۳۹۴معلولیت ذهنی!!!!!!!!!
توهین امیز بود برای انسان هایی که یه جوری درگیرن با این مثله در خانوادشون
تربیت نوشتاری نویسنه بدتر از ماشین های چینی
Rouzbeh
۲۵ بهمن ۱۳۹۴جدا از همه چی محصولات فاو نسبا به بقیه چینیها از کیفیت بهتری برخوردارن . مخصوصا تو کشندها
maha
۲۵ بهمن ۱۳۹۴این ماشین افتضاح و زشت، ولی یه مقاله علمی باید بی طرف باشه.
davood
۲۵ بهمن ۱۳۹۴به نظرم نقد بسیار متعصبانه ای بود.
درسته که محصولات چینی کیفیت بالایی مثل محصولات اروپایی و ژاپنی و کره ای ندارن اما کیفیت محصولاتشون بسیار بالاتر از محصولات ایرانیه که توش شکی نیست. نکته ای که برام جالبه اینه که نویسنده یک محصول چینی دیگر (لیفان ایکس50) رو جایگزین بهتری میدونه، این در حالی است که از ابتدای مقاله محصولات چینی رو بی کیفیت میدونه. بهتر بود که یک محضول غیر چینی رو جایگزین میدونست ولی نتونست. دلیلش هم اینه که واقعا توی این رنج قیمت محصولات همه چینی هستند. نکته ی دیگه ای که به نظرم خوبه که بدونید اینه که کمپانی فاو جزو مطرح ترین کمپانی های چینی هست و بسیار عملکرد بهتری از کمپانی های چری و لیفان داشته. این مطلب رو میتونید جستجو کنید خودتون.
پیش بینی من اینه که با ورود کمپانی های خارجی مثل پژو و فیات به ایران قیمت محصولات چینی کاهش خواهد یافت (البته اگه مدیران ایران خودرو اون اخلاق …. رو کنار بگذارن و کمی هم قیمت ها رو منصفانه در نظر بگیرن) تا بتونن رقابت کنن. سال آینده احتمالا با ورود این کمپانی ها رکود بازار هم از بین میره.
یه نکته ی دیگه. کاش این ماشین با موتور تویوتا عرضه میشد. اونوقت ارزش خرید بالایی داشت به نظر من. مثل جک جی 5 اتوماتیک که با موتور میتسوبیشی عرضه شد.
MOHAMMAD. M4
۲۵ بهمن ۱۳۹۴اگر این ماشین ۵ستاره گرفته حتما ماشین های آلمانی و ژاپنی و آمریکایی باید ۲۰ستاره بگیرن
پویان
۲۵ بهمن ۱۳۹۴درسته ماشین چینی افتضاحه. قیافه خاصی هم نداره ولی یجوری نویسنده نوشته معلول ذهنی که آدم پیش خودش میگه اگه طراح این معلول ذهنیه پس طراحی کیا اسپورتیج نسل جدید چی بوده دیگه!! به افتضاحی اون که نیست. نویسنده عزیز شما چارتا خط بلدی رو کاغذ بکشی که به طراحش میگی عقب مونده؟
نیما
۲۵ بهمن ۱۳۹۴نظرات دوستان درست است.در نظرات قبلی بنده عرض کردم که خودروهای چینی دارای ظاهر زیبای فریبانه میباشند که یکی از عوامل موفقیت این خودروها میباشد.ولی این خودروها از نظر کاربردی بسیار شباهت به فرد کلاه بردار را دارا هستند.اصطلاح که میگویند خوش استقبال و بدبدرقه هستند.مردم گناهی ندارن .با میزان پولی که در اختیار دارند ناچار به خرید این خودرو ها هستند.اما نمیدانند که از چاله به چاه فرو میروند.اگر خودروهای وطنی از نظر تنوع مقداری امروزی تر تولید میشدند و قیمت متعادل تری داشتند باور کنید مردم امکان نداشت به دنبال این خودروهای بی شناسنامه بروند.
امین
۲۵ بهمن ۱۳۹۴تو خوبی و ایران خودرو جانت
نیما
۲۵ بهمن ۱۳۹۴پس حتما شما چینی هارا قبول دارید. من نمیگم ایران خودرو خوب هست اما حداقل از چینی های که فردا از عاقبت انها خبر نداریم بهتر است .من گفتم مدل های روز را تولید میکردند حتما بهتر از چینی های بی کیفیت و بی اعتماد است.پس از نظر شما چینی خوبه وخودرو ساز چینی جانه شما.
امین
۲۵ بهمن ۱۳۹۴گفتم که. فقط تو خوبی خخخخخخخخخخخخخ و ایران خودرو. البته حقم داری چون نمک گیره شون شدی. چینی ها آشغالن و ایران خودرویی ها لگن به علاوه آشغال. از توهم بیا بیرون
نیما
۲۶ بهمن ۱۳۹۴اشتباه فکر میکنی. متاسفم .شما کجا بودی زمانی که بنده اعتراض میکردم که این قطعه معیوب است اما اونها باز تمایل به تولید ونصب قطعه معیوب بر خودرو میکردند.به همین علت نتوانستم شاهد ضرر رساندن به مردم را مشاهده کنم.و استعفا دادم. اگر بنده وجدان نداشتم از شغل بسیار عالی خودم استعفا نمیدادم.واقعا برای شما که بدون اطلاع همچین نظری میدهید تاسف میخورم.
پدرام
۲۵ بهمن ۱۳۹۴این فاو ک شما میگید فلانه برند لوکس داره تولید میکنه تو چین خیلی خیلی از ایران خودرو سر تره همین بی اف 50 ک تو ایرانم هست پلتفرم مزدا 6 مدل 2009 و موتور و گیربکشس طراحی مزداست و فوق العاده ماشین نرمیه نسبت ب دنا یا هرچیز تولیدی ایران فرقون
امین
۲۵ بهمن ۱۳۹۴حالا من نمیدونم نویسنده مقاله خودشون چی سوار میشن
اما اینو مطمئن شدم که به شدت با شرکت راین سر جنگ دارند
90 درصد افرادی که ضد اتومبیل چینی نظر میدند و سنگ محصولات ناب ژاپن و آلمان را به سینه میزنند که البته حتی نمیتونند یه چرخشم بخرند، همین فردا تو صف پیش ثبت نام نمایندگی ها دیده می شند
میگین نه وعده ما فردا ساعت 8 نمایندگی سر کوچه ما
احسان
۲۵ بهمن ۱۳۹۴انصافا همین رو هم ایران خودرو نمیتونه بزنه اگه این ناهماهنگ طراحیش دنا ایران خورودو یا ساینا سایپا چیه دیگه؟! ولی واقعا گشتاور موتور برای یه کراس اور اونم تو جاده های ایران خیلی کم و افتضاحه
امین
۲۵ بهمن ۱۳۹۴البته این فقط پاشنه بلند پوشیده
گشتاور پایینش خیلی هم مهم نیست چون قرار که نیست بدوه. فقط عشوه گری میکنه
Zonda R
۲۵ بهمن ۱۳۹۴@.F
با تشکر از جناب رحیقی عزیز
واقعا بسیار زیبا با طنز تلخ مطلب رو خواستنی و جذاب کردید یاد مجله گل اقا افتادم
حرف دیگه ای ندارم
فقط اینکه حیف این سرمایه ملی و کارهای بزرگ که دست ادمایی کوچیک و فرومایه افتاده افسوس
علیرضا رحیقی
۲۶ بهمن ۱۳۹۴دوست عزیز ارادتمندم. از لطف همیشگی شما نسبت به بنده حقیر و مطالب ناقابلم بینهایت سپاسگزارم.
moein
۲۵ بهمن ۱۳۹۴از نمای پشت بسیار شبیه به اسپرتج
قدرت متورم که سراسر گلایه
مثل بقیه خودرو های که گروه خودرو سازی راین منتاژ کرده امیدی به فروش و موفقیتش نیست
بنتلی
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ای بابا نویسنده رو چیکار دارین آخه،بعله ک معلول ذهنی بوده طراحش،ب احتمال زیاد هم مث بقیه طراحی ها توسط استودیو طراحی ایتالیایی طراحی شده،پول مفت میگیرن از چین بعد میرن خونه ب بچشون میگن بابایی چن تا ماشین بکش میخوام فردا بچپونم تو پاچه چینیا،بعضی دوستان چون بنا ب سختی زمونه خودرو چینی دارن دلیل نمیشه بیخودی از محصولات بی کیفیت مث این طرفداری کنن، توشو دیدم حالم بهم خورد،ای کاش بجای این جک s2میاوردن چون کیفیت بیشتری داره،درضمن چین خودرو با کیفیت هم داره،شما برین محصولات جدید هاوال و امگرند رو ببینین واقعا زیبا و باکیفیت و بدون کپی برداری هستن و ب اصالت درطراحی رسیدن،درضمن گفتن لادا قراره خط تولید بزنه توی ایران،ب خاطر قیمت پایین و دوام بالا وپشتیبانی توسط رنو نیسان ممکنه خبرخوبی باشه البته اگه قیمتش خوب باشه و مث قبلیاش بادوام و باکیفیت باشه