گروه گک موتور چین با رونمایی از موتور برقی جدیدی که بجای قرار گرفتن زیر کاپوت خودروها در داخل چرخها قرار میگیرد همه را شگفتزده کرده است.
شرکتهای چینی ثابت کردهاند میتوانند در بحث تکنولوژیهای حملونقل بسیار پیشرفته عمل کنند. البته غیرمنتظرهترین حرکت آنها را میتوان معرفی موتور جدیدی دانست که درون چرخ قرار میگیرد و جانشین موتورهای سنتی است که زیر کاپوت خودروها میبینیم. در ادعایی برجستهتر، چینیها از این موتور به عنوان نابود کننده خودروهای برقی نام بردهاند. البته که چنین ادعایی ضدونقیض به نظر میرسد زیرا از طرفی شرکتهایی همچون بی وای دی و شیائومی به دنبال تسلط بر بازار خودروهای برقی هستند و از طرفی چنین ادعاهایی را مطرح میکنند. ظاهراً نظر چینیها درباره قوای محرکه خودروها تغییر کرده است.
این موتور برقی خطی توسط گروه گک تولید شده است، شرکتی که جزو بزرگترین تولیدکنندگان خودروی چین به شمار میرود. تکنولوژی جدید گک حاصل تلاشهای بخش تحقیق و توسعه آن است و باعث تمایز طراحی قوای محرکه خودروهای الکتریکی در مقایسه با نمونههای موجود میشود. این موتور داخل چرخ همچنین با عنوان موتور هاب چرخ نیز شناخته میشود و فاقد قطعات عادی قوای محرکه از جمله گیربکس، شفت و دیفرانسیل است. حاصل چنین طرحی ابعاد جمعوجور قوای محرکه خواهد بود.
موتور داخل چرخ گک از ویژگیهای پیشرفتهای سود میبرد تا به این ترتیب از موتورهای برقی سنتی متمایز شود. برای مثال این موتور در سرعت بهینه خود میتواند ۳۰ هزار دور در دقیقه دوران کند که از اکثر موتورهای برقی بکار رفته در خودروهای امروزی بهتر است. از طرف دیگر خود موتور ابعاد کوچکی دارد و قطر آن فقط به ۳۳۰ میلیمتر میرسد. با وزن ۱۶.۸ کیلوگرم، این موتور وزن پایینی خواهد داشت و بنابراین راندمان و عملکرد خودرو را بهبود خواهد بخشید. با اینکه موتور جدید گک ابعاد کوچکی دارد اما میتواند حدود ۲۰۱ اسب بخار قدرت تولید کند. موتور جدید گک با عملکرد برجسته خود میتواند تأثیر قابلتوجهی روی چشمانداز خودروهای برقی داشته باشد. راندمان بالاتر این موتور میتواند تا ۵۰ کیلومتر به توان پیمایش خودرو اضافه کند و یکی از بزرگترین چالشهای برقی سازی حملونقل یعنی محدودیتهای شعاع حرکتی را برطرف سازد. موتور موردبحث از راندمان ۹۵ درصدی برخوردار است که نسبت به اکثر موتورهای برقی موجود بهتر خواهد بود. همچنین حداکثر گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری موتور گک باعث میشود تردد خودرو در شهر و بزرگراه به راحتی صورت پذیرد.
گک برنامههای جاهطلبانهای برای تجاریسازی موتور داخل چرخ خود دارد و به دنبال شروع تولید انبوه آن تا سال ۲۰۲۵ است. در حال حاضر چینیها مشغول توسعه طرح ادغام این موتور در محصولات برقی خود هستند تا بهصورت قابلتوجهی بازار خودروهای برقی را دستخوش تغییر کنند. شاید هم گک با دیگر شرکتها برای صدور مجوزهای استفاده از موتور خود همکاری نماید. با این تکنولوژی شاید آینده خودروهای برقی دستخوش تغییر شود و حتی توسعه محصولات هیدروژنی نیز تحت تأثیر قرار گیرد. هدف همه کشورها کاهش آلایندگی با گزینههای بهتر است و بنابراین هر تکنولوژیای که کارکرد بهتری داشته باشد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
هراکلیوس
۲۱ شهریور ۱۴۰۳صنعت برقی شدن خودرو ها اگه استفبال نشه چینی ها بد جور به چوخ میرن
Arman
۲۴ آبان ۱۴۰۳فعلا که کل اروپا و آمریکا شمالی نگران چینی ها برای خودروهای برقی قیمت مناسب و ارزان قیمت هستن و دنبال تعرفه های سنگین برای اونا هستن و بازار خودشون توی چین از دست دادن که باعث شده بزرگترین خودرو ساز جهان،یعنی فولکس واگن کارخونه هاش داره تعطیل میکنه،و آینده هم که آینده خودرو های برقی هست چون بخاطر آلودگی و قیمت بالای نفت اکثرا ماشین برقی میخوان
مهدی
۲۱ شهریور ۱۴۰۳چه بخوایم چه نخوایم چین پادشاه اقتصادی جدید دنیا خواهد شد به زودی
مگر اینکه درگیر جنگش کنن
تو تمام زمینه ها داره دیوانه وار پیشرفت میکنه
JaMsHiD_R1988
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ایرانم داشت برترین و قدرتمند ترین کشور جهان میشد …
قدرت های اول جهان و دست های پشت پرده نمیذارن مگر اینکه خودشون خواسته باشن که چین پادشاه اقتصاد جهان بشه
Taha Ayoobi
۲۱ شهریور ۱۴۰۳جمشید زدی تو هدف👌
اون زمان که ایران داشت پیشرفت میکرد، انگلیس گفت که نفتو ارزون کن و شاه گفت مال خودمه و نمیکنم، اون زمان بود که دیدن ایران داره برا خودش کسی میشه و به این روز انداختنش.
الان چین رو خودشون میخوان.
علی نورزاده
۲۲ شهریور ۱۴۰۳من نمی دونم این دروغ ها رو کی بهتون گفته. اینا دوتا شاه بودن که سه بار فرار کردن بحرین ِ آرارات . قسمت زیادی از سیستان و ده ها جزیره از کشور رو بخشیدن. جنگ اعراب نفت رفت به اوج ایران با عرضه نفت زیاد قیمت رو آورد پایین. شاه نوکر آمریکا و انگلیس بود . و هیچ وقت روی حرف اونا نمی تونست حرفی بزنه
Behi
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ببخشید میشه توضیح بدید در چه زمینهای برترین و قدرتمندترین کشور جهان میشدیم؟
اگه نفت نبود وضعیت اون موقع از الانم بدتر میشد، همین یه عامل نشون میده یک کشور تک قطبی بودیم، کشوری که متکی به یه محصول باشه امکان نداره برترین و قدرتمندترین بشه! تو همون سالا مردم بخاطر آب و برق مفتی ممدرضا رو فرستادن سیزده بدر! مردمی که بخاطر مفت خوری قصد تغییر وضعیت سیاسی رو دارن امکان نداره حتی بعد ۳۰۰ سالم برترین و قدرتمندترین کشور در جهان بشن.
پن:با وجود آمریکا و اروپا امکان برترین و قدرتمندترین شدن تقریباً نزدیک صفره (از ۳۰۰ سال پیش تا حالا و حتی در آینده)
پن۲: وضعیت افتضاح و اسفناک موجود باعث نشه فک کنیم قبلاً پیشرفته بودیم، قبلاً یکی مث امارات بودیم یعنی بواسطه پول نفت خریدار علم بودیم نه تولیدکننده آن
محمد
۲۱ شهریور ۱۴۰۳طبق آمار های بینالمللی میزان تولید علم امارات به نسبت جمعیت در بین ۱۰ کشور برتر دنیا هست
amirkhanzadeh
۲۲ شهریور ۱۴۰۳امان از بی کیفیتی مسولین کشور که بجای رسیدیم که چین رو تحسین می کنیم
هر چند پیشرفتشون تحسین برانگیزه ولی
این حق ایران بود که بخاطر چند دزد از ما گرفته شد
nima.jdm
۲۱ شهریور ۱۴۰۳امروز یه خبری شنیدم نمیدونم صحت داره یا نه
الان سهام لند رور و جگوار دست چریه؟
مگه دست تاتا موتور هند نبود؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ شهریور ۱۴۰۳خیر عزیز
سهام دار اصلی جگوار لندرور همچنان تاتامموتورز هند هست
ممکنه برای تولید بعضی محصولات لندرور از پلتفرم چری استفاده بشه
شرکت دیگری وجود داره به نام “چری جگوار لندرور” در چین
چری جگوار لندرور ( Chery Jaguar Land Rover) شرکت خودروسازی چینی که تاسیس سال ۲۰۱۲ تأسیس شد
پویان
۲۱ شهریور ۱۴۰۳سلام جناب اشتری خسته نباشید.
ایا شرکتهای داخلی یا دانش بنیان تونستن موتور خودروهای برقی رو تولید کنن؟
Amirsh
۲۱ شهریور ۱۴۰۳اینو خیلی وقت پیش یادمه جنرال موتورز به خصوص شورلت روش کار کرده بود و یادمه یه نمونه هم ازش ساخته شد ، اینکه تو این مقاله نوشته شده این طرح همه را شگفت زده کرده از اون ترفندای رسانه ایی چینه دیگه
.
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ایده قرار گرفتن موتور برقی داخل چرخ،سالهاست در دوچرخه و موتورسیکلت های برقی،عملی شده
البته نه در همه مدلها
اینکه از اون حجم کوچک موتور داخل چرخ،بشه قدرت خوبی گرفت….بازم نیاز به زمان داره…
قطعا این اتفاق میفته
تلویزیون…رادیو…ضبط و پخش صوت…دوربین عکاسی….و کلی تکنولوژی دیگه که یه زمانی هر کدوم بصورت مجزا،کلی حجم داشت،،،،با پیشرفت تکنولوژی،داخل یه اسمارت فون جمع شدن
قطعا در آینده،حجم موتورهای برقی و باطریها،کمتر خواهد شد و کلی جا باز میشه برای تجهیزات گردش و تفریح و نفرات
Mr. gt c
۲۱ شهریور ۱۴۰۳مگ نباید وزن فنر نشده چرخ ها کمتر باشه؟ اینکه رسما ی اختراع مضحک شد
Taha Ayoobi
۲۱ شهریور ۱۴۰۳خب اینجوری از وزن فنر سوار کم میشه.
Taha Ayoobi
۲۱ شهریور ۱۴۰۳یکی به گک بگه خیلی عقبی
https://www.pedal.ir/bmw/bmw-inwheel-e-motor/
Mr wrong
۲۱ شهریور ۱۴۰۳گک،خیلی عقبی
Taha Ayoobi
۲۱ شهریور ۱۴۰۳آفرین👏