در بخش نخست این متن، شرح کوتاه و مختصری از گروه خودروسازی GAC و شعب مربوط به آن را ارائه نمودیم. همچنین در آن قسمت شما را با یکی از زیرمجموعههای این کمپانی به نام ترامپچی ((TRUMPCHI آشنا و همچنین یکی از محصولاتش به نام GS4 را نیز به شما معرفی کردیم. این خودرو قرار است که چند صباحی دیگر به همراه مدلهای GS5 و GA6 وارد کشورمان شود. در این قسمت هم سعی میکنیم که مابقی مدلها را مورد بررسی خود قرار دهیم.
ترامپچی GS5
ترامپچی GS5 یک کراساوور میان سایز بوده و در کلاسی بالاتر از GS4 جای میگیرد. این خودرو برای نخستین بار در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی و در نمایشگاه خودروی گوآنگژو رونمایی شد. و کمی بعد، یعنی در ماه مارس ۲۰۱۲ میلادی در مدار تولید جای گرفت.
این خودرو از ریشههای ایتالیایی بهره برده و بر روی پلت فرم آلفارومئو ۱۶۶ تکوین و توسعه یافته است. این پلت فرم هم در سال ۲۰۰۹ میلادی از شرکت فیات خریداری گردید. طراحی بدنه این خودرو کاملاً توسط خود شرکت ترامپچی صورت پذیرفته و از مایههای اسپرتی برخوردار است. خودروی مذکور در سال ۲۰۱۴ میلادی تحت فیسلیفتی مختصری قرار گرفت و چراغهای جلو، درب صندوق عقب، چراغ عقب و نیز سپرهای جلو و عقب آن دستخوش اصلاح و بهسازی شد. داخل کابین نیز بهروزرسانی و متریال مرغوبتری در آن به کار گرفته شد. و دیفیوزرهای نقره فامی هم در بخشهای تحتانی سپر جلو و عقب آن تعبیه و اگزوزهای عقب هم با سپر مربوطه ادغام گردید. در حال حاضر، نسخه فیسلیفت این خودرو با کد SPORT در کنار مدل اولیه آن عرضه میشود.
کابین این خودرو از نمای درخور و نسبتاً سادهای بهره میبرد و یک صفحه نمایشگر LCD هم در میانه داشبورد آن جای گرفته و متریال به کار رفته در کابین هم در حد خوبی ارزیابی میگردد. ترامپچی GS5 همانند دیگر همقطاران چینی خود از لیست تجهیزات بلندبالایی برخوردار است. میتوان گفت که درزمینهٔ ارائه تجهیزات رفاهی، چینیها نیز همان راه و روش کرهایها را در پیش گرفتهاند و در این باب خریداران خود را ناامید نمیسازند. در حال حاضر، مدل فول این خودرو که در بازار چین با کد PREMIUM عرضه میشود از تجهیزات ذیل بهره میبرد:
سیستم ورود بدون کلید هوشمند- استارت دکمهای – کروز کنترل – تنظیم اتوماتیک صندلیها – گرمکن و سردکن صندلیهای جلو – صندلی برقی راننده – سیستم روشنایی در روز به همراه لامپهای LED- چراغهای تطبیقی جلو از جنس زنون به همراه شیشهشور – سانروف برقی – صندلیها با پوشش چرمی – آینه جانبی برقی و جمع شونده به همراه گرمکن – تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیهای – شیشههای برقی با حسگر برخورد با مانع – ریل سقفی – پوشش چرمی صندلیها- کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان – صفحه نمایشگر لمسی به سایز ۷ اینچ – سیستم نمایشگر فشار باد لاستیکها (TPMS) – سنسورهای چهارتایی عقب – سیستم FPLLOW ME HOME چراغهای جلو – سیستم صوتی با قابلیت پخش CD + MP3 + DVD با پورت USB و AUX و اتصالات بلوتوث – تنظیم صدای سیستم صوتی با توجه به سرعت خودرو- دوربین دید عقب و…
