خودروهای چینی

نیو برای رقابت با هاچبک‌های اروپایی از برند فایرفلای رونمایی کرد

نخستین محصول ۲۰ هزار دلاری این شرکت سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهد شد.

شرکت نیو به‌طور رسمی از یک زیربرند تازه پرده‌برداری کرده است که وظیفه تولید خودروهای برقی و کوچک آن را برعهده دارد. هدف مدیران نیو از رونمایی این شرکت که با نام «فایرفلای» شناخته می‌شود، رقابت جهانی مستقیم با محصولات برقی برندهای مینی و اسمارت بوده است. به‌این‌ترتیب، فایرفلای هم‌اکنون به‌عنوان سومین برند مجموعه نیو مشغول به فعالیت می‌شود.

پیش فروش فایرفلای با قیمت ۲۰,۳۹۰ دلار و از بهار ۲۰۲۵ میلادی آغاز خواهد شد. دلیل این نحوه قیمت‌گذاری، برابری فایرفلای با محصولات مینی در کشور چین است. مینی کوپر برقی جدید که در کشورهای شرق آسیا هم به فروش می‌رسد از اکتبر سال جاری میلادی با تخفیفی قابل‌توجه به بازار عرضه شد که رقابت را برای محصولات چینی دشوار کرد.

نیو تلاش کرده تا با قرار دادن فناوری تعویض‌باتری خود در محصولات فایرفلای، آن‌ها را به شبکه تعویض باتری خود وصل کند و خریدارانش را به جامعه خودروهای برقی و شارژ بدون معطلی وارد کند. هر چند جزئیات طرح باتری مشتریان فایرفلای هنوز مشخص نشده اما احتمالا از نوع «BaaS» خواهد بود که باتری را به‌عنوان یک سرویس دوره‌ای درنظر گرفته و برنامه‌ای را برای کرایه‌کردن آن در اختیار خریداران قرار می‌دهد. این روش، قیمت نهایی خودرو و باتری را برای مشتری کمتر می‌کند.

مدیرعامل و بنیان‌گذار برند نیو، «ویلیام لی»، می‌گوید که فایرفلای از خودروهای اسمارت کوچک‌تر است و از محصولات مینی هوشمندتر. او با این بیانیه در تلاش است تا به مشتریان بالقوه این کلاس نشان دهد که می‌توانند از مزایای هر دو خودروی اسمارت و مینی در یک خودرو استفاده کنند. او اعلام کرد که برند نوپایش به بازار جهانی فکر می‌کند و از همین ابتدای راه، در کشورهای گوناگون عرضه خواهد شد. نخستین بازار چین خواهد بود و سپس، فایرفلای به اروپا خواهد رسید.

برنامه خودروسازی فایرفلای دو سال پیش آغاز شد؛ زمانی که تعرفه واردات خودروهای شرقی به بازار اتحادیه قاره سبز تنها ۱۰ درصد بود. به‌این‌ترتیب «دنیل جین»، مدیرعامل فایرفلای، هم برنامه داشت تا نخستین محصول خود را ابتدا در بازار اروپا رونمایی کند؛ اما افزایش تعرفه‌ها به ۳۰ درصد در اکتبر سال جاری باعث تغییر استراتژی شد.

تعرفه واردات تنها روی برندهای چینی تاثیر نمی‌گذارند؛ برندهای آمریکایی هم برای تجارت در این بازار مجبور هستند حدود ۸ درصد تعرفه واردات پرداخت کنند که قیمت نهایی محصولات را برای مشتریان اروپایی افزایش می‌دهد و تا حدودی از خودروسازان این قاره حمایت می‌کند. به این ترتیب کار برای نیو و برندهای دیگر چینی مانند سایک‌موتور که به‌ترتیب ۲۰.۷ و ۳۵.۳ درصد تعرفه پرداخت می‌کنند، دشوارتر خواهد بود. نظر شما درباره فایرفلای چیست؟ آیا نیو با اسم‌ورسم تازه خود، می‌تواند برندهای اروپایی را در خانه خودشان مغلوب سازد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. پویان

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (823 ديدگاه)

    کیفیت نیو که از همه اروپاییها بالاتره.
    فقط همین سنگ اندازی تعرفه جلو فروششون رو میگیره. وگرنه خود اروپاییها میدن در بحث خودرو برقی و هیبریدی خیلی از چینی ها عقب تر هستن.

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. Golf

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (28 ديدگاه)

      اروپایی ها بنظرم با همین برقی سازی به خودشون ضرر زدن

  2. محمد

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    چراغ هاش الهام گرفته از آیفون13 پرومکسه؟؟

    موافقم 4
    مخالفم 1
  3. KAIZEN

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (278 ديدگاه)

    هوندا E رو گذاشتن جلوشون، کمی چراغهای جلو و عقب رو تغییر دادن شده این.
    یکی از روش‌های کاهش هزینه های تحقیق و توسعه همینه: کپی برداری و اعمال تغییرات محدود
    بعد همین محصول با قیمت ۲۰ هزار دلاری برای محصول اصلی شاخ میشه و بازار اونو میگیره
    زیبا نیست؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا