گلکسی E5 اولین شاسیبلند تمام برقی زیر برند جیلی محسوب میشود و به تازگی فرصت بررسی نسخه پیشتولیدی آن فراهم شده است.
E5 اولین خودروی جیلی است که از باتریهای لیتیوم آهن فسفات تیغه کوتاه جدید استفاده میکند. هدف از تولید این خودرو رقابت با بی وای دی آتو ۳ است که به خاطر عملکرد، ویژگیهای خلاقانه و قیمتی رقابتی سر و صدای زیادی در چین بر پا کرده است. جیلی گلکسی E5 قرار است با قیمت بین ۱۷ تا ۲۲ هزار دلار عرضه شود و جا پای این برند در بازار خودروهای برقی را مستحکم کند.
برند گلکسی جیلی سال قبل تأسیس شد و به تدریج هویت مخصوص خود را یافت و چینیها برای آن استراتژی بازاریابی ویژه، وبسایت جداگانه و نمایندگیهای انحصاری را در نظر گرفتهاند. سبد محصولات این شرکت شامل فست بک E8، سدان L6 و شاسیبلند L7 است و شاسیبلند کامپکت E5 نیز به تازگی به این جمع ملحق شده است. قرار است گلکسی تا سال ۲۰۲۵ در مجموع هفت خودرو را عرضه نماید.
ما قبلاً خودروی گلکسی E8 را بررسی کردهایم و به این نتیجه رسیدیم که سری محصولات گلکسی E به اندازه خودروهای زیکر لوکس نیستند اما درعینحال ارزش خوبی در برابر مبلغ پرداختی دارند و طراحان گلکسی نیز به جزئیات توجه کردهاند. خودروی تست شده ما از نوع E5 فول با پسوند استارشیپ ادیشن است که حدود ۲۲ هزار دلار قیمت دارد. طراحی این خودرو کاملاً از فست بک E8 گرفته شده و همان بدنه آیرودینامیک و مدرن را به نمایش میگذارد. در بخش جلوی خودرو چراغهای LED تیز و جلوپنجره بسته شده را میبینیم و در پروفایل جانبی نیز دستگیرههای در پنهان قابلذکر هستند. وقتی به بخش عقب خودرو نگاه کنیم چراغهای LED با گرافیک لایهای به چشم میخورند.
در بررسی جیلی گلکسی E5 به بخش کابین می رسیم که طرحی مدرن و مینیمالیستی دارد و مشابه مدل E8 است. یک نمایشگر شناور بزرگ جزو اصلیترین ویژگیهای بخش داخلی خودرو به شمار میرود و آنچه جلبتوجه میکند کیفیت ساخت خودرو، تجهیزات بکار رفته و حس خوب استفاده از دکمهها و اهرمهاست. از جمله ویژگیهای کابین گلکسی E5 میتوان به پشت آمپرهای دیجیتالی شناور، هدآپ دیسپلی، غربیلک فرمان دی کات و سیستم صوتی Flyme با ۱۶ بلندگو اشاره کرد. طراحان اولویت بالایی را برای راحتی سرنشینان قائل بودهاند و به همین خاطر خودروی موردبحث دارای صندلیهای جلو با گرمکن، سردکن و ماساژور است.
هنوز چینیها به ظرفیت فضای بار این شاسیبلند برقی اشارهای نکردهاند اما بررسی اولیه نشان دهنده وجود فضای زیادی برای یک خانواده است. همچنین در بخشهای دیگری همچون زیر صندلیهای عقب نیز فضای ذخیرهای وجود دارد. پس از بررسی بدنه و کابین خودرو نوبت به سواری با آن میرسد. همانطور که گفتیم جیلی گلکسی E5 برای رقابت با بی وای دی آتو ۳ طراحی شده و طول/عرض/ارتفاع ۴۶۱۵/۱۹۰۱/۱۶۷۰ میلیمتری و فاصله بین محوری ۲۷۵۰ میلیمتری دارد. با وجود وزن ۱۶۱۵ کیلوگرمی، این خودرو کمی بزرگتر و سبکتر از آتو ۳ است. گلکسی E5 از یک موتور برقی در اکسل جلو با ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون متر گشتاور استفاده میکند و کمی قویتر از رقیب هموطن خود است. ضریب درگ ۰.۲۶۹ گلکسی E5 نیز بهتر از آتو ۳ خواهد بود.
ما قبلاً خودروهای زیکر ۰۰۷ و گلکسی E8 را که هر دو از پلتفرم SEA جیلی استفاده کردهاند تست کردهایم. گلکسی E5 اما بر اساس پلتفرم GEA که نسخهای ارتقا یافته از SEA است توسعه یافته و شاسی خودرو در زمان تست در مسیرهای برونشهری حس خوبی را منتقل میکند. علیرغم وجود حالت سواری اسپرت، این خودرو بیشتر برای سواری نرم و راحت طراحی شده است. سیستم تعلیق جیلی گلکسی E5 برای جذب مؤثر ناهمواریها طراحی شده و حتی در زمان عبور از دستاندازها و سرعتگیرها نیز سواری نرم خود را حفظ میکند.
این خودرو از تکنولوژی ادغام باتری سود برده و به توزیع وزن ۵۰/۵۰ دست یافته است. چنین طراحی و مهندسیای باعث شده وزن خودرو کاهش یابد و مرکز ثقل پایین بیاید. در مجموع هندلینگ E5 را باید خیلی خوب ارزیابی کرد هرچند هنوز هم تکانهای زیادی در بدنه وجود دارد و زمان عبور پرسرعت از پیچها فقدان کشش به چشم میآید؛ اما در جادههای مستقیم داستان فرق میکند. این خودرو در عرض ۶.۸ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و بنابراین شتاب گیری سریعی در ترافیکهای شهری دارد. گلکسی E5 به سیستم درایو ۱۱ در ۱ جیلی مجهز است و قطعات کلیدی در یک واحد جمعوجور ادغام شدهاند تا در کل وزن ۸۰ کیلوگرمی داشته و فضای ۷۲ لیتری را اشغال کنند.
فاکتورهای لرزش و سر و صدای کابین برای خودرویی با این قیمت پذیرفتنی است و در سرعتهای پایین صدای بسیار کمی وارد داخل کابین میشود. درصورتیکه سرعت به حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد صدای اذیت کنندهای وجود نخواهد داشت. فرمان خودرو نیز سبک اما دقیق است و نکته قابلذکر به عملکرد خوب ماساژور و سردکن صندلیها مربوط میشود. ما در زمان بازگشت به محل تحویل خودرو به نماینده گلکسی گفتیم که نباید انتظار سیستم پارک خودرو برای خودرویی با این قیمت داشته باشیم اما او گفت مدلهای فول گلکسی E5 از این سیستم برخوردار هستند و ما از شنیدن این جواب شوکه شدیم زیرا تاکنون پارک خودکار در خودروهایی با این قیمت وجود نداشته است. تست این سیستم نیز نشان داد که E5 در چند ثانیه میتواند در محل موردنظر پارک شود.
خودروی تست شده از باتری ۶۰.۲۲ کیلووات ساعتی استفاده کرده و با یکبار شارژ مسافت ۵۳۰ کیلومتری را طی میکند. در شاسیبلند برقی جیلی گلکسی E5 طیف وسیعی از سیستمهای ایمنی و کمکراننده وجود دارد که برخی از آنها شامل ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از مسیر، کروز کنترل تطبیقی، پایش نقاط کور و هشدار ترافیک پشتی هستند. بررسی جیلی گلکسی E5 نشان داد این خودرو به گونهای طراحی شده که در اکثر موارد کمی بهتر از بی وای دی آتو ۳ باشد. این اولین خودروی ۲۲ هزار دلاری تست شده است که از صندلیهای ماساژوردار و پارک خودکار سود میبرد. این امر نشان میدهد جیلی کاملاً به دنبال رقابت با رقیب هموطن خود است.
مجمدرضا
۹ مرداد ۱۴۰۳این است جیلی ،این است ولو! (با این قیمت….)
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ مرداد ۱۴۰۳جیلی گلکسی E5 قرار است با قیمت ۱۷ تا ۲۲ هزار دلار عرضه شود
خیلی خوبه با گارانتی 5 ساله توی اروپا و آسیا پرفروش میشه
mosafer
۹ مرداد ۱۴۰۳سرعت پیشرفت در صنعت خودروهای برقی در چین فوقالعاده است و کمتر کشوری در آینده توان رقابت آزاد باهاشونو داره مگر اینکه تعرفه های بالا وضع کنند.
Navid A J
۹ مرداد ۱۴۰۳خوبه آرمش دیگه کپی آرم کادیلاک نیست.
علی
۹ مرداد ۱۴۰۳این ماشین قیمتش حدود یک میلیارد تومن هست، یعنی هم قیمت دنا پلاس توربوی اتوماتیک آشغال و بدرد نخور ایرانخودرو ، ای گل بگیرن در ایرانخودرو و سایپا رو که بخاطر بی عرضگی و عقب موندگی و دغلبازی این دوتا آشغال ساز پیشرفت نکن ، یک ملت باید عذاب بکشن و حسرت بخورن
محمد حسین ضریحی
۱۰ مرداد ۱۴۰۳سه چیز در اسلام حرام است:
ربا
انحصار
احتکار
که متاسفانه درگیر هر سه شده این و راه فراری هم نیست غیر از غربت!