گک موتور

گک آیون GAC Aion V؛ اولین خودروی چینی با فناوری خودران سطح 4

آیون V خودروی جدیدی نیست اما برای اولین‌بار به فناوری‌های پیشرفته برای رانندگی خودران سطح چهار مجهز شده است. این مدل، حاصل همکاری گک با شرکت تجهیزات دیجیتال دی‌دی / DiDi خواهد بود.

دومین نسل گک آیون V بهار ۱۴۰۳ معرفی شد. این خودرو نسبت به نسل اول که در سال ۲۰۲۰ به بازار چین رسید، بزرگ‌تر شده و طول ۴۶۰۵ میلی‌متر با فاصله بین محوری‌ ۲۷۷۵ میلی‌متر دارد. آیون V جدید از پلتفرم AEP گک سود می‌برد تا کابین جادار و ساختار سه ردیف صندلی ارایه دهد.  گک مدعی است راندمان موتور برقی آیون V به ۹۰.۵ درصد می‌رسد. این خودرو، تک موتور محرک جلو با دو مدل ۱۸۰ و ۲۲۰ اسب بخار است. توان پیمایش آیون V نیز در نسخه‌های مختلف باتوجه به نوع باتری، ۵۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر اعلام شده.

شرکت خودروسازی گک آیون (GAC Aion) با همکاری استارت‌آپ فناوری خودران (DiDi Autonomous Driving)، از نخستین نمونه عملیاتی خودران سطح ۴ (L4 Autonomous Vehicle) در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرد. این نمونه از آیون V پیشرفته‌ترین فناوری‌های چین در حوزه خودروهای خودران را ارایه می‌دهد.

گک آیون V به مجموعه‌ای بی‌نظیر از ۳۳ حسگر مختلف مجهز شده است. این تعداد، ۶۵ درصد بیشتر از میانگین ارایه شده در صنعت خودروسازی (معمولاً ۲۰ حسگر) محسوب می‌شود. جالب‌ترین بخش این فناوری، وجود ۱۰ سنسور لیدار با قابلیت‌های مختلف است:

  • ۴ سنسور لیدار بردبلند با توانایی تشخیص اجسام تا فاصله ۲۰۰ متری

  • ۶ سنسور لیدار کوربینی با پوشش ۳۶۰ درجه و دقت تشخیص تا ۱۰ سانتیمتر

  • مجموعه‌ای از رادارها و دوربین‌های پیشرفته با زوایای دید مختلف

واحد پردازش مرکزی این خودرو از قدرت محاسباتی ۲۰۰۰ TOPS (معادل دو تریلیون عملیات در ثانیه) برخوردار است. برای درک بهتر این قدرت پردازشی، معادل قدرت پردازش بیش از ۶۰ دستگاه گوشی هوشمند پرچمدار یا برابر با توان محاسباتی ۱۰ کارت گرافیک رده بالای کامپیوترهای شخصی است. این سطح از پردازش، امکان تحلیل داده‌های حسگرها را در کسری از ثانیه فراهم می‌کند و ایمنی و دقت سیستم را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

تجهیزات ایمنی در گک آیون V جدید:

  • سیستم پشتیبان‌گیری کامل (رداندانسی) برای ۸ جزء خودرو شامل سنسورها، ترمزها و  پیشرانه

  • استاندارد ایمنی 1FIT به معنی حداکثر یک خطا در هر میلیارد ساعت کارکرد

  • افزایش ۸۸ درصدی فضای قابل استفاده صندوق عقب نسبت به خودروهای خودران اصلاح‌شده

  • کاهش ۷۴ درصدی هزینه‌های تولید

  • بهبود ۷ برابری بازدهی خط مونتاژ

  • آغاز فاز آزمایشی: سال ۲۰۲۶ در برخی مناطق منتخب شهرهای گوانگژو و پکن

  • فروش به مصرف‌کننده شخصی: سال ۲۰۲۷

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. کوروش

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (68 ديدگاه)

    دهه ۱۹۸۰: ژاپنی نخرید آشغاله
    دهه ۲۰۰۰: کره‌ای نخرید آشغاله
    دهه ۲۰۲۰: چینی نخرید آشغاله
    و این داستان سالها ادامه دارد…

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. آرین

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (524 ديدگاه)

      یعنی میتونه بعدی یا بعدی ها ایران باشه
      خیال پوچ
      یا واقعیت
      (جمله خوراک تیتر زرد)

      موافقم 4
      مخالفم 1
  2. Mahdi

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سرعت معرفی ماشین های چینی از سرعت اومدن مقاله هاشون بیشتره

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (5896 ديدگاه)

      چینی ها از معرفی خودروی جدید خسته میشن برای استراحت رو به خودروی جدید دیگه برای 10 دقیقه دیگه کار میکنن.

      موافقم 1
      مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا