چند سالی است که تب همکاری با خودروسازان چینی در بین خودروسازان وطنی فراگیر شده است و این مسئله باعث شده است که خودروسازان بهطور خستگیناپذیر، تلاشی بیپایان را جهت یافتن گمنامترین و عجیبترین خودروهای چینی انجام دهند. در سالهای گذشته تعداد زیادی مدلهای چینی در کشور ما حضور پیدا کردند که بسیاری از آنها حضور چندان موفقی در بازار ما تجربه نکرده و بهسرعت هم محو شدند. اما به نظر میرسد که خودروسازان ما درسی از تجربههای پیشین نگرفته و همچنان بر طبل توخالی ساخت خودروهای گمنام و بیسابقه چینی میکوبند.
آخرین خبری که از این دست همکاریها رسیده است، همکاری خودروسازان راین برای ساخت یک کراس اور از کمپانی فاو با نام Faw Junpai D60 است. البته لازم به یادآوری است که جونپای یک توهین نیست! بلکه نام یک برند جدید از زیرمجموعههای فاو است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شده است. فاو D60 در روسیه نیز به فروش میرسد و بهزودی قرار است که فروش آن در کشور ما نیز آغاز گردد.در نگاه اول، به نظر میرسد که طراحی این خودرو توسط شخصی انجام شده است که از مشکلات ذهنی رنج میبرد و توانایی رسم خطوط صاف را ندارد! در بخشهای مختلف فاو D60 میتوان خطوط کجومعوج بیمنطقی را مشاهده کرد که معلوم نیست هدف طراح از رسم آنها چه بوده است. در جلوی خودرو، دماغه که بهتدریج باریکتر میشود، نمایی احمقانه به خودرو داده است و جلوپنجرهای که از روی طرح معروف جلوپنجرههای کیا کپی شده است، تصویر چندان جالبی را در ذهن بیننده ایجاد نمیکند.
اگر از نمای کنار به فاو D60 بنگریم بیش از هر چیز چرخها و رینگهای بسیار کوچک ۱۶ اینچی آن توی ذوق میزنند که در فضای خالی گلگیرها خودنمایی میکنند. علاوه بر این، چند خط که هرکدام از جایی شروع شده و در هیچ کجا به پایان نمیرسند، نمای جانبی را بهطور کامل خراب میکنند. در عقب خودرو به نظر میرسد که فاو D60 با اخم در حال نگاه کردن به افرادی است که از عقب آن را نگاه میکنند. احتمالاً D60 میخواهد با این اخم به پشتسریها میگوید که حواس خود را جمع کنید، چراکه پشت سر کسی قرار گرفتهاید که برای یک جونپای ۵۶ میلیون تومان پول داده است! اگر وارد کابین فاو D60 بشوید، شباهتهایی بین کابین آن و فاو V5 یعنی دیگر محصول جدید خودروسازان راین خواهید یافت. خطوط نقرهای رنگ در کنار پلاستیک مشکی ترکیب معقولی را تشکیل دادهاند. اما ما همچنان متوجه نشدیم که چرا طراح اصرار دارد که بخشهایی مانند اطراف سیستم صوتی را کج طراحی کند! فاو D60 در نسخه فول دارای آپشن های معقولی است، اما خودروسازان راین برای اینکه امکان هرگونه تعریفی را از ما سلب کنند، نسخه کامفورت که جزو کم آپشن ترین تیپهای D60 است را انتخاب کردهاند که امکانات آن منحصر به همین موارد مختصر میشود: ایربگ راننده و سرنشین، سیستم ضدسرقت، سنسور دنده عقب، روکش چرمی صندلی، استارت دکمهای، تنظیم نور صفحه کیلومتر، چراغ مه شکن جلو و پاور ویندوز. لازم به ذکر است که تیپ کامفورت در چین ۶۹ هزار و ۹۰۰ یوآن قیمت دارد که تقریباً معادل ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میشود. از نظر فنی فاو D60 در چین در دو نسخه ۱۸۰۰ سیسی اتومات و ۱۵۰۰ سیسی دندهای عرضه میشود که موتور ۱۸۰۰ از موتورهای تویوتا میباشد. اگر فکر میکنید که خودروسازان راین با آوردن نسخه ۱۸۰۰ سیسی سعی کردهاند ضعفهای طراحی و امکانات را پوشش بدهند، سخت در اشتباه هستید! چراکه نسخهای که قرار است در کشور ما تولید شود از پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۱۰۱ اسببخاری بهره میبرد که این توان در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه به دست میآید و حداکثر گشتاور نیز ۱۳۵ نیوتنمتر است که در دور موتور ۴۲۰۰ به دست میآید. انتقال قدرت نیز بر عهده یک گیربکس ۵ سرعته دستی است. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ و میانگین مصرف سوخت ۶٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. ازآنجاییکه ما تلاش بسیاری کردیم که بتوانیم لااقل یک نقطه مثبت در مورد این خودرو پیدا کنیم، موفق شدیم که نتایج تست ایمنی این خودرو را به دست آورده و متوجه شدیم که فاو جونپای D60 موفق به کسب ۵ ستاره از موسسه CNCAP شده است. در نتیجه لااقل میتوان نسبت به سایر چینیهای این قیمت و خودروهای بهاصطلاح وطنی، ایمنی آن را در حد قابل قبولی ارزیابی کرد. اما میرسیم به بحث قیمت و رقبا. همانطور که قبلاً نیز اشاره کرده بودیم، برای این خودرو قیمت ناقابل ۵۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. گذشته از سدانها، هاچبک ها و خودروهای دست دومی که با این قیمت قابل خریداری هستند، میتوان دو رقیب مستقیم را برای فاو D60 در کشور ما در نظر گرفت که اولی محصول جدید لیفان و کرمان موتور، یعنی لیفان X50 است و دیگری نیز محصولی از گریت وال و دیار خودرو یعنی هاوال M4 است. لیفان X50 کمی ارزانتر از فاو D60 میباشد و مزیت اصلی آن، وجود جعبهدنده اتوماتیک CVT میباشد. هاوال M4 نیز سطح بالاتری از آپشن ها و امکانات (از جمله تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش ۷ اینچی و دوربین دنده عقب) را ارائه میکند و در ازای آنها، حدود ۳ میلیون تومان از فاو D60 گرانتر است. سؤالی که در اینجا برای ما پیش میآید این است که آیا برخی از خودروسازان داخلی قبل از همکاری با خارجیها و تصمیم برای تولید یک محصول، عملیاتی تحت عنوان بازار سنجی برای شناسایی نیازهای بازار انجام میدهند؟ بخش قیمتگذاری خودروسازان روی چه حسابی به این قیمتها میرسد و آیا نیاز کشور و مردم ما در حال حاضر مینی کراساوورهای چینی میباشد؟ درنهایت بهجای سخن پایانی، تصمیم گرفتیم که سکوت کرده و همانند فیلمهای مهران مدیری، چند لحظهای به دوربین خیره شویم، شاید که ناگهان کارگردان فرمان کات را صادر کرده و از شر این کمدی بیمزه خلاص گردیم… منابع:
chinaautoweb
carnewschina
carnewschina
c-ncap
chinamobil
علی
۸ اسفند ۱۳۹۴نمیدونم چرا بعضیا فک میکنن اگه این چینیا نمیومدن الان وضعمون بهتر بودو الان همه یکی یدونه ماشین فول اپشن اروپایی یا ژاپنی یا … سوار میشدیم!!نه از این خبرا نیست باز دم چینیا گرم ک ی تنوعی به بازار کسالت بار خودروهای زیر ۸۰ میلیون دادن.کافی ی سری ب سایتای همین خودرو سازای اروپایی بزنید تا ببینید ارزونترین مذلهاشونم برای ما ایرانیا غیر قابل خریدنه.البته منظورم قشر متوسطه.چینیا ب اندازه پولی ک بهشون میدی بهت اش میدن و هر روزم دارن بهتر از قبل میشن.همین الانشم کسی پولشو داشته باش انواع برندهای معتبر تو کشور هستن برای خرید.ولی با قیمتای نجومی.نباید انتظار داشته باشیم ی ماشین ک یک سوم نمونه مثلا ژاپنیش قیمتشه با ژاپنیه برابری کنه که.
Roham
۱ اسفند ۱۳۹۵میشه بگی با ۵۰ ، ۶۰ تومنی که داری میدی
چی از این ماشین به دست میاری؟!!!
قیافه خوب؟
کیفیت خوب (و نه عالی) ؟
خدمات پس از فروش خوب ؟!!!
بازار دست دوم خوب؟
آخه هیچی نداره ، یعنی به بیان ساده داری این پول و البته جون خودت رو میریزی تو جوی آب…
فکر میکنی واقعا امثال این ماشین از پراید و پیکان و پژو بهتره!!!
واقعگرا
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶قیمت های ماشین رو واقعی کنن آقایون!
اونوقت متوجّه میشی که همون ماشین های خوب اروپایی که گفتی رو میتونی با ۸۰ میلیون بخری!
متاسّفم از اینکه مردم ایران عادت کردن به وفق دادن خودشون با هر وضعیّت که بهشون تحمیل میکنن!
التماس کمی تفکّر…
اکبر 66
۲۲ اسفند ۱۳۹۴همه چینی شده . ارزانتره . راحتر فروش میره . گزینه وارداتی اروپایی وزاپنی هست .ولی گران . پولدارها ماشین المانی تو نمایشگاه کیپ تا کیپ چیده گران وبی مشتری.
سعید
۱۵ فروردین ۱۳۹۵ی برلیانس h320 دنده ای یا اتوماتیک بهتر همشون
بلاخره تویوتا و پورش و BMW توش دست بردند و 5 سال هم گارانتی داره که همینم خیلی مهمه
دوم اینکه این راین d60 یا گریت وال m4 و یا بدتر از همه لیفان x50 اصلا شاسی بلند نیستند
خداوکیلی من ی لیفان x50 کنار ی پراید دیدم
دیدم چند سانتم از پراید کوتاه تره
اینا همشون هاچ بکند
اخه ماشین شاسی بلند دیفرانسیل جلو یا موتورش 1500 سی سی
خرید اینا جز ضرر چیزی نیست
تو چینیا بسترون و برلیانس از همه بهتره.
فری
۸ بهمن ۱۳۹۵برلیانس نخرید . قطعاتش هم گرون و کمیابه. بدتر از اون خدمات پس از فروشه.
Ali
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام،
نظرتونو پسندیدم،
از نکته نظر فنی موارد کاملا صادقند،
موفق و پایدار باشید،
علی
۲۹ خرداد ۱۳۹۵سلام من این ماشینو تست کردم داخل نمایشگاه مرکزی راین اونقدرها که شما میگید ماشین بدی نیس ظاهر خوبی داره از رو عکس نظر فنی نوشتن زیاد درست از اب درنمیاد … ماشین های خودروسازی اف ای دبلیو ماشی های خوبیه شتاب خیلی خوبی داره .. کاش اول از نزدیک دیده بشه بعد نظر داد
آذین مهر
۱ آبان ۱۳۹۵خداییش هرکی این نقدر رو انجام داده ی خصومت شخصی داشته با خودروهای چینی
قبول دارم نسبت ب خودروهای اروپایی بیکیفیتن و ریخت جالبی ندارن اما خب آدم باید انصاف داشته باشه قیمتاشون رو هم با هم مقایسه کنه
در مورد این ماشین انصافآ طراحی قابل قبولی داره و این طور ک شما میگید زننده نیست
در مورد اندازه رینگها گفته هاتون تایید میشه .در مورد آپشنها هم خب سیاست واردات خودرو در ایران همینه دیگه وقتی میخوان ماشینی رو وارد کنن مدل لو آپشن و پایینترین قدرت موتوری رو میارن و ب قیمت بالاتری از مدل فول آپشن میدن ب ملت همیشه در صحنه
این خودرو ها رو با خودروهای خارجی نباید مقایسه کنید باید با خودروهای ساخت داخل مقایسه کنید اونوقت انگار دارید بنز یا تویوتا میخرید.
شما همین دنا رو ی نیگاه کن خداییش هیچ قسمتی از ماشین با هم همخونی نداره اگر از 3 سمت بهش نگاه کنید انگار دارید ب 3 تا ماشین مختلف نیگاه میکنید
همین خودروهای چینی باعث شدن ب خودروسازای داخلیمون هم بعد از این همه سال ی فشاری وارد بشه و کمتر این فرقوناشون رو بندازن ب مردم
چاستان
۱۶ آذر ۱۳۹۵خیلی جالبه ، پس این همه خودروی چینی توی خیابونای ایرون واقعاً مال کیه ؟ نکنه خود چینیا باشن ؟ یا داعش …
سپه
۳ دی ۱۳۹۵باسلام,تازه دیروز یه نمونهD60 رو یکی از نمایندگیها ی بلواروکیل آباد مشهدآورده که میگن باطری نداره یا اجازه روشن کردن ندارند؟!! اینا چه مفهومی داره؟! آپشنهای کاتالوگ با مشخصات اینترنتشون متفاوته ! صندلیاش ابر ساده اندو بدون چرم و میگن خودروی اصلیش صندلیاش در 6جهت حرکت و قابل تنظیمه؟! اینکه تبلیغش مربوط به سال94 است.هنوز رسمأ رونمایی نشده.بالاخره کدومو باور کنیم؟!
نوید
۸ دی ۱۳۹۵به نظر من چین الان حرف اقتصاد جهان رو میزنه، و ماشین هاش هم هیچی از ماشین های کره ای کم نداره هم آپشن هم ظاهر و فنی وهم خدمات بعدی که حتی از ماشین قراضه سازهای وطنی هم بهتر جواب میدن، و قیمتش هم که رقابتی هست، اگه جنس چینی بد بود الان باید کل چین از هم گسیخته می شد!!!!این همه تبلیغ منفی برای این شرکتها ی چین از طرف قراضه سازهای وطنی هست متاسفانه،، اینم بدونید اکثر این ماشین سازهای چینی کمتر از ده سال عمر بیشتر ندارن ولی ! افسوس!!!
عرفان
۱۸ اسفند ۱۳۹۵من تجربه ماشین چینی را دارم. – حدود 4 ساله- یه جیلی دارم. از نوع ای سی سون که خیلی راضیم. هم مصرفش کمه. هم خرجش اندکه. و استهلاک کمی هم داره. ولی بقیه برندهای چینی را توصیه نمی کنم. چون توی برندهای چینی فقط جیلی اونهم فقط همین مدل و ام جی تونستن در یورو ان کپ ستاره ایمنی مناسبی تامین کنند. جیلی 4 ستاره ایمنی اروپا را داره و قابل اطمینانه
آرمان
۲۸ فروردین ۱۳۹۶واقعا غیر حرفه ای بود نوع نوشتنتون…شرکت فاو از شرکت های برتر چین هست…ننویسید اینطوری…
محمدمهدی
۲۸ فروردین ۱۳۹۶سلام
با 50 تومن خودرو دست دو کرهای یا ژاپنی بگیری که بهتره تا این .
علی
۳۱ فروردین ۱۳۹۶نوع نگارش کاملا” مغرضانه و در نکات منفی اغراق شده.. حیف سایت پر طرفدار شماس که اینگونه افکار و شخصیت مخاطب را به چالش بکشه… محض اطلاع رینگ 16 اینچی از رینگ 15 اینچی زانتیا بزرگتره.. طراحی با آمیزه ی اخم چه در قسمت جلو و چه عقب از مودال های این حرفه است و الان بیشتر طراحان خودروها بر این نکته تاکید دارند مثل طراحی در کیا اوپتیما و هیوندای سوناتا و جگوار و ….
و بقیه ی به اصطلاح تعاریفتون هم از همین چاشنی کوبش بهره میجست.. بیایید خودمان را اصلاح کنیم بجای آنکه در شکوه دیگران به دنبال نقص و ایراد بگردیم.. بدرود..
شهریار
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶اینکه یه سایت یه نقد الکی کنه و بقیه سایت ها هم از اون پیروی کنن تو کشور ما همیشه هست در کل مشخصات ظاهری عالی نیست اما اینطور که شما نقد کردید فک میکنم حداقل از ماشین بی ریخت و پر طرفدار x33 خیلی بهتره .