خودروساز چینی «هیومن هورایزن» با وجود محصولات جذاب، از تامین هزینههای مالی پروژه آیندهنگرانه و دیجیتالی خود باز ماند.
ظاهرا شرکت سازنده خودروی برقی هایفای که چند سال پیش با محصولی دیجیتالی، برقی و خلاقانه در رسانهها به شهرت رسید، نتوانسته سرمایه لازم برای تولید مدلهای X، Y و Z را جذب کند و در نتیجه اعلام ورشکستگی کرده است. سخنگوی این شرکت دیماه سال گذشته بیان کرد که تولید مدلهای یادشده را بهدلیل برنامهریزی دوباره و مشکلات متعدد متوقف کرده است.
مقالات مرتبط:
- شرکت ریکارو سازنده مشهور صندلیهای اسپرت اعلام ورشکستگی کرد
- تاریخچه پر فراز و نشیب فیسکر؛ از سدان خبرساز کارما تا ورشکستگی!
حجم فروش هایفای در سال ۲۰۲۳ از ۸ هزار دستگاه تجاوز نکرده بود و این شرکت مجبور بود حقوق کارمندانش را تمام و کمال پرداخت کند؛ بنابراین با گذر شش ماه از زمانی که تولید را متوقف کرد، ورشکسته شد. نکته جالب آن است که چندی پیش، شایعه شده بود که شرکت چانگان، مالک برند تازهوارد آواتر، با هایفای به توافقات تجاری رسیده است. شایعات از این هم بیشتر بودند و برخی گمانهزنی میکردند که هایفای با گروه فاو هم همکاری میکند؛ با این وجود هیچ بیانیه رسمی مبنیبر صحت شایعات یادشده منتشر نشد. گویا مجموعه دیگری به نام «آی-اتو» از عربستان سعودی هم به مالکیت هایفای علاقهمند بوده است که بهخاطر ناپایداری مالی از این کار باز میماند.
به گزارش رسانه بینالمللی «بلومبرگ»، بیش از ۱۰۰ برند خودروسازی بهدنبال سهیم شدن در بازار داخلی چین هستند؛ این رقابت گسترده باعث ایجاد رقابتی سنگین و نبرد بر سر قیمتهای کمتر باشد. چنین مسئلهای باعث شکست بسیاری از استارتاپهای نوپا میشود که مانند برندهای بزرگ توان سرمایهگذاری و توسعه را ندارند. هیومن هورایزن هم یکی از همین برندهای جامانده از بازار بود که نخستینبار در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد و نخستین خودروی خود را در ۲۰۲۰ وارد بازار کرد. این شرکت در طی چند سال بعدی ۳ خودرو به نامهای X، Y و Z را رونمایی کرد و در تلاش بود تا از سال ۲۰۲۳ به بازار اروپا وارد شود. اما از انجام آن باز ماند. به نظر شما آیا این رقابت سنگین بهنفع مردم تمام میشود یا انحصار شرکتهای بزرگ را بر بازار بیشتر میکند؟
در ارتباط با محصولات این شرکت بخوانید:
- های فای Y تمام برقی به زودی در اروپا عرضه میشود
- معرفی هایفای A، سوپرسدان برقی چینی با ۱۳۰۰ اسب بخار و شتاب ۲ ثانیه
- رانندگی با های فای Z مدعی چینی رقابت با پورشه تایکان!
- رانندگی با هایفای X، کراساوور برقی لوکس چینی ۱۰۰ هزار دلاری!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ماشین چینی صد هزار دلاری معلوم بود شکست می خوره
هراکلیوس
۲۱ مرداد ۱۴۰۳داستان خودرو سازی تو چین شده عین زدن کافی شاب زدن تو ایران مثل اینکه هر کی سربازیش تموم میشه یه پولی از خانواده میگیره میره خودرو تولید کنه وشایدم خانومای چینی که از همسرشون جدا شدن با پول مهریه تولیدی ماشین میزن
Avan
۲۱ مرداد ۱۴۰۳البته با توجه به جمعیت چین که در حال ورود به رفاه و مصرف گرایی هم هستند خودرو کافی نیست. نمی دونم درست متوجه شدم یا نه، جرمی کلارکسون در برنامه گرندتور می گفت برای خرید خودرو در چین قرعه کشی هست و از هر ۱۰۰۰ نفر به سه نفر پلاک می دهند.
ab0lf4zl
۲۱ مرداد ۱۴۰۳اون سنگاپوره ک محدودیت داره
پیام
۲۱ مرداد ۱۴۰۳آقای اشتری احتمالش تبدیلش کنن به وای فای.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ مرداد ۱۴۰۳وای وای :)
پویان
۲۱ مرداد ۱۴۰۳واقعا حیف بود جناب اشتری. ماشیناش انگار مثل اونل زمان رفته بود 10 20 سال
امیر
۲۱ مرداد ۱۴۰۳دقیقاً همین حرف رو من قبلاً زده بودم و شما گفتید چین الان با ده سال پیش فرق میکنه و توانایی رقابت با بزرگان رو داره
جالبه بعد یک سال به حرف من رسیدید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ مرداد ۱۴۰۳الان هم می گم چین می تونه خودروی باکیفیت و درجه یک در سطح عالی بسازه
ولی مشتری ماشین گران قیمت، حاضر به خرید برند چینی نیست
همون طور که جنسیس کرهای الان نتونسته یک برند موفق و پرمشتری بشه
شاهکار چینی ها، ساخت خودروی بسیار خوب با قیمت 10 تا 30 هزار دلار هست
amir
۲۱ مرداد ۱۴۰۳شاهکار چین شاهکار نیست دغل بازیست!!!
روی حرفم مخصوصا با سهامداران چری و تیگو هستش مدافعان معبد شائولین!!
دلیل حضور خودروی ۱۰تا ۳۰ هزاردلاری نیروی کار ارزان مواد اولیه ارزان تهیه شده از معادن داخلی و غارت شده از کشور هایی مثل ماکائو مشوق های بی حد و حصر دولتی به تولید کنندگان خودرو و قیمت گذاری با حاشیه سود کم برای دزدیدن آمار فروش به هرقیمتی هستش
اجرای درگای نمایشی با برندهای بنام ساخت محصولاتی مثل نیو ep9 برای تایم زنی در نوربرگرینگ اجرای تعرفه های سنگین بر خودروسازان اروپایی آمریکای و اجبار اونها برای تشکیل جوینت ونچر به منظور حضور در بازار چین برای انتقال تکنولوژی با هدف پایین اوردن هزینه توسعه و مهندسی از حمله دغل بازی هاییه که چینی جماعت برای خودروسازیش زده
اصلا بعید نیست حتی انتخاب بایدن خوابالو ( اون زمان اگه یادتون بیاد ترامپ توطئه تقلب رو مطرح کرد همه میگفتن یارو چرت میگه ولی تو این ۴ سال با تر دستی های عمو بایدن کاملا مشخص شد که چه رئیس جمهور لایقی برای آمریکاست!!!) و انداختن کرونا به جون جهان به منظور عقب انداختن دنیا و پیشرفت خودشون باشه!!!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ مرداد ۱۴۰۳همین امکانات کشور ما هم داره
ولی دریغ از ساخت فرغون
amir
۲۱ مرداد ۱۴۰۳کهکشان ایران اصلا تو یه لیگ دیگه بازی میکنه خودشو با این جوجه خودروسازا مثل آمریکا و چین و ژاپن و اروپا به حساب نمیاره😝😝
مشتاقی
۲۱ مرداد ۱۴۰۳الان تو ایران ماشینهای چینی با قیمت بالای ۵۰ هزار دلار داد و ستد میشه
froG-driVer
۲۱ مرداد ۱۴۰۳خودروساز های ایران باید خودشونو با تیم فرمول یک های مرسدس و مک و ردبول مقایسه کنن🤣🤣🤣
محمد
۲۱ مرداد ۱۴۰۳امیر ماکائو چقدره که کلی معدن داشته باشه؟
S
۲۳ مرداد ۱۴۰۳دغل بازی❌
قدرت نفوذ ✅
amir
۲۱ مرداد ۱۴۰۳کم شدن شر این وزه چینی بی نام و نشون رو به خوانندگان پدال تبریک عرض میکنم
پویان
۲۱ مرداد ۱۴۰۳فقط من به عقل اونایی که به تبریک تو لایک دادن غبطه میخورم😁ورشکستگی یعنی کاهش رقابت. تبریکش، نمیدونم به کجاش می یاد
amir
۲۱ مرداد ۱۴۰۳رقابت دغل بازی همون بهتر نابود بشه
froG-driVer
۲۱ مرداد ۱۴۰۳بخدا از وقتی مطلوبو خوندم نمیتونم خودمو کنترل کنم.همش میخندم.
آمار فروش های فای۲۰۲۳:کمتر از ۸۰۰۰ دستگاه
آمار تولید ۱۴۰۲ شرکتهای ملی ایران:یک ملیون دستگاه
😂😂😂😑😑😑😑😑😁😁😁🤣🤣🤣🤣🤣🤣🥴🤪
اَی خدا مردیم از خوشی
خوشم بس که مردیم…
Mohsen68
۲۱ مرداد ۱۴۰۳همین خودرو ساز تو کشور ما فعالیت میکرد:
بنام بومی بودن تمام درآمد نفت رو برمیداشت و تو همین شرایط اقتصادی با پشتیبانی بعضی نماینده ها قیمت محصولاتش تا ۵۰۰ هزار دلارم برا مصرف کننده داخلی میرفت بالا و همون ۵۰۰ هزار دلاری رو هم باید تو سامانه میگرفتی.
تهشم اونی که میشناسیدش میومد تو تلویزیون میگفت این از بوگاتی بهتره!
اگر به نظرتون خیلی اغراق کردم الان همین وضعیت برا خودرو های رده پایین داره تو کشور اتفاق میفته.
genius
۲۱ مرداد ۱۴۰۳اون پاراگراف آخر دقیقا تعریف مختصری است از جهان آزاد و مدرن…..چیزی که ما باهاش صدها سال نوری فاصله داریم!!!
BMZ
۲۱ مرداد ۱۴۰۳این همونی نبود که مش واتسون اومد تست و بررسی شون کردو یه مسابقه درگ بین اینا و پورشه بی ام و برگزار کرد؟
عه چی شد پس اونکه خیلی تعریفشونو میکرد؟
B
۲۱ مرداد ۱۴۰۳یه رویو هم کرده بود ازش اتفاقا تو ریویو گفت نخرین
ab0lf4zl
۲۱ مرداد ۱۴۰۳خوب یا بد بودن با واکنش بازار فرق داره.
طرف میشینه دور میزنه خوشش میاد ولی این قیمت رو میده ی برند معتبر میخره
مهیار
۲۲ مرداد ۱۴۰۳قیمتش زیاد بود شما بین پورشه و وای 🤭 اگر هم قیمت باشن کدوم رو انتخاب میکنی
OM.01
۲۱ مرداد ۱۴۰۳با اینکه hiphi مدل X تو چین از رفیب های بنز بی ام و آئودی پرفروش تر بود و محبوب ترین و پرفروش ترین خودروی کلاس خود بود اما باز ورشکست شد…
https://carnewschina.com/2022/04/15/premium-evs-from-mercedes-bmw-audi-outsold-by-unknown-chinese-underdog/
من خودم hiphi رو دوست داشتم حتی مت واتسون هم وقتی Z و X رو بررسی کرد تحت تاثیر قرار گرفت تو بریتانیا همه مردم نگاه میکردن خدایا این چه ماشینی هست. مت واتسون درهارو برقی باز میکرد همه عابر پیاده واو میکردن اما خب همیشه مسیر صاف نیست.
شرکت byton هم اینطوری بود واقعا خفن بود 5 سال پیش تو مجله نوآور خوندم واقعا باور نمیشد، ماشینای که الان چینی ها میسازن، byton میخواست 5 سال پیش تولید کنه اما ورشکست شد
کلا ماشین آینده نگر درست کنی تخیلی باشه شکست میخوری حالا چه بایتون باشی چه hiphi باشی چه کرایسلر airflow چه Cord باشی چه تاکر باشی چه هرچی…
سوشیانت
۲۱ مرداد ۱۴۰۳یادمه پدال بررسی های فای ایکس رو گذاشته بود و نوشته بود که کیفیت متریالش در حد آئودی و رنجرور نیست
froG-driVer
۲۱ مرداد ۱۴۰۳مگه قرار بود باشه؟!
سوشیانت
۲۱ مرداد ۱۴۰۳این یک مثال دیگه برای این بود که هر چی که پرفروشه به این معنا نیست که حتما خیلی چیز خاصیه
هراکلیوس
۲۱ مرداد ۱۴۰۳5سال دیگه واردات کنندگان کشورمون میرن هرچی ته انبار کارخونه این برند مونده جمع میکن بعد با قرعه کشی با قیمت 3برابر اون موقع که فکر کن با این تورم میشه 50میلیارد میدن دست مردم
دیا
۲۱ مرداد ۱۴۰۳هرچه چینی کمتر دنیا زیباتر
amir
۲۱ مرداد ۱۴۰۳آدم اصلا تعجب میکنه این همه مدافع معبد شائولین تو سایت میبینه انقدر همین سایتا رو مخ ملت کار کردن بگی فراری لگن میسازه موافقن به چینی چپ نگاه کنی میخوان بخورنت!!!
پویان
۲۱ مرداد ۱۴۰۳تعجب نکن. چینی ها از همه بالاتر هستن. ورشکست شدن هم ربطی به کیفیت پایین نداره. اگر به قول خودت همشون با حمایت دولت بالا اومدن. چرا ورشکست شد. دیدی حرفت باطل شد شایولین.
دست مهدیار رو از پشت بستی
سوشیانت
۲۱ مرداد ۱۴۰۳چینی ها از همه بالاتر؟! خودت خندت نگرفت از این حرفی که زدی😂
mosafer
۲۱ مرداد ۱۴۰۳رقابت در بازار چین وحشیانه و قدرتیه
Taha Ayoobi
۲۱ مرداد ۱۴۰۳خداروشکر
هرچی ماشین چینی کمتر بهتر.
تو چین هرکی حوصله اش سر میره شرکت خودرو سازی میزنه.
هر 10 ثانیه هم یه ماشین جدید میدن بیرون.
کلا هم سه تا دونه موتور دارن، 1.5، 1.6، 2.0.
ماشینو که میسازن، میبرن جلو مدیر، مدیر بر اساس جثه ماشین میگه 1.5 بذارید.
بخواد خیلی حال بده میگه 1.6 بذارید.
شاسی بلند باشه 2.0 میذارن.
خلیل
۲۱ مرداد ۱۴۰۳الان علی جردن خیلی ناراحته
برند مورد علاقه اش ورشکست شد💔
Taha Ayoobi
۲۱ مرداد ۱۴۰۳برا علی جردن حکم فراری رو داشت این شرکت.
خلیل
۲۱ مرداد ۱۴۰۳داره حلوا خیرات میکنه
jalopy
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ماشالا چاینیز دراگون
سینا
۲۱ مرداد ۱۴۰۳های فای یه استاندارد صوتی هست چرا اینها باید بیان نام استاندارد رو بزارن توی کمپانی خودشون
تیتر رو که دیدم با تعجب گفتم های فای چه ربطی به مجله خودرویی ربطی انچنانی نداره
S
۲۳ مرداد ۱۴۰۳Hiphi نه hi-fi
مومنی
۲۲ مرداد ۱۴۰۳ایران و ایرانی تنها کسانی هستند که میتونن شرکتهای چینی رو از ورشکستگی نجات بدن
کافیه یه تبلیغاتی در ایران بکنند
جهل ایرانی میتونه نحاتشون بده