در نمایشگاه خودروی گوانگژو شرکت گک از نسخهٔ جدید کراساوور الکتریکی آیون LX پلاس رونمایی کرده است (آیون برند الکتریکی گروه گک موتور است). این خودرو با ادعاهایی چشمگیر، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. مهمترین ویژگی این خودرو پکیج باطری عظیم ۱۴۴.۴ کیلووات ساعتی آن است که از تکنولوژی سیلیکونی اسفنجی ابداعی گک استفاده میکند. گفته شده این فناوری ۲۰ درصد حجم و ۱۴ درصد وزن باطریها را کاهش میدهد.
به لطف این ویژگی، گک توانسته ظرفیت باطریهای آیون LX پلاس را بدون نیاز به مهندسی مجدد ساختار این خودرو که معرفی اولیهٔ آن به دو سال پیش بازمیگردد، تا ۴۸.۶ کیلووات ساعت افزایش دهد. از این طریق، باطریهای ۹۵.۸ کیلووات ساعتی قبلی حالا با این نمونههای ۱۴۴.۴ کیلووات ساعتی جایگزین شدهاند. به گفتهٔ گک، این باطریهای جدید همچنین در عملکرد در دمای پایین و چگالی انرژی هم بهبود پیدا کردهاند بهگونهای که چگالی انرژی آنها از ۱۸۰ وات ساعت در هر کیلوگرم در نسخهٔ قبلی آیون LX حالا به ۲۰۵ وات ساعت در هر کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.
گک برای آیون LX پلاس جدید طبق معیارهای CLTC (چرخهٔ آزمایش خودروهای سبک چین) ادعای بردی ۱۰۰۸ کیلومتری را کرده که رقم واقعاً چشمگیری است. همچنین این خودرو قابلیت شارژ سریع ۴۸۰ کیلوواتی را هم دارد. این در حالی است که برد آیون LX معمولی که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد ۶۵۰ کیلومتر بود. آیون LX پلاس به دو موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۷۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکنند و به ادعای گک، خودرو را ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسانند. البته نسخهٔ ضعیفتر تک موتورهای هم وجود دارد که ۲۴۰ اسب بخار قدرت داشته، حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و در هر صد کیلومتر ۱۵ کیلووات ساعت برق مصرف میکند.
مهمترین تغییر ظاهری آیون LX پلاس نسبت به نسخۀ قبلی سپر جلوی آن است که ورودیهای هوای بزرگتری پیدا کرده و تهاجمیتر به نظر میرسد. در عقب نیز مثل جلو طراحی سپر تغییر کرده و حالا بسیار اسپرتتر به نظر میرسد. دیگر قسمتهای بیرونی این خودرو اما به نسخهٔ قبلی یکسان هستند. این کراساوور الکتریکی چینی ۴,۸۳۵ میلیمتر طول، ۱,۹۳۵ میلیمتر عرض و ۱,۶۸۵ میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن ۲,۹۲۰ میلیمتر است.
در داخل آیون LX پلاس بیش از هر چیز نمایشگر بسیار بزرگ ۱۵.۶ اینچی به سبک تسلا جلبتوجه میکند که به یک چیپ هشت هستهای کوالکام ۸۱۵۵ مجهز است. سیستم صوتی آلپاین با ۱۰ بلندگو و تودوزی چرمی ناپا هم از دیگر ویژگیهای داخلی این خودرو هستند. کراساوور الکتریکی جدید گک همچنین به سیستم خودران جدیدی هم مجهز شده که از سه لیدار استفاده میکند. گک هنوز قیمت این خودرو را اعلام نکرده اما قرار است از اوایل سال آینده فروش آنرا در چین آغاز کند.
new RAMIN
۱ آذر ۱۴۰۰ماشاالله 👏
هر روز پیشرفت
در نسخه فول 1008 کیلومتر میزان پیمایش. شارژ سریع480 ولت شتاب 2.9 ثانیه. 725اسب قدرت. طراحی خوب و منطقی هست. داخلش هم از همینجا در ایران هم معلومه که با کیفیته(!) قیمت هم هنوز چیزی نگفتن ولی اگه زیر 70هزار دلار باشه موفقیتش حتمیه
فقط برام سواله باتری با تکنولوژی سیلیکون اسفنجی چی هست؟
پویان
۱ آذر ۱۴۰۰سلام آقا رامین خوبی
خودرو خوبیه. مهم زمان تولید انبوه است.
درباره این نوع باطری اینم همه فضای داخل باتری به صورت اسفنجی هست که این طوری هم ظرفیت جذب یون ها بیشتر میشه هم باتری دیرتر فرسوده میشه این، باتری مزیت های زیادی نسبت به لیتیوم یونی رایج داره. فقط باید ببینیم کدوم شرکت این باتری رو برای گک میسازه.
Reza Waffen SS
۱ آذر ۱۴۰۰اقا خیلی خوبه این خودرو باریکلا
AMG GT R
۱ آذر ۱۴۰۰اسم گذاری رو از ویران خودرو و آشغالپا اسکی رفتن
Mad.z.Max
۱ آذر ۱۴۰۰این هزار کیلومتر رو اگه WLTP یا EPA این هزار کیلومتر رو تایید کردن، اونموقع میشه کمی تا قسمتی جدی گرفتش..
یادمه چندوقت پیشا یه ماشینی از چین رونمایی شد که با معیارای استاندارد پیمایش چینی شیشصد و خورده ای میرفت، بعد همونو بردن WLTP تست کردن، نمیدونم چی شد ۲۰۰ کیلومتر از بردش کم شد پرید :)
میثم
۱ آذر ۱۴۰۰چین تو استانداردهای ایمنیش هم چنین رویکردی داره
ماشین چینی که با استانداردهای خودشون ۵ ستاره ایمنی گرفته، تو تستهای معتبر بینالمللی یک و بعضا ۲ ستارهشو از دست میده
new RAMIN
۱ آذر ۱۴۰۰این داستان برای 5 سال پیشه…
لینک اندکو 01 و nio es8 هر دو 5 ستاره از سیستم ایمنی چین گرفتن…
هردو 5 ستاره از سیستم ایمنی اروپا…
چینی 3 سالی هست ماشیناشون با سرعت 60 کیلومتر تست تصادف میکنن… دقیقا عین یوروانکاپ. برای همین 90 درصد ماشین های چینی که 5 ستاره گرفتن و برای 2018 به این ور هستن همه شون توانایی کسب 5 ستاره از سیستم ایمنی اروپا رو دارن.
Mad.z.Max
۱ آذر ۱۴۰۰دقیقا درست داری میگی میثم،
اصلا هم واسه چنسال پیش نیس رامین جان، مثال موردی نزن. به قول خودتون حدود ۲۰۰ برند خودروساز داره چین، سالی خداتا ماشین(!!) سرهم میکنن میدن بیرون، حالا از لای اون سالی خیییییلی ماشین، همچین هنر نکردن یکی دوتاشون اگه ایمن باشن. تازه همون لینک اند کو هم که مال جیلیه و تمام تولیداتش عینا ولوو هستن فقط با بنده متفاوت. از اونجا که ولوو هم مال جیلیه (وای به روزی که گدا معتبر شود..) کل محصولات و تکنولوژی ولوو رو میارن ری بج میکنن به اسم خودشون میدن بیرون.
خلاصه که میثم جان کاملا درست میگی، همینه داستان همین الانشم
new RAMIN
۱ آذر ۱۴۰۰(یادمه چندوقت پیشا یه ماشینی از چین رونمایی شد که با معیارای استاندارد پیمایش چینی شیشصد و خورده ای میرفت، بعد همونو بردن WLTP تست کردن، نمیدونم چی شد ۲۰۰ کیلومتر از بردش کم شد پرید)
میشه لینک بدی؟؟؟؟
سورنا
۱ آذر ۱۴۰۰اونا اصلا نیازی ندارن شما جدی بگیریش همین که به جایی رسیدن که یه همچین چیزی تولید کنن از خودشون اصلا 1000 کیلومتر نه تو بگو 100 کیلومتر برد داره ، خودش کلیه …
شما که فقد بلدی مسخره کنی و فقط “حرف” بزنی فعلا زیر پتو لم بده و منتظر باش سایپا و ایران خودرو کی فراخوان بدن برای ثبت نام خودروی 590 سال پیش :)
Mad.z.Max
۱ آذر ۱۴۰۰شما که شناخته شده ای سورنا جان، هر چندوقت یبار میای به خیال خودت یکیو با یه تیریپ عاقل اندر سفیه تخریب میکنی میری.
قبلترم گفتم، بازم میگم من یه میتسو لنسر دارم، انجین ایوو روش گذاشتم، عکس و ویدیو هم ازش رو کانال تلگرام پدال گذاشتم با خیلی از بچه ها هم درموردش تبادل نظر کردیم، در حد خودم دست به آچارم، ادعای ساخت خودرو تو زیرزمین خونه هم ندارم، ولی اینجور که پیداس شما تو خونه سوپراسپورت سازی سورن پهلو دارید.
شل کن بابا جان، انقدم خودتو ننداز وسط حرف بقیه
زشته اینجوری خودشیرینی کردن
Mad.z.Max
۱ آذر ۱۴۰۰پ.ن:
از ماساژ و مالش و بالا رفتن از ارتفاعات چین هم بعید میدونم چیزی بهتون بماسه سورنا جان..
Mad.z.Max
۱ آذر ۱۴۰۰خیلی ناراحتم کردی با این طرز حرف زدنت، بیشترم ناراحتم که مجبور شدم مثه خودت جوابتو بدم. قبلنا سعی میکردم اینجور مواقع یا اصلا چیزی نگم، یا اینکه تو جوابم خیلی تند نرم، ولی اینبار واقعا از صحبتت آزار دیدم، نمیدونم چرا انقد راحت به خودتون اجازه میدین هرکسیو قضاوت کنین و هر حرفی رو مستقیم بزنین.
