آیا تابهحال از خود پرسیدهاید که چرا بسیاری از پیکاپهای چینی و حتی SUVهای آنها قبلاً شبیه هم بودند؟ خوب باید قهرمان امروز ما یعنی فودای را سرزنش کنید. این شرکت در گواندونگ یک بدنه پیکاپ محبوب را کپی کرد و به همه فروخت! خود را بالا کشید و گریت وال را به جایگاه مهمی رساند و بسیاری از کارخانههای کوچک را نجات داد. این شرکت حتی این پیکاپ را با ده طرح متفاوت به واردکنندگان و مونتاژکاران داخلی ارائه کرد تا با هر طرح مورد پسندی از فورد سری اف تا شورولت سیلورادو و تویوتا و دوج یا با طرح دلخواه انتخاب کنند.
بهعبارتدیگر میتوان دید که چگونه یک حرکت در سایه و حتی ناپسند میتواند به چیزهای شگفتانگیز و تأثیرگذار بدل شود. فودای که در زبان چینی فودی گفته میشود بهتنهایی ظرفیت فروش بخش پیکاپهای چینی را به ظرفیتی ده برابر رساند.
این بدنهساز مرموز در شهر فوشان در جنوب چین در سال ۱۹۷۹ تنها قفل درهای خودرو را تولید میکرد. اما با استراتژی سیاستگذاران محلی و با جمع شدن ۱۲ کارخانه کوچک با نام Nanhai شروع به ساخت قطعات متنوع برای خودرو کردند. این صنعت در طول دهه ۸۰ میلادی توسعه یافت. در اواخر این دهه آنها با کمک مقامات محلی وارد پروسه مونتاژ تراک شدند. البته این مجموعه در اواخر دهه ۹۰ زیان ده شد. بنابراین با کنار کشیدن رهبران و مقامات محلی از حمایت، این شرکتها فروخته شدند. Nanhai بعد از خصوصیسازی به گواندونگ فودای اتومبیل تغییر نام داد.
احیای این شرکت موفقیتآمیز بود. تمرکز روی پیکاپ بهعنوان یک بازار در حال رشد شناسایی شد. قالبها از یک شرکت تایوانی خریداری شدند. اما آنها متوجه میشوند که قالبها نه برای بدنه محصول طراحی شده آنها که برای پیکاپ ایسوزو سری TF 1991 است. با این حال آنها شروع به تغییر قالبها کرده و قسمتهایی از آنها را بهروزرسانی میکنند. در غیاب ماشینآلات پیشرفته، این فرایندی کند است. اما نهایتاً محصول آماده میشود. اکنون فودای یک محصول قابل فروش دارد. گریت وال بهزودی به این شرکت علاقهمند میشود و در سال ۲۰۰۳ پیکاپ sailing با بدنه فودای معرفی میشود.
فودای در پیکاپ متوقف نمیشود و بر اساس همین خودروها، استیشن و SUV تولید میکند. تولید SUV تنها ۱۰ درصد گرانتر از پیکاپ است اما ۵۰ درصد شارژ و سود بیشتری دارد. فودای همچنین دائم در حال بهروزرسانی طراحی شامل چراغها و سپر و جلوپنجره است. کمی بعد، فودای که تاکنون یک بدنهساز بود، امکانات مونتاژ کامل تولید را به دست میآورد و پیکاپ سوپرمن Xiaochaoren و شاسیبلند Tansuozhe را بر اساس شاسی میتسوبیشی پاژرو و موتورهای بنزینی شینچن یا دیزلی ایسوزو تولید میکند. خوب ظاهر آشنای این مدل را حتماً به یاد میآورید زیرا زامیاد از این بدنه برای پادرا استفاده کرد. بعداً در سال ۲۰۱۲ این طراحی تغییر کرد که اکنون میتوانید در زامیاد کارون آن را ببینید.
پروژه F128 در سال ۲۰۱۰ اولین محصول فودای بود که بدون کپی و بهصورت مستقل آغاز شد. این پروژه شامل یک پیکاپ و یک SUV میشد. این کار نیاز به سرمایه بسیار زیادی داشت و نهایتاً ۱۰۰ میلیون یوان سرمایه صرف شد و چهار سال طول کشید. نتیجه کار در سال ۲۰۱۴ آماده شد. اولین فرزند یعنی لندفورت در نوامبر ۲۰۱۴ رونمایی شد. این یک SUV بزرگ با طراحی مدرن و فضای زیاد و قابلیتهای آفرودی بود. یک ماه بعد هم نسخه پیکاپ آماده شد. این خودروها نیز برای ما در ایران چهرههای آشنایی محسوب میشوند زیاد با نامهای دایون و کلوت اخیراً وارد بازار شدهاند.
خودروهای جدید فودای در مناطقی که با این برند آشنا بودند فروش خوبی داشتند و در سایر مناطق قیمت بالای ۱۰۰ هزار یوانی، مانعی بزرگ برای خریداران محسوب میشد. در سال ۲۰۱۵ فودای درمجموع ۸ هزار خودرو فروخت که بسیار کمتر از حد انتظار بود. استانداردهای آلایندگی چین که زودتر از موعد مقرر اتخاذ شدند نیز مانعی جدید بود. این شرکت بار دیگر در سال ۲۰۱۷ ضرر ده شد. بنابراین بدنه به شرکتهای دیگر فروخته میشد. دانگ فنگ یکی از این مشتریان بود که این خودروها را با نشان خود میفروخت. در سال ۲۰۱۸ فودای با کسب مجوز تولید خودروهای الکتریکی تبدیل به یک شریک جذاب برای سرمایهگذاران استارتآپها شد. در سال ۲۰۲۰ شرکت Xpeng که قبل از آن برای مونتاژ خودروهای خود به هایما متکی بود فودای را با قیمت ۵۰۰ میلیون یوان تصاحب کرد.
سرمایهگذاری وسیع Xpeng باعث شد تا ظرفیت فودای به بیش از ۵۰۰ هزار خودرو در سال برسد. علاوه بر ساخت یک کارخانه دیگر، مشارکت در تولید برای BAIC و BYD این شرکت را در سال ۲۰۲۰ به سودآوری بازگرداند. اما اکنون Xpeng بعد از دریافت مجوزهای تولید و آزادی رشد، این کسبوکار و زیرمجموعههای آن را به قیمت کمتر از ۲۰ میلیون یوان خواهد فروخت. فودای دوباره به کسبوکار تولید بدنه باز میگردد اما دیگر مجوز تولید خودرو با نشان فودای را ندارد. هرچند برای مشتریان جدید ایرانی این شرکت، این مسئله کوچکترین اهمیتی ندارد.
بی طرف
۱۶ خرداد ۱۴۰۱روند پیشرفت چینی ها:
ساخت خودرو های زشت و بی مصرف
کپی کاری کامل یک ماشین
کپی کاری هر بخش از یک ماشین
کپی کاری کمتر ولی باز هم مشهود
الان هم دارن انگار به سمت طراحی مستقل حرکت میکنن(البته امیدوارم😀)
دکتر استاپ
۱۶ خرداد ۱۴۰۱پست اشتباهی اومدی
حداقل اول متن رو بخون بعد نظر بده
ارسلان
۱۶ خرداد ۱۴۰۱این روند فقط مختص چین نیست کره هم به همین شکل کار میکنه ولی انگار فقط ماله چین خار داره
یادمه یه پستی زده بود پدال قبلا در رابطه به کپی کاری کیا از بی ام و که میزارمش اینجا
https://www.pedal.ir/بی-ام-و/کیا-جلوپنجرهٔ-ب%E2%80%8Cام%E2%80%8Cو/comment-page-1/
ماشین باز
۱۶ خرداد ۱۴۰۱واقعا نمیدونم فاز چین چیه ماشین میسازه تمامش رو از شاخ های خودرو سازی جهان کپی کرده از روی پراید کپی میکنه تا بوگاتی چهار تا طراح خوب بیارید خودتون طراحی کنید
دکتر استاپ
۱۶ خرداد ۱۴۰۱از این داستان ها بازم بذارید
هیچوقت فکرشو نمیکردم پشت شرکتی که شاید اسمشو تابحال نشنیدم همچین داستان جالبی باشه
پویان
۱۶ خرداد ۱۴۰۱دکتر استاپ. بله درسته. همونطوری که ولوو به خاک افتاده بود جیلی بلندش کرد
FTB
۱۶ خرداد ۱۴۰۱خاک تموم سیارات منظومه شمسی بر ولوو که محتاج جیلی شده
ولوو ماشین طراحی کرده نمیتونی توش بمیری بعد جیلی ماشین ساخته سوار نشی هم میمیری
آخه دوست من این چه شایعه ای هس که میبافی
Ali
۲۲ خرداد ۱۴۰۱مجبوری نظر بدی وقتی نمیدونی؟!
پیام
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ببخشین میدونم سوالم بی ربطه ولی تو رونمایی هایپر کار AMG One شتاب صفر تا صد 2.9 ثانیه ایش درست زدن یعنی اگه درست باشه با یه M5 CS میشه تو بحث شتاب صفر تا صد پابه پاش رفت