از لحاظ ایمنی، این خودرو توانست ۵ ستاره را از موسسه ایمنی C-NCAP چین کسب نماید. همچنین تمامی تیپهای این خودرو (بهجز مدل پایه کامفورت) به طور استاندارد از چهار عدد کیسه هوا سود میبرند و نمونههای فول هم به طور استاندارد از شش عدد کیسه هوا برخوردارند. سامانههای ایمنی متعددی در این خودرو به کار رفته است که مهمترین آنها عبارتند از: ABS،EBD،ESP و TCS،HBA،HHC و قفل ایمنی دربها در هنگام تصادفات. بهای این خودرو با پیشرانه ۱.۸ لیتری و با جعبه دنده دستی معادل ۱۴۴,۸۰۰ یوآن (۲۳,۶۶۰ دلار) و با جعبه دنده خودکار، بسته به تیپ و تجهیزات رفاهی به کار رفته، بین ۱۶۳,۸۰۰ الی ۲۲۳,۸۰۰ یوآن (۲۶,۸۰۰ الی ۳۶,۶۰۰ دلار) است. قیمتی هم که برای نسخههای وارده به ایران در نظر گرفته شده حدود ۱۴۰ میلیون تومان است که بهایی نسبتاً سنگین برای یک کراساوور کاملاً ناشناخته چینی میباشد.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۷۳۲/۱۸۵۴/۱۶۸۰ میلیمتر است و فاصله بین دو محور آن نیز معادل ۲۷۱۰ میلیمتر میباشد. این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره میبرد.
ترامپچی GA6 یک سدان نسبتاً بزرگ و به لحاظ ابعادی، هماندازه هیوندای سوناتا و تویوتا کمری است. این خودرو برای نخستین بار در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی و به صورت یک کانسپت در نمایشگاه خودروی پکن در معرض دید عموم قرار گرفت. نسخه تولیدی و نهایی آن نیز در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی روانه بازار چین شد. این خودرو در نمای جلویی خود از شباهتهای بسیاری به برخی از محصولات اوپل برخوردار است. جلوپنجره آن از ظاهر جذاب و عامهپسندی بهره برده و چهار ردیف نوار کرومی به صورت افقی آن را فرا گرفته است. حواشی لبه کاپوت را نیز نوار کرومی ضخیمی در برگرفته که همین امر بهنوبه خود، جلوه زیبایی را برای آن مهیا نموده است. در چراغهای جلوی آن نیز باریکهای LED به زیبایی هر چه تمامتر تعبیه شده است. نمای عقب این خودرو ناخودآگاه آدمی را به یاد محصولات نیسان و علیالخصوص خودروی اینفینیتی میاندازد و در جای خود از ترکیب موزون و متناسبی بهره میبرد. باله روی صندوق با درب مربوطه بهخوبی ادغام و یک نوار کرومی ضخیم نیز در بخش پایینی سپرها جای گرفته است. علاوه بر آن، لوگو بزرگی هم بر روی درب صندوق این خودرو نصب شده است. تنها نقص در این بین، نبود جای اگزوز در بخش تحتانی سپر عقب آن است. در مجموع طرح این خودرو را میتوان نسخهای اسپرتی دانست و بر روی ستون C آن نیز بهخوبی کار شده است. کابین این خودرو از طراحی درخوری برخوردار و در جایجای آن، متریال مناسب و مرغوبی به کار رفته است. در بخش پشتی آن فضای کافی برای نشستن سه سرنشین فراهم است اما فضای موجود برای جاگیری سر آنها کافی نیست. یک صفحه LCD بزرگ هم در میانه داشبورد جای گرفته و اجزا و قطعات کرومی هم بهوفور در گوشه و کنار کابین آن قابل مشاهده است. فرمان این خودرو هم کاملاً مجهز است و تمام ادوات و کنترلرهای لازم جهت یک رانندگی آرام بر روی آن نصب شده است. مدل فول این خودرو که در بازار چین با کد TOP عرضه میشود از تجهیزات رفاهی انبوهی سود میبرد که شرح تمامی آنها در این متن نمیگنجد و در اینجا تنها به برخی از آنها اشاره میگردد:
سیستم ورود بدون کلید هوشمند – استارت دکمهای- فرمان با شیفترهای تعویض دنده بر روی آن – کروز کنترل – صندلیهای برقی راننده و سرنشین جلو– صندلی راننده و آینههای حافظهدار – صندلیهای با پوشش چرمی – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دو ناحیهای – گرمکن صندلیهای جلو – چراغهای جلو از جنس زنون- روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغهای جلو – آنتن کوسهای عقب – سیستم روشنایی در روز و چراغهای LED جلو و عقب – آینههای جانبی برقی و جمع شونده به همراه سیستم بخار زدا – سانروف برقی به همراه حسگر برخورد با مانع – حالت ECO برای رانندگی اقتصادی – آینه دید عقب الکتروکرومیک – سنسور حسگر باران – صفحه نمایشگر لمسی به سایز ۸ اینچ – سیستم هدایت ناوبری به همراه GPS سیستم FOLLOW ME GOME چراغهای جلو – سیستم صوتی با قابلیت پخش CD + MP3 و پورت USB،AUX و اتصالات بلوتوث، هندزفری به همراه ۸ عدد اسپیکر – دوربین ۳۶۰ درجه جهت رصد اطراف خودرو و… در حال حاضر ترامپچی GA6 با دو پیشرانه متفاوت بنزینی در دسترس خریداران خود میباشد. یکی از آن دو، نسخهای ۱.۶ لیتری و توربو بوده و از توانی معادل ۱۵۸ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۶ نیوتن متر برخوردار است، این پیشرانه به همراه یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی ارائه میشود. دیگری نیز یک پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو است که از توانی معادل ۱۷۷ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۶ نیوتن متر بهره میبرد. پیشرانه مذکور با یک گیربکس ۷ سرعته خودکار دوکلاچه (DCT) ارائه میگردد. در نسخههای وارداتی به ایران نیز همین پیشرانه (۱.۸ لیتری توربو) به کار رفته است.
سیستم فنربندی جلو و عقب این خودرو از نوع مستقل بوده و در جلو از بازوهای جناغی دوبل و در عقب نیز از سیستم اتصال چندگانه بهره گرفته شده است. همچنین ترمزهای جلوی آن از نوع دیسکی خنک شونده و ترمز عقب آن دیسکی معمولی است. به لحاظ ایمنی نیز تمامی تیپهای این خودرو (بهجز ۱.۶ کامفورت) به چهار عدد کیسه ایمنی هوا مجهز هستند و نمونههای مجهزتر این خودرو نیز از ۶ عدد کیسه هوا منجمله پردهای برخوردارند. و نمونه فول این خودرو که در بازار چین با کد TOP عرضه میشود به سامانههای ایمنی متعددی اعم از ABS،EBD،ESP و TCS،HCA،HHC و سیستمهای پیشگیری از تصادف همانند سیستم ردیابی نقاط کور، سیستم کمکی نگهدارنده خودرو در مسیر و… مجهز است.
منابع:
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…
نگاهی به خودروسازی جیایسی و مولود آن ترامپچی (بخش نخست)
نيما
۲۸ آذر ۱۳۹۴از بزرگان صنعت خودرو سازى که مونتژ کاراى ما یاد نمیگیرن
کاش حداقل از چینى ها یکم طراحى یاد بگیرن
میلاد
۲۸ آذر ۱۳۹۴کاش این زالوای مفت خور لااقل در حد چینیا بودن، اگه گرونم میدادن حداقل آدم به گرون فروشی متهتمشون میکرد و از وجودشون احساس تاسف نمیکرد. این لگن سازای داخلی به کلی مایه ی سرافکندگی ایران و ایرانی هستند.
جواد
۲۸ آذر ۱۳۹۴بعضی دوستان چینی ها را با کره و ژاپن مقایسه میکنن و میگن اشغال ولی اگه این خودرو ها با تولیدات داخلی مقایسه کنید و مدیران محترم هم اونها را با قیمت واقعی که اکثرا از 7هزار دلارتا کمتر از 18هزار دلار هستن عرضه بشن میفهمین با توجه به قیمت واقعی خودرو بدی نیستن
sasan
۲۸ آذر ۱۳۹۴بابا انقدر نیاید چینی ها رو با خودرو ساز های داخلی مقایسسه کنین این جانوران رو با هیچ چی نمیشه مقیسشون کرد.اینا یه چیزیند واسه خودشون .وقتی خودشون میگند ماشینهای ما هندونه در بستند دیگه تا اخرش و بخون
محسن
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶حالا نه اینکه خودروهای ساخت داخل همشون هندونه شیرین و قرمز هستن والا چینی ها حداقل جرات دارن 5 سال یا 150.000 هزار کیلومتر گارانتی میدن نه مثل داخلی ها 2 سال یا 40.0000 هزار کیلومتر با هزارتا شرط
سامان اذری
۲۸ آذر ۱۳۹۴قیمتهاشون خیلی گرونه
Gs5 قیمتش از 23 تا 36 هزار دلار
مگه پول علف خرسه ؟؟
لکسوس nx قیمت پایش 34 هزار دلاره
این کجا و ان کجا
هوندا crv هم از 23 هزار دلار شروع میشه
حمید
۲۸ آذر ۱۳۹۴واقعا بدور از هرگونه بدبینی باید تحسین کرد این شرکتو. هردو مدل از ظاهر داخلی و بیرونی خوبی بهره میبرند ولی ارزش قیمتشونو ندارن خصوصا GS5 چون با 150 تومن میری GS میخری. ولی درکل خیلی پیشرفتشون خوبه
احمد باقری
۲۸ آذر ۱۳۹۴امان از این چینیا.
حميد
۲۸ آذر ۱۳۹۴چقدر گرونند با این پول میشه رافور توسان یا اسپورتج خرید
البته بلاخره هر جنسی یک مشتری داره
چراغهاش خیلی خوبه ولی یک جور طراحیش أصالت نداره استأیلش جالب نیست
Zonda R
۲۹ آذر ۱۳۹۴@.F
با سپاس از سام عزیز
فکر میکنم در نسل بعدی تحول چشمگیری در خودروهای چینی رو نظاره گر باشیم
شروع خوبی داشتن حتی کمپانی های نوپا و تازه تاسیسشون
سام
۲۹ آذر ۱۳۹۴با سلام
خواهش می کنم فرزاد عزیز و گرامی،لطف داری شما
مرزبان
۲۹ آذر ۱۳۹۴سلام اگه با تجار و بازرگانان صحبت کنید به الاتفاق میگن چین به شدت در حال پیشرفته و 5 سال دیگه کره است . کره هم دو دهه قبل تحت نفوذ نام ژاپن بود و با سعی و تلاش به موقعیت فعلی رسید. متاسفانه خودروسازای ما مثل یه آدم فلج میمونن که اونجا خوابیده و هی مردمی که سعی میکنن با عصا راه برن و میرن فیزیوتراپی رو ( چینی ها رو میگم ) مسخره میکنن . غافل از اینکه بدترین صنعت ایرانن و ایرانیها رو از بزرگترین نعمتی که حقشونه
( ایمنی و راحتی ) محروم کردن . شک نکنید آتیشش دامنشونو میگیره مگه اینکه چیزایی که علمای اسلام میگن دروغ باشه .
علي
۲۹ آذر ۱۳۹۴دوستان توجه کنن این قیمتا برای بازار چین هستش و قیمت صادراتی خیلی کمتر از اینا هست
علی
۲۹ آذر ۱۳۹۴از پهلو خیلی شبیه تیگو 5 مدیران خودرو نیست