براساس اخبار غیر رسمی، ۳ محصول جیلی برای ورود به ایران آماده شدهاند. این خودروها سدان و شاسیبلند با پیشرانههای متنوع هستند.
کرمان موتور به عنوان نماینده خودروهای جک چین در ایران شناخته میشود و حالا ظاهرا برای عرضهی چند مدل از محصولات جیلی آماده میشود. این شرایط میتواند تاثیر زیادی بر بازار مدلهای چینی وارداتی داشته باشد.
بیشتر بخوانید
مقایسه لوکانو L7 با جیلی آزکارا
حدود ۳۸ سال پیش، شرکت جیلی توسط کارآفرین مشهور چین، لی شوفو تاسیس شد و از سال ۱۹۹۷ خودروسازی را آغاز کرد. حالا نهتنها مالک جیلی، یکی از ثروتمندترین مردان جهان است بلکه تولیدات این مجموعه با برندهای متنوع در کشورهای مختلف دنیا فروخته میشود. حتی تاکسیهای مشهور لندن پایتخت انگلیس، ساخت جیلی هستند و خودروهای مدرن با فناوری پیشرفته هیبرید یا تمام برقی، توسط زیرمجموعههای این شرکت تولید میشوند. از سال ۲۰۱۰ تاکنون، جیلی به سهامدار اصلی در خودروسازی ولوو تبدیل شده است.
پاییز ۱۴۰۲ کراساور دو دیفرانسیل جیلی آزکارا توسط فردا موتور وارد ایران شد اما پیشفروش این خودرو با تیراژ بالا ادامه نیافت. عرضهی جیلی مونجارو، گلکسی L6 و L7توسط کرمان موتور، احتمالا سال ۱۴۰۴ انجام خواهد شد تا برند مشهور چینی، بیشتر از قبل برای مردم کشور ما شناخته شود.
مشخصات و قیمت جیلی مونجارو کرمان موتور
جیلی ژینگیو L یا Xingyue L شاسیبلند اندازه متوسط بازار چین است که در نسخهی صادراتی، مونجارو (Monjaro) نام دارد. این مدل، سال ۲۰۲۱ رونمایی شده و همچنان بدون تغییرات ظاهری عرضه میشود. دو مدل تمام بنزینی و یک پلاگین هیبرید برای مونجارو تولید شده است. همچنین سیستم محرک جلو یا دو دیفرانسیل برای این شاسیبلند وجود دارد.
طراحی مونجارو اسپرت و عامهپسند به نظر میرسد. در نمای اصلی، رد پای ولوو به وضوح دیده میشود و مونجارو را زیباتر از کراساورهای ارزانقیمت چینی نشان میدهد. این خودرو چندان وابسته به ادوات سیاه پلاستیکی نیست و صرفا برای بخش کوچکی از سپر عقب، چنین موادی استفاده کرده است. تزئینات کروم برای قاب پنجره، جلوپنجره و سپر عقب، حس لوکس مونجارو را تقویت میکند. ابعاد این خودرو با طول ۴,۷۷۰ و عرض ۱,۸۹۵ و ارتفاع ۴,۷۷۰ و فاصله محوری ۲,۸۴۵ میلیمتر شناخته میشود.
مدل پایه، موتور ۱/۵ لیتر توربو با قدرت ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتنمتر دارد. این مدل، مخصوص بازار چین است و احتمالا وارد ایران نخواهد شد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، همراه سیستم محرک جلو و گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک برای مونجارو ارایه میشود.
دیگر نسخهی تمام بنزینی که ظاهرا برای ورود به ایران انتخاب شده، ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. البته مدل ۲۳۸ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتنمتری مونجارو نیز وجود دارد که همگی از فناوری ولوو در پیشرانه استفاده میکنند. گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ آیسین، مونجارو صادراتی را در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرساند و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند. این خودرو احتمالا با سیستم دو دیفرانسیل وارد ایران خواهد شد.
مونجارو هیبرید و پلاگین هیبرید هم در بازار جهانی عرضه شدهاند که هر دو از موتور ۱/۵ لیتر بنزینی در کنار محرک برقی استفاده میکنند. مدل Hi-X قدرت ۲۴۰ اسب بخار با گشتاور ۵۴۰ نیوتنمتر دارد و در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. نسخهی پلاگین هیبرید از موتور ۱/۵ لیتر توربو بهره میبرد و شتابگیری مشابه نمونهی هیبریدی دارد. طبیعتا توان پیمایش مدل پلاگین هیبرید با شارژ باتری و تکمیل باتریها، بیشتر است و به ۱۲۰۰ کیلومتر میرسد.
مدل ۲ لیتر توربو از جیلی مونجارو در بازار جهانی، ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار قیمت دارد. این خودرو رقیب فونیکس تیگو ۸ خواهد بود و احتمالا با توجه به نرخ ارز، حدود ۳/۵ میلیارد تومان برای مصرفکنندهی ایرانی، هزینه خرید خواهد داشت. قیمت مدل پلاگین هیبرید جیلی مونجارو نیز از ۲۵ هزار دلار شروع میشود و میتواند با استنفاده از تخفیفهای گمرکی مخصوص خودروهای کممصرف، با قیمت ۳ میلیارد تومان به بازار ایران برسد. البته اگر کرمان موتور بتواند خط مونتاژ برای جیلیهای وارداتی داشته باشد، ارز دولتی و قیمت پایینتر برای مشتری ایرانی ارایه خواهد شد.
مشخصات و قیمت جیلی گلکسی L6 کرمان موتور
سدان L6 یکی از خودروهای مهم جیلی برای بازار جهانی است. این مدل با پیشرانه پلاگین هیبرید و قیمت رقابتی، طی سال ۲۰۲۴ فروش ۵۷ هزار دستگاه در چین داشته و امسال برای کشورهای شمال اروپا نیز با برند گلکسی عرضه میشود.
سادگی در طراحی، مهمترین مشخصهی ظاهری برای L6 است. چراغهای جلو و عقب، حالت مثلثی دارند و پیوستگی با نوار LED ارایه میکنند. در نمای روبرو، عملا جلوپنجرهای دیده نمیشود و همچنین، خروجی اگزوز برای پشت خودرو، لازم نبوده است. دستگیرههای مخفی و رینگهای آیرودینامیک مشابه سوناتا هیبرید، دیگر نکات جالب L6 هستند. ابعاد این خودرو شامل طول ۴,۷۸۲ و عرض ۱,۸۷۵ و ارتفاع ۴,۷۸۲ و فاصله محوری ۲,۷۵۲ میلیمتر میشود که مشابه جک KMC J7 است.
گلکسی L6 پلاگینهیبریدی از یک پیشرانهٔ ۱/۵ لیتر توربو به همراه یک موتور الکتریکی در جلو و گیربکس سه سرعتهٔ DHT استفاده میکند. پیشرانهٔ بنزینی ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه خروجی موتور الکتریکی ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۳۳۸ نیوتن متر گشتاور است. این مجموعه با قدرت ۳۸۵ اسب بخار و گشتاور ۵۳۵ نیوتن متر ، خودرو را در زمان ۶.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرساند و نهایت سرعت ۲۳۵ کیلومتر برساعت فراهم میکند.
برای L6 دو پکیج باطری آهن فسفات لیتیوم با ظرفیت ۹.۱ کیلووات ساعت و ۱۹.۱ کیلووات ساعت قابل ارایه شده است که به ترتیب توان پیمایش ۶۰ و ۱۲۵ کیلومتر تمام برقی را فراهم میکنند. در حالت ترکیبی گلکسی L6 با این باطریها ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ کیلومتر را بدون توقف، طی میکند.
قیمت ۱۴ تا ۱۵ هزار دلاری، نکتهی مثبت بسیار مهم برای گلکسی L6 جیلی است. این محصول اگر نرخ ارز را ۹۰ هزار تومان فرض کنیم، احتمالا سال آینده با حدود قیمت ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان در ایران عرضه خواهد شد.
مشخصات و قیمت جیلی گلکسی L7 کرمان موتور
به بیان ساده، L7 نسخهی کراساور L6 است. این شاسیبلند کوچک، شدیدا فونیکس FX را یادآوری میکند و ظاهری مشابه بسیاری دیگر خودروهای مدرن چینی دارد. گلکسی L7 با دو مدل تک یا دو موتوره، سیستم محرک جلو یا دو دیفرانسیل نیز ارایه میدهد.
مشابه سدان L6 برای L7 هم موتور ۱/۵ لیتر توربو همراه محرک برقی، قدرت ۳۸۵ اسب بخار و گشتاور ۵۳۵ نیوتن متر فراهم میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷ ثانیه و نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت برای گلکسی L7 اعلام شده است. این خودرو با شارژ کامل باتریها ۱۳۰۰ کیلومتر توان پیمایش دارد.
قیمت جیلی گلکسی L7 حدود ۱۷ تا ۲۰ هزار دلار است. بر این اساس، هزینهی خرید این کراساور برای مشتری ایرانی، نزدیک به ۲/۵ میلیارد تومان پیشبینی میشود.
ممد ژانگولر
۵ اسفند ۱۴۰۳الان فرق این ماشینای بالا با بیوک چیه !
فقط ی آرم
۵ اسفند ۱۴۰۳مونجارو خوشگله
بقیشون نه
البته مونجارو فول آپشن با قوی ترین موتورش باشه چه بهتر
تازه قیافش شبیه ازکارا فیس لیفت شدست
علی جردن
۵ اسفند ۱۴۰۳کابین سبز تودوزی یه زمانی فقط پورشه ۹۱۱ کلاسیک میزد حالا توسط یک خودردساز اقتصادی ارائه شده که بشدت به جذابیت کابین افزوده
در کابین خودروها فقط عادت کردیم فقط به کابین شتری مارون اما رنگ سبزش خاص ترش کرده
boost10
۵ اسفند ۱۴۰۳چون کپی ولوو عه
صامورایی
۵ اسفند ۱۴۰۳قبلیارو مگه خریدن که بازم جدید اوردن
Aj23
۶ اسفند ۱۴۰۳بله خوبم خریدن
Ali.d
۵ اسفند ۱۴۰۳اگه ماشین توی ظاهر و پوسته و مانیتور خلاصه میشد،اونوقت چینی ها خوب بودن
ولی مشکل اساسی اون زیر
که اینا از لحاظ فنی سالهای نوری فاصله دارن
یه نفر
۶ اسفند ۱۴۰۳مشخصات فنی هر سه تای این خودروها یا مال ولوو هست یا با دانش فنی ولوو توسعه یافته مثل همین آزکارا که تو بازار هست پس احتمالا از لحاظ فنی ماشین های خوبی محسوب میشن
حالا دیگه راضیای؟
مزدک
۵ اسفند ۱۴۰۳شهاب الدین زیدری نسوی؛ در کتاب مشهورش “سیره ی جلال الدین”، که همزمان با یورش مغولان به پادشاهی خوارزمشاهیان نگاشته، ضمن روایت پر سوز و گداز تهاجم و کشتار و چپاول مردمان ولایات شرقی ایران، در ابتدای حمله ی چنگیزیان، و بیان دریغ و حسرتش، از برباد رفتن بنیان سلطنت خوارزمشاهیان، اشاره ای دارد به نامه ی مشهور چنگیز خان؛ به سلطان محمد خوارزمشاه، که به سبب غرور و بی خردی؛ توسط شاهنشاه ایران بی پاسخ ماند!
گویا در ابتدا کاروانی از تجار مغول، پس از فتوحات اولیه ی چنگیز در چین و ماچین، با هدایای فراوان، و نامه ای که چنگیز، به قصد ایجاد پیمان اتحاد با ایران، بر علیه خلیفه ی عباسی در بغداد، برای خوارزمشاه به آنان سپرده بود، در شهر شرقی اترار (به ضم الف نخست)، توسط غایر خان، گمارده ی خوارزمشاهیان در آن شهر، دستگیر شدند و پس از کسب تکلیف از سلطان محمد، به این بهانه که احتمالا جاسوس هستند! قتل عام شده، و عمده ی غنائم حاصل، جهت خوش خدمتی! به دربار خوارزمشاه ارسال شد.
چنگیزخان اما خویشتن داری پیشه کرد! و کاروان دومی را، همراه با هدایایی ارزشمندتر، به علاوه ی نامه ای که نسوی به آن اشاره نموده، به ایران گسیل داشت. مهمترین بخش متن آن نامه، با وجود تفاوت آن در منابع مختلف، چنین بود:
از چنگیز خان، فرزند شمشیر بران، به خوارزمشاه، نواده ی خورشید سوزان؛
…من پادشاه خورشید برآمدنم، و تو شاهنشاه خورشید فروشدن (اشاره به طلوع خورشید در خاور؛ و غروب آن در باختر!)؛ چرا که یک تن نباشیم؟…
اما خوارزمشاه مغرور، در پاسخ این نامه ی محبت آمیز، مجددا دستور قتل عام هیئت تجاری و سیاسی مغول را صادر نمود، و زان پس چنان شد؛ که دانی…
حدودا هزار سال بعد، در سال ۱۳۸۰ خورشیدی، نماینده هایی از شرکت تازه کار جیلی موتورز چین، که از زمان تأسیس اون، در ۱۹۸۶ میلادی، تا سال ۱۹۹۴، که شروع به تولید موتورسیکلت کرد، تولیدکننده ی قطعات یخچال بود! و تازه از سال ۱۹۹۷، خط تولیدی جهت ساخت اتومبیل به راه انداخته بود! برای مذاکره با شرکت خودروسازی خصوصی “ایران اتومبیل”(واقع در بزرگراه جلال آل احمد)، با مدیریت جناب مهندس تهرانچی، راهی تهران شدن…
بنده در اون زمان، در نشریه ی داخلی اون شرکت، که با نام خود کمپانی چاپ می شد، مشغول به فعالیت بودم. مذاکرات در ابتدا بسیار عالی پیش رفت، به شکلی که علاوه بر قرارداد واردات محصولات اولیه ی جیلی در اون سالها (شامل یک سدان متوسط، یک هاچبک، و یک کوپه ی مثلا اسپورت!)، با قیمت های فوق العاده پایین (از یک و نیم، تا سه میلیون تومان)، و همچنین راه اندازی خط تولید محصولات جیلی در ایران، به علاوه ی قراداد ادغام کمپانی ها (با فروش چهل و نه درصد سهام ایران اتومبیل، در ازای دریافت بیست و پنج درصد از سهام جیلی موتورز!)، حتی قراردادی هم در زمینه ی همکاری جهت احداث تلکابین تهران-شمال! با برآورد هزینه ی هشتصد میلیون دلاری در اون زمان (با درصد سرمایه گذاری مساوی طرفین)، بین دو کمپانی منعقد شد.
در نمایشگاه بین المللی خودروی تهران، در سال ۱۳۸۲ هم، غرفه ی ایران اتومبیل، در فضای باز نمایشگاه، اقدام به ارائه ی سه نمونه خودروی مورد قرارداد با جیلی، و ثبت سفارش و نام نویسی از متقاضیان اون خودروها، در زمان برپایی نمایشگاه نمود.
اما… دوباره تاریخ تکرار می شود! وارثان حماقت خوارزمشاهی (البته در واقع می شه گفت وارثان بدترین خصائل تمامی حکام گذشته ی این خاک!)، مجددا دست به کار شدن! قرارداد ایران اتومبیل با کمپانی جیلی، به دلیل عدم پوشش دهی کامل مفاد اصل ۴۴ قانون اساسی (قانون غیر شفاف، مبهم و قابل تفسیر به رأی “خصوصی سازی” رو عرض می کنم!)، ابتدا توسط وزارت کار و امور اجتماعی، و سپس با دخالت وزارت کشور ملغی شد! و به همین دلیل، طرف ایرانی زیر بار پرداخت مبلغ ضرر و زیان قید شده در قرارداد، جهت لغو یکطرفه ی اون، تا مرز ورشکستگی کامل پیش رفت! (چون مهندس تهرانچی هرگز نتونستن چینی ها رو متقاعد کنن، که ما در ایران، به هیچ وجه مفهومی تحت عنوان “سرمایه دار مولد بخش خصوصی” نداریم! و دولت های ما، بدون هیچ محدودیتی، در تمام قراردادهای تجاری بخش خصوصی – چه داخلی و چه بین المللی- حق هرگونه دخل و تصرف و حتی وتو و لغو قرارداد رو دارن! مگر اینکه…)
قرارداد بزرگ و ارزشمند بین کمپانی های ایران اتومبیل و جیلی، با فشار گروه های خاصی در بدنه ی نظام لغو شد. قراردادی که شاید بازار خودروی کشور ما رو در اون زمان کن فیکون نمی کرد، اما در بلند مدت، کشور ما صاحب حداقل ۲۵ درصد سهام کمپانی ای می شد، که امروز مالک مجموعه های تولیدی؛ ترافوژیا (سازنده ی خودروهای پرنده در آمریکا)، منگنز برنز هلدینگ (تولید کننده ی اصلی تاکسی های سیاه رنگ مشهور لندن)، سهام دار عمده ی رنو موتورز کره ی جنوبی، دارنده ی نزدیک به ده درصد سهام دایملر بنز، عمده سهام دار لوتوس انگلستان و ولووی سوئد، و مالک زیربرندهای زیکر و لینک اند کو است!
از بین سه مدلی که قرار بود توسط ایران اتومبیل تولید بشه، تنها نسخه ی سدان ۳ میلیونی، با قیمت ۷ میلیون تومن وارد بازار شد! که طبیعتا مورد استقبال قرار نگرفت. از اون زمان به بعد، تمام کمپانی های خودروسازی ایران، که تا پیش از اون، با شرکت های اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و یا حداقل کره ای قرارداد تولید داشتن، تحت نظارت و مدیریت همون نیروهایی که جلوی قرارداد ایران اتومبیل با جیلی رو سد کردن، تبدیل شدن به وارد یا مونتاژ کننده ی حقیرترین و نازل ترین چینی ها! نه خودروهای سطح اول چینی (که همون ها هم، با وجود حرکت در روند منطقی رشد کیفی و تکنیکی، در قیاس با متوسط خودروسازی جهانی، همچنان در مرتبه ی پایین تری قرار دارن).
در تاریخ اومده، که چنگیز خان بعد از قتل عام دومین گروه تجاری؛ که روانه ی دربار خوارزمشاه کرده بود، و پیش از رسیدن لشکریان قتال مغول، به دروازه های شرقی ایران، گروه سوم رو؛ اینبار نه در قالب یک هیأت تجاری، که در شمایل یک گروه زبده و تا بن دندان مسلح نظامی (که دیگه هیچ خوش خدمتی، جرأت قتل عام اونها رو نداشت!)، با این پیغام به دربار خوارزمشاه فرستاد: افسوس، شما جنگ را انتخاب کردید! و من؛ چنگیز خان، فرزند شمشیر، همچون خشم خداوند بر شما نازل خواهم شد…
ما در زمانی که همه چیز محیای یک قرارداد سودمند (برای طرفین!)، با چینی ها بود، مثل همیشه، منافع کوتاه مدت شخصی رو، به منافع بلند مدت ملی ترجیح دادیم! دور نخواهد بود اون زمان، که همین خودروسازهای دست چندم چینی، که امروز دارن با قیمت های نسبتا مناسب (البته در جهت منافع خواص تولید/واردکننده ی کوته بین ایرانی!)، ماشین هاشون رو به بازار در حال احتضار ما … می کنن هم، حاضر نخواهند بود که برای بهره مندی رانت خواران محترم طرف قراردادشون، از حاشیه ی سود بی زحمتی که برای خودشون تعریف کردن؛ طلب تخفیف های آنچنانی و بشکه های نفت خام تقریبا مجانی اهدایی (به عنوان بی تعارف رشوه!) رو بپذیرن! و اونوقت هست، که این میدان عظیمی که توسط مدیران کلان اقتصادی کشور، به واسطهی ناآگاهی های از سر فرصت طلبی اونها، در طول این سالها مین گذاری سیاسی/اقتصادی/اجتماعی شده، منفجر خواهد شد، و تا شعاعی نامعلوم، هرچه هست رو؛ ویران کرده و خواهد سوخت…
پانوشت: این کامنت رو پیشتر؛ برای مقاله ی دیگه ای نوشته بودم، اما خیلی دیر مطلب رو مطالعه کردم، و کامنت رو با چند روز تأخیر نوشتم! دوستان عذرخواهی بنده رو؛ به سبب ثبت کامنت تکراری بپذیرند! تصور کردم که اینجا برای بازآوری این متن مناسب باشه…
امیر
۶ اسفند ۱۴۰۳عجب ماشین های حقیه مخصوصا مونجارو
حیف اینها واردات اش احتمالا محدود باشه اگر مونتاژ می شد انصافاً فونیکس کلا میبرد تو سایه اش مخصوصاً با سابقه و مقبولیتی که جیلی داره
Titanium
۶ اسفند ۱۴۰۳بابا این چینی هام برای عقب ماشین ایده کم آوردن دیگه حال بهم زن شده طراحی خطی
راستی امروز یدونه جیلی دیدم که آرم بنز روش بودXD