خودروهای چینی که این روزها در انواع و اقسام مختلفی بازار کشورمان را قبضه کردهاند، ابتدا از اواسط دههٔ ۸۰ شمسی به بازار ایران وارد شدند.
سالها است که خودروهای چینی را در بازار کشورمان میبینیم اما پس از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، به دلیل عدم حضور برندهای معتبر در بازار، حضور چینیها در ایران بسیار پررنگتر شد و شاهد عرضهٔ انواع و اقسام این خودروها توسط شرکتهای مختلف بودیم که حتی برخی از آنها از شرکتهای واردکنندهٔ خودرو بودند. خودروهای چینی به لطف طراحیهای بروز، آپشنهای فراوان، بهبود کیفیت نسبت به گذشته و البته بازار محدود و انحصاری، توانستهاند سهم قابلتوجهی از بازار خودروی کشورمان را تصاحب کنند و امروز خودروهای چینی فراوانی را در شکلها، اندازهها و قیمتهای مختلف در بازار ایران میبینیم؛ اما حملهٔ خودروهای چینی به کشورمان از چه زمانی آغاز شد و اولین خودروهای چینی که به ایران آمدند کدامند؟
۱-امویام ۱۱۰
آغاز عرضه: ۱۳۸۴
امویام ۱۱۰ اولین خودروی چینی بود که راهی بازار ایران شد. کرمان موتور که در دههٔ ۷۰ و اوایل ۸۰ شمسی با مونتاژ دوو سییلو و ماتیز فروش خوبی را تجربه کرده بود، پسازاینکه دوو توسط جنرال موتورز خریداری شد و به دلیل تحریمهای آمریکا نتوانست به تولید خودروهای دوو در ایران ادامه دهد، با ایجاد شرکت مدیران خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در سال ۱۳۸۱، سراغ کپی چینی ماتیز یعنی چری QQ رفت و این خودرو را با نام امویام ۱۱۰ در ایران مونتاژ و عرضه کرد. این خودرو با وجود کیفیت پایین، ایمنی بسیار ضعیف و ناشناخته بودن خودروهای چینی برای ایرانیان، به لطف مصرف سوخت پایین و قیمت ارزان، فروش نسبتاً مناسبی را تجربه کرد و تا سال ۱۳۹۵ با پیشرانههای سه و چهار سیلندر تولید شد.
۲-لیفان ۵۲۰
آغاز عرضه: ۱۳۸۷
دومین خودروی چینی در بازار کشورمان هم توسط کرمان موتور عرضه شد. این شرکت برای تنوع بخشیدن سبد محصولات خود، سراغ برند لیفان رفت و سدان کوچک ۵۲۰ آن را روی خط تولید برد. این خودرو که در سال ۲۰۰۶ در نمایشگاه پکن رونمایی شده و بر پایهٔ پلتفرم سیتروئن ZX دهه ۹۰ میلادی ساخته شده بود، کیفیت پایینی داشت و از مشکلات متعددی مثل خشکی سیستم تعلیق و سروصدای زیربندی رنج میبرد. لیفان ۵۲۰ از لحاظ کیفیت ساخت هم در برابر رقبای داخلی مثل سمند حرفی برای گفتن نداشت. این سدان چینی که از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ضعیف با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور استفاده میکرد، زمان زیادی در ایران دوام نیاورد و در سال ۱۳۹۲ کرمان موتور به تولید آن پایان داد.
۳-گریت وال دییر
آغاز عرضه: ۱۳۸۷
درحالیکه بازار وانتهای کشورمان برای سالها تحت سلطهٔ وانتهای پیکان، مزدا و نیسان بود، در اواخر دههٔ ۸۰ شمسی شرکت دیار خودرو فرصت را برای حضور در این بازار با یک وانت چینی مناسب دید. بدین منظور، وانت دییر (Deer) از گزیت وال انتخاب شد. این خودرو که از روی نسل ششم تویوتا هایلوکس کپی شده بود، بیش از ۹ سال محبوبترین وانت بازار چین بود و حتی در بازارهای صادراتی مثل آفریقا و آمریکای لاتین هم موفق عمل کرد. بااینحال، دییر که فقط بهصورت تک کابین توسط دیار خودرو مونتاژ شد، تیراژ پایینی داشت و نتوانست به تهدیدی برای وانتهای قدیمی اما پرفروش بازار ایران تبدیل شود. به همین دلیل، گریت وال دییر بهعنوان اولین وانت چینی بازار کشورمان، مدت کوتاهی بعد از روی خط تولید کنار رفت.
۴-چری ویانا
آغاز عرضه: ۱۳۸۸
هرچند چند سال قبل مدیران خودرو با مونتاژ امویام ۱۱۰، با چری همکاری را آغاز کرده بود اما چندی بعد، شرکت دیگری بنام سناباد خودرو که در سال ۱۳۸۱ در مشهد تأسیس شده بود هم سراغ چری رفت و با همکاری ایرانخودرو، مونتاژ سدان A15 را با نام ویانا آغاز کرد. پیشینهٔ A15 به سدان A11 بازمیگشت که اولین خودروی چری بود و بر اساس سئات تولدو ساخته شده بود. ویانا با قیمتی در حدود ۱۲ میلیون تومان در کشورمان عرضه شد و قصد داشت به رقیبی برای پژو ۴۰۵ تبدیل شود اما به دلیل کیفیت ساخت پایین و عرضهٔ محدود، به اهداف خود نرسید و تولید آن پس از مدت کوتاهی در سال ۱۳۹۰ خاتمه یافت.
۵-امویام ۵۳۰
آغاز عرضه: ۱۳۸۹
مدیران خودرو که با عرضهٔ امویام ۱۱۰ توانسته بود بازاری برای خود دستوپا کند، چند سال بعد سراغ خودروی بزرگتری از چری با نام A5 رفت. این خودرو که دومین محصول مونتاژی چری توسط مدیران خودرو محسوب میشد، با نام امویام ۵۳۰ راهی بازار شد. چری A5 که کپی نصفه و نیمهای از نسل سوم نیسان آلتیما محسوب میشد، علیرغم ظاهر ناپخته، موفقتر از سدانهای چینی قبلی بازار ایران یعنی لیفان ۵۲۰ و چری ویانا عمل کرد و توانست به رقیب جدیتری برای خودروهای داخلی مثل پژو پارس تبدیل شود. امویام ۵۳۰ که به پیشرانهٔ ۲ لیتری قدرتمند با ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور مجهز بود، تا سال ۱۳۹۵ تولید شد و سپس جای خود را به امویام ۵۵۰ داد که اساساً نسخهٔ فیسلیفت ۵۳۰ محسوب میشد.
۶-هافی لوبو
آغاز عرضه: ۱۳۸۹
ازآنجاییکه امویام ۱۱۰ در بازار ایران نسبتاً موفق عمل کرده بود، در سال ۱۳۸۹ شرکت کرمان خودرو تصمیم گرفت از طریق یکی دیگر زیرمجموعههایش یعنی خودروسازان بم تولید هاچبک چینی دیگری را آغاز کند. این خودرو که لوبو نام داشت، در سال ۲۰۰۲ توسط شرکت چینی هافی معرفی شده بود. طراحی لوبو توسط پینینفارینا انجام شده بود و به همین دلیل ظاهر قابلقبولی داشت. این خودرو اما درحالیکه گرانتر از پراید و پژو روآ بود، از پیشرانهٔ ضعیف ۱.۱ لیتری با تنها ۶۵ اسب بخار قدرت استفاده میکرد و امکانات اندکی داشت. به همین دلیل و البته دلایل دیگری مثل برند ناشناخته، فضای محدود کابین و کمبود نمایندگیها و قطعات، هرگز استقبال خوبی از لوبو نشد و مدت کوتاهی بعد در اواخر سال ۱۳۹۰ بیسروصدا تولید آن خاتمه یافت.
۷-امویام X33
آغاز عرضه: ۱۳۸۹
پس از عرضهٔ هاچبکها، سدانها و پیکاپهای چینی در ایران، حالا نوبت شاسیبلندهای چینی بود که راهی بازار کشورمان شوند و این بار هم مدیران خودرو پیشگام بود. این شرکت در سال ۱۳۸۹، مونتاژ چری تیگو را بهعنوان اولین شاسیبلند چینی در بازار ایران آغاز کرد. این خودرو که در سال ۲۰۰۵ معرفی شده بود، اولین مدل از سری تیگو بود و به همین دلیل، ابتدا صرفاً با نام چری تیگو و بدون پسوند عددی خاصی در چین عرضه میشد اما مدیران خودرو برای بازار ایران، نام X33 را انتخاب کرد. این خودرو که آغازگر مسیر کراساوورهای محرک جلو در بازار کشورمان بود، با استقبال مناسبی مواجه شد و فروش بالایی را تجربه کرد. X33 با تجربه چند فیسلیفت، تا سال ۱۴۰۱ توسط مدیران خودرو به تولید رسید تا به یکی از خودروهای چینی با بیشترین مدت تولید در ایران تبدیل شود.
۸-لیفان ۶۲۰
آغاز عرضه: ۱۳۹۰
با آغاز دههٔ ۹۰ شمسی، ورود خودروهای چینی به کشورمان شدت گرفت و چینیها که رفتهرفته جای خود را در بازار ایران باز کرده بودند، با مدلهای بیشتری به این بازار پرسود حمله کردند. در همین دوران، کرمان موتور که در اولین تجربهٔ همکاری با لیفان و عرضهٔ ۵۳۰ شکست خورده بود، دوباره سراغ این شرکت چینی رفت و این بار مدل بزرگتر ۶۲۰ را به ایران آورد که توانست شرایط لیفان را در بازار کشورمان کمی بهبود ببخشد. این سدان چینی که طراحی آن شبیه ترکیبی از بامو سری ۳ و مزدا ۳۲۳ به نظر میرسید، ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری در کشورمان عرضه شد اما از سال ۱۳۹۱، کرمان موتور پیشرانهٔ قویتر ۱.۸ لیتری را با ۱۳۱ اسب بخار قدرت ارائه کرد. لیفان ۶۲۰ هرچند خودروی بینقصی نبود اما موفقتر از ۵۲۰ عمل کرد و تا سال ۱۳۹۶ تولید شد.
۹-لیفان X60
آغاز عرضه: ۱۳۹۱
با موفقیت امویام X33 در بازار، کرمان موتور هم که پیشازاین سدانهای لیفان را به ایران آورده بود، سراغ اولین کراساوور لیفان یعنی X60 رفت. این کراساوور چینی هم به لطف ظاهر مناسب و مشخصات فنی قابلقبول، در بازار ایران فروش قابلتوجهی را تجربه کرد. X60 به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر مجهز بود که ۱۲۶ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتن متر گشتاور داشت. کرمان موتور ابتدا این خودرو را با گیربکس دستی مونتاژ میکرد اما حدود چهار سال بعد، این شرکت عرضهٔ نسخهٔ اتوماتیک X60 را هم با گیربکس CVT آغاز کرد. این کراساوور لیفان تا سال ۱۳۹۷ در ایران مونتاژ شد.
۱۰-جک J3
آغاز عرضه: ۱۳۹۱
در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی، کرمان موتور که به دلیل وضع تحریمها مجبور به خداحافظی با سدانهای محبوب خود یعنی هیوندای ورنا و آوانته شده بود، به دنبال دستوپا کردن جایگزینی برای آنها بود و بدین منظور سراغ شرکت چینی جک رفت. کرمانیها در اولین گام، جک J3 را روی خط تولید بردند تا جانشینی برای ورنا باشد. این خودرو در دو نسخه سدان و هاچبک به ایران آمد تا رقیبی برای پژو ۲۰۶ باشد اما حتی حریف امویام ۳۱۵ که همان سالها به بازار آمده بود هم نشد. البته هرچند اولین تجزیهٔ حضور جک در ایران موفق نبود و تولید J3 پس از مدت کوتاهی در سال ۱۳۹۳ خاتمه پیدا کرد ولی اما سدان بزرگتر و جذابتر J5 که یک سال بعد روی خط تولید کرمان موتور رفت، این ناکامی را جبران کرد و برند جک را در ایران به شهرت رساند.
javad-bmw
۱۹ شهریور ۱۴۰۳آقای دهقان ، من متوجه نشدم؟
ینی مدیران خودرو زیر مجموعه کرمان موتور هستش؟
hamid
۱۹ شهریور ۱۴۰۳بله مجموعه کرمان موتور هست ، خوده کرمان موتور هم زیرمجموعه کرمان خودرو هست
هادی
۲۰ شهریور ۱۴۰۳مدیران خودرو زیر مجموعه کرمان موتور نیست ، مدیران خودرو و کرمان موتور زیر مجموعه هولدینگ کرمان خودرو هستن
hamid
۲۰ شهریور ۱۴۰۳دوست عزیز یه سرچ بکنید بعد کامنت بزارید
منم مثل شما فکر میکردم ولی زیرمجموعه کرمان موتور
هراکلیوس
۱۹ شهریور ۱۴۰۳کرمان شهر دوم مافیا خودرو
گاس فرینگ
۲۰ شهریور ۱۴۰۳مرحوم فربد زاوه میگفت این شرکتها ربطی به هم ندارن
حسین
۱۹ شهریور ۱۴۰۳پس میشه گفت چین به خاطر ایران الان انقدر پیشرفت کرده 😂
انقدر بنجل کردن تو …ایرانیان
تا بلاخره موفق شدند 😂
محمد
۱۹ شهریور ۱۴۰۳به خاطر ایران😏
خیلی ساده لوحانه هست.
شاید چری تا حدودی به خاطر ایران به اینجا رسیده،بازم می گم شاید ولی چری اصلاً شاید ۵ درصد خودروسازی چین باشه.
Galant.VR4(JDM)
۱۹ شهریور ۱۴۰۳شاید باورت نشه ولی یه خودروساز اول پیشرفت میکنه بعد فروشش جهانی میشه
پله پله از کشور های کوچیک و بازار های ضعیف شروع میکنه بعد بازار های بزرگ و اینکه بگیم بخاطر ما بوده فقط یه جکه
mahan
۲۰ شهریور ۱۴۰۳البته.
این ماشینا مخصوصا لیفان و ویانا، دیگه سرطان نیستن، خوده مرگن.
تو خیابون وقتی میبنیم میگم خدایا صاحب این میخواد چیکار کنه عزرائیل هم دیگه اینو ازش نمیخره
۲۰ شهریور ۱۴۰۳سلام دوست من اون زمان 405 به عنوان یک خودروی متوسط درست میشد و چینی ها چون تازه وارد بودن قیمت ارزونی روشون گذاشتن وگرنه الان قیمت یه جک جی فور که درحد و اندازه همیناست صفرش تو ایران حدود یه تومن اب میخوره
حسین
۱۹ شهریور ۱۴۰۳جالبه این لیست رو میبینیم تازه متوجه میشیم پژو ۴۰۵ هرچند قدیمی شد ولی زمان خودش جزو بهترین خودرو ها بوده تو قیمت خودش ، این ماشین خوش رکاب تا الان چرخه ی بزرگ ترین کارخونه خودروسازی ایران رو زنده نگه داشته ، نمیدونم اگر نبود چه اتفاقی میافتاد😂
البته مقایسه پژو ۴۰۵ با چینی های هم دوره اش و حتی دهه های بعدش هم توهین به یکی از بهترین خودرو های موفق اروپاست و دوران خوب پژو
Hosseink3
۱۹ شهریور ۱۴۰۳405 سوار شو خیلی هم توی حوضه خودرو در موردش حرف نزن بدرود
حسین
۱۹ شهریور ۱۴۰۳بدرود
comodor
۲۰ شهریور ۱۴۰۳شمام اول برو ببین “حوزه” رو چطور مینویسن.
