این روزها نام شرکت چینی BYD بیش از هر زمان دیگری بر سر زبانها افتاده است؛ اما BYD چگونه توانسته به برندی جهانی بدل شود؟
شاید تسلا در آمریکا پیشتاز همهگیری خودروهای برقی باشد اما در بازارهای جهانی با رقبای پرقدرتی مواجه است. در چین که بزرگترین بازار خودروهای بدون آلایندگی به شمار میرود تسلا در حال باختن قافیه به خودروسازان داخلی است، شرکتهایی که هر روز مشغول بهبود ساختههای خود با قیمتهایی بسیار رقابتی هستند و گل سرسبد این برندها نیز با نام BYD شناخته میشود. در سهماهه پایانی سال ۲۰۲۳ شرکت BYD توانست تسلا را از صدر جدول تولیدکنندگان خودروهای برقی به زیر بکشد و خودروهای بدون آلایندگی بیشتری را نسبت به این برند آمریکایی بفروشد. ایولین چنگ خبرنگار CNBC در پکن میگوید:
BYD در بخش خودروهایی با انرژیهای نو بسیار رشد کرده است. زمانی که به ردهبندیهای ماهانه نگاه میکنید میفهمید که آنها همیشه در بالای جدول هستند
این خودروساز چینی توسط وانگ چوان فو تأسیس شده و کار خود را در دهه ۹۰ میلادی با تولید باتری برای گوشیهای موبایل آغاز نموده است. BYD تا سال ۲۰۰۳ وارد صنعت خودرو نشده بود اما در همین مدت کوتاه به تولید کننده عمده باتری خودروهای برقی و همچنین برند عرضه کننده خودروهای مدرن بدل شده است. سام ابوالصمد تحلیلگر ارشد موسسه گایدن هاوس میگوید:
چینیها یکی از بهترین کمپانیهای تولید کننده باتریهای لیتیوم آهن فسفات در دنیا هستند.
او همچنین با تشریح مزیتهای این نوع باتریها نسبت به نمونههای لیتیوم یونی میگوید که باتریهای لیتیوم آهن فسفات طول عمر بالاتری دارد و تولید آنها در هر کیلووات ساعت ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه کمتری در بر خواهد داشت؛ اما یکی از دلایل جذابیت محصولات BYD را باید در قیمت آنها جستوجو کرد. بسیاری از خودروهای شرکت موردبحث ارزانتر از رقبا هستند و چندین خودروی BYD قیمت پایه زیر ۲۰ هزار دلار دارند. مایکل دون مدیرعامل شرکت دون اینسایتس میگوید:
تنها همین چند ماه پیش در مونیخ بود که BYD سی گل با قیمت ۱۱۵۰۰ دلار عرضه شد. شما برای خرید یک خودروی ساده در آمریکا و اروپا باید دو برابر این رقم را بپردازید؛ بنابراین محصولات چینیها در بازه قیمتی ۳۵ هزار دلار و کمتر از آن بسیار رقابتی هستند.
BYD هماکنون در حال گسترش بازارهای خود است و سال قبل بیش از ۲۴۰ هزار دستگاه خودرو را به ۷۰ کشور صادر نموده است. این شرکت همچنین برنامههای خود برای تأسیس کارخانه در مجارستان را اعلام کرده و ظاهراً خواهان تأسیس سایتهای تولیدی در مکزیک نیز هست. دون خاطرنشان میسازد:
آنها قطعاً آماده حضور در بازار آمریکا میشوند و مترصد فرصت مناسب برای این کار هستند. آمریکا و اروپا بازاری سودده برای چینیها هستند و برای اینکه واقعاً برندی جهانی باشند باید وارد این بازارها شده و پیروز شوند.
mo$tafa
۸ فروردین ۱۴۰۳نباید غربیا بزارن این اشغالا بیاد تو کشورشون !
علی
۸ فروردین ۱۴۰۳تمام صنعت اروپا در آینده مونتاژ کار محصولات چینی میشن شک نکن دوره اروپا تمام خدا بیامرزدش😂
پیام
۸ فروردین ۱۴۰۳چین اگه سرقت اطلاعات نکنه و از کارگراش سواستفاده نکنه و مثل برده باهاشون رفتار نکنه، الان ماهی دویست هزار تا هم نمی فروخت! خوشم میاد امسال آمریکا و اروپا تو نمایشگاه تراشه ها تحریمش کردن. دمشون گرم. زنده باد آمریکا و اروپا
Rrrmaan
۹ فروردین ۱۴۰۳اینقدر خود باختگی و سر تعظیم پایین آوردن برا اروپا و آمریکا؟ چرا؟
شما که مثلا انسانیت برات مهمه و مخالف برده داری هستی،چجوری برا اروپا و آمریکایی که در برده داری و تجاوز و تهاجم به کشورهای مختلف جهان،بیشترین سابقه و رفتار غیر انسانی داشتن و دارن،اینجور تمجید و تعریف و به به میکنی و براشون دستمال میکشی؟؟؟ تجاوز و استعمار ژاپن و کره تا انتهای قاره آمریکا جنوبی و البته نابودی قاره آفریقا،از دستاورد های این قبله ی آمال شماست
حسین
۱۰ فروردین ۱۴۰۳مهندس لااقل دو صفحه تاریخ بخون غربیها چند قرن فقط در حال استثمار و بهره کشی از آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی بودن. زیاد گول این شعارهای قشنگ جدیدشون رو نخور. چین در طول تاریخش واقعا رفتار استعماری و بهره کشی نداشته.
Amir
۸ فروردین ۱۴۰۳چینیها تو این چند سال کلن درون سوز ها رو به حاشیه بردن و تمام تمرکز و وقت و انرژی و نیرو و سرمایشون رو گذاشتن برای توسعه خودروهای الکتریکی که از قافله عقب نیفتن
Galant.VR4(JDM)
۸ فروردین ۱۴۰۳آپشن،کیفیت،طراحی و قیمت رقابتی از برگهای برنده BYD و بقیه چینیهاس(درجه1 های چینی منظورمه)
حالا خودروساز های این کشور از لحاظ کیفیت ثابت شدههستند فقط تو ایران برعکسه چون همش جنس های بنجل وارد میکنن و فقط برخی مدل های محدودی مثل byd جیلی وارد شده که اونا هم خدمات محدودی دارن
تسلا دربرابر BYD کمی ضعیفه
سوشیانت
۸ فروردین ۱۴۰۳تسلا در برابر بی وای دی ضعیفه؟! جوک سال😂
حسین
۱۰ فروردین ۱۴۰۳از نظر کیفیت اتاق، امکانات دریافتی نسبت به قیمت و طراحی بیوایدی بهتر هست، از نظر سرعت شارژ، شبکه شارژ و نرم افزار تسلا بهتره.
سواری تسلا هم اسپرت و خشک هست بر خلاف بیوایدی که این به سلیقه و نیاز خریدار بستگی داره.
سهیل
۸ فروردین ۱۴۰۳یادمه BYD کارش رو از کپی لوگو و طراحی بی ام و شروع کرد.
𝐀𝐥𝐢
۸ فروردین ۱۴۰۳یه خودرو هم داشت شبیه الگانس بود
ممد ژانگولر
۸ فروردین ۱۴۰۳حالا هم نوبتی باشه نوبت byd هستش . بعد از ۱۰ سال داره به فروش تسلا نزدیک میشه . با توجه به اینکه وارن بافت آمریکایی یکی از شریکهای این شرکته سودی خوبی تو جیب آمریکا میره .دیگه باید بپذیریم شرکتهای چینی دارن پیشرفت میکنن و به سود دهی میرسن.
Sina_carshow
۸ فروردین ۱۴۰۳داستان پیشرفت بی وای دی واقعا باید تو کتابا نوشته بشه برا اونایی که دنبال شرکت زدن هستن حتما باید کامل مطالعه کنن چه طور تونست موفق بشه و از فرش به عرش برسه
سوشیانت
۸ فروردین ۱۴۰۳بی وای دی تسلا رو پشت سر گذاشت؟! پرفورمنسی که تسلا داره رو بی وای دی تو خواب هم نمیتونه ببینه حتی اگه از لحاظ فروش هم بخوایم بگیم تسلا ماشین های برقی بیشتری فروخته
Zz
۸ فروردین ۱۴۰۳موقع خرید خودرو ، اکثر مردم به قیمت ، کیفیت ، تنوع محصول ، خدمات پس از فروش و غیره توجه میکنند
درصد خیلی خیلی کمی پول میدن و در قبالش میپرسن شتابش چنده ؟!
سوشیانت
۸ فروردین ۱۴۰۳تنوع محصول؟! بی اهمیت ترین چیز برای خرید ماشین همینه، قیمت و خدمات پس از فروش توی ماشین های اقتصادی اهمیت پیدا میکنه نه تو ماشین های لول بالا تو بحث کیفیت هم ماشین های تسلا لوکس نیستن اسپرتن و بی وای دی تو این زمینه حرفی برای گفتن نداره
حسین
۱۰ فروردین ۱۴۰۳پرفورمنس در چه زمینه ای؟ منظورت در پیست هست؟ بله تسلا در پیست و کورس بهتره ولی برای خریدار معمولی که ۹۰درصد افراد رو تشکیل میده اصلا اهمیت نداره.
بیوایدی سواری راحت تر و نرم تر و امکانات بیشتر و طراحی و متریال لوکس تری داره در قیمت مشابه.
Zz
۸ فروردین ۱۴۰۳«زمانی که به ردهبندیهای ماهانه نگاه میکنید میفهمید که آنها همیشه در بالای جدول هستند»
چه باحال منم چند وقت پیش تو یکی از کامنتام دقیقا همین جمله رو گفتم . مطمئن باشید تا خودروهایبرقی هست ، چین رو در صدر جدول خواهید دید و کسی هم رقیبش نمیشه .
فقط باید بازیو عوض کرد . وگرنه کاری نمیشه کرد
حسین
۸ فروردین ۱۴۰۳همین الان برندهایی مثل بی وای دی و سایک و هاوال از چرت و پرت هایی مثل هیوندا بهتر هستن. با توجه به پیشرفت خوب چینی ها، در آینده نزدیک محصولات هیوندا فقط تو خاک کشور خودش مشتری داره
#سانگ یانگ
Car love
۸ فروردین ۱۴۰۳ولی جاپونی های باتری بگیر عقب افتاده تو کشور خودشونم مشتری ندارن چون اصلا برقی ندارن 😂😂😂
Amirmohammad
۸ فروردین ۱۴۰۳BYD قطعا آینده خیلی درخشانی داره و تو بازار امریکا و اروپا میتونه خوب بفروشه چون کیفیت خوب و قیمت به شدت رقابتی داره
هوشنگ بایی
۸ فروردین ۱۴۰۳آقا چه بخوای چه نخواهی پیشرفت کردن رفت پی کارش ،یادمه زمانی رو که ژاپن تولیدات خودشو به آمریکا شروع کرده بود همه به محصولات اونا میخندیدن وبقول خودشون اگه میخواستن جک بگن میگفتن ماشین ژاپنی ،ولی حالا همون ژاپنیها نابودشان کردن حالا نوبت چینی هاست البته با سرعت نور دارن این کارو انجام میدم ،،!!!!
G
۸ فروردین ۱۴۰۳خودروی سیزده هزار دلاری رو ایرونی ها هم میتونن استفاده بکنن پس خودروی برقی داره بتدریج میاد
yaghoub
۸ فروردین ۱۴۰۳روزی که خبر سرمایه گذاری وارن بافت روی BYD رو خوندیم . میدونستم این پیرمرد زیرک خیلی دورتر از حال رو میبینه .
قبلاً گفتم . بازم میگم . اگه چند سال آینده شنیدید شده پرفروشترین خودروساز دنیا اصلا تعجب نکنید .
Saeed
۸ فروردین ۱۴۰۳داستان پیشرفت و برتری تکنولوژی انگلستان ( انقلاب صنعتی) قرن نوزده، اروپای قرن نوزده و بیست، آمریکا ، ژاپن ، کره جنوبی و امروزه، چین تنها در چند چیز خلاصه میشود: بهره بردن از مدیران لایق و پاک دست( بومی یا غیربومی) ، سرمایه گذاری در تکنولوژی مناسب و مدیریت نیروی کار مناسب و همچنین سیاست بین المللی درست.
زمانی ، کره بر روی صنعت تلویزیون و کشتی سازی سرمایه گذاری کرد و امروزه در هر دو صنعت جزو پیشرو ترین آنها هست. چین هم با برنامه ریزی درست و سرمایه گذاری روی نسل بعدی خودرو( برقی) امروز از بازیگران اصلی آن است. داستان موفقیت بی وای دی، همان داستان ماتسوشیتا، سونی، سامسونگ، ال جی، اپل ، مایکروسافت، زیراکس، تسلا، کداک، کانن، نیکون و… است.