خودروسازان بم قصد دارد بهزودی با تولید و عرضه کراساوور کوچک X3 پرو، دوباره برند جیلی را به بازار کشورمان بازگرداند.
آخرین حضور جیلی در کشورمان به سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ و سدان GC6 بازمیگردد که توسط خودروسازان بم تولید میشد اما با آغاز تحریمها، این برند خوشنام چینی مثل بسیاری از خودروسازان جهانی از بازار ایران رخت بربست. حال اما طبق اخبار واصله، خودروسازان بم قصد عرضهٔ کراساوور کوچک میپل X3 پرو را دارد که محصولی از گروه جیلی محسوب میشود. این یعنی احتمالاً بهزودی شاهد بازگشت دوباره جیلی به بازار کشورمان خواهیم بود. در ادامه بیشتر با این خودرو آشنا خواهیم شد.
برند میپل (Maple)
میپل خودروسازی بود که در سال ۲۰۰۰ در شانگهای چین تأسیس شد. اولین محصول این شرکت در تابستان ۲۰۰۳ بر اساس سیتروئن ZX متعلق به دههٔ ۹۰ تولید شد. سپس این شرکت در سال ۲۰۰۴ سدان ماریندو را به بازار فرستاد و از سال ۲۰۰۷ صادرات محصولات خود را به کشورهایی مثل مصر، روسیه و شیلی آغاز کرد. جیلی اما که از سال ۲۰۰۲ سراغ میپل رفته بود، در سال ۲۰۰۸ بهطور کامل آن را در اختیار گرفت و به برند اقتصادی خود تبدیل کرد. با این حال، از سال ۲۰۱۰ جیلی بتدریج برند میپل را کنار گذاشت و آن را با برند اقتصادی جدید انگلون جایگزین کرد. سپس از سال ۲۰۲۰، برند میپل از طریق همکاری بین جیلی و شرکت Kandi Technologies برای ساخت خودروهای الکتریکی ارزانقیمت بر اساس مدلهای بنزینی جیلی احیا شد.
اولین محصول دوران جدید میپل کراساوور الکتریکی 30X بود که بر اساس جیلی ویژن X3 ساخته شد اما در مارس ۲۰۲۱، شرکت Kandi Technologies از این همکاری خارج شد و سهام خود را به جیلی واگذار کرد. از این رو، جیلی حدود یک سال بعد، جوینت ونچر جدیدی را بین میپل و لیفان با نام رویلان (که در انگلیسی لیوان نامیده میشود) راهاندازی کرد. اولین محصول این برند جدید، سدان الکتریکی 60S بود که از طریق همکاری با لیفان بر اساس جیلی امگرند GL ساخته شد. این اولین محصول الکتریکی جیلی با قابلیت تعویض باطری بود.
میپل X3 پرو
همانطور که گفته شد، میپل برای عرضهٔ خودروهای الکتریکی ارزانقیمت در نظر گرفته شده بود اما رویلان تصمیم گرفته یک مدل بنزینی هم به سبد محصولات خود اضافه کند. این خودرو، میپل X3 پرو است که اولین محصول بنزینی برند میپل محسوب میشود. این خودرو درواقع همان جیلی ویژن X3 است که در ماه می سال ۲۰۲۲ به برند میپل منتقل شد درحالیکه از سال ۲۰۲۰ نسخهٔ الکتریکی این خودرو نیز با نام 30X با همین برند به بازار عرضه میشد. میپل X3 یک کراساوور کوچک است که پیشینهٔ آن به هاچبک جیلی انگلون SC5 سال ۲۰۱۱ بازمیگردد. این هاچبک تا سال ۲۰۱۵ تولید شد و سپس نسخهٔ فیسلیفت آن با حال و هوایی کراساوور مانند در سال ۲۰۱۷ با نام جیلی ویژن X3 به بازار آمد.
طراحی بیرونی
همانطور که اشاره شد، X3 پرو اصلاً خودروی جدیدی نیست و پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۱ بازمیگردد اما جیلی با چند بار فیسلیفت، سعی کرده ظاهر آن را مدرن جلوه دهد. زمانی که انگلون SC5 در سال ۲۰۱۷ به جیلی ویژن X3 تبدیل شد، جلو و عقب آن بهطور کامل بازطراحی شده و ظاهر کاملاً متفاوتی نسبت به هاچبک انگلون به خود گرفت اما پروفیل جانبی خودرو همچنان با SC5 یکسان است. این تغییرات دقیقاً مثل تبدیل تیبا ۲ به کوییک توسط سایپا بود! یعنی ساخت خودرویی کراساور مانند بر اساس یک هاچبک قدیمی.
سپس در اوایل سال ۲۰۲۱، جیلی نسخهٔ فیسلیفت این خودرو را با نام ویژن X3 پرو و تغییراتی در طراحی سپرها و جلوپنجره معرفی کرد. این کراساوور کوچک اما در انتقال به برند میپل هیچ تغییری را تجربه نکرده و صرفاً لوگوی جیلی روی جلوپنجره با لوگوی میپل در لبهٔ کاپوت جایگزین شده است. البته X3 پرو با وجود زیرساخت قدیمی، به لطف فیسلیفتها، همچنان بهعنوان یک کراساوور اقتصادی چینی طراحی قابلقبولی دارد و در بازار کشورمان حرفهایی برای گفتن خواهد داشت.
داخل و تجهیزات
در فیسلیفت سال ۲۰۲۱، جیلی داشبورد کاملاً جدیدی برای X3 پرو طراحی کرد که با دریچههای تهویهٔ سراسری و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ایستاده در بالای داشبورد، نمای مدرن و قابلقبولی دارد هرچند که غربیلک فرمان نسبت به قبل تغییری نکرده است. همچنین تریمهای رنگی نیز حال هوای شاداب و جوانپسندی به داخل خودرو بخشیده است. X3 پرو اما کراساوور ارزانقیمتی است و به همین دلیل تجهیزات و امکانات آن صرفاً به مواردی مثل کروز کنترل، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، استارت دکمهای، سیستم کنترل پایداری و سنسور نور محدود میشود.
پیشرانه و گیربکس
میپل X3 پرو صرفاً با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه میشود که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این اعداد چندان قابلتوجه نیستند اما برای وزن حدود ۱۲۰۰ کیلوگرمی خودرو کافی به نظر میرسند. همچنین این کراساوور با طول ۴,۰۰۵ میلیمتر، ابعاد بسیار کوچکی داشته و تقریباً هماندازهٔ کوییک است. برای انتقال نیروی موتور به چرخهای جلو گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک CVT قابل انتخاب خواهد بود که انتظار میرود در ایران نسخهٔ اتوماتیک آن عرضه شود.
قیمت
قیمت میپل X3 پرو در بازار چین از ۴۹,۹۰۰ یوآن معادل ۷,۲۳۰ دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به ۶۷,۹۰۰ یوآن معادل ۹,۸۵۰ دلار میرسد؛ بنابراین، با توجه به شرایط قیمتی خودروهای چینی مونتاژی در ایران، انتظار میرود این محصول جدید خودروسازان بم قیمتی در حدود ۷۵۰ میلیون تومان داشته باشد و به رقیب مستقیمی برای امویام X22 پرو و جک S3 تبدیل شود.
RENAULT5
۱۲ دی ۱۴۰۱۱۱۳اسب بخار کمه واقعا واسه این لش
واینکه ده هزار دلار میشه۴۰۰تومن
ولی اینجا یک ونیم میلیارد قیمت میخوره حتما
AHMADREZA
۱۲ دی ۱۴۰۱میخای باهاش بری افرود و توش با لندکروز رقابت کنی؟
ehsan fa
۱۲ دی ۱۴۰۱قرار نیست بره آفرود ولی وقتی داری از مرزن آباد میای سمت کرج اگه خانواده ۴ نفری باشی و بخوای از ماشین جلویی که داره ۷۰ تا میره سبقت بگیری، امکان سبقت ایمن با این قدرت وجود نداره و حداقل ۳۰ ثانیه زمان میخواد سبقت رو تکمیل بکنی و این یعنی فاجعه
مردیم از خوشی
۱۲ دی ۱۴۰۱😂
آدم خندش میگیره احساس میکنه کامنت شما مال کسیه که داره آمریکا زندگی میکنه با اون همه ماشین خوب
داش اینجا ۹۵ درصد خودرو ها قدرت موتورشون همینه
کبریا
۱۲ دی ۱۴۰۱این هماندازه ۲۰۶ و کوییکه.
Amard
۱۲ دی ۱۴۰۱قیمتش به یوان حساب کن 50000 یوان میشه تقریبا 300 میلیون و این خودرو هم با دو برابر قیمت واقعی میره تو بورس میشه چهار برابر واقعا رگی بعنوان برخوردگی تو بعضی آدمها وجود ندارد یکسال ماشین صفر کیلومتر نخر بجاش طلا زمین بخر بزار بازار این دزدها غارتگرها کساد بش
کیانوش
۱۳ دی ۱۴۰۱مشکل اینجاست که زمین و طلا هم بازارش دست غارتگر هاست
بردیا
۱۲ دی ۱۴۰۱چینی دیگر بدون اینکه کسی ذوقی براش داشته باشه داره میاد تا جیب مردم رو بقاپه بِره
کیانوش
۱۳ دی ۱۴۰۱خودمونیم اکر به همون قیمزیر ده هزار دلار عرضه بشه خدایی می ارزه واسه خیلی ها اما مشکل اینجاست که همین رو با قیمت تویوتا راو فور میندازن به مردم اینه که زور داره وگرنه انضار بیشتر از این رچ از ی ماشین هفت هزار دلاری نمیشه داشت همین قیمتم به لطف صنایع چینه که میشه خودرویی با این قیمت ساخت
DoctoR
۱۲ دی ۱۴۰۱چقدر زشت
به عکس رودری ها نگاه کنید کاملا خشک بودن داد میزنه
ehsan fa
۱۲ دی ۱۴۰۱چرم میخوای زیر ده هزار دلار ؟ همین که جنس آفتابه نباشه بردی، رانا داشتم ۷ ماه بیشتر نتونستم تحمل بکنم جلو آفتاب بو میداد
مردیم از خوشی
۱۲ دی ۱۴۰۱قیمت پایه ۷۰۰۰ دلار : پراید
آدم واقعا برای ابراز احساساتش فحش کم میاره
این ظلم تا به کی ؟ اونایی که از این سیستم دفاع میکنید خدا ازتون نگذرد
با نام دین مردم را شکنجه می کنید چقدر شما کثیفید
#تحریم خودروسازان
genius
۱۲ دی ۱۴۰۱تاریخ تکرار میشه…….اونا که حامی این ظلمن همون خوارج هستند
Hamid3x
۱۲ دی ۱۴۰۱با دست های خودمون صنعت داخلی مون رو نابود کردیم، اگه یه زمان با پژو همکاری میکردیم ملزم به رعایت اصول کیفی ساخت و استاندارد های تولید کمپانی پی اس ای بودیم، و خیلی از قطعه سازها با همین الزامات قطعات رو تولید میکردن (تو ساخت یه رادیو پخش بیاد بنام ار دی تری سخت ترین استاندارد ها رعایت میشد تا پی پی ام تولید و خرابی حداقل باشه) ، ولی خب الان شدیم مونتاژ کار محصولات چینی، قطعات رو سی کی دی وارد میکنیم و سرهم میکنیم، نهایتا باطری و لاستیک رو داخلی تولید کنیم
نه قالب خاصی وارد میشه
نه قطعه ای داخلی سازی میشه
نه الزامات کیفی اعمال میشه
نه نقشه و داکیومنتی
نه تکنولوژی
تاسف اوره واقعا
زیزیگولو
۱۲ دی ۱۴۰۱تو هر چیزی و هر کاری که زور و اجبار باشه در نهایت محکوم به شکست و فناست ………… درست مثل همین کار فروش بنجلای چینی و فروش محصولای از رده خارج شده ی سایپا و ایرانخودرو به مردم
(Saeed (peugeot
۱۲ دی ۱۴۰۱یه سری شرکت تو ایران هستند …. فقط مشتری بیچاره کن هستند …..
حالا یه سری خودروساز میان ماشینی و تولید میکنن ، به هر دلیلی جمع میکنن و میرن جای بحثی نیست …..
الان گروه بهمن بسترن B50 تولید میکرد ؛ قطع شد بعدش B30 و آورد ؛ بعدش تموم شد …..
همین خودروسازان بم …. جیلی gc6 اورد بعدش قطع شد …. الان که دوباره رفته سراغ جیلی ؛ یه محصول دیگشو میخواد بیاره ….
دیار خودرو هم که سابرینا و سنوا و سوئیست و به تعداد محدود اورد …..
این شرکت های خودروسازی الان فعال هستند و دارند کار میکنن ، بهتره اگه میتونن همون محصولات قبلی و مونتاژ کنن با قیمت بهتر ….
تا هم خدمات قبلی ها به خوبی فراهم بشه … هم بازار دست دوم شون ….
پویان
۱۲ دی ۱۴۰۱برند جیلی از بی ام هم بالاتره
genius
۱۲ دی ۱۴۰۱حالا ماهیت حرفت که بمونه بدبختی اینه این خود جیلی هم نیست که این میپل خپل بی ریخت و بی کیفیته!!!
پویان
۱۲ دی ۱۴۰۱من هم منظورم با جیلی بود. نه میپل.
همین رو هم اگر با قیمت اصلیش بدن خوبه
P7
۱۲ دی ۱۴۰۱داداش زیاد زدی :|
#تحریم خودروسازان
Amin.aj
۱۲ دی ۱۴۰۱واقعا دوتا قطب جدا از هم چه مقایسه ای داره بعد جیلی بالاتر از بی ام و ؟؟؟؟ اگه به همنجاشم رسیده بخاطر ولووعه و دوم بی ام و ماشیناش چند صد هزار دلاریه و برندی کاملا پریوم شاید یکی دوتا ماشین زیره ۱۰۰ هزارتا باشه تا جیلی که بیشتر ماشیناش ۳۰ ۴۰ هزار دلارین بیشتر از قیمت هم کسی نمی گیره به این راحتیا که بخواد ژاپنی و آمریکایی رو ول کنه چینی سوار شه
دکتر
۱۲ دی ۱۴۰۱خیلی شبیه mvm315 هست،من موندم اینا میمیرن جیلی این همه محصول خوب داره،از اونها وارد کنند،یکی از دوستان یک جیلی امگرند داره،فک میکنم ۱۰ سالی هست اونو سواره،واقعا خوب بوده و بسیار کم استهلاک،جیلی اگه درست وارد بشه،واقعا ب عنوان یک گزینه خوب میشه بهش فکر کرد چون واقعا ماشینها حتی همون تویوتا هم پا بسن گذاشتن،از تجربه خودم بگم براتون،آریون ۲۰۱۱ من یاتاقان زد،حدود ۱۲۰ میلیون خرجش شد،و واقعا خیلی جاهاش نیاز ب تعویض داره با اینکه خوب نگهداری شده.
Doctor Who
۱۲ دی ۱۴۰۱این خودرو فقط در صورتی ممکنه فروش مناسبی توی ایران داشته باشه که حداقل این چند آیتم رو رعایت کنه:
۱- عرضه با برند جیلی و نه میپل!
اگر این خودرو نه چندان زیبا توسط برندی غیر از جیلی عرضه بشه احتمالا به کارنامه نه چندان درخشان خودروسازان بم، یه شکست دیگه اضافه میشه.
تجربه استقبال از برندهای گمنام چینی نشون داده، با وجودی که حق انتخاب برندهای جهانی و درجه یک از ما سلب شده، اما اگه قرار به انتخاب از بین برندهای چینی خوب، متوسط و بد باشه، برند متوسط و بد شانسی نداره و در سبد خرید مردم قرار نمیگیره!
تجربه بورگوارد اینو نشون داد که با تبلیغ آلمانی فیک بودن نمیشه خودرو رو به راحتی فروخت حتی در بازار به شدت کسالتآور و جو زده ایران!
۲- داشتن نمایندگی و قطعات
خودروسازان بم شبکه گسترده فروش و تعمیرات نداره و البته به دلیل تیراژ پایین و تاخیر در تحویل محصولات قبلی سابقه ذهنی خوبی بین مردم نداره در نتیجه اگه این خودرو حتی با قیمت اقتصادی عرضه بشه اما شبکه فروش و تعمیرگاهی مناسبی نداشته باشه، شکستش منو متعجب نمیکنه
۳- قیمت اقتصادی و رقابتی
همونطور که توی متن هم بهش اشاره شده این خودرو چند رقیب مستقیم و شناختهشدهتر داره که حداقل برندهای تثبیتشدهای توی ایران هستن و به نوعی باید زیر قیمت اونا قیمت بخوره تا بلکه بفروشه و گرنه محکوم به شکسته
در نهایت میتونم پیشبینی کنم سرنوشت راین R3,برای این خودرو دور از ذهن نیست، دو خودرویی که نیومده محکوم به شکستن!
Payfast
۱۲ دی ۱۴۰۱چینیان، دیگه از خودشون کپی میکنن =|
Mahdi
۱۲ دی ۱۴۰۱Poco x3 Pro
Maple x3 pro
Mvm X22 Pro
تیگو 7 پرو تیگو 8 پرو
دو روز دیگه Chery 11 lite 8/256GB
چینی ها بدجوری علاقه خاصی به این اسم گذاری ها دارن
حسن
۱۲ دی ۱۴۰۱اون ماشینه اسمش انگلون هست- واقعا هم شبیه انگل اون هست:) نکنید با بازار اینکارا رو
زمستانم
۱۲ دی ۱۴۰۱منصف باشیم مدل برقیش خوشکله
حسن
۱۲ دی ۱۴۰۱فقط یه آشغال بدرد نخور دیگه به جمع آشغالای چینی اضافه و راهی خیابان ها میشه همین
فرزاد
۱۲ دی ۱۴۰۱خدا پدر اون معلم و مسؤلین آموزش و پرورش رو بیامرزه که به ما درس ریاضی دادند، تا یاد بگیریم 10 ضربدر 50 میشه 500 ولی الان شده هفتصدوپنجاه که با اضافات بالای یک میلیارد
پس باید دوباره تحصیلات ابتدائی رو پاس کنیم
گوریل
۱۲ دی ۱۴۰۱نه عزیزم ، به زودی خواهی دید ، که ۱۰ ضربدر ۵۰ میشه دو تومن سرراست . . .
fordglx2008
۱۲ دی ۱۴۰۱چند سال پیش یه جیلی امگرند تو خیابون دیدم تقریبا ۹ سال پیش به اشتباهی گفتم کادیلاکه از تشابه ناچیز آرم خودرو الأن چند ساله بابت اون حرفی که زدم اظهار ندامت دارم
( سلام داداش چطوری سابق )
۱۲ دی ۱۴۰۱طراحیش اصلا تناسب نداره یهو اون خط بدنه شکسته و از یه جای دیگه در اومده و از جک اس ۳ هم بدتر شده :|
مشخصات فنی بدک نیست چون هم اندازه کوییک هست تقریبا جواب میده ، امکاناتش هم بدک نیست و داخلش قشنگه ، برند به نسبت خوبیه
ولی آخه لامصب ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ؟ ۷۵۰ میلیون تومن ؟
خداوکیلی این ۷۰۰ میلیونش اضافیه ، خودروسازان بم و راین کلا هر چی درپیت هست جدیدا میارن
فقط امیدوارم همه چی درست بشه همین .
محمد
۱۲ دی ۱۴۰۱نمای جانبی در نسخه فیس لیفت بسیار ناهماهنگه دقت کنید بدنه یه شیب داره که بعد از اون پوزه ماشین هیچ شیبی نداره واصلا با نمای جانبی نمی خونه برخلاف نسخه قدیمی که اگرچه طراحی جالبی نداره به طور کلی اما چهره هماهنگ تری داره
Carburetor
۱۳ دی ۱۴۰۱اسمش برای شیائومی اِ 😂
خسته
۱۴ خرداد ۱۴۰۳بازم یه جک اس ۳ بد رینگ دیگه با گیربکس چرت cvt .با این قیمت خرید دنا پلاس اتومات یا 207 اتومات خیلی معقول تره