ظاهرا تحول در ایران خودرو از اولین روزهای سال ۱۴۰۴ آغاز شده و به زودی، مقدمات مونتاژ یک کراساور ساخت هاوال به نام جولیون پرو انجام میشود.
بازار ایران مشابه بسیاری دیگر نقاط جهان، علاقهمند کراساورهای کوچک و اندازه متوسط است. این شرایط در کنار قدرت خرید پایین برای مردم ایران، باعث شده خودروهایی مثل X22 و X55 مدیران خودرو یا جک X3 و بک X3 مورد توجه باشند.
بیشتر بخوانید:
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران
↵ هاوال H6 بهمن موتور
هاوال یکی از مهمترین برندهای صادراتی در خودروسازی چین است. فروش قابل توجه هاوال در استرالیا، امریکای لاتین و خاورمیانه، این موضوع را ثابت میکند. گریت وال (مالک هاوال)، حدود ۳۴ سال قدمت دارد و این خودروساز از سال ۲۰۱۳، کراساورهای خود را با نام هاوال تولید میکند. گریتوال معمولا در رتبهی هفتم تا دهم بزرگترین خودروسازان چین قرار دارد؛ اما بیشترین رشد فروش در سالهای اخیر را ثبت کرده است و بنا به ادعای رسانههای چینی، یکی از بهترین تولیدکنندهی خودروهای کلاس وانت و کراساور در این کشور محسوب میشود. آمار فروش گریتوال و زیرمجموعههایش سالانه حدود ۲ میلیون دستگاه است که بخش عمدهی آن، مربوط به بازار داخل چین و کشورهای تایلند، مالزی، روسیه، برزیل و شمال آفریقا میرسد.
سال ۱۴۰۳ هاوال H6 هیبرید توسط گروه بهمن وارد ایران شد و هرچند تیراژ بالایی نداشت، باکیفیت قابل قبول خود مورد توجه قرار گرفت. حدود ۸ سال پیش، هاوال H2 نیز به تعداد اندک وارد ایران شد و حالا جولیون در همان کلاس بدنه، مقدمات مونتاژ توسط ایران خودرو را میگذراند. مهمترین تفاوت هاوال جولیون (Jolion) یا چیتو (Chitu) با H2 بهرهگیری از پیشرانهی هیبرید و طراحی جوانپسند است. جولیون سال ۲۰۲۱ رونمایی شده و محصولی کاملا مدرن محسوب میشود.
طراحی بدنه و نمای بیرونی هاوال جولیون ایران خودرو
شباهت جولیون به H6 کاملا مشخص است. حس یک کراساور اسپرت از ترکیب چراغهای و جلوپنجره دریافت میشود؛ ضمن اینکه باوجود ابعاد کوچک، چندان ارزانقیمت به نظر نمیرسد.
نمونهای که فعلا به صورت غیررسمی در ایران دیده شده، ادوات پلاستیکی در سپر و جلوپنجره دارد؛ اما نسخههای اصلی بازار چین از قطعات فلزی همرنگ بدنه و تزئینات کروم استفاده میکنند. بعید نیست ایران خودرو برای شروع کار با هاوال، ارزانترین مدل جولیون را انتخاب کرده باشد تا بعدا به سراغ نمونههای لوکس برود؛ چراکه تولید سپر و جلوپنجرهی فلزی توسط شرکتهای داخلی، امکانپذیر است.
در نمای جانبی، طراح جولیون به خوبی توانسته ابعاد خودرو را بزرگتر از آنچه هست نشان دهد. در مدل پایه، گلگیر و رکاب پلاستیکی، همراه آینه بغل سیاه ارایه میشوند. خط روی بدنه از چراغ جلو تا عقب کشیده شده و روی درهای ورودی نیز، حجمدهی قابل قبول وجود دارد. هاوال جولیون پرو در خارج چین، با چرخهای ۱۸ اینچ و تایرهای ۲۲۵ میلیمتر فروخته شده است.
در نمای پشت، الگوبرداری از خودروهای هونگچی برای جولیون دیده میشود. چراغهای عجیب با ساختار سه بخشی، نسبت به کل ابعاد بدنه، بزرگ و ناهماهنگ به نظر میرسند. حجمدهی بدنه و برجستگی درپوش صندوق، جالب توجه است اما سپر پلاستیکی و بال عقب سیاه، نکتهی منفی محسوب میشود.
هاوال جولیون طول ۴,۴۷۲ و عرض ۱,۸۴۱ و ارتفاع ۱,۶۱۹ و فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلیمتر دارد. این محصول، کمی بزرگتر از X55 مدیران خودرو با کمی ارتفاع سقف پایینتر است.
طراحی داخلی و کابین هاوال جولیون ایران خودرو
آنچه منجر به فروش قابل توجه هاوال H6 در کشورهای خارج چین، از جمله استرالیا شد؛ استفاده از ادوات چرم و مواد باکیفیت برای قسمتهای مختلف کابین بود؛ درحالیکه قیمت نهایی این خودرو تفاوت زیادی با رقبای ساخت ژاپن و کره جنوبی داشت. این موضوع البته برای هاوال جولیون نیز وجود دارد.
اگر تجربهی رانندگی با نسخههای قدیمی جک S5 یا X33 مدیران خودرو را داشته باشید، از حضور در کابین جولیون لذت میبرید. داشبورد و فرمان چرم، در غالب کراساورهای اقتصادی دنیا ارایه نمیشود اما جولیون به خوبی توانسته از مواد نرم و مبله با رنگهای متنوع سیاه و سفید و قرمز استفاده کند.
نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچ نسبت به ابعاد کابین، بزرگ و جذاب است. این نمونه با چیدمان ایستاده روی داشبورد مشابه X55 پرو مدیران خودرو دیده میشود اما ظاهرا کیفیت تصویر بهتری دارد. نسخههای سفارشی جولیون، پنل دیجیتال پشت فرمان، پدال تعویض دنده (شیفتر) و کلید گردان به جای دستهدنده نیز ارایه میکنند که برای اکثر خودروهای چینی موجود در ایران، موجود نیست.
صندلیهای جولیون ظاهر جالب و راحتی قابل قبول دارند. کیفیت مواد نرم داخل تودریها نیز قابل قبول است. کراساور هاوال، به خوبی ۴ سرنشین بلندقد را داخل خود جا میدهد و ۳۹۰ فضای حمل بار داخل صندوق دارد که البته چندان جادار نیست.
پیشرانه و تجهیزات فنی هاوال جولیون ایران خودرو
ظاهرا نسخهی هیبرید (HEV) برای مونتاژ در ایران انتخاب شده است. موتور برقی ۱۵۰ اسب بخار با گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر همراه پیشرانهی بنزینی ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی در جولیون استفاده خواهد شد. این مجموعه ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. گیربکس ۲ سرعته، سیستم تک دیفرانسیل محرک جلو و میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات هاوال جولیون هیبرید هستند.
باتوجه به قیمت و سابقهی حضور کراساورهای چینی با موتور توربو در ایران، احتمال حضور نسخهی مجهز به پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربوشارژ نیز برای بازار کشورمان وجود دارد. این مدل، ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه، میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت با جولیون توربو فراهم میشود. این کراساور از گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته استفاده میکند و نسخهی دو دیفرانسیل نیز دارد.
تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی در مدل سفارشی :
- ترمز ضد قفل (ABS)
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
- کنترل کشش (TCS)
- هشدار خروج از خط (LDW)
- کمک به نگهداری خط (LKA)
- تشخیص عابر پیاده
- ترمز اضطراری خودکار (AEB)
- کمک ترمز سربالایی (HHC)
- کمک ترمز شیبدار (HDC)
- هشدار نقاط کور (BSD)
- دوربین ۳۶۰ درجه با سنسور پارک جلو و عقب
- کیسه هوا (ایربگ) برای راننده و سرنشینان (۶ کیسه هوا)
- ایزو فیکس برای صندلی کودک
- صفحه نمایش لمسی بزرگ (۱۲٫۳ اینچی) با سیستم اطلاعاتی و سرگرمی
- رابط اپل کارپلی و اندروید اتو (اتصال بیسیم یا با کابل)
- سقف پانورامیک
- تهویه مطبوع هوشمند دوگانه
- سیستم صوتی با ۶ یا ۸ بلندگو
- شارژر بیسیم
- صندلی چرم با تنظیم برقی در جلو
- گرمکن صندلیهای جلو
- فرمان چرمی چندمنظوره با تنظیم ارتفاع
- ورود و استارت بدون کلید (Keyless Entry & Start)
- سوییچ هوشمند و استارت از راه دور
- چراغهای LED جلو و عقب
- سنسور نور و باران
- صندلی عقب تاشو برای حمل بار
قیمت هاوال جولیون در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
در روسیه مدل ۱/۵ لیتر توربو از هاوال جولیون، حدود ۱۵ هزار دلار قیمت دارد و اگر توسط ایران خودرو مونتاژ شود، نزدیک به ۲ میلیارد تومان ارزشگذاری خواهد شد. نسخهی هیبرید با امکانات کامل، برای مشتری بازار امارات یا استرالیا معادل ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار امریکا هزینه خرید دارد که طبیعتا قیمت نهایی را به شرط مونتاژ داخل و استفاده از ارز دولتی، حدود ۲/۵ میلیارد تومان خواهد کرد.
مهمترین رقیب هاوال جولیون در بازار ایران، X55 مدیران خودرو است که قبل از افزایش قیمت باورنکردنی نرخ دلار، به قیمت ۱/۵ میلیارد تومان پیشفروش شد. حتی اگر هاوال حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان گرانتر باشد، باز هم میتوان اطمینان داشت مشتریان پرشمار برای جولیون در کشور ما وجود داشته باشند.
Mr. gt c
۵ فروردین ۱۴۰۴ولی این ظاهر بهش میاد ی I6 خطی روش بود با ۳۰۰ اسب، جدای از چینی بودن فیس بسیار زیبا و گیرایی داره ، ولی خب یکو نیم مستهلاک روشه….
پر تکرار ترین شماره تاریخچه گوشیت
۵ فروردین ۱۴۰۴هنوز روز کاری شروع نشده جناب اشتری سایتو ترکونده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ فروردین ۱۴۰۴ما خبرنگار هستیم و تعطیلی نداریم
از دو ساعت بعد سال تحویل شروع کردم
𝐀𝐥𝐢
۵ فروردین ۱۴۰۴جالبه چراغای جلوش کپی محصولات کادیلاک پستش زیر همین هست 😂
سهیل
۶ فروردین ۱۴۰۴پشتش هم شبیه ولوو
Mhosein
۵ فروردین ۱۴۰۴الان دیگ ماشینا با دلار۱۰۳هزار تومن حساب میشن یعنی ماشین۱۰هزار دلاری هم میشه بالای ۱/۵میلیارد
پارسا
۵ فروردین ۱۴۰۴اخیرا هاوال H6 گرفتم خیلی راضی هستم امیدوارم تولید انبوه بشه کلا برند هاوال
محمد
۶ فروردین ۱۴۰۴ایرانخودرو از اون موقعی که خصوصی شده میشه تحول رو توش دید.
ایران خودرو بیشترین پتانسیل رو برای مونتاژکاری داره و بهترین شبکه تأمین رو داره.
ایران خودرو باید این هایما رو ول کنه و بره به سمت مونتاژ خودروهای بی وای دی،هاوال،چانگان،جیلی و… کلاً خودروسازان درجه یک چین.