ایران خودروهایما

هایما 7X: مشخصات، مزایا، معایب و ارزش خرید

هایما 7X به‌عنوان یکی از معدود مینی‌ون‌های بازار کشورمان، چه مشخصات و نقاط قوت و ضعفی دارد و آیا ارزش خرید خواهد داشت؟
هایما 7X

پیشینهٔ حضور هایما در بازار کشورمان به سال ۱۳۹۴ بازمی‌گردد یعنی زمانی که ایران‌خودرو مونتاژ شاسی‌بلند S7 را آغاز کرد. این برند چینی برخلاف بسیاری از هم‌وطنانش، حتی در دوران تحریم‌های سخت صنعت خودروسازی ایران هم در کشورمان ماند و در سال ۱۳۹۶ نیز ایران‌خودرو مونتاژ کراس‌اوور کوچک‌تر S5 آن را آغاز کرد. ایران‌خودرو در گام بعدی همکاری خود با هایما، در اردیبهشت ۱۴۰۱ در نمایشگاه خودروی تهران دو محصول جدید هایما را برای مونتاژ رونمایی کرد که یکی از آن‌ها خودروی متفاوتی از چیزی بود که تا آن زمان از خودروسازان چینی در کشورمان دیده بودیم. این خودرو هایما 7X است که در کلاس مینی‌ون قرار می‌گیرد یعنی سگمنتی که در کشورمان چندان شناخته‌شده نیست. بااین‌حال، ایران‌خودرو قصد داشت شانس خود را در این بخش تقریباً بدون رقیب بازار امتحان کند و تحویل اولین نمونه‌های هایما 7X را در آذر ۱۴۰۲ آغاز کرد.

مشخصات فنی هایما 7X

هایما 7X اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودروی گوانگژو به‌عنوان جایگزین مینی‌ون F7 رونمایی شد. به گفتهٔ هایما، این خودرو توسط شرکت ایتالیایی پینین‌فارینا و با الهام از قایق‌های تفریحی لوکس طراحی شده است. این مینی‌ون از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو GDI استفاده می‌کند در هایما 8S استفاده می‌شود و خروجی قابل‌توجهی برابر با ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه که نیروی خود را به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک تحویل می‌دهد، هماهنگی خوبی با گیربکس دارد و شتاب خوبی را فراهم می‌کند که برای مینی‌ونی با وزن ۱۶۷۰ کیلوگرم قابل‌توجه است. بااین‌حال، مشکل اصلی این پیشرانه حساسیت به بنزین است و با توجه به بنزین بی‌کیفیت ایران، حتماً به مکمل سوخت نیاز خواهد داشت. هایما 7X در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۸.۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند و از باک سوخت ۵۵ لیتری بهره می‌برد.

هایما 7X

طراحی داخلی و راحتی هایما 7X

هایما 7X با توجه به سگمنت و قیمتش، از کابین لوکس و راحتی بهره می‌برد. تودوزی چرمی قهوه‌ای که روی داشبورد و درها هم کار شده، نقش پررنگی در ایجاد این فضای لوکس داشته است. نمایشگرهای ۱۲.۳ اینچی پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و طراحی زیبای کنسول مرکزی با شیفتری که به خودروهای ب‌ام‌و شباهت دارد هم از دیگر ویژگی‌های داخل و داشبورد این مینی‌ون هستند. بااین‌وجود، ویژگی منحصربه‌فرد 7X که آن را از کراس‌اوورهای هم‌قیمت و هم‌رده متمایز می‌کند، برخورداری از سه ردیف صندلی است. این ویژگی، هایما 7X را به خودروی مناسبی برای خانواده‌های پرجمعیت و مسافرت تبدیل می‌کند. علاوه بر این، صندلی‌های خودرو راحت هستند و در طولانی‌مدت باعث خستگی نمی‌شوند. در همین حال، با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم می‌توان فضای صندوق بار را افزاش داد. این مینی‌ون چینی همچنین از امکانات قابل‌توجهی مثل گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو و دریچه‌های تهویه برای صندلی‌های ردیف دوم و سوم بهره می‌برد که تجربه راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. لیست کامل امکانات رفاهی هایما 7X شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرمان برقی چرمی قابل تنظیم
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی
  • ۴ پورت USB در سه ردیف صندلی‌ها
  • بلوتوث
  • ۶ بلندگو
  • امکان نمایش تصویر سرنشینان عقب روی نمایشگر
  • دی‌لایت
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • رینگ ۱۹ اینچی آلومینیومی
  • صندلی‌های چرمی
  • تنظیم برقی ۶ جهته صندلی راننده
  • تنظیم برقی ۴ جهته صندلی سرنشین جلو
  • گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو
  • سانروف پانورامیک
  • در صندوق برقی با سنسور پایی
  • شارژر بی‌سیم
  • کامپیوتر سفری
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سنسور نور و باران

هایما 7X

ایمنی و سیستم‌های کمکی راننده هایما 7X

هایما 7X از سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال فراوانی هم بهره می‌برد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای (۶ عدد)
  • ترمز جلو و عقب دیسکی
  • سیستم کنترل پایداری
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • ترمز کمکی
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
  • کنترل کشش
  • ترمز اضطراری هوشمند
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • هشدار برخورد جلو
  • دستیار تغییر لاین
  • سیستم پایش باد تایرها
  • سیستم پایش نقاط کور
  • هشدار خروج از خط
  • کروز کنترل تطبیقی

هایما 7X

مزایا و معایب هایما 7X

همان‌طور که در بالا اشاره شد، پیشرانهٔ قدرتمند و هماهنگ با گیربکس که شتاب خوبی را فراهم می‌کند همراه با امکانات ایمنی و رفاهی فراوان از نقاط قوت اصلی مینی‌ون 7X هستند. علاوه بر این، کابین جادار و لوکس همراه با سواری و صندلی‌های راحت هم از دیگر مزایای این خودرو هستند درحالی‌که برخورداری از سه ردیف صندلی هم مزیت بزرگی در قیاس با رقبای این بازهٔ قیمتی محسوب می‌شود. یکی دیگر از نقاط قوت این مینی‌ون چینی مونتاژی هم بهره‌مندی از شبکهٔ خدمات ایران‌خودرو است. از سوی دیگر، حساسیت پیشرانهٔ توربو GDI به بنزین و نیاز به مکمل سوخت یکی از معایب هایما 7X محسوب می‌شود. علاوه بر این، سگمنت نه‌چندان محبوب و ناشناخته هم یکی دیگر از مشکلات این خودرو است که باعث می‌شود از لحاظ بازار فروش در برابر کراس‌اوورهای هم‌قیمت ضعف داشته باشد.

مزایا

  • شتاب خوب
  • هماهنگی پیشرانه و گیربکس
  • امکانات فراوان
  • بهره‌مندی از شبکهٔ خدمات ایران‌خودرو
  • کابین جادار هفت‌نفره
  • سواری راحت

معایب

  • حساسیت پیشرانه به بنزین
  • بازار دست‌دوم ضعیف
  • سگمنت ناشناخته و نامحبوب
  • هزینهٔ بالای قطعات یدکی

قیمت و رقبای هایما 7X

هایما 7X توسط ایران‌خودرو با قیمت یک میلیارد و ۵۴۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد و برخلاف کراس‌اوورهای هایما، در بازار اختلاف قیمت چندانی با قیمت کارخانه ندارد. این خودرو هم‌اکنون در بازار با قیمتی در حدود یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان معامله می‌شود که کمتر از صد میلیون تومان با قیمت کارخانه اختلاف دارد. این موضوع نشان از محبوبیت کمتر مینی‌ون هایما در بازار کشورمان در قیاس با کراس‌اوورها دارد. اگر بخواهیم بر اساس سگمنت قضاوت کنیم، تنها رقیب 7X در بازار حال حاضر کشورمان، سوبا M4 مونتاژ فردا موتور است. البته این مینی‌ون ساخت دانگ‌فنگ با قیمتی در حدود دو میلیارد تومان در بازار، به میزان قابل‌توجهی از هایما 7X گران‌تر است. بااین‌حال، اگر صرفاً قیمت را در نظر بگیریم، مینی‌ون مونتاژی ایران‌خودرو رقبای زیادی را از کراس‌اوورهای پرفروش و محبوب بازار مثل هایما S7، کی‌ام‌سی X5 و دیگنیتی مقابل خود می‌بینید که کار را برای این مینی‌ون چینی سخت می‌کند.

هایما 7X

جدول مشخصات فنی هایما 7X

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو GDI
قدرت ۱۹۲ اسب بخار
گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۸.۳ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۵۵ لیتر
طول ۴,۸۱۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۷۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۲۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۶۰ میلی‌متر
وزن ۱۶۷۰ کیلوگرم

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۲۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (670 ديدگاه)

    یه کاربری داشتیم رو این ماشین کراش داشت😂
    در حد s class ازش تعریف میکرد

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. ۲۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4919 ديدگاه)

      منم
      خیلی ماشین خوبیه واقعا
      رفیقم داره منم دعا کنین بخرم 🥰
      خیلی عاشقشم

      موافقم 4
      مخالفم 3
  2. Homan

    ۲۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (166 ديدگاه)

    یدونه از این ون در راه رضای خدا بدید به اون کاربر بی نام نزدیکه 2 ساله خودشو کشت 😁

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. ۲۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4919 ديدگاه)

      خداکنه بتونم بخرمش😆
      پول خورد نیست که تا درخواست کنی بدن بهت
      ماشاالله هایما هستا هایما
      بهترین ماشینه واقعا

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. Kiarash

        ۲۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (498 ديدگاه)

        امیدوارم هر ایرانی که دوست داره به ماشین آرزوهاش برسه از جمله خودم و بقیه
        و این کشور هم به جاهای بهتری برسه

  3. حسام

    ۲۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (166 ديدگاه)

    تجربه از روی سلیقه رانندگان ایرانی نشون داده ون تو این کشور طرفدار نداره مگه اینکه ارزون باشه برای تاکسی استفاده بشه.
    من خودم حقیقت خوشم نمیاد، حتی مناسب کمپر هم نیست نمیشه زد تو دل طبیعت.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. ۲۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4919 ديدگاه)

      اتفاقا میشه شما سوار بشی میبینی فضای داخلی بزرگی داره
      خیلی جادار هست واقعا شما از پشت گوشی این ماشین رو نبین خیلی بزرگه میشه کمپرش کرد خوشگله لاکچریه لوکسه
      با ۲ میلیارد چی میخوای دیگه بهتر از این؟
      تازه دارن مفت میدنش

      موافقم 2
      مخالفم 4
  4. Sabzi

    ۲۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    زشت ، بدترکیب ،‌ بی ارزش
    مینی ون تو ایران خریدار نداره
    بجاش کراس چینی خیلی بهتره

    موافقم 4
    مخالفم 5
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1546 ديدگاه)

    کاربر بی‌نام این مقاله مخصوص خودته

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. ۲۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4919 ديدگاه)

      قربون موتور ۱۹۲ اسب بخاریش برم من 🙂

      موافقم 2
      مخالفم 1
  6. ۲۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4919 ديدگاه)

    دلبرت خنده کنه با دگران
    تو بسوزی و براش گریه کنی😞
    یه روزی میخرمت سلطان
    نه فعلا
    ولی حتما🙂

    موافقم 2
    مخالفم 3
  7. ۲۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4919 ديدگاه)

    این ماشین رو اگه پولشو داری نخری ضرر کردی
    از صدتا عین خودش بهتره
    فولترین ماشین ایران اینه
    موتور پرشتاب
    هندلینگ عالی
    دنده اتوماتیک
    موتور قوی
    توربو
    سرعت بالا
    همه چی داره
    صندلیش هم نرمه
    عالیه🥰🥰🥰🥰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا