گک موتور

بررسی تخصصی گک GAC GS3 وارداتی؛ مشخصات، مزایا و قیمت

کامل‌ترین بررسی گک GS3 وارداتی شامل مشخصات، ویژگی‌ها، امکانات، تجربهٔ رانندگی و مزایا و معایب را در پدال بخوانید.
گک GS3 GAC

شرکت گوانگژو اتومبیل گروپ که به‌اختصار GAC خوانده می‌شود، یکی از خودروسازان قدیمی و بزرگ چین است. این شرکت که در سال ۱۹۵۴ تأسیس شد، پنجمین خودروساز بزرگ چین محسوب می‌شود و با تویوتا و هوندا جوینت ونچر دارد. بااین‌وجود، گک هیچ‌گاه حضور پررنگ و موفقی در بازار کشورمان نداشته است. در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی، شرکت مرتب خودرو مونتاژ یکی از شاسی‌بلندهای گک با نام گونو را آغاز کرد که نتوانست موفق عمل کند. سپس در مدل ۲۰۱۵ هم مدل‌های GS5 و GA3 این شرکت با برند ترامپچی و به‌صورت وارداتی به ایران آمدند که بازهم به توفیقی دست نیافتند. حال شرکت راسا موتور سراغ گک رفته و سه محصول آن را به کشور وارد کرده تا یک بار دیگر شانس این شرکت چینی را در بازار ایران امتحان کند. کوچک‌ترین و ارزان‌ترین خودروی وارداتی گک راسا موتور کراس‌اوور GS3 است.

همچنین بخوانید:

معرفی اجمالی گک GS3

GS3 کراس‌اووری ساب‌کامپکت است که اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و سپس حدود شش سال بعد جای خود را به نسل دوم داد که با زبان طراحی جدید گک راهی بازار شد. این خودرو که در اوایل سال ۲۰۲۳ در چین معرفی شد، در زادگاهش با برند ترامپچی عرضه می‌شود اما در بازارهای صادراتی مثل خاورمیانه، فیلیپین، آفریقای جنوبی و مالزی برند گک را بر پیشانی دارد. این کراس‌اوور گک علاوه بر گوانگژوی چین، در کوالالامپور مالزی هم تولید می‌شود.

گک GS3 GAC

طراحی بیرونی گک GS3

بدون شک برجسته‌ترین ویژگی GS3 که آن را از تمام کراس‌اوورهای هم‌ردهٔ خود متمایز می‌کند، طراحی چشمگیر و جذاب بیرونی با خطوط تیز فراوان است. در جای‌جای بدنهٔ این کراس‌اوور چینی خطوط شکسته دیده می‌شوند و به لطف این طراحی، GS3 شبیه هیچ خودروی دیگری در سگمنت خود به نظر نمی‌رسد و درنتیجه در خیابان‌ها قطعاً توجهات را به خود جلب خواهد کرد. جلوپنجرهٔ نسبتاً بزرگ با خطوط عمودی شکسته و چراغ‌های باریک از ویژگی‌های نمای جلوی این ماشین هستند درحالی‌که در قسمت جانبی‌ تریم جالب روی ستون C، دستگیره مخفی درها و خطوط شکسته در پایین درها جلب‌توجه می‌کنند. در عقب خودرو هم چراغ جذابی را می‌بینیم که به سبک دیگر قسمت‌ها، گرافیکی با اشکال چندضلعی دارند.

گک GS3 GAC

GS3 در نسخهٔ اسپرت‌تری با نام R Style هم تولید می‌شود که به باله‌های اضافی در زیر سپر جلو و دیفیوزر متفاوت و برجسته‌تر در عقب مجهز است. در این نسخه همچنین بجای سر اگزوزهای چندضلعی و تزئینی نسخهٔ معمولی، دو سر اگزوز دایره‌ای در وسط را می‌بینیم. تریم نارنجی‌رنگ روی ستون‌های C، جلوپنجره، ریل‌های روی سقف و دیفیوزر هم دیگر ویژگی GS3 R Style است. رینگ‌ها نیز در این مدل بزرگ‌تر (۱۹ اینچی بجای ۱۸ اینچی) با تریم نارنجی هستند. این پکیج اما ظاهر خودرو را بیش‌ازحد شلوغ و تهاجمی می‌کند که برای کراس‌اووری با این اندازه کوچک چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. راسا موتور هردو نسخهٔ معمولی و R Style را وارد کرده است.

گک GS3 GAC

داخل گک GS3

در داخل GS3 شاهد طراحی معمولی‌تری نسبت به بیرون هستیم و کراس‌اوور گک دنباله‌روی دیگر هم‌وطنان خود به نظر می‌رسد زیرا ویژگی متداول در بسیاری از خودروهای چینی یعنی نمایشگرهای به هم پیوسته را در اینجا هم می‌بینیم که شامل صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی به همراه نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی می‌شود. بااین‌حال، طراحان گک با غربیلک فرمان D شکل با پرهٔ پایینی نقره‌ای به سبک خودروهای مرسدس AMG، تریم‌های رنگی روی دریچه‌های تهویه و طراحی جالب کنسول مرکزی، سعی در ایجاد فضایی اسپرت و جوان‌پسند داشته‌اند. تودوزی دورنگ مشکی و آبی که روی داشبورد هم کار شده به این حال و هوا کمک کرده است.

گک GS3 GAC

کنترل‌های فیزیکی سیستم تهویه در روزگاری که همه‌چیز به نمایشگرهای لمسی بزرگ منتقل شده ویژگی مثبتی است و کنسول مرکزی با شیفتر الکترونیکی جالب و شارژر بی‌سیم گوشی، طراحی خوبی دارد. GS3 از لحاظ جاداری داخلی هم شرایط خوبی دارد و در عقب فضای مناسبی را ارائه می‌کند. در این قسمت، سه بزرگ‌سال می‌توانند به‌راحتی بنشینند یعنی چیزی که در برخی کراس‌اوورهای سگمنت B امکان ندارد. همچنین ظرفیت ۳۴۰ لیتری صندوق بار که با خواباندن صندلی‌های عقب می‌تواند به ۱۲۷۰ لیتر افزایش پیدا کند هم برای کراس‌اووری در این سگمنت مناسب است.

امکانات گک GS3

لیست تجهیزات و آپشن‌های گک GS3 وارداتی راسا موتور شامل موارد زیر می‌شود:

  • کروز کنترل هوشمند
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • هشدار برخورد جلو
  • سیستم تابلو خوان
  • نوربالای هوشمند
  • شارژر بی‌سیم
  • سنسور نور
  • دستیار حفظ حرکت بین خطوط
  • هشدار خروج از خط
  • سیستم پایش باد تایرها
  • آینه‌های جانبی تاشو با گرم‌کن
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • سانروف پانورامیک با آفتاب‌گیر برقی
  • سیستم کنترل سرعت در سراشیبی
  • ۶ ایربگ
  • نورپردازی داخلی ۳۲ رنگ
  • ترمز پارک برقی
  • درب برقی هوشمند صندوق
  • صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی
  • سنسور پارک عقب
  • سنسور پارک جلو (در نسخهٔ R Style)
  • ۶ بلندگو
  • تنظیم برقی صندلی راننده

و…

مشخصات فنی گک GS3

این کراس‌اوور جذاب چینی به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI مجهز است که ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد برای کراس‌اووری کوچک با وزن حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم قابل‌توجه هستند و شتاب صفرتاصد ۷.۵ ثانیه را فراهم می‌کنند تا GS3 به یکی از سریع‌ترین کراس‌اوورهای کوچک بازار کشورمان تبدیل شود. انتقال نیروی پیشرانه در این خودرو توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد و مصرف سوخت خودرو به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر ۶.۲ لیتر اعلام شده است. سیستم تعلیق GS3 در جلو مک‌فرسون و در عقب نیمه‌مستقل محور پیچشی است.

گک GS3 GAC

تجربه رانندگی با گک GS3

با وجود طراحی بیرونی اسپرت، انتظار می‌رود GS3 رانندگی اسپرتی هم داشته باشد و این چیزی است که گک تقریباً موفق به انجام آن شده است. علیرغم پیشرانهٔ قدرتمند و شتاب صفرتاصد اعلامی ۷.۵ ثانیه، خودرو در هنگام آغاز حرکت کمی کند احساس می‌شود و در سرعت‌های بالاتر هم تأخیر توربو کاملاً محسوس است. همچنین گیربکس دوکلاچه هم در برخی مواقع تمایلی به تعویض دنده ندارد. این مشکل اما باعث می‌شود خودرو کمتر دچار هرزگردی چرخ‌های جلو و تورک استیر (تأثیر گشتاور روی فرمان) شود که در بسیاری از رقبای توربوشارژ دیده می‌شود.

از لحاظ هندلینگ، تعلیق و شاسی GS3 به سمت نرمی تنظیم شده که با نمای اسپرت آن همخوانی ندارد. البته خودرو هنوز هم در پیچ‌ها بسیار چابک احساس می‌شود ولی انتظار هندلینگ درجه‌یک خودروهایی مثل مزدا CX-50 را از آن نداشته باشید. تنظیم نرم تعلیق راحتی سواری مناسبی را برای GS3 فراهم می‌کند و چسبندگی لاستیک‌ها هم قابل‌قبول است. ویژگی مهمی که این خودرو را از دیگر کراس‌اوورهای سگمنت B متمایز می‌کند، سیستم اگزوز فعال در نسخهٔ R Style است که در این سگمنت و این بازهٔ قیمتی بی‌نظیر است. از طریق یک دکمهٔ اختصاصی روی فرمان، راننده می‌تواند صدای کامل این اگزوز را آزاد کند که ویژگی جذابی است. به‌طورکلی، هرچند پیشرانهٔ توربوشارژ GS3 در قیاس با رقبا کمی بی‌حال احساس می‌شود ولی گک تعادل خوبی بین پرفورمنس و راحتی برقرار کرده است.

مزایا و معایب گک GS3

مزایا: طراحی جذاب، امکانات مناسب، کابین جادار

معایب: خدمات پس از فروش ضعیف، تأخیر پیشرانه، حساسیت به کیفیت بنزین

قیمت و شرایط فروش گک GS3

آخرین شرایط فروش گک GS3 در مرداد ۱۴۰۳ ویژه منتخبین سامانه یکپارچه خودروهای واردات اعلام شد و از آن زمان به بعد راسا موتور این خودرو را عرضه نکرده است. آخرین قیمت نمایندگی برای این کراس‌اوور چینی وارداتی یک میلیارد و ۹۹۲ میلیون تومان است درحالی‌که این رقم در بازار به دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است.

گک GS3 GAC

رقبای گک GS3

گک GS3 با قیمت ۲.۵ میلیارد تومانی در بازار، رقبای زیادی را از کراس‌اوورهای مونتاژی در برابر خود می‌بیند. از فونیکس FX می‌توان به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین رقبای این خودرو یاد کرد که هم از لحاظ ابعاد به GS3 نزدیک است، هم طراحی اسپرتی دارد و هم از پیشرانهٔ قدرتمند ۱.۶ لیتری ۱۹۷ اسب بخاری بهره می‌برد. یکی دیگر از کراس‌اوورهای اسپرت در این بازهٔ قیمتی، دیگنیتی پرستیژ با فرم کوپه و پیشرانهٔ قوی‌تر ۲ لیتری ۲۲۸ اسب بخاری است. لاماری ایما هم یکی دیگر از خودروهایی است که قیمت و مشخصات نزدیکی به گک GS3 دارد. بااین‌وجود، کراس‌اوور وارداتی راسا موتور به لطف طراحی متمایز و کیفیت ساخت بالاتر، می‌تواند ارزش خرید داشته باشد اما از لحاظ خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی قافیه را به رقبای مونتاژی که سال‌ها است در بازار حضور دارند خواهد باخت.

جدول مشخصات فنی گک GS3

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو GDI
قدرت ۱۷۵ اسب بخار
گشتاور ۲۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۷.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۶.۲ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۴۷ لیتر
حجم صندوق بار ۳۴۰ لیتر
طول ۴,۴۱۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۵۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۰۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۵۰ میلی‌متر
وزن ۱۴۰۰ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Arshia m3csl

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1223 ديدگاه)

    حاصل ارتباط نا مشروع بی ام و و نیسان با چانگان

    موافقم 32
    مخالفم 8
    1. ۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (5909 ديدگاه)

      خوشگله من تو واقعیت دیدمش قشنگه اسپورته بین اوراقی های ایرانی

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. ashkanyp

      ۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (11 ديدگاه)

      GAC شریک تویوتا در تولید لوین و فرانت لندر هست و کیفیت بالاتری نسبت به FAW داره که کرولا و کرولا کراس میزنه، همه اینا کیش هستن و ما تفاوتشونو متوجه میشیم، GAC دبی هم موجوده ولی جز راسا موتور هیچ کس GS3 وارد نکرد و دیگه هم وارد نشد (علت مشخص نیست) برای همین قطعات این ماشین نیست و قیمتش رشدی هم نکرد برخلاف امپو و امکو که رشد داشتن هرچند قیمت امکو مسخرس

  2. محمد

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1575 ديدگاه)

    خم کاری هاش خداتومن پول خورده.
    البته به شرطی که با پرینتر سه بعدی انجام داده نشده باشه.

    موافقم 17
  3. پیام

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    طراحش یه گونیا و خط کش برداشته تا میتونسته خطوط شکسته کشیده مگه میخوای رقیب لامبورگینی بسازی برداشتی اونجور سر اگزوز چسبوندی پشت ماشین

    موافقم 7
    مخالفم 10
    1. froG-driVer

      ۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1158 ديدگاه)

      فیکه؟!

      موافقم 2
      مخالفم 2
  4. Mr wrong

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (468 ديدگاه)

    گک:/

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. ۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (5909 ديدگاه)

      کک

      موافقم 7
      مخالفم 2
  5. سامان اذری

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3208 ديدگاه)

    وقتی خائن ها مملکت اداره میکنن میشه همین
    بجا پول نفت ماشین های توربو شارژر رو میارن
    که با بنزین اشغال ایران سه چهار ساله به چوخ برن
    بهترین ماشین برای ایران ماشینهای هایبریدی هستن که موتپر تنفس طبیعی روشون هست
    همین
    نه برقی نه توربو چینی
    فقط هایبرید

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۷ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1575 ديدگاه)

      الان اکثر خودروسازان توربو می زنند.
      صورت مسئله رو پاک نکنید ما باید کیفیت بنزینمون‌ رو بهتر کنیم‌.

      موافقم 9
      مخالفم 1
  6. امین

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (480 ديدگاه)

    واقعا تو چینی ها ، زیباست

    موافقم 15
    مخالفم 1
  7. Hamzeh

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا محشره

    خودرو با خطوط شکسته الان جزو بهترین مدل های دنیاست

    کاش خرید این خودروها رویا نبود

    موافقم 16
    مخالفم 3
  8. Dariush

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (191 ديدگاه)

    اینکه تو تصویر نمایشگر ۱۲ اینچه

  9. shetab-car

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (314 ديدگاه)

    یه لحظه فکر کردم پژو جدیده

  10. Saji

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (123 ديدگاه)

    اون قسمت قیاس این ماشین با مزدا cx5 واقعا مسخره بود نه بخاطر برند و کشور بخاطر اینکه مزدا cx30 رقیب کلاسیشه نه cx50….

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. امیر

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من این ماشین رو دارم. خودروی دیگه ام هم تیوولی هست و وقتی با اون مقایسه میکنم، علارغم نگرانی از خدماتش از داشتنش واقعا لذت میبرم. شتاب عالی حساسیت نسبتا کمتر به بنزین (حداقل اکتان ۹۲)، کیفیت فوق العاده متریال دوربین و غیره….

    موافقم 5
    مخالفم 1
  12. سهیل

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (292 ديدگاه)

    نسبت به هیوندایی و کیا ارزش خرید بیشتری داره

    موافقم 3
    مخالفم 7
  13. رامتین

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3327 ديدگاه)

    کیفیتشو تعریف میکنند ولی خب طراحیش خیلی شلوغه.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. شایکل موماخر

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (56 ديدگاه)

    چرتی پس از چرتی دیگر…. تا وقتی خودرو در ایران ،سرمایه محسوب میشه ،خریدن ماشین چینی یکی از بی فکر ترین کارها هست.اونا که ده دوازده ساله هستن و قدیمی شدن دیگه تو بازار،قطعه ندارن،وای بحال این جک و جونورهای جدید.یه پیک موتوری بماله گلگیرش و بره،باید همونجوری قُر شده،سالها سوار بشی….افت چینی ها هم که دیگه سرسام آور هست خودش.یکسال دیگه نصف قیمتش هم ازت نمیخرن

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۷ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3238 ديدگاه)

      کدام ماشین چینی پارسال تا الان افت قیمت داشته؟
      نرخ دلار مدام بالا می‌ره و پنج ساله ماشین چینی ضرر مالی برای مالک نداشته

      موافقم 5
      مخالفم 3
  15. حمید

    ۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این که همون شرکت جک GAC هست چرا میگن گک

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. محمد

      ۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نه اون jac و این gac دوتا شرکت کاملا متفاوتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا