آیا بهرهمندی از پیشرانه و فضای داخلی مناسب، خرید S7 را توجیه میکند؟
نخستین محصول برند چینی هایما در بازار ایران، نخستین بار در سال ۹۴ پا به عرصه رقابت گذاشت. این مدل سایز متوسط با دو نوع پیشرانه به بازار رسید که شامل یک واحد ۱.۸ لیتری توربو و ۲ لیتری میشود. هایما S7 چندی پس از رونمایی با محبوبیت بالایی در میان مردم روبهرو شد و توانست راه را برای عرضه مدلهای بیشتر این برند باز کند؛ بهطوری که هماکنون شاهد عرضه مدلهای دیگر چون کراساوور کوچک S5، کراساوور سایز متوسط S8 و مینیون 7X هستیم.
هایما S7 در کنار بهرهمندی از یک پیشرانه مناسب، امکانات پایه و ظاهر درخور در تلاش است تا گستره بیشتری از خریداران بازار پر رونق کراساوورها و شاسیبلندها را به خود جلب کند. نسخههای جدید این خودرو با نام S7 پلاس به فروش میرسند که تفاوتهای مهمی با نسخههای قدیمی ۱.8T و ۲ لیتری آن دارند. در ادامه به بررسی نسخههای دستدوم قدیمی این کراساوور سایز متوسط، مزایاومعایب، مقایسه آنها با نسخه پلاس و ارزش خریدشان میپردازیم.
مشخصات فنی هایما S7
پیشرانه
نسخه اولیه هایما S7 2000 با یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر به بازار عرضه شد که توان تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور را داشت. خروجی این موتور از طریق یک جعبهدنده ۵ سرعتی خودکار به چرخهای جلو منتقل میشد تا بدنه بلندقامت هایما S7 در عرض ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این مدل که نسل اول S7 در بازار ایران به شمار میرود.
پس از عرضه موفق نسخه ۲ لیتری، نمونه ۱.۸ لیتری توربوشارژر به بازار عرضه شد که با تکیهبر پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر توربوی خود، ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. هر چند حجم موتور کمتر بود اما بهرهمندی این مدل از گشتاور بیشتر که ازطریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی خودکار به چرخهای جلو میرسد، زمان دستیابی به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را به ۱۰.۵ ثانیه کاهش داده بود.
ابعاد
نسخههای مختلف هایما S7 بهجز طول، ابعاد یکسانی دارند و از نظر ظاهری هم مشابه یکدیگر هستند. جدول زیر، ابعاد دو نسخه ۱.۸ لیتری توربو و ۲ لیتری را بر حسب میلیمتر نشان میدهد:
مدل | هایما S7 2000 | هایما S7 1.8T |
طول | ۴,۴۹۸ | ۴,۵۳۰ |
عرض | ۱,۸۳۰ | ۱,۸۳۰ |
ارتفاع | ۱,۷۳۰ | ۱,۷۳۰ |
فاصله محوری | ۲,۶۱۹ | ۲,۶۱۹ |
وزن مدلهای ۲۰۰۰ و ۱.8T بهترتیب برابر ۱,۵۴۵ و ۱,۵۱۰ کیلوگرم است. هر دو از یک صندوق ۴۰۰ لیتری و باک ۶۱ لیتری سود میبرند اما نسخه ۲۰۰۰ با صرف ۸.۸ لیتر بنزین در مصارف ترکیبی، ذرهای بهینهتر عمل میکند؛ چراکه نسخه توربوشارژر مصرف ترکیبی ۹.۷ لیتری دارد. تفاوت دیگر این دو مدل، لاستیکهای آنها به شمار میرود؛ هایما S7 توربو و ۲۰۰۰ بهترتیب از لاستیکهای ۲۳۵/65R17 و ۲۱۵/70R16 استفاده میکنند.
امکانات و تجهیزات هایما S7
امکانات رفاهی
امکانات رفاهی هایما S7 در زمان رونمایی خود استاندارد محسوب میشد اما با توجه به افزایش رقابت در بخش کراساوورها، بهبود کیفیت خودروهای این کلاس و قیمت روز بالای این خودرو، مشتریان انتظارات بیشتری از آن دارند. البته چند سالی است که نسخههای ۱.8T و ۲۰۰۰ دیگر تولید نمیشوند و جای خود را به S7 پلاس دادهاند که مشخصات آن را در انتهای این مقاله بررسی خواهیم کرد. اما مدلهای اولیه S7 از امکانات زیر سود میبرند:
- چراغهای نور روز
- فرمان برقی حساس به سرعت
- دکمههای کنترلی روی فرمان
- نمایشگر ۷ اینچی لمسی
- سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو
- سنسور فشار باد تایر
- دوربین دید عقب
- سیستم ورود بدون کلید
- استارت دکمهای
- تنظیم ۸ حالتی صندلی برقی راننده و ۴ حالتی دستی صندلی سرنشین جلو
- صندلیهای تاشو عقب
- روکش چرم صندلیها
- رنگبندی دوگانه کابین
- ایزوفیکس صندلیهای عقب
- آینهبغلهای تاشو برقی
- آینهعقب الکتروکرومیک
- سانروف
- شیشه دودی عقب
این امکانات در هر دو نسخه یادشده وجود دارند اما نمونه ۱.8T از امکانات دیگری هم بهرهمند شده است که ازجمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سنسور باران
- نور خودکار
- چراغ بدرقه
- سیستم رهیاب
- دوربین جانبی ۳۶۰ درجهای
- سیستم تهویهمطبوع خودکار
- گرمکن صندلیهای جلو
- تریم طرح چوبی بههمراه رنگبندی تازه سیاه-نارنجی
امکانات ایمنی هایما S7
نسخه پایه ۲۰۰۰ هایما S7 از امکانات پایهای چون کروز کنترل هوشمند، سیستم کنترل کشش (TCS)، کنترل پایداری (ESC) و ۴ کیسه هوا (برای راننده، سرنشین جلو و کیسههای جانبی) اشاره کرد. S7 2000 مانند نسخه ۱.8T، برای توقف از ترمزهای دیسکی ضدقفل (ABS) مجهز به سیستم توزیع نیرو (EBD) و نیروی کمکی (BA) استفاده میکند. S7 1.8T به کنترل ایستایی در سربالایی هم مجهز شده است.
هایما S7 پلاس
درحالیکه تولید نسخههای اولیه ۲۰۰۰ و ۱.8T در سالهای ۱۳۹۹ به پایان رسید، نسخه پلاس از سال ۱۴۰۰ به بازار آمد و هماکنون هم بهصورت نو به دست خریداران میرسد. این خودرو از همان پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژر استفاده میکند که توان تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد، بدنه ۱,۵۱۰ کیلوگرمی آن را در عرض ۱۰.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۶ لیتر بنزین را مصرف میکند.
ازجمله امکانات رفاهی و ایمنی اضافه این نسخه میتوان به خروجی ۱۲ ولتی، صندوق برقی با جک و یک سری تغییرات ظاهری در کابین خودرو مانند استفاده از دکمههای لمسی و بهبود سیستم لمسی مرکزی اشاره کرد.
مزایا و معایب هایما S7
مزایا
هایما S7 یک کراساوور سایز متوسط خانوادگی است که بهراحتی میتواند از پس نیازهای خانوادهها برآید. بهرهمندی از فضای داخلی و بار مناسب، پیشرانه درخور، امکانات رفاهی و ایمنی پایه، دید مناسب و عملکرد فنی خوب مدل توربو اشاره کرد.
معایب
هر چند نسخه پلاس در سال ۱۴۰۰ بهروزرسانی شد اما همچنان در بخش امکانات از برخی رقبای همرده خود عقب مانده است. عدم تغییرات فنی این نسخه و ناسازگاری پیشرانه آن با بنزینهای بیکیفیت هم نکاتی هستند که شاید باعث دلسردی خریدار شوند اما نهایتا به آن عادت خواهند کرد.
قیمت هایما S7
در میان سه مدل عرضه شده در بازار، هایما S7 2000 با کمترین قیمت و در محدوده ۱ تا ۱.۲ میلیارد تومان به فروش میرسد. نسخه ۱.۸ لیتری توربوشارژ هم در محدوده ۱.۳ تا ۱.۶ میلیارد تومان معامله میشود. به یاد داشته باشید که تمامی این نسخهها از سال ۱۳۹۹ به قبل هستند و نمونههای ۱۴۰۰ به بعد همگی با پسوند و مشخصات پلاس به فروش میرسند. قیمت معامله این نسخه هم از ۱.۵ میلیارد آغاز میشود. قیمت روز این مدل را میتوانید از صفحه «قیمت روز خودرو» مشاهده کنید. نظر شما درباره هایما S7 چیست؟ در این بازه قیمتی، کدام مدلها را ترجیح میدهید؟
Javadwest
۱۱ دی ۱۴۰۳تنها حسن این ماشین نسبت به بقیه چینی ها موتور و گیربکس کم استهلاکتر هست وخدمات پس از فروش بهتر
۱۱ دی ۱۴۰۳از هرچی ماشین کره ای ژاپنیه بهتره
شمال
۱۱ دی ۱۴۰۳دیگه پروو نشو !!!! آخه ژاپن !!! عجب !!!
۱۲ دی ۱۴۰۳بله در حد و اندازه اونهاست البته این قدیمیه ولی 7x که هست مگه نه
راستی سال نو میلادی شما مبارک باشه دوست من
بهنام نصیری
۱۲ دی ۱۴۰۳یارو می گفت پور بزرگملنوکروز دارخ ۲۰ سال نعمیرگاه نرفته اخه لند کروز ۲چ سال پیش فقط یه وونه کروز روشه چیزی نداره که خراب بشه …..بله چینی ها با زاپنی مول بالا قابل قیاس نیست وای نه با لندکروز ۲۰ سال پیش
سیاه
۱۱ دی ۱۴۰۳موتور معمولی با ناک کمتر نسبت به سایر خودروهای مشابه ولی انصافا گیربکس خوبی داشت که مدیون هیوندای پاورتک بود که به لطف تغییرات جدید هم موتور تزریق مستقیم شد با حجم کمتر که مشکل بیشتری با بنزین بی کیفیت وطنی خواهد داشت و هم گیربکس تغییر کرد و گیربکس چینی DAE دنا و تارا را نصب کردند . حالا منتظر قیمت گذاری دلالان بروی مدلهای قدیمی باشید .
۱۱ دی ۱۴۰۳بزرگترین ایراد مدل های قدیمی چرم نارنجی داخلش بود که به نظر من چندان زیبا نبود…
۱۱ دی ۱۴۰۳آنقدر ماشینای خوبی میزنه این شرکت در حد تویوتا هست بمولا
کیا
۱۳ دی ۱۴۰۳دستگامونو گرفتی 🤣
آرش
۱۱ دی ۱۴۰۳اگه کیفیتش خوب بود و موتور v۶ روش مینداختن خیلی خوب میشد.
گاس فرینگ
۱۱ دی ۱۴۰۳قدیمی و پرمصرف
ولی خوش بازار و سازگار با بنزین اشغالی ایران
در کل این مدل هایما توی چین هم 5 سالی میشه که تولید نمیشه
احد مجلد نوبری
۱۲ دی ۱۴۰۳سلام
کلا ماشین خوبیه
فقط نبود بنزین سوپر باعث شده که مرتبا مکمل بخریم.
محمد
۱۳ دی ۱۴۰۳سلام ، من مدل ۱۴۰۰ پلاس دارم و الان حدود ۳ سال هست که مشکلی نداشته و راضی هستم ، انصافا از همه چینی ها بهتره و از نظر شتاب عالیه
کیا
۱۳ دی ۱۴۰۳داداش مبارکت باشه ولی من مدل ۹۹ داشتم فروختم خدایی تو چینی طراحی زشت تر از هایما نیست چه s7 چه 7x چه 8s الان تو بازار چینی های ایران فقط چری هست که یکم سطح جهانی داره