شرکت جیلی یکی از سرشناسترین خودروسازان چینی به شمار میرود و هدف این شرکت تبدیل شدن به برندی بینالمللی و حضور در بازارهای مطرح دنیاست. تاکنون مقالات متعددی درباره گستردگی کار این شرکت، زیرمجموعهها و میزان فروش آن در پدال به نگارش درآمده است. جیلی با حرکتی هوشمندانه و خریداری شرکتهای معتبری همچون ولوو، لوتوس و… علاوه بر اینکه کیفیت محصولات خود را بهبود بخشیده به دنبال نفوذ به بازارهای اروپایی نیز بوده است.
جیلی نامی آشنا برای خریداران خودرو در کشور ماست و سدان امگرند EC7 آن خاطره خوشی را در ذهنها بر جای گذاشته است. با تشدید تحریمهای آمریکا علیه کشورمان انتظار میرفت جیلی دیگر در کشور حضور نداشته باشد اما شرکت خودروسازان بم اقدام به معرفی سدانی اقتصادی با نام GC6 در کشور ما کرد. هرچند همانند اکثر خودروهای چینی، GC6 نیز عمر کوتاهی در کشور ما داشت و پس از مدت کوتاهی (از سال ۹۶ تا ۹۸) دیگر تولید نشد. نمونههای کارکرده این خودرو هماکنون بهصورت محدود در بازار وجود دارند و شاید شما هم با دیدن آن به فکر دانستن مشخصات و قیمتش افتاده باشید. به همین خاطر تصمیم داریم این سدان اقتصادی را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.
GC6 یکی از محصولات قدیمی جیلی بوده که توسط شاخه انگلون ENGLON این شرکت تولید شد. بد نیست بدانید محصولات لوکستر جیلی با پسوند امگرند شناخته میشوند هرچند این مرزبندیها اکثراً برای مشتریان چینی بوده و در کشور ما با همان نام های ساده خود شناخته میشوند.
خودروسازان بم در ابتدا و به مدت کوتاهی نسخه پایه از این خودرو با نام الیت را تولید کرد که به خاطر طراحی قدیمی و امکانات کم با استقبال مواجه نشد اما سریعاً اقدام به تولید نسخه فیس لیفت GC6 با ظاهر بهتر و تجهیزات بیشتر کرد. این خودرو از نظر ظاهری به ویژه در بخش جلو و عقب بهبودهایی را تجربه کرد که در مجموع باعث شد طراحی دلچسبتری داشته باشد. حالا با ما همراه باشید تا ببینیم این سدان چینی چه در چنته دارد.
طراحی ظاهری جیلی GC6
اولین نکته در برخورد با GC6 این است که نباید انتظار محصولات سطح بالا و مدرن جیلی را از آن داشته باشید. ریشه این سدان اقتصادی به یک دهه پیش بازمیگردد و بنابراین طبیعی است که گرد پیری بر چهره آن نشسته باشد. نسخه فیس لیفت GC6 نسبت به نسخه قبلی بهبودهای قابلتوجهی دارد. در بخش جلو چراغهایی را میبینیم که از کاسهچراغ شفاف سود بردهاند و دیلایت نیز مکمل آنهاست. تریم مشکی و ارزانقیمت نسخه الیت هم جای خود را به جلوپنجرهای بهتر با نشان جیلی داده است و سپر نیز طراحی پیچیدهتری دارد. در پروفایل جانبی تغییر چندانی نسبت به قبل وجود ندارد ولی همچنان مشکل کوچک بودن رینگ و لاستیکها نسبت به کل بدنه توی ذوق میزنند؛ اما در بخش عقب چراغهای LED جدیدی دیده میشوند که کمی ما را به یاد EC7 میاندازند.
در مجموع باید گفت طراحی ظاهری GC6 فیس لیفت نسبت به مدل الیت بسیار بهتر بوده و پذیرفتنی خواهد بود. اگرچه طراحی این سدان چینی در قیاس با محصولات روز دنیا حرف چندانی برای گفتن ندارد اما در بین خیل عظیمی از خودروهای قدیمی که هر روزه در خیابان میبینیم چهره تازهای به نظر میرسد.
طراحی داخلی جیلی GC6
وقتی وارد کابین شوید وضعیت بهتری را نسبت به بدنه شاهد خواهید بود. اولین چیزی که جلبتوجه میکند تریم دو رنگ مشکی و قهوهای بوده که نسبت به خودروهای داخلی حس و حال بهتری را به سرنشین منتقل میکند. طراحان سعی داشتهاند با خطوط نرم و ملایم کابینی زیبا ایجاد کنند که تا حدودی نیز موفق بودهاند. غربیلک فرمان خودرو طراحی خوبی دارد و دکمهها نیز در دسترس هستند.
اما همانطور که گفتیم GC6 سدانی اقتصادی و ارزانقیمت در چین بوده و نباید انتظار زیادی از جنس متریال بکار رفته در آن داشته باشید. همچنین فضای کلی کابین نیز کمی تنگ بوده و در بخش عقب شاهد برخورد سر افراد قدبلند با سقف خواهید بود. یکی از نکات منفی داخل خودرو پلاستیکهای سفت و با کیفیت پایین هستند که انتظار ما از جیلی را برآورده نمیسازند.
پیشرانه و گیربکس جیلی GC6
در این بخش هم همهچیز معمولی به نظر میرسد. مشتریان نباید انتظار چندانی از قوای محرکه جیلی GC6 داشته باشند. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری این خودرو قدرت ۱۰۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری تولید میکند خبر از تمرکز روی سواری اقتصادی و بی حاشیه میدهد. نیروی تولیدی پیشرانه نیز از طریق گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت جاتکو ژاپن به چرخ های جلو منتقل میشود. این گیربکس اگرچه تعویضهای نرمی دارد اما به خاطر قدمت بالای خود و ضریبهای نسبتاً طولانی هیجان سواری را از بین میبرد و روی عملکرد پیشرانه نیز تأثیر میگذارد. همه اینها به معنی شتاب گیری کند GC6 خواهد بود.
وزن حدود ۱۱۳۰ کیلوگرمی و قدرت نه چندان زیاد حاکی از شتاب گیری کند این سدان هستند و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت باید حدود ۱۳ ثانیه زمان صرف کنید. این موارد مؤید اقتصادی بودن GC6 هستند و بهتر است در زمان انتخاب آن صرفاً به فکر ترددهای روزمره بی حاشیه باشید نه رانندگیهای اسپرت! سیستم تعلیق نیز سواری نسبتاً نرمی دارد و رضایت سرنشینان را جلب خواهد کرد اما فرمان پذیری متوسط و مرکز ثقل بالا باعث خواهند شد در زمان عبور پرسرعت از پیچها مجدداً فکر کنید.
اگرچه جیلی GC6 خودروی سریعی نیست اما همین کند بودن جنبه مثبتی هم دارد و آن استهلاک کم و مصرف سوخت مناسب (حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر) خواهد بود.
مشخصات فنی جیلی GC6 | |
موتور | ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ |
حجم موتور | ۱۴۹۸ سیسی |
قدرت | ۱۰۵ اسب بخار در دور ۶۲۰۰ |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر در دور ۴۲۰۰ |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک ساخت JATCO ژاپن |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
ابعاد و وزن | |
طول | ۴۳۴۲ میلیمتر |
عرض | ۱۶۹۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۳۵ میلیمتر |
فاصله بین دو محور | ۲۵۰۲ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۴۶۸ لیتر |
فاصله کف خودرو تا سطح زمین | ۱۵۸ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۱۳۲ کیلوگرم |
ابعاد چرخ ها | ۱۵ اینچ |
سیستم تعلیق جلو | مکفرسون استرات |
سیستم تعلیق عقب | میل پیچشی |
سیستم ترمز | جلو-عقب: دیسکی |
سرعت و شتاب | |
شتاب صفر تا صد | حدود ۱۳.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | حدود ۱۷۵ کیلومتر در ساعت |
سوخت و آلایندگی | |
مصرف سوخت در شهر | – |
مصرف سوخت در جاده | – |
مصرف سوخت ترکیبی | حدود ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
حجم باک بنزین | ۴۵ لیتر |
امکانات و تجهیزات جیلی GC6
همانطور که گفته شد نسخه اولیه و پیش از فیس لیفت این خودرو که با نام الیت شناخته میشد به خاطر ظاهر و تجهیزات کم خود با استقبال چندانی روبرو نشد اما خودروسازان بم سریعاً دستبهکار شد و مدل فیس لیفت را عرضه کرد که از تجهیزات قابل قبولی سود میبرد. از جمله تجهیزات این خودرو میتوان به سانروف، نمایشگر لمسی، سیستم تهویه مطبوع، دیلایت، صندلیها با روکش چرم، ترمزهای دیسکی در تمامی چرخ ها، دو کیسه هوا و… اشاره کرد. در جدول زیر میتوانید امکانات و تجهیزات GC6 را مشاهده بفرمایید.
