خودروهای چینیهایما

معرفی نسخه برقی مینی‌ون هایما 7X، مهمان جدید بازار ایران

چندی پیش در نمایشگاه خودروی تهران، ایران‌خودرو مینی‌ون هایما 7X را به نمایش درآورد و خبر از عرضهٔ آن در بازار کشورمان داد. هم‌زمان با این اتفاق، شرکت چینی هایما نیز نسخهٔ الکتریکی این مینی‌ون را معرفی کرده است. این نسخه که 7X-E نام دارد، بر اساس همان 7X معمولی ساخته شده و فقط پیشرانهٔ بنزینی آن با موتور الکتریکی و باطری جایگزین شده است. مینی‌ون برقی هایما در ظاهر نیز تفاوت‌های اندکی با همتای بنزینی خود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها حذف جلوپنجره و جایگزینی آن با یک پانل مقعر همرنگ بدنه است.

غیر از این اما تمام ویژگی‌های ظاهری متمایز 7X مثل ستون‌های A مشکی‌رنگ، حجم‌پردازی‌های روی درها و چراغ‌های جلوی الماسی حفظ شده‌اند. بدون شک، 7X را می‌توان یکی از جذاب‌ترین مینی‌ون‌های میان سایز بازار دانست که دلیل اصلی این موضوع طراحی آن توسط پینین‌فارینا است. بااین‌حال، اینکه مینی‌ون هایما با جلوپنجره بهتر به نظر می‌رسد یا بدون آن، به سلیقهٔ افراد بازمی‌گردد. هنوز از عقب 7X-E تصویری منتشر نشده است اما تصویر نمای جانبی آن نشان می‌دهد که پانل پلاستیکی مشکی‌رنگ بین چراغ‌های عقب و تریم طوسی‌رنگ روی سپر خودرو همچنان حفظ شده است.

بنابراین، به‌احتمال‌زیاد، 7X-E در نمای عقبی به‌جز حذف لوله اگزوز تفاوت دیگری با نسخهٔ بنزینی نخواهد داشت. همچنین طول، عرض و ارتفاع این مینی‌ون برقی نیز تغییری را تجربه نمی‌کند و مثل قبل به ترتیب ۴,۸۱۵ میلی‌متر، ۱,۸۷۴ میلی‌متر و ۱,۷۲۰ میلی‌متر با فاصلهٔ محوری ۲,۸۶۰ میلی‌متر خواهد بود. این خودرو روی رینگ‌های ۱۹ اینچی قرار گرفته که در قیاس با خودروهای چینی اندازهٔ مناسبی محسوب می‌شود.

هایما هنوز از داخل 7X-E هم تصویری منتشر نکرده است ولی در اینجا هم می‌توان کابین نسخهٔ بنزینی را ملاک قرار داد زیرا هرچند شاید تغییراتی جزئی را در نسخهٔ الکتریکی شاهد باشیم اما فرم کلی آن با دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی دست‌نخورده باقی خواهد ماند. چیدمان صندلی‌های خودرو نیز به‌احتمال‌زیاد مثل قبل به‌صورت ۳+۲+۲ با صندلی‌های کاپیتانی در ردیف دوم و یک صندلی نیمکتی در ردیف سوم برای حمل سه نفر خواهد بود.

هرچند برد 7X-E حدود ۵۰۰ کیلومتر اعلام شده است اما فعلاً از ظرفیت باطری یا مشخصات قوای محرکه آن خبر نداریم. البته چیزی که بر اساس گزارشات غیررسمی میدانیم این است که مینی‌ون الکتریکی هایما با یک قوای محرکه برقی سه در یک ارائه می‌شود و باطری‌های آن‌هم از نوع لیتیومی خواهد بود که از CATL گرفته می‌شود. قیمت این ماشین نیز هنوز مشخص نیست ولی باید چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار یوآن معادل ۲۲ تا ۲۹ هزار دلار باشد که از نسخهٔ بنزینی گران‌تر خواهد بود. فروش هایما 7X-E در سه‌ماههٔ دوم امسال آغاز می‌شود و در تابستان به بازار عرضه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. مایکو

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام و درود
    من دوتا متن خیلی جالب خوندم تو تلگرام در مورد مافیای خودروسازی ایران لینکش رو میذارم بد نیست بخونید منکه برق از سرم پرید.

    https://t.me/pedar_bours/8621

    https://t.me/pedar_bours/8772

    موافقم 3
    مخالفم 10
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      داداش هرکی یه چیزی میپرونه خصوصا اینستا و تلگرام که دیگه توضیح ندیم بهتره، دلیل نمیشه هرکی هرچیزی بگه اونم مخالف درست باشه، باور نکن…

      موافقم 13
  2. Jdm باز

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    طراحی خارجیش واقعا به نظرم زیباست

    موافقم 14
    مخالفم 7
  3. Taha Malek

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (916 ديدگاه)

    طراحی خارجیش واقعا فاجعس

    موافقم 16
    مخالفم 11
  4. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    برای امثال رامین چینیزه خوبه، جاداره، آپشن های نمایشی زیاد داره،چانگانیه، قیافه اش هم در هم مثل خودش، روی آینه سمت راننده هم یه عبارت عربی بنویسن تو شرکت بهش قالب کنن بگن مال دبی هست هم دیگه تکمیله! ما غمی نداریم…

    موافقم 10
    مخالفم 7
    1. new RAMIN

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2380 ديدگاه)

      $ᏗᏰᏖᎥᏁ$
      ((برای امثال رامین چینیزه خوبه، جاداره، آپشن های نمایشی زیاد داره،چانگانیه، قیافه اش هم در هم مثل خودش، روی آینه سمت راننده هم یه عبارت عربی بنویسن تو شرکت بهش قالب کنن بگن مال دبی هست هم دیگه تکمیله! ما غمی نداریم…))

      مقایسه چانگان با هایما دقیقا عین مقایسه DS با امپریال هست!فرسنگ ها فاصله!اولا ماشین های درجه 3 و 4 چینی در دوبی و کشورهای عربی خریدار نداره اعراب ماشین چینی میخرن اولویتشون یا چانگان هست یاMG. هایما اصلا اونجا نمایندگی نداره. من هیچ گاه طرفداری برندهای مضخرف چینی نکردم فقط درست حسابی ها. اوناهم که 10تا هستن و مشخصه کدوماس. اکثر کاربرای پدال فهمیدن که من طرفدار برندهای درجه 1 چینی هستم و برندهای درجه 1 چینی کدومان…ولی شما بعد 2سال برنددرجه 4 چینی رو با درجه 1 یکی میدونی!

      Motor1 دقیقا 9 روز پیش مطلب جالبی منتشر کرد…9برند چینی که در آینده میتوانند بازار جهانی رو از آن خود کنن…البته باتوجه به اینکه پدال اینو منتشر کنه مدار زمین منحرف میشه در سایت قرارش نداد.ولی اگه دقت کنی میبینی همونایی رو motor1 گفته که من طرفداریشونو میکنم…(البته من چری و دانگ فنگ رو قبول ندارم خیلی)
      https://www.motor1.com/news/588376/nine-chinese-automakers-ready-conquer-world/

      موافقم 7
      مخالفم 3
  5. Dian

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (687 ديدگاه)

    انصافا طراحی قشنگ و هماهنگی داره

    موافقم 6
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا