شرکت گک موتور چین مدعی شد اولین پیشرانه آمونیاکی دنیا را برای خودروهای سواری تولید کرده است. پیشرانه موردبحث میتواند میزان آلایندگیهای تولیدی را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.
آمونیاک یکی از سوختهای پاک پیشنهادی برای کشتیها، هواپیماها، کامیونها و قطارها بوده اما چینیها معتقدند میتوان از این سوخت برای خودروهای سواری نیز استفاده کرده است. آمونیاک با فرمول شیمیایی NH3 هیدروژن را بهتر حمل میکند و از برخی جهات کار با آن راحتتر است زیرا در دماهای معمولی مایع بوده و بنابراین نیازمند فشردهسازی با انرژی بالا یا حمل با مخازن ویژه نیست. همچنین میتوان آمونیاک را به شیوهای پاکتر تولید کرد. البته در کنار تمامی جنبههای مثبت استفاده از آمونیاک باید به این نکته اشاره شود که مادهای بسیار سمی بوده و برای انسان و بسیاری از حیوانات به شدت خطرناک است. به همین خاطر آمونیاک نیز همانند سوختهای فسیلی مشکلات خاص خود را دارد. اگرچه هدف بسیاری از پروژههای تولید خودروهای آمونیاک سوز تبدیل آن به هیدروژن و آزاد شدن نیتروژن در هوا و استفاده از سلول سوخت برای ایجاد برق است اما برخی پروژهها از آمونیاک برای پیشرانههای درونسوز اصلاح شده استفاده میکنند و گک نیز چنین کاری را انجام میدهد.
این گروه خودروسازی اعلام کرد پیشرانه ۲ لیتری با توانایی سوزاندن ایمن و مؤثر آمونیاک مایع را تولید کرده است. چینیها مدعی هستند قدرت پیشرانه موردبحث به ۱۶۱ اسب بخار میرسد و با استفاده از آمونیاک شاهد کاهش ۹۰ درصدی آلایندگی نسبت به سوختهای فسیلی بودهاند. آیا برای اولین بار در دنیا چنین اتفاقی رخ میدهد؟ شاید اینگونه باشد. محققان موسسه کرهای تحقیقات انرژی حدود ۱۰ سال پیش خودرویی با نام AmVeh را ساختند که از ۷۰ درصد آمونیاک و ۳۰ درصد بنزین استفاده میکرد. این سوخت باعث کاهش ۷۰ درصدی آلایندگیها میشد و تیم کرهای در آن زمان قطعاً روی ایده استفاده از آمونیاک کامل در پیشرانه تمرکز داشته است.
با توجه به اینکه پیشرانه گک موتور چین هنوز هم آلایندگی کربن دیاکسید دارد بنابراین احتمال استفاده از برخی سوختهای دیگر نیز وجود خواهد داشت. البته چنین کاری منطقی است زیرا روند کند احتراق آمونیاک باعث میشود پیشرانه در دورهای پایین و بالا دچار مشکل شود. گک اگر بخواهد چنین پیشرانهای را واقعاً تولید کند با چالشهای دیگری نیز مواجه خواهد بود که از جمله آنها میتوان به نبود زیرساختهای سوختگیری اشاره کرد. مشکل دیگر تولید آلایندگیهای نیتروژن اکسید خواهد بود که باید فکری به حال آن کرد. نهایتاً باید گفت بخش اعظم آمونیاک در شرایط کنونی از طریق فرایند هابر بوش به دست میآید که آلایندگی زیادی دارد.
R/T
۸ تیر ۱۴۰۲بخاطر دیر تبریک گفتن عید سعید قربان عذرخواهی میکنم
با اینکه مشکلات بسیاری وجود دارد بازم تلاش خوبی بود
علی
۸ تیر ۱۴۰۲ولمان کن آمونیاک یه تنفس کنی بیهوش میشی فکر داری با ۱۰۰ تا سرعت میری آمونیاک نشت کنه بهت بخوره بیهوش بشی بعدش که نگم
BMW
۸ تیر ۱۴۰۲خسته نباشند واقعا
JaMsHiD
۹ تیر ۱۴۰۲باز بگی خودروی هیدروژنی میگی اون هیدروژن تو بمب اتم هیدروژن نیست
آخه این آمونیاک که با به نفس ریق رحمت رو سر میکشی
بعدش اون شاسی بلنده احیانا تویوتا سکویا نیست؟
Mad.z.Max
۹ تیر ۱۴۰۲با اینکه اصلا با چین و محصولاتش حال نمیکنم، ولی این حرکت واقعا قابل ستایشه. خیلی حرفه واسه یه شرکت خودروسازی که بیاد سرمایه ی سرسام آور تحقیق و توسعه ی یه محصول انقدر جدید رو تقبل کنه و کار رو به نتیجه برسونه. قطعا هم یه فکری بحال اون داستان سمی بودن آمونیاک کردن دیگه، همینجوری که نمیان دست به یه کار ابلهانه بزنن! نهایتا اینکه این روزا از شنیدن اخبار خودرویی با انجین درون سوز خیلی خوشحال می شم :)