امکانات و تجهیزات جیلی GC6 |
دو کیسه هوای ایمنی |
سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه EBD |
سیستم ایزوفیکس برای صندلی کودک |
سیستم قطع کن سوخت در حین تصادف |
حسگر پارک عقب |
پوشش چرمی صندلیها |
نمایشگر لمسی ۷ اینچی با قابلیت ارتباط با موبایل و بلوتوث |
سیستم تهویه مطبوع خودکار |
چراغهای بدرقه جلو به همراه دیلایت |
شیشه ضد بخار در عقب |
سیستم صوتی چندرسانهای به همراه چهار عدد بلندگو با توییتر |
چراغراهنما روی آینههای جانبی |
رینگهای آلومینیومی |
سانروف |
قیمت جیلی GC6
تولید این خودرو در کشور ما دوام چندانی نداشت و پس از حدود ۲ سال مونتاژ به پایان رسید. بدیهی است که اگر به دنبال خرید GC6 باشید میبایست در بازار دستدوم به دنبال آن بگردید و با نگاهی به آگهیهای مختلف و بسته به مدل، کارکرد و تمیزی خودرو باید بودجهای بین ۳۴۰ تا ۴۱۰ میلیون تومان را برای آن در نظر بگیرید.
رقبای جیلی GC6
با توجه به فرم بدنه، کلاسبندی و قیمت GC6 میتوان گفت این خودرو رقبایی همچون سایپا آریو، برلیانس H230، پارس اتوماتیک، بسترن B30 و… دارد.
پارس اتوماتیک شاید در مرحله اول چندان باب میل خریداران نباشد چراکه ظاهر آن تفاوتی با سایر نسخهها نداشته و از پلتفرمی قدیمی و تجهیزات کم رنج میبرد. البته نکته مثبت این خودرو بازار فروش نسبتاً بهتر و فراوانی قطعات یدکی است.
آریو خودرویی جادارتر و خانوادگیتر بوده هرچند تولید آن نیز متوقف شده است. برلیانس H230 نیز اگرچه بازار بهتری نسبت به جیلی دارد اما نوع خاص گیربکس آن شاید با برخی سلایق هماهنگ نباشد. بسترن B30 وضعیتی نسبتاً مشابه با GC6 دارد اما از این خودرو نیز از خدمات پس از فروش نسبتاً خوب، طراحی هماهنگتر و مجموعه فنی پذیرفتنی سود میبرد. شاید بین این رقبا بسترن B30 در کل خودروی برتری باشد هرچند عدم تولید آن نیز نکتهای است که حتماً باید مدنظر قرار گیرد.
مزایا و معایب جیلی GC6
پس از بررسی مفصل سدان اقتصادی جیلی میتوان نتیجهگیری روشنی درباره نقاط قوت و ضعف این خودرو داشت. استهلاک و مصرف سوخت پایین، طراحی داخلی خوب، تجهیزات خوب در مدل فول، فضای بار نسبتاً جادار و… جزو مزایای این خودرو هستند درحالیکه معایبی همچون طراحی ظاهری بحثبرانگیز، شتابگیری کند، فضای تنگ کابین به ویژه در بخش عقب، گیربکس قدیمی و کند، خدمات پس از فروش محدود و قطعات کمیاب به ویژه در شهرهای کوچک به چشم میخورند.
مزایا و معایب جیلی GC6 | |
مزایا | معایب |
استهلاک و مصرف سوخت پایین | شتاب گیری کند |
طراحی داخلی خوب | طراحی ظاهری نه چندان جذاب |
تجهیزات مناسب در نسخه فول اکسلنت | فضای تنگ کابین به ویژه در بخش عقب و متریال با کیفیت پایین |
فضای بار پذیرفتنی | خدمات پس از فروش محدود |
سواری نرم | گیربکس قدیمی و کند |
جمعبندی
اگر با دیگر محصولات مدرن و سطح بالای جیلی آشنا باشید سدان GC6 را خودرویی معمولی خواهید دانست. البته اگر GC6 را با رقبای داخلی مقایسه کنید اوضاع متفاوت خواهد بود. این سدان اقتصادی تمرکز زیادی روی سواری بی حاشیه و روزمره دارد و اگر بتوانید با ماهیت آن کنار بیایید مشکلی نخواهید داشت. جیلی سدانی با استهلاک پایین، کیفیت پذیرفتنی و تجهیزات خوب تولید کرده هرچند نقاط ضعفی همچون شتاب گیری کلافه کننده، کیفیت پایین متریال به کار رفته و محدودیت دسترسی به قطعات یدکی نیز وجود دارند. از آنجایی که تولید GC6 پایان یافته بنابراین در خرید آن باید دقت بیشتری داشته باشید تا در بازار دستدومها و یافتن قطعات با مشکلات بعدی مواجه نشوید.
امین
۷ تیر ۱۴۰۱جیلی ماشین خوبیه
NAVID۰۰۹۸
۷ تیر ۱۴۰۱ماشین خوبیه ، ولی نه این مدلش که اگر مشکل پیدا کنه دو حالت داره :
۱ – زنبیل به دست برای پیدا کردن قطعه بیوفتی !
۲ – تو سفارت چین کار کنی یا آشنا داشته باشی تا از چین قطعه برات بفرستن !
AMANTE
۷ تیر ۱۴۰۱این جیلی به اندازه برادر بزرگتر اش EC7 از نظر ایمنی خوبه یا وضعیت معمولی رو به بد داره؟
پدرام
۷ تیر ۱۴۰۱نه به اندازه اون اما ویدیو تست تصادفش دیدم ستونش جمع نشد در واقع این ماشین نسل جیلی mk هست
Sina
۷ تیر ۱۴۰۱من جیلی امگرند داشتم، عایق کاریش خوب بود، صدای موتور کم، مصرف به شدت پایین، خرابی خاصی هم نداشت اما ادوات داخلیش ضعیف بود مثلا دستگیره در عقب شکست و من اون زمان پیدا نکردم. به شدت می کوبید و اصلا سواری راحتی نداشت بنده یک مسافرت از شرق مازندران به رشت کردم که بعد از برگشت سریع ماشین رو فروختم و از خریدش پشیمون بودم.
تعلیق این مدل اگر مثل امگرند باشه ارزش خرید نداره مگر اینکه تهران باشید و استفاده شهری بکنید. و از مزایای مصرف مناسب و اتوماتیک بودنش بهره ببرید.
علیرضا
۱۶ تیر ۱۴۰۱دوست عزیز کوبش امگرند بخاطر افزایش پایداری ماشین هست. شما میتونید تستای پایداری این ماشین رو تو اینترنت ببینید و با خیال راحت چپ و راستش کنید،بدون اینکه چپ کنه. البته کمک های تویوتا کرولا 2007 به این ماشین میخوره که خیلی نرم تر میشه
حسین
۱۴ مرداد ۱۴۰۱نه دوست عزیز، یک سدان اقتصادی که بر پایه پلتفرم کرولا ساخته شده چرا باید کوبش داشته باشه. چرا کرولا کوبش نداره؟
پدرام
۷ تیر ۱۴۰۱دقیقا منم این ماشین رو روندم شتاب چندان خوبی نداشت اما کیفیت سواری اش به نظرم در حد و اندازه بهتری از ماشین های داخلی هست، از نظر بحث دوام و سواری خود مالکش راضی بود و فقط تو بحث تامین قطعه گفت قطعاتش یکم گرونه
تست و بررسی شو تو آپارات گذاشتم https://www.aparat.com/dashboard/videostat/miLZc
شهرام
۷ تیر ۱۴۰۱چه
genius
۸ تیر ۱۴۰۱جیلی و چانگان و byd درجه یک های چینن.بقیه مثل دنگ و فنگ و چری که چسبیدن به بازار ما رده دوم و سومن
نخود آش
۸ تیر ۱۴۰۱کیفیت سواری رو چطوری گفتی خوبه
صندلی ها اینقدر خشکه ک آدم حس میکنه رو نیمکتای توی پارک نشسته با این تفاوت ک گاهی میفتی تو دست انداز