بعد برو ۴۰۵ رو با هم سن و سالهای خودش مقایسه کن. بعد بفرما ریپلای بزن
Galant.VR4(JDM)
۱۹ شهریور ۱۴۰۳حالا یه ماشین و برند معمولی اینقدر تعریف نداره و به زودی چین از روش رد میشه
Taha Ayoobi
۱۹ شهریور ۱۴۰۳یه چیزی فهمیدم،
اولین ماشین بی وای دی، مدل F3 بود که تو ایران هم هست.
خیلی جالب بود برام.
احمد محسن
۱۹ شهریور ۱۴۰۳حواستون باشه این چینی ها کا ۱۵ سال از عمرشون گذشته دارن کارکرد ۱۰۰ هزار تا میفروشن قیمت پژو ۴۰۵ ، درحالی که حداقل ۳۰۰ تا کار کردن
hosen
۱۹ شهریور ۱۴۰۳ام وی ام 530 بین اینا ماشین بدی نبود با موتور قوی که داشت.
Avan
۱۹ شهریور ۱۴۰۳من تجربه ۱۲ سال مالکیت ۵۳۰ داشتم.انصافا ماشین خوب و باکیفیت نسبتاً آپشن دار و به قول خریدارش نجیبی بود.در این ۱۲ سال فقط یک قفل در عوض کردم و بقیه مخارج فقط مصرفی بود.یک بار تصادف سنگین داشتم که فهمیدم شاسی و بدنه بسیار قوی هم داره و خدا را شکر هیچ آسیبی به سرنشینان نرسید. البته ایرادات هم داشت ولی واقعا ماشین خوبی بود.
Reza-a
۱۹ شهریور ۱۴۰۳اوایل تمرکز شرکتهای خودرویی که ماشین چینی آوردن تمرکزشون رو ردهی قیمتی ارزون بود اما از وقتی واردات ممنون و ارزش پول ایران کم شد دیگه زنجیر پاره کردن! و تمرکز رو گذاشتن روی رده قیمتی لوکس و کلا سراغ مدلهای ارزون چینی نمیرن و تولید همون مدلهای نسبتا ارزون قبلی رو هم متوقف کردن.
Salar
۱۹ شهریور ۱۴۰۳جدا از چینی بودن و برند، ۵۳۰ واقعا ماشین قابل توجهی بود و واقعا از لحاظ کیفیت و دوام از ایرانی ها بالاتر بود
سالار فصل
۱۹ شهریور ۱۴۰۳بهترینشون به نظر من و آقای اشتری x33 بود
Navid A J
۲۰ شهریور ۱۴۰۳کسی از حال لیفان و تولیداتش خبر داره؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ شهریور ۱۴۰۳حالش خوبه
https://m-offweb.livanauto.com/#/home
Navid A J
۲۲ شهریور ۱۴۰۳اصلا باورم نمیشد این همون لیفان باشه. ممنون جناب اشتری
علی جردن
۲۰ شهریور ۱۴۰۳طبق نوشته متن بالا لیفان ۵۲۰ برای رقابت با سمند مونتاژ شد ایران خودرو هنوز داره سمند سورن پلاس تولید می کنه چین از لیفان ۵۲۰ رسیده به هونگچی H5
محسن
۲۰ شهریور ۱۴۰۳وای اگر اژدهای چین از خواب بیدار شود…
اژدهای چینی ها بدجور بیدار شده و حالا از دهان و دماغش آتیش میده بیرون
RD 1600cc
۲۰ شهریور ۱۴۰۳اینجاش جالبه نوشته که موتورش ضعیف بوده
اونایی که سواریشو کردن میفهمن از خیلی خودروهای داخلی تیز تر بوده
امتحان کردم دنده سه ماشین تیکاف میزد
فرمونش با انگشت کوچیک میچرخید.
جنس بدنش که واقعا خیلی خیلی محکمه.
گاس فرینگ
۲۰ شهریور ۱۴۰۳وضعیت تامین قطعاتش بخصوص قطعات موتوری در همون زمان عرضه هم بد بود و داد مالکانش رو در آورده بود
۲۰ شهریور ۱۴۰۳دوست من سمند در حدود اندازه لیفان 620 بود و 520 باید برای رقابت با پژو 405 مونتاژ میشد
علیرضا
۲۰ شهریور ۱۴۰۳والا سمند یه ۱۰ سانت طولش بیشتره و عرضش دو سانت بیشتره
جوری میگی سمند بزرگتره یکی ندونه فکر میکنه داری تویوتا کمری رو با ۴۰۵ مقایسه میکنی
۲۰ شهریور ۱۴۰۳بله دوستم ولی نمیشه مقایسه کرد منم از هیچ ماشین ایرانی دفاع نمیکنم
ممد
۲۰ شهریور ۱۴۰۳لیفان ۵۲۰ ماشین خوبی هست مخصوص توی مدل 520i من خودم 520iدارم ماشین خوبی هست از سمند خیلی بهتره
شایکل موماخر
۲۰ شهریور ۱۴۰۳سطل زباله ای در پی سطل آشغالی دیگر……ببینید چقدر قشنگ و فکورانه، سطح انتظارات مون رو پایین آوردن که بین زباله چارچرخه های …..ی، دنبال بهتره میگردیم. البته اگر به گرگهای وال استریت وطنی سهامدار در پیتهای چینی برنخوره!!!!
gabriel
۲۰ شهریور ۱۴۰۳نه ببین مساله اینه که حتی چینی های بنجل هم طی یکدهه اخیر پله پله مسیر ترقی رو طی کردن و لحظه ای دست روی دست نذاشتن مهم اینه راهشون درسته هرچند حالاحالاها تا مقصد راه دارن.در حالیکه *** تو دهه اخیر با سرعت نور بسمت قهقرا حرکت کرده!!
Taha Ayoobi
۲۰ شهریور ۱۴۰۳این نشون میده ورود و به دست گرفتن بازار ایران توسط چینی ها به خاطر تحریم ها و رابطه بد با آمریکاس.
یعنی ایرانم چینی رو نمیآورد تا اینکه جنرالموتورز دوو رو خرید.
Saji
۲۰ شهریور ۱۴۰۳دقیقا تو کمتر از ۲۰ سال از mvm۱۱۰ شرکت چری رسیده به اکستریم ک اگه عقده و تعصب و تنفر کنار بره و منطق بیاد جاش واقعا پیشرفت عالی و ایدهآلی بوده…حالا اینکه مثلا من دوچرخه سوار ک سوار بدترین ماشین چینیم نشدم بخاطر محدودیت شخصیم بیام نظر بدم ک بده و آشغاله و فلان از اصل واقعیت چیزی کم نمیشه تو ایران و روسیه و هند و چنتا کشور اروپایی و آمریکای جنوبی ک آمارش هست جایگاهشون محکمه تو کاناداهم برا اینکه فروش چینیا خیلی زیاد نشه روش تعرفه سنگین گذاشتن این واقعیته و آمار جهانی و معتبر داره نه حرف من متعصب و ماشین خوب ندیده&&
گاس فرینگ
۲۰ شهریور ۱۴۰۳در مورد وانت دییر اون زمان تو فروم های خودرویی میگفتن قیمت تمام شده اش برای شرکت ۶ میلیون بود و میخواستن با قیمت ۸ میلیون عرضه اش کنن که سایپا مخالفت کرد چون بازار نیسان آبی تهدید میشد
گاس فرینگ
۲۰ شهریور ۱۴۰۳توی یک سایت انگلیسی زبان که مطلابی در خصوص صنعت خودروی چین منتشر میکنه در مطلبی مدعی اشتراک پلتفرم هر سه تا ام وی ام توی لیست (۱۱۰، ۵۳۰، ایکس۳۳) با محصولات دوو شده
https://carnewschina.com/2023/07/31/the-big-read-chery-2-4-the-daewoo-affair/
رامین صفایی
۲۳ شهریور ۱۴۰۳یکی از یکی آشغال تر