مگه ارث و میراث براتون جا گذاشتن این چینیای…
ینی واقعا نمیدونین نابود کردن دنیا رو؟ درک نمیکنین خاک کشور خودمونو به توبره کشیدن؟ نمیدونین اگه الان مثلا دارن خودرو میسازن، همش با دزدی و کف رفتن طرحای کمپانیای مطرح و تقلب و سیستم کثیف دامپینگشونه؟
تعصب کشیه همه ی بچه ها رو کشورا و برنداشونو ممکنه بشه یجوری درک کرد، ولی تعصب چین رو کشیدن دیگه خییییلی نوبره…
امیدوارم دیگه مجبور نشم باهات هم صحبت شم، همین یبار به اندازه کافی ناراحت شدم
میثم
۱ آذر ۱۴۰۰ولی جسارت، خودباوری، پشتکار و تسلیم نشدن چینیها رو خیلی دوست دارم
پویان
۱ آذر ۱۴۰۰سلام آقا میثم. چینی ها دارن از اروپایی ها هم جلو میزنن در خودروهای برقی. از آمریکاییها هم جلو میزنن فقط بحث برندینگ و تبلیغات منفی که علیهشون میشه ممکنه مشکل ساز بشه . میمونه خودرو احتراقی که اون دیگه بازارش رو به زواله. حالا با همه اینا ژاپنی ها چندتا جمع شدن درون سوزها رو ارتقا بدن!!!!!! با این حرکت ای عجیب خودشون دارن خودشون رو حذف میکنن😄😄😄
بهزاد
۱ آذر ۱۴۰۰پویان اون مبحث مربوط به سوخت های پاک بود که فکر کنم شما زیاد تو جریانش نبودی.
تو جلو زدن بزار زمانش برسه بعد ببین کی جلو و کی عقبه.
اینا هیجانات اولیه ست یا به قول خودمون جو گرفتگی.
راستی چقدر نقشت شبیه رضا هست که میومد خبری میگفت به صورت سوالی و مخاطبش المیراج بود!
اگه اشتباه نکنم این دو پدیده قطع به یقین یکی هستند یا هستید از دو جناح مخالف که نتیجه ی سالها سرخوردگی به خاطر اتفاقات ناخوشایند!
پویان
۱ آذر ۱۴۰۰سلام بهزاد.
رضا کیه؟جناح دیگه چیه؟ توضیح بده
در زمینه خودروهای برقی چه بخوای چه نخوای چینی ها از چند سال پیش با تیزبینی متوجه شدن، که، باید برن سمتش.هم در خودرو و هم در باتری و… الان هم دارن قبضه میکنن. آمریکا هم میدونه برا همین تعرفه خیلی بالا روی واردات خودرو از چین گذاشته چون میدونه وارد بشن کار بقیه مخصوصا اروپایی ها تمومه. در صورتی که این تعرفه برای اروپا یا ویتنام و هند نیست
میثم
۱ آذر ۱۴۰۰البته من اینا رو از سر چین ستیزی و تعصب نگفتم
اینا واقعیته
من بشخصه تعصب رو کنار گذاشتم (قبلا بودم)
الان هر شرکتی که واقعا تلاش و پیشرفت میکنه رو تحسین میکنم.
از آینده هم خبر ندارم و نمیگم چین صد سال دیگه هم نمیتونه از ژاپن و … جلو بزنه یا برعکس.
اگه دقت کرده باشی تو این چند روزه زیر پستهای چینیها هم از پیشرفت چینیها کامنت گذاشتم.
بنظر من هر شرکتی که تلاش کنه و تسلیم نشه و از اینا مهمتر، روحیه و نگرش پیشرو داشته باشه میتونه پیشرفتهای بزرگی داشته باشه.
فرقی نمیکنه چینی باشه یا هندی و ….
از نظر من تلاش و جسارت و پیشرفت قابل تحسین هستند
فرقی نمیکنه کی بدستش بیاره
رضا 👉
۱ آذر ۱۴۰۰واقعا طراحی این ماشین خصوصا طراحی داخلیش زیباست
در مورد موتور تا تست معتبر نشه نمیشه چیزی گفت
mos
۱ آذر ۱۴۰۰(چگالی انرژی آنها از ۱۸۰ کیلووات ساعت در هر گرم در نسخهٔ قبلی آیون LX حالا به ۲۰۵ کیلووات ساعت در هر گرم افزایش پیدا کرده است)
سلام آقای دهقان مطمئنید این قسمت درسته؟
امیر دهقان
۱ آذر ۱۴۰۰سلام
الان دوباره چک کردم
بله اشتباه از من بوده، 205 وات ساعت در هر کیلوگرم درسته
ممنون از دقت و تذکر شما
GT
۱ آذر ۱۴۰۰باشه فهمیدیم چینی ها هم از قوه تخیل برخوردارن🙂
مهردادکمال
۲ آذر ۱۴۰۰خط و نشون جدی چین به دنیا
بایست چین رو دیگه جدی